Hvad er det for noget med Dansbjerg?
Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 15:36

Ja hvad er det egentlig med dem? der går så mange rygter men hvad er sandt
og hvad er purre opspind? JA det har for mange katte - det er helt ekstremt
men hvad er alle de andre rygter for noget? det er synd for jeg ved snart
ikk hvad jeg tro på. Jeg har en kanon dejlig killing i kikkerten, lige mine
farver og så hedder hun Pocahontas - www.chatwoods.dk men hun har Dansbjerg
linjer hvilket desværre gør at jeg ikke heeelt tør købe hende. Hvad kan jeg
regne med og hvad kan jeg ikke regne med?

Mvh Helle

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-11-02 16:01

Ærlig talt, jeg aner ikke det fjerneste om NFO-opdrættere, heller ikke nogle
af dem du nævner. Uanset om der er noget forkert ved den opdrætter eller ej,
så synes jeg du allerede har hængt dem ud ved at skrive som du gør.
Det kan du i mine øjne ikke være bekendt!

Jeg har da også katte i mine stamtavler jeg helst ville være uden, men jeg
håber aldrig nogle formulerer sådan en mail vedrørende mit opdræt på
baggrund af løse rygter.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 16:10

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har da også katte i mine stamtavler jeg helst ville være uden, men jeg
> håber aldrig nogle formulerer sådan en mail vedrørende mit opdræt på

Undskyld, det var nu ikke ment som kritik af Dansbjerg - mere som at finde
ud af hvad der passer og ikke gør. Mange ved at der går rygter - jeg
forsøger så bare at finde ud af hvad der er sandt og ikke sandt - netop for
at kunne få afklaring på det så jeg i det mindste ved de ikke fejler noget.
Er ked af den måde du opfattede det på - det var faktisk ment fra min side,
som at få afklaring på at de ikk fejler noget i Dansbjerg.

Mvh Helle

Fra : Freedom

Dato : 21-11-02 16:24

Enig Nina, det er vigtigt det du siger, dette er et offentligt rum så man
skal nok tænke sig om;)

Men Helle det er jo slet ikke opdrætteren til kattene som er Dansberg
(kender intet til stedet), de blot 2 katte derfra, hvad skulle der nu være
galt i det selv om hvis det var et dårligt sted?

Så tag dig en snak med opdrætteren og som udgangspunkt pas på med rygter.

Se stedet selv og ud fra dette får du din egen mening,)))) Det vil være det
rigtigste at gøre!!

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 16:35

Krammemusen wrote:
> [...]
> www.chatwoods.dk men hun har Dansbjerg linjer hvilket desværre gør at
> jeg ikke heeelt tør købe hende. Hvad kan jeg regne med og hvad kan

lige et godt råd... hvis du vil begå dig i opdrætter verdenen så er det
altså meget dårlig stil at begynde offentligt at hænge andre ud på denne
måde, om det er din mening eller ej..
det handler om proffesionel respekt, uanset om man ved noget konkret eller
ej, så taler man IKKE om det offentligt.... en stille forespørgsel til en
privat person kan måske gå an, men så er det også sagt.....

hvis du har bemærket så er det også sådan herinde at man ikke nævner ved
navn omkring dårlige linier og lignende... jeg mindes heller ikke nogen
BYB'ere blive nævnt direkte på den måde...
det gør man ganske enkelt ikke..... lige som man heller ikke gør det i alle
andre brancher.....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 16:48

> [...]
> BYB'ere blive nævnt direkte på den måde...
> det gør man ganske enkelt ikke..... lige som man heller ikke gør det i

I har da ret i at man skal passe på hvad man skriver i et offentligt rum.
Men jeg syntes da så sandelig ikke der er nogen som har haft noget imod at
hænge JBH ud ved navns nævnelse flere gange. Der går dårligt en uge før der
bliver skrevet noget om ham. Desuden er det da meget normalt - fx inde på
dk.forbruger at man "hænger" virksomheder eller personer ud som har gjort
folk uret - eller på anden måde gør ting folk er imod.
Det er jo en åben debat herinde, og man har vel egentlig ret til at spørge
om alt hvad angår katte herinde.
At spørgmålet er lidt uheldigt udformet er så en anden sag. Men som hun selv
skriver stiller hun jo kun spørgsmålet for at høre om rygterne har noget på
sig eller ej. Det finder jeg egentlig kun ganske naturligt. Det er da det
helt rette forum at skrive netop sådan en mail - idet der er en del
NFO-opdrættere herinde.
Men I har det altså lige med at råbe lidt for højt.

Mvh
Vibeke

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-11-02 17:00

Øv, Vibeke... Du skriver hurtigere end jeg...

Hilsen
Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 16:58

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
> noget imod at hænge JBH ud ved navns nævnelse flere gange. Der går
> dårligt en uge før der bliver skrevet noget om ham.

