gør-det-selv-kokosnød
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-11-02 17:37

Hej..

Jeg er en nærrig satan og jeg syns derfor de der 50 kr for en halv udhulet
kokosnød som butikkerne tager er en kraftig overpris, når man nu kan få 2
stk for 10,- kr. og så endda få både mælk og kokos med i prisen

Nu har jeg jo så tænkt mig med disse nyindkøbte koksnødder at lave dem selv,
men jeg vil lige sikre mig om der skal gøre andet ved kokosnøden end at
udhule den og slibe den ned med noget sandpapir inden jeg probber den i
akvariet? skal der noget lak af en art på eller noget andet? Er der et.
noget tip til hvordan man nemmest får revet kokosen ud?

Der må være andre end mig der nægter at give 50 kroner for en ½ kokosnød

Med venlig hilsen

Jesper Nielsen

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 18:55

Jeg fjernede bare indmaden med en kniv, vaskede skallen gundigt og lagde den
i akvariet. Ingen lak eller anden arbejde. Desuden synker de selvom de vel
er lavet af træ?

Tror oven i købet jeg fik min for kr. 8,-

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-11-02 21:27

Du smed den simpelthen bare ned "som den var" med "hår" på?

Jeg havde en forestilling om at de, med tiden ville ryge af af skallen og
flyde rundt eller endda måske ligefrem rådne?

Men hvis det er så enkelt så har har jeg gjort en endnu bedre forretning end
jeg regnede med

Med venlig hilsen

Jesper Nielsen

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 22:04

> Du smed den simpelthen bare ned "som den var" med "hår" på?
>

> Med venlig hilsen
>
> Jesper Nielsen

Jep. Og hvis hårene skulle falde af med tiden, kan de jo suges op ved det
ugentlige vandskift.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Aardvark

Dato : 21-11-02 22:16

"Thomas Schreiber - stall.dk" <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote in <arjho5$gpn$1
@sunsite.dk>:

>"Jesper Nielsen" <mail@websejt.dk> wrote in message

>Jep. Og hvis hårene skulle falde af med tiden, kan de jo suges op ved det
> [...]
Kokosnødder...ja...hvem ved hvad de har været behandlet med i
producentlandet, for at undgå råd ?
Jeg har også lavet billig løsningen : 1 hel kokosnød i Fakta.
Den har jeg så splittet, fjernet mælk og andet indmad (jeg var børnenes ven
den dag).
MEN, derefter kogte jeg dem så...TEMMELIG længe, for at forsøge at få has på
evt. tungmetaller og andre spændende kemiske stoffer.
Har nu lagt disse 2 stk ½ dele ned i et akvarie med Malawi ungfisk, og 3
kritiske store maller. Ingen er døde endnu.
Men kog dem først er min regel.

/Aardvark

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 22:24

Lyder ganske fornuftig. Måske var jeg bare doven. Tvivler nu på at det
gør den store forskel.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 21-11-02 22:28

> [...]

> Har nu lagt disse 2 stk ½ dele ned i et akvarie med Malawi ungfisk, og 3
> kritiske store maller. Ingen er døde endnu.

Hej Brian :)
Hvordan går det med mallerne ? - er det mine som er de kritiske store maller
? *GG*

Anyhow er enig.. - alt der kan koges.. skal koges godt og længe ... før det
kommer i akvariet!
det være sig stort set alt.. bortset fra fisk, planter og foder :)

KatjaStrofen

Fra : Aardvark

Dato : 21-11-02 22:36

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote in
<arjj75$2dfl$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
>det kommer i akvariet!
>det være sig stort set alt.. bortset fra fisk, planter og foder :)

Hey Katja.

Jep...'Rip, Rap og Rup'.
Og folk der ikke koger, hverken kokosskaller eller fx. sten, de leger med
deres pengepung...og fisks liv.

/Aard

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 22:56

eller også tror "vi" at alt i verdenen ikke behøver at være sterilt og dødt
før det kan bruges af mennesker og dennes husdyr. :oÞ

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-11-02 23:20

Thomas Schreiber - stall.dk wrote:
> eller også tror "vi" at alt i verdenen ikke behøver at være sterilt og dødt
> før det kan bruges af mennesker og dennes husdyr. :oÞ

Jeg håber at jeg stadig må spise ost

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 22-11-02 14:32

Det må du gerne Steen.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 22-11-02 15:07

Thomas Schreiber - stall.dk wrote:
> Det må du gerne Steen.

