Windows 95 og DNS
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 17:22

Hej,

jeg kan ikke rigtig få min Windows 95 maskine på nettet.

Jeg har en TDC ADSL forbindelse med en SpeedStream
2601 router. Jeg angiver selv IP-adresser og indtaster normalt
TDCs DNS servere, det virker fint på mine Windows XP
maskiner. Jeg kan bare ikke få det til at fungere på min W95
maskine, lokalnettet virker fint og jeg kan sagtens få kontakt til
min router.
Jeg har prøvet at indtaste DNS serverne under fanebladet
WINS samt under DNS og angivet min routers IP-adresse
som vært.

Hvordan gør man?
Når jeg prøver at få forbindelse til Internettet, siger den der er
en DNS fejl og det lyder også logisk, da det er dem jeg ikke
ved hvor jeg skal indtaste.

Jeg håber på lidt hjælp.

Mvh.
Mikael

Fra : Elmo Jensen

Dato : 21-11-02 18:09

I indlæg <3ddd0812$0$81780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
skrev "Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@"FJERNES"pc.dk> følgende:

> Jeg har en TDC ADSL forbindelse med en SpeedStream
> 2601 router. Jeg angiver selv IP-adresser og indtaster normalt
[....]
Du skal slå routerens DHCP server til, så den uddeler IP'er til lokalnettet.

Så sætter du Windows95 til at hente DNS/IP automatisk via DHCP (det gør du
iøvrigt på alle maskiner på lokalnettet).

Installér etc. Netbeui protokollen på alle dine maskiner, så du i
lokalnettet kører på denne protokol istedet for TCP/IP.

Så skulle det gerne virke.

Vær dog lige opmærksom på, at TDC skriver et sted på deres hjemmeside, at
man IKKE kan bruge Windows95 til deres ADSL-løsning, og jeg kunne forestille
mig det måske har noget med netop automatisk DNS/IP at gøre!

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-11-02 18:30

"Elmo Jensen" <news5@ddibbsystem.dk> skrev:
> Du skal slå routerens DHCP server til, så den uddeler IP'er til
> lokalnettet.

Det er jeg ikke interesseret i, da jeg har nogle servere kørende
osv.

> Installér etc. Netbeui protokollen på alle dine maskiner, så du i
> lokalnettet kører på denne protokol istedet for TCP/IP.

Jeg bruger ellerede NetBEUI til LAN.

> Vær dog lige opmærksom på, at TDC skriver et sted på deres
> hjemmeside, at man IKKE kan bruge Windows95 til deres
> ADSL-løsning, og jeg kunne forestille mig det måske har noget
> med netop automatisk DNS/IP at gøre!

Det er det nok!

/Mikael

Fra : Calle.

Dato : 21-11-02 21:29

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Det er jeg ikke interesseret i, da jeg har nogle servere kørende
> osv.

> Jeg bruger ellerede NetBEUI til LAN.

> Det er det nok!

Hej Jeg har da haft min win95 maskine på nettet via router & ADSL uden
problemer. Jeg havde tastet fast IP ind på maskinen. Det kørte bare derudaf.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Elmo Jensen

Dato : 21-11-02 23:50

I indlæg <3ddd1817$0$81766$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
skrev "Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@"FJERNES"pc.dk> følgende:

> Det er jeg ikke interesseret i, da jeg har nogle servere kørende
> osv.

Er det på 95 maskinen du kører disse servere eller hvordan?

Kan du ikke fortælle lidt mere om dit netværk - hvordan du har delt det op
osv.

Jeg kører selv med Speedstream 2601 routeren og har osse servere kørende med
fast LAN-IP, samt at jeg uddeler LAN-IP'er fra routeren til de øvrige
maskiner på LAN'et.

Mit system er konfigureret:

Server - W2K - fast LAN-IP - alle servere kørende her.
Øvrige maskiner - W95 og W98 - LAN-IP'er fra routers DHCP-server.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-11-02 18:41

"Elmo Jensen" <news5@ddibbsystem.dk> skrev:
> Er det på 95 maskinen du kører disse servere eller hvordan?

