musik som U2-bloody sunday??
Fra : Betina Jessen

Dato : 21-11-02 19:37

Hvilke sange er der skrevet som handler om forskellige "hændelser/problemer"
rundt omkring i verden??
Fx som U2's "Bloody Sunday".
Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

/Betina
musik@paradis.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 21-11-02 19:37

In an article of 21 Nov 2002 Betina Jessen wrote:

> Hvilke sange er der skrevet som handler om forskellige "hændelser/problemer"
> rundt omkring i verden??
> Fx som U2's "Bloody Sunday".
> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Hehe ... Waterloo ...

--
Uffe Holst

Fra : Die Tür

Dato : 21-11-02 19:53

"Betina Jessen" <b10na@dfvgbn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rundt omkring i verden??
> Fx som U2's "Bloody Sunday".
> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Faktisk de fleste Dead Kennedys sange
omhandler feks den kolde krig,
den amerikanske regerings hykleri.

Sangeren Jello Biafra har netop udsendt
sin seneste spoken word cd: "Machinegun
in the clowns hand",
som dog ikke er en musikalsk,men sproglig
kommentar til kampen mod terrorisme.
Kan kun anbefale alle politisk interesserede
at investere i den,for at få et indblik
i hele den affære.

Derudover skrev John Lennon mange
politiske sange,
men andre er nok bedre til at præcisere med titler.
Beatles skrev "Give peace a chance"
da Vietnamkrigen rasede.

Det er småt,men det var hvad jeg kunne huske.

Fra : Brian M-I

Dato : 21-11-02 20:02

der er også nogle Rage against the machine sange der omhandler hændelser og
personer i samme kategori

Fra : Michael Petersen

Dato : 21-11-02 19:45

Betina Jessen wrote:
> [...]
> Fx som U2's "Bloody Sunday".
> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Peter Gabriel - Biko

Rage Against the Machine - Meget politisk band om civilrights. Mange af
deres sange er tilegnet specielle hændelser.

Michael

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 21-11-02 20:14

Betina Jessen wrote:
> Hvilke sange er der skrevet som handler om forskellige "hændelser/problemer"
> rundt omkring i verden??
> Fx som U2's "Bloody Sunday".
> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

The The har nogle der må siges at være ret profetiske

"Islam is rising, the christians mobilizing..."

og så er der masser af sange der omhandler konkrete hændelser.

Lyt bare til American Pie for eksempel. (Ups, nu er der vist åben for
fortolkninger

mvh

bruno

Fra : Michael Petersen

Dato : 21-11-02 19:45

Fra : Lars Rindsig

Dato : 21-11-02 20:22

Betina Jessen skrev:

> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

P-tjah - her er NOGEN af dem ...

Byrds: He was a Friend of Mine (Præsident Kennedys død)
Bob Dylan: Hurricane (justitsmordet på en sort bokser)
Concrete Blonde: Jonestown (Jonestown-massakren)
Pink Floyd: _Final Cut_ (Falklandskrigen)
Cranberries: Zombie (Nordirland-konflikten)
Midnight Oil: _Diesel and Dust_ (den australske regerings fratagelse af
aborigines landomårder)
ABBA: The Visitors (sovjetiske ubåde i svensk farvand)
Billy Braggs samlede produktion (Margaret Thatcher)
Howlin' Wolf: The old Natchez Burnin' (KKK-nedbrænding af sort
sydstatskirke)
Bruce Springsteens seneste plade (11. september)

Lars

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-02 20:35

Lars Rindsig wrote:

> P-tjah - her er NOGEN af dem ...
>
> Byrds: He was a Friend of Mine (Præsident Kennedys død)

Human League: Seconds (ditto)
Eddy Grant: Jo'anna (Sydafrika)
Labi Sifre: So Strong (ditto)
Paul McCartney & Stevie Wonder: Ebony & Ivory (racelighed)
Nenah Cherry and Youssou N'Dour: Seven Seconds (ditto)
Michael Jackson: Black or White (ditto)

Plus mange, mange flere...

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 21-11-02 20:29

The weakest link "Betina Jessen" <b10na@dfvgbn.dk>, dared to write
this anyway:

> [...]
>rundt omkring i verden??
>Fx som U2's "Bloody Sunday".
>Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Praktisk talt alt med Midnight Oil. Forsangeren er svjv advokat og
aktivist i snart sagt alle NGO'er der findes.