Pyh! Jeg var lige ved at være nervøs for en ost er jo som sådan hverken
død eller steril

<KLIP>

Fra : The King

Dato : 22-11-02 19:16

> Og folk der ikke koger, hverken kokosskaller eller fx. sten, de leger med
> deres pengepung...og fisks liv.

Koger du også fisken, eller forventer du bare de er sygdomsfri ??

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 22-11-02 23:01

Mon de også koger akvarie, bord, lamper og pumper? Måske akvaristen også
burde få en tur i 65minutter ved 90 grader. :oÞ

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-11-02 23:07

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arm9eq$pme$1@sunsite.dk...
> Mon de også koger akvarie, bord, lamper og pumper? Måske akvaristen
også
> burde få en tur i 65minutter ved 90 grader. :oÞ

Hvorfor, er det lige, det er en kæmpe joke, at man tager sin hobby seriøs ?
Hvorfor er det lige det er en kæmpe joke, at man ønsker fiskene en ordentlig
levealder
At man passer på sine ting.. er sgu da i realiteten ikke en kæmpe joke

Fordi jeg koger sten, kokosnødder, bundlag - gør det mig ikke til komplet
idiot..- det viser blot jeg er en smule eftertænksom! - og ikke bare smider
tilfældige ting ned i mit akvarie!

Fordi jeg benytter mig af karantæne akvarie.. - er ikke fordi jeg nyder at
have en millionakvarier oppe og køre og stå og rode i min lejlighed.. men
fordi jeg holder af mine fisk.. og ikek har interesse i, at samtlige fisk
dør af sygdom/parasitter og hvad ved jeg.... forårsaget af mine nyindkøbte
fisk!

Jeg tager min hobby seriøst..og ønsker at give brugbare råd.. og ikke bare
lal-lal råd.. som nybegyndere tager til sig! - Det er jo egentlig en tåbelig
diskussion.. da I ligeså godt som jeg ved.. man bør koge ting.. inden man
smider dem ned i akvariet! - så lad være med at bilde folk andet ind!.. det
vil være voldsomt ærgeligt, hvis en nybegynder.. mistede interessen for
denne glimragende h obby.. fordi hans fisk konstant dropper døde om.. pga
dårlige råd!

Katja
*som lige kom af med lidt harme* *GG*

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-11-02 00:49

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arm9tl$295j$1@news.cybercity.dk...

> [...]

> vil være voldsomt ærgeligt, hvis en nybegynder.. mistede interessen for
> denne glimragende h obby.. fordi hans fisk konstant dropper døde om.. pga

Mon ikke vi andre også er meget seriøse om vores hobby??

Naturen er sgu ikke steril, og hvis fiskene er så sarte eller at balancen
i akvariet
er så meget på vippen, at det vil vælte enten fisk eller biologisk
balance, så er det bare at
udskyde dommedag.

Nu har jeg saltvand, og jeg ville da være noget af en tosse hvis jeg kogte
alt hvad jeg smed i akvariet,
for inden for min gren af hobbyen, der er de levende ting i højsædet, og
især bakterier, hvad enten det er
aerobe eller anerobe bakterier, for de har alle deres plads i systemet.
Og det er nøjagtigt det samme med ferskvand!

Der er lige en sætning i dit indlæg som falder mig for brystet, og det er
denne:

> I ligeså godt som jeg ved.. man bør koge ting.. inden man
> smider dem ned i akvariet! - så lad være med at bilde folk andet ind!..

Det er en bedre vidende sætning som du overhovedet ikke har nogen
forudsætning for at komme med!!!

Vi er dog ikke uenige om at dårlige råd til nybegyndere, er noget skidt,
men du kommer lige selv med et!
Jeg har haft med akvarie fisk at gøre i 38 år, og tror nok at jeg ved hvad
jeg snakker om, og jeg har aldrig kogt noget
for at gøre det sterilt inden det kom i akvariet, de eneste ting som jeg
har kogt i forbindelse med akvarier, er rødder og spagnum,
og det kun for at slippe af med farvestoffet.

