Spørgsmål vedr. motorstørrelse
Fra : Holst

Dato : 21-11-02 17:31

Hvad er det der gør at der er et max. for hvor stor en motor man må sætte på
sin båd?
Er det:
skrov tykkelsen?
Hæk tykkelsen?
bådens bærreevne?
Eller hvad kan det være.

Grunden til at jeg spørg er at jeg lige har købt en Ryds 480DL. En god
kraftig, sødygtig og stabil båd og blev derfor lidt skullet da jeg først
bagefter så at den måtte max. gå med en 30 Hk.

Hvad sker der hvis man øger motoren med f.eks. 10 Hk?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Morten.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-11-02 03:35

"Holst" <stigsnaes@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ddd0a2f$0$3894

> [...]

> bagefter så at den måtte max. gå med en 30 Hk.
> Hvad sker der hvis man øger motoren med f.eks. 10 Hk?

Det er jo nok en kombination af det hele. Naturligvis skal hækken kunne
holde til det, men jo større fart, jo større belastning er der på hele
skroget. Sætter du en større motor på, skal du også være opmærksom på, at
båden vil ligge anderledes i vandet, både ved hurtig, men også langsom fart.

Du skal også være opmærksom på motorens vægt. Det kunne nok være det
vigtigste argument, sådan at hækken ikke synker alt for meget. Det kunne
være katastrofalt for bådens stabilitet.

Ryds er forholdsvis gode og stærke både, så under forudsætning af, at båden
kan bære den ekstra vægt på hækken, sker der nok ikke det store, der er
altid indbygget en sikkerheds faktor..

Endelig ville jeg nok ikke overskride den anbefalede max hastighed voldsomt
meget, da båden sikkert ikke er testet over denne hastighed, hvorfor man
reelt ikke aner, hvordan den vil opføre sig.

Men du skal være opmærksom på dine forsikringsbetingelser, du kan risikere
at miste din dækning!

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******