JBH er vel en væsentlig anden sag, idet der er tale om beviselige fejl i
hans behandlinger og døde dyr til følge... og at der er flere herinde der
har personlige erfaringer med det..... det kan man vel næppe tale om der er
i dette tilfælde...

> Desuden er det da
> meget normalt - fx inde på dk.forbruger at man "hænger" virksomheder
> eller personer ud som har gjort folk uret - eller på anden måde gør
> ting folk er imod.

igen en anden sag hvis der er tale om personlige erfaringer....... i denne
sag er det 100% tale om "hear say"......

> Det er jo en åben debat herinde, og man har vel
> egentlig ret til at spørge om alt hvad angår katte herinde.

ja klart...... men vi har vel lige så meget ret til at fortælle at det var
uheldigt eller hvad?

> [...]
> ganske naturligt. Det er da det helt rette forum at skrive netop
> sådan en mail - idet der er en del NFO-opdrættere herinde.

ja men så bør man finde ud af at gøre det på en væsentlig mere afdæmpet
måde, men ellers er det jo altså ikke sværere at skrive en privat mail til
en af alle disse NFO opdrættere og spørge om det der.... der er ingen grund
til at hænge en vildt fremmed opdrætter ud på denne måde.....

> Men I har det altså lige med at råbe lidt for højt.

nogle gange må man sige fra..... eller i det mindste forsøge at hjælpe, når
der som nu er tale om en u-udtalt regel blandt opdrættere (og andre
virksomheder).... hvilket er det eneste jeg har forsøgt at gøre.....
prøv at forestil dig at det ikke blev påtalt og flere nye opdrætter
aspiranter spurgte på den måde? hvor mange opdræt tror du det vil kunne
ødelægge, for ikke at tale om at de fra starten af vil ødelægge deres eget
ry.......

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 17:16

> [...]
> har personlige erfaringer med det..... det kan man vel næppe tale om der

Der kunne lige så godt have været en katteejer som boede i hans område, som
havde hørt om det. Hvis vedkommende havde spurgt om der var noget om de
rygter som gik om ham (og det er jo vitterligt kun rygter - uanset om de er
sande eller falske) så ville vedkommende ikke have fået et svar som Helle,
men derimod bare et svar om at der var hold i rygterne. Det er jo folk som
beretter om deres oplevelser med den dyrlæge. Eller folk der beretter om
folk der har haft oplevelser... For mig at se er det det samme.

> ja klart...... men vi har vel lige så meget ret til at fortælle at det var
> uheldigt eller hvad?

Har jeg givet udtryk for andet? Jeg skriver jo bare (ligesom dig) at det der
bliver skrevet også er uheldigt.

> [...]
grund
> til at hænge en vildt fremmed opdrætter ud på denne måde.....

Jeg tror altså man kunne komme til at skrive til mange NFO opdrættere før
man mødte en som kendte vedkommende (det virker da umiddelbart sådan). Og
for mig er det nu nemmere at skrive sådan noget til flere på en gang. Og
hvis der endelig ikke er noget i sagen - kommer det jo på bordet. Og hvis
der vitterligt er noget om sagen - kommer det frem i dagens lys. Og det er
vel egentlig for det bedste?

> [...]
> ødelægge, for ikke at tale om at de fra starten af vil ødelægge deres eget

Helt ærligt så tror jeg ikke at det ville kunne ødelægge et eneste opdræt -
at der blev stillet den slags spørgsmål. Jeg tror faktisk kun det ville gå
ud over de brådne kar. Idet dem som endelig har et godt opdræt - der ved man
ligesom at det er okay.
Og mht deres eget ry... så ved jeg ikke om det ville ødelægge det. Jeg tror
nu ikke at det som et enestående tilfælde ville gøre noget. Det er jo
opdrætteren som en helhed - og ikke et enkelt spørgsmål i en nyhedsgruppe
der gør udslaget. Jeg tror da at de fleste som endelig kommer i kontakt med
en opdrætter sætter sig lidt ind i hvilken måde man kører tingene på. Både
personligt og forretningsmæssigt.

Mvh
Vibeke :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 17:32

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
> med den dyrlæge. Eller folk der beretter om folk der har haft
> oplevelser... For mig at se er det det samme.

jamen det er fint at det er det samme for dig, men det er det altså ikke for
mig
jeg er ikke engang opdrætter, men ved dog i det mindste at der er noget der
hedder professionel respekt.....
hvis man vil have svar på om der er hold i nogle rygter, så bør man IMO
fortælle hvad det er for rygter der er tale om, i stedet for at være
halvvejs vag og på den måde være mere med til at starte helt nye og
ubegrundede rygter.....

der er stadig væsentlig forskel på JBH og den pågældende opdrætter, da JBH
også har været meget i pressen, også INDEN han blev et særdeles aktivt
samtaleemne herinde.....