Carsten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-11-02 10:28

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:armfj3$2ggq$1@news.cybercity.dk...

> KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:arm9tl$295j$1@news.cybercity.dk...

> Mon ikke vi andre også er meget seriøse om vores hobby??

Jow det er I sikkert ! - mange af jer!
Men min påstand var vist også mest på.. at man ikke bør blive stemplet dum,
blot fordi man faktisk gider koge tingene.

> [...]
balancen
> i akvariet
> er så meget på vippen, at det vil vælte enten fisk eller biologisk

Nope. men derfor kan man godt selv gøre sit til, at intet sker, eller at man
selv kan udskyde dommedag.

> [...]
> aerobe eller anerobe bakterier, for de har alle deres plads i systemet.
> Og det er nøjagtigt det samme med ferskvand!

Jeg indrømmer ærligt, jeg Ved INTET omkring saltvand! - Og burde derfor
utrykkeligt have forklaret, jeg kun mente omkring ferskvand, en tydelig
forglemmelse fra min side.

> [...]
er
> denne:

> Det er en bedre vidende sætning som du overhovedet ikke har nogen

Det er ikke ment som en bedrevidende sætning, det er ment.. som at, - jeg
regnede med at vi havde stort set den samme grundlæggende viden.. for at
holde akvarier.. Derved ment, at det er et meget gængs.. begynder råd, at
koge alt! [begynder dog at tro, det kun er i min omgangskreds og i de bøger
jeg har læst *hvilket nu blandt andet, er dem der står på biblioteket*]

> Vi er dog ikke uenige om at dårlige råd til nybegyndere, er noget skidt,
> men du kommer lige selv med et!

Hvilket dårligt råd, har jeg givet ? - I så tilfælde vil jeg gerne have et
bevis, for, at det netop er dårligt, at være forsigtig med alt hvad man
smider i akvariet!! - Det er meget muligt, at nogle af diverse bakterier, er
gode for fiskebasserne, men der er sikkert nogle som er mindre gode.. - ergo
kogning.

> [...]
> har kogt i forbindelse med akvarier, er rødder og spagnum,
> og det kun for at slippe af med farvestoffet.

Hmm.. - jeg sidder lidt med en.. - argh.. - nok fordi jeg kender andre som
har haft akvarie i ligeså mange år.. som f.eks. stort set aldrig skifter
vand! - de sidder med stort set lign argument.. - OG der vil jeg også vove
at påstå.. at fik har godt af at få tilført rent vand!
Og btw.. så er det ganske fornuftigt at koge, for at slippe for
farvestofferne ja :)

Fordi du aldrig har kogt noget, betyder det jo ikke, at det er dumt ikke at
koge!

Katja

Fra : Per

Dato : 25-11-02 01:50

Katja skrev:

(Klip en hel masse)

> [...]
> vand! - de sidder med stort set lign argument.. - OG der vil jeg også vove
> at påstå.. at fik har godt af at få tilført rent vand!

Katja, koger du også vandet, når du skifter vand på dit akvarie? Der er
sikkert også baktusser i vandet direkte fra hanen for slet ikke at snakke om
regnvand. Og hvordan når du stikker din hånd ned i akvariet, hvilket jeg da
formoder, at du gør engang imellem? Ja, der er mange ting, som måske kan
virke lidt modstridende. Dette er ikke for at være uhøflig eller for at
hælde benzin på bålet, men snarere for at lad os sige "omvende dig".
Personligt koger jeg aldrig. Jeg er nu også næsten sikker på, at det ikke er
nogen god ide at koge bundlaget, da alle næringsstoffer som måtte være deri
vel går tabt for slet ikke at tale om bakterier som er nødvendige i
bundlaget. Det er sgu' da en dårlig start for planterne.

> Og btw.. så er det ganske fornuftigt at koge, for at slippe for
> farvestofferne ja :)

Enig.

> Fordi du aldrig har kogt noget, betyder det jo ikke, at det er dumt ikke
at
> koge!

Skulle der ikke have stået: "Fordi du aldrig har kogt noget, betyder det jo
ikke, at det er dumt at koge!"?
Måske ikke dumt at koge, men ved nogle ting måske uklogt.