Fra : Martin Helbo

Dato : 21-11-02 21:24

> [...]
> rundt omkring i verden??
> Fx som U2's "Bloody Sunday".
> Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Bruce Springsteen - 41 shots, handler om en sort der blev skudt 41 gange af
politiet fordi de troede han havde en pistol.
Deep Purple - Child in time, Vietnam
Billy Joel - We didn't start the fire, der nævner han det meste af amerika's
historie, ved ikke om den gælder

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Peter G

Dato : 21-11-02 23:21

"Betina Jessen" <b10na@dfvgbn.dk> wrote:

>Hvilke sange er der skrevet som handler om forskellige
>"hændelser/problemer" rundt omkring i verden??
>Fx som U2's "Bloody Sunday".
>Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Konkrete hændelser?

Crosby, Stills Nash & Young - Ohio
Robbie Robertson - Sacrifice (med Leonard Peltier)
Savage Rose - Heysel Stadion
The Smiths - Suffer Little Children
--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål), ja den har så:

Fra : Peter Kaas

Dato : 22-11-02 00:51

> Hvilke sange er der skrevet som handler om forskellige
"hændelser/problemer"
> rundt omkring i verden??

Roger Waters: "We Were Watching TV" (som handler om
studenteroprøret på den Himmelske Freds Plads, samt
lidt andet... )

Mvh
Peter

Fra : Michael Westi

Dato : 22-11-02 06:29

Dan Reed Network: Mix it up (Golfkrigen og det amerikanske samfund)
Billy Joel: Allentown(byer i opløsning af massearbejdsløshed, specielt inden
for stålindustrien)
Genesis: Land of confusion(den kolde krig)
Billy Joel: Goodnight Saigon (titlen siger det selv)

--
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 22-11-02 09:30

Hvad med Boomtown Rats' "I Don't like Mondays", der vist nok handler om en
skolepiges nedskydning af klassekammerater/skolelærere (Det var længe før
den slags blev moderne i USA). Er vist fra sidst i 70'erne eller først i
80'erne.

--

Med Venlig Hilsen
Claus Ellegaard Skytte, 5750 Ringe.

Fra : Martin Helbo

Dato : 22-11-02 15:14

"Michael Westi" <michael.westi@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Billy Joel: Allentown(byer i opløsning af massearbejdsløshed, specielt
inden
> for stålindustrien)

Bruce Springsteen - Atlantic City har samme tema

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Michael Westi

Dato : 23-11-02 06:16

Martin Helbo <helbo@NOSPAMthedude.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arle3b$8l3$1@sunsite.dk...
> "Michael Westi" <michael.westi@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> inden
>
> Bruce Springsteen - Atlantic City har samme tema

Ja, 2 sjæle, 1 tanke!!!
Springsteens "Nebraska" og Billy Joels "The Nylon Curtain" udkom samme år.
1982.

Fra : Katsen

Dato : 22-11-02 10:46

U2 - Pride (Martin Luther King)

Katsen

Fra : Jørgen Altmann

Dato : 22-11-02 10:54

On Thu, 21 Nov 2002 19:37:12 +0100, "Betina Jessen" <b10na@dfvgbn.dk>
wrote:

> [...]
>rundt omkring i verden??
>Fx som U2's "Bloody Sunday".
>Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

Simple Minds har vist lavet et par stykker, men jeg kan kun huske
Mandela Day. Titlen taler vist mere eller mindre for sig selv.

Hilsen Jørgen Altmann

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-11-02 04:16

Således skrev "Betina Jessen" <b10na@dfvgbn.dk> i dk.kultur.musik
Thu, 21 Nov 2002 19:37:12 +0100:

>Er der andre sange der omhandler lignende ting / andre problemer???

For nu at nævne en gammel sag:

Paul Hardcastle med "19" om Vietnamkrigen

Knud
--
Eat drink and be merry, for tomorrow we diet.
-- Fortune file

Fra : Katsen

Dato : 23-11-02 10:50

Michael Wiehe - Titanic

Fra : Kamille Løje

Dato : 24-11-02 13:59

Handler Manic Street Preachers "If You Tolerate This Your Children Will Be
Next" ikke om den spanske borgerkrig? Det mener jeg... "So if I can shoot
rabbits then I can shoot fascists".....