Nej.

> Kan du ikke fortælle lidt mere om dit netværk - hvordan du har
> delt det op osv.

Jeg har fundet problemet, læs evt. denne post:
Hvor jeg har været så fræk også at poste mit problem.

/Mikael

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-11-02 13:04

Elmo Jensen <news5@ddibbsystem.dk> crashed Echelon writing

> Installér etc. Netbeui protokollen på alle dine maskiner, så du i
> lokalnettet kører på denne protokol istedet for TCP/IP.

Der er da ingen fornuftig grund til da han har router. NetBEui forslaget
gælder kun for installationer uden router hvor den globale ip tildeles
direkte til maskinen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-11-02 18:42

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev:

> Der er da ingen fornuftig grund til da han har router.

Hvordan ville en mere hensigtsmæssigt opsætning så se ud?

Jeg bruger nemlig NetBEUI til mit LAN i øjeblikket.

/Mikael

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-02 02:57

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@"FJERNES"pc.dk> crashed Echelon
writing news:3dde6c7e$0$81786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvordan ville en mere hensigtsmæssigt opsætning så se ud?
>
> Jeg bruger nemlig NetBEUI til mit LAN i øjeblikket.

At køre det via TCP/IP da du sidder i et lukket netværk med routeren.

NetBEui anbefales til folk uden router, da lokal trafik så skal ud igennem
internet, hvilket ikke er smart.

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-11-02 11:05

> [...]
> routeren.
>
> NetBEui anbefales til folk uden router, da lokal trafik så skal ud
> igennem internet, hvilket ikke er smart.

Hvis jeg så fjerner de NetBEUI protokollerne på maskinerne,
så vil LAN stadig køre bag router bare på TCP/IP protokollen?

/Mikael

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-11-02 13:54

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@"FJERNES"pc.dk> crashed Echelon
writing news:3ddf52c2$0$81774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvis jeg så fjerner de NetBEUI protokollerne på maskinerne,
> så vil LAN stadig køre bag router bare på TCP/IP protokollen?

Yearp.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-11-02 13:02

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@"FJERNES"pc.dk> crashed Echelon
writing news:3ddd0812$0$81780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> Jeg har prøvet at indtaste DNS serverne under fanebladet
> WINS samt under DNS og angivet min routers IP-adresse

Fejl 41.

> Hvordan gør man?
> Når jeg prøver at få forbindelse til Internettet, siger den der er
> en DNS fejl og det lyder også logisk, da det er dem jeg ikke
> ved hvor jeg skal indtaste.

Udfyld den ip maskinen skal have, subnet mask samt gateway som er din
routers ip.

Glemt WINS

Under DNS udfylder du med primær og sekundær dns server, evt. din udbyders
eller anden (kører selv med TDC's 193.162.159.194 og CC's 212.242.40.3).

Under vært og domæne skal du blot indtaste noget ligegyldigt (bruges kun
når din maskine er host og skal annoncere sig mod en DNS server)

--
Bjarke Andersen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-11-02 18:45

> Fejl 41.

Hehe, det var nu mere en opremsning af de ting jeg har prøvet.
De har aldrig været sat samtidig.

> Udfyld den ip maskinen skal have, subnet mask samt gateway
> som er din routers ip.

Det er gjort.

> Glemt WINS

Okay, det skrev en anden til mig pr. mail.

> Under DNS udfylder du med primær og sekundær dns server,
> evt. din udbyders eller anden (kører selv med TDC's
> 193.162.159.194 og CC's 212.242.40.3).

Det har jeg gjort, jeg har dog både en primær og en sekundær.

> Under vært og domæne skal du blot indtaste noget ligegyldigt
> (bruges kun når din maskine er host og skal annoncere sig mod
> en DNS server)

Okay, det skrev en anden også til mig pr. mail.