> Katja

Hilsen Per.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 22-11-02 23:02

The King <leo@leo.lir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dde787e$0$3848$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Koger du også fisken, eller forventer du bare de er sygdomsfri ??

Sikke dog et ualmindeligt dumt spørgsmål! [har set smiley'en]

Hvis man ikke stoler 100 % på sælgeren - smider man da fisken i et karantæne
akvarie.. - ellers må jeg da erkende, man selv er skyld i, at måske skulle
udskifte hele sin fiskebestand !

Men hva.. har man penge nok.. så er det jo også mægtigt muntert, konstant at
kunne købe nye fisk.. - og hvis man ikke gider passe på sine fisk, så har
man jo rigelig mulighed for.. konstant at kunen købe nye fisk, uden at
skulle finde plads til flere akvarier :þ

KatjaStrofen!

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 23-11-02 09:48

Sjovt nok, er de folk der skriver herinde som ikke koger alt hvad der kan
koges, dem der aldrig har syge/døde fisk.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 23-11-02 10:31

Thomas Schreiber - stall.dk <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arnfb8$pkq$1@sunsite.dk...
> Sjovt nok, er de folk der skriver herinde som ikke koger alt hvad der kan
> koges, dem der aldrig har syge/døde fisk. -

Betyder det så, at hvis man koger sine ting, så får man døde/syge fisk!

For skuffende.. må jeg så informere dig om, at selvom jeg k oger, får jeg
heller ikke sygdom!

Så det der argument?!?! køber jeg ikke

KatjaStrofen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-11-02 02:49

> [...]
> >
> Betyder det så, at hvis man koger sine ting, så får man døde/syge fisk!
>
> For skuffende.. må jeg så informere dig om, at selvom jeg k oger, får jeg

Hej :)
Hvis vi skal gå mere ind på koge / ikke koge sagen, så tror jeg nok at
følgende historie vil give de fleste "meningne ikke koge"....

Her i sommer var jeg på ferie. Da jeg kom hjem, så var mit ene akvarie (120
liter) fydt meg snegle (godt op mod 1000), uvis af hvilken årsag. Jeg kogte
gruset godt og længe, gjorde mine planter godt rene og satte hele akvariet
op igen. Efter ca 14 dage introduserede jeg nogle fisk - for at være helt
nøjagtig, så var det 18 corydorasmaller. Efter yderligere 3 uger så puttede
jeg 6 scalarerer ned i karet (babyer), og efter det så gik omtrendt alt
galt. Jeg har stadig ikke fået styr på mit akvarie, og må med jævne
mellemrum rense planter og grus for "snask", og det selv om at jeg ikke
akkurat er den som overfodre.
Dette har nu pågået i snart et 4 måneder..... Så dette er jo med til at
tilsige at man ikke skal koge "tingene" man putter i akvariet.
Hilsen Ditte

Fra : KatjaStrofen

Dato : 24-11-02 17:49

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qtWD9.34094$HU.2488693@news010.worldonline.dk...

> [...]
(120
> liter) fydt meg snegle (godt op mod 1000), uvis af hvilken årsag.

Sandsynligvis.. fordi du ikke har renset dine planter ordentligt - inden du
smed dem i dit akvarie [Det er en af de store grunde til folk får snegle]

Jeg kogte
> gruset godt og længe,

Fornuftigt

gjorde mine planter godt rene og satte hele akvariet
> op igen.
Ganske fornuftigt..

Så er du kommet af med snegleproblemet :)

> [...]
puttede
> jeg 6 scalarerer ned i karet (babyer), og efter det så gik omtrendt alt
Karantæne - eller ikke karantæne.. ??
Ret relevant!

Jeg har stadig ikke fået styr på mit akvarie, og må med jævne
> mellemrum rense planter og grus for "snask", og det selv om at jeg ikke
> akkurat er den som overfodre.

Ja.. der er åbenbart en meget dårlig ballance i dit akvarie!

> Dette har nu pågået i snart et 4 måneder..... Så dette er jo med til at
> tilsige at man ikke skal koge "tingene" man putter i akvariet.

Hvordan, kan du udlede, at kogningen.. af dit bundlag, er skyld i, du ikke
har styr på dit akvarie! ? - det kan ligeså godt være, fordi du overfodre
[hvad mit gæt er, siden der kan komme 1000 snegle så hurtigt] - det kan
være.. at du ikke kan finde ud af at sætte lyset.. - faktisk kan der være en
million grunde til.. dit akvarie ikke trives! - men at du så kan udlede det
blot på at du har kogt bundlaget.. synes jeg er en meget tarvelig påstand!..

Prøv igen! *GG*

katja

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-11-02 23:08

> [...]
du
> smed dem i dit akvarie [Det er en af de store grunde til folk får snegle]

Undskyld, men her vil jeg på det kraftigste protestere. De planter som var i
akvariet, inden jeg resjste på ferie, er de samme planter som jeg nu har
haft i akvariet i over 1 år - og de blev sørme skyldet godt og grundigt,
inden jeg kom dem ned til fiskene !!

Klip
> Så er du kommet af med snegleproblemet :)

Nej !!!!! Man skulle ikke tro at det er muligt, men de er faktisk stadigvæk
til stede i akvariet, og jeg har nu gået til anskaffelse af en
ferskvandskuglefisk, som har gjort en meget tilfredsstillende job for mig.

> Efter ca 14 dage introduserede jeg nogle fisk - for at være helt
> puttede
> Karantæne - eller ikke karantæne.. ??
> Ret relevant!

Relevant ?????
Næ du for det er de samme fisk som altid har gået i akvariet - og fisk som
har gået i karet tidligere, men som midlertidig har haft et andet hjem,
fordi deres hjem har været "under renovering", de skal de for hulen ikke i
karantæne før de kommer tilbage i akvariet. Jeg ventede i flere uger, før
alle kom i, og de blev introduseret over flere omgange !!!! Da bliver det
totalt meningsløst at snakke om karantæne.

Og uanset, så er det for at undgå at fisk bliver syge, at man holder dem i
karantæne. For man vil ikke kunne stoppe dem i at gøre sit fornødne (som
sådanne væsener nu altid gør, og vil gøre for al framtid - kunne du måske
lære ikke at gå på toilettet ??), uanset hvor meget karantæne man sætter dem
i.

> Jeg har stadig ikke fået styr på mit akvarie, og må med jævne
>
> Ja.. der er åbenbart en meget dårlig ballance i dit akvarie!

Ja, dårlig balanse, det kan vi hurtig blive enige om, men det er fordi at
bakteriekulturen ikke har klaret at tage sig op igen, efter at jeg kogte
gruset, som før den tid, ikke havde givet anledning til nogle problemer. Og
dårlig balanse kommer som sagt af at den delen af bakterierne som skal
nedbryde fiskenes affaldsstoffer, ikke klarer jobben.

> [...]
det
> blot på at du har kogt bundlaget.. synes jeg er en meget tarvelig

Vi prøver igen. Så vidt jeg husker, så gjorde jeg i forige indlæg opmærksom
på at jeg ikke overfodrede i mit akvarie. Jeg har nærmere 7 akvarier stående
opsat til enhver tid, og jeg har ingen problemer med nogle af de andre jeg
har - og fiskene i de andre akvarier får nøjagtig lige så meget mad som de i
akvariet som har kikset, efter at jeg kogte gruset.
Og angående lyset. Det står på i 12 timer, hverken mer eller mindre (der er
koblet på timer), så jeg må nok indrømme at jeg bliver en anelse fornærmet
når du indikerer at jeg ikke kan finde ud af hverken at fodre mine fisk,
eller andre temmelig væsentlige ting, som alle skal være med til at få
akvariet til at fungerere optimalt.
Så det er nok hellere dig, der denne gang har kommet med de tarvelige
påstande.

Ditte

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 24-11-02 19:14

Hej Jesper
Det var da godt, at du ikke vidste hvor hård en nød, du der knækkede.
Jeg tænker på alle de indlæg, der nåede at komme, og der kommer nok flere
endnu.
Når nu du fik alle de råd, blandt andet om kogning, kan man så ikke også
lave en suppe af det vand bagtefter.
Når alt skal koges, så skal man vel også huske at starte med at koge gryden.
Ja - og inden man spiser suppen, skal man lige koge gebisset først.
Nåh OK Jesper, om ikke andet, så har det da været god underholdning.
hilsen
Jørgen