> Har jeg givet udtryk for andet? Jeg skriver jo bare (ligesom dig) at
> det der bliver skrevet også er uheldigt.

nemmerli...... men bør vi holde kæft af den grund?

> Jeg tror altså man kunne komme til at skrive til mange NFO opdrættere
> før man mødte en som kendte vedkommende (det virker da umiddelbart
> sådan).

det er da mit indtryk af de fleste opdrættere i et område kender hinanden,
om ikke andet så af ry.... så det er vel bare et spørgsmål om at finde en
anden opdrætter i det område og så spørge......

> [...]
> på bordet. Og hvis der vitterligt er noget om sagen - kommer det frem
> i dagens lys. Og det er vel egentlig for det bedste?

jamen ER der kommet noget på bordet??

> [...]
> endelig kommer i kontakt med en opdrætter sætter sig lidt ind i
> hvilken måde man kører tingene på. Både personligt og

jeg er ked af at sige det, men jeg tror ikke der skal ret meget til for at
ødelægge et udemærket opdræt..... ligesom der heller ikke skal meget til for
at ødelægge en lille arbejdsplads....... jeg kender ind til flere små
saloner der har måtte lukke pga rygter....... ( ja ja... frisører og
opdrættere ER ikke det samme*G* men det er nu engang mit
sammenligningsgrundlag*G*)
hvorfor skulle det være så meget anderledes med opdrættere? de har endda et
væsenligt mindre kundegrundlag end en frisørsalon har....... et dårligt ord
der bliver spredt det forkerte sted, og så kan hele drømmen være knust....

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 18:54

> nemmerli...... men bør vi holde kæft af den grund?

Hvis du forstod hvad jeg prøvede at skrive var det netop at alle har ret til
deres mening. Altså at I (eller dig) også har ret til at skrive din.

> det er da mit indtryk af de fleste opdrættere i et område kender hinanden,
> om ikke andet så af ry.... så det er vel bare et spørgsmål om at finde en
> anden opdrætter i det område og så spørge......

Tja - det er så forskellige fremgangsmåder. Hvor jeg syntes at man hurtigt
får fleres mening lidt mere anonymt - og måske ærligt - end hvis man ringer
til folk.

> jamen ER der kommet noget på bordet??

Ja, Gitte har jo netop afvist rygterne. Hvilket for mig da er utroligt
informativt. Der kunne jo sagtens være andre som havde hørt de rygter, men
ikke havde gjort sig den ulejlighed at ringe rundt - som nu har fået svar på
deres anelser.

> [...]
ord
> der bliver spredt det forkerte sted, og så kan hele drømmen være knust....

Tja, mit sammenligningsgrundlag er køreskoler. Og der er det altså kun de
brådne kar som det er gået skidt. Og de dygtige køreskoler som blomstrer.
Så...
Men min tillid er altså hos køberne. Nu har jeg ikke været inde i
katteverdenen længe - og kender faktisk ikke rigtig noget til opdrættere -
ud over hvad jeg har læst herinde, og min egen opdrætter - så jeg ved ikke
hvor skidt det kunne gå.
Men for mig at se er der da rimelig mange udefra kommende købere som
alligevel slår til - uanset ry? Og nu er det jo heller ikke sådan at en
familie går konkurs af at de ikke kan sælge deres killinger. Der er jo ikke
den store indtægt ved et opdræt (det lyder da i hvert tilfælde ikke sådan på
hvad der skrives herinde). Så lidt dårlig omtale - uden grundlag - påvirker
jo måske et enkelt indkøb af en kat - men for mig at se kan de rygter ikke
løbe særlig langt?

Mvh
Vibeke :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 21:45

Vibeke Jørgensen wrote:

> Hvis du forstod hvad jeg prøvede at skrive var det netop at alle har
> ret til deres mening. Altså at I (eller dig) også har ret til at
> skrive din.

ok så*G* så er der jo ikke mere at diskutere*G*

> Tja - det er så forskellige fremgangsmåder. Hvor jeg syntes at man
> hurtigt får fleres mening lidt mere anonymt - og måske ærligt - end
> hvis man ringer til folk.

måske.. jeg har bare efterhånden indtryk af at denne gruppe ikke er ret
anonym mere....

> [...]
> informativt. Der kunne jo sagtens være andre som havde hørt de
> rygter, men ikke havde gjort sig den ulejlighed at ringe rundt - som

nu er det jo først kommet på bordet EFTER jeg skrev mit indlæg så det tæller
ike rigtigt ( not*G* sæfølig tæller det.... jeg havde jo bare ikke den viden
da jeg skrev mit indlæg)
jeg synes det er smukt at der kom afklaring på sagen, men synes stadig at
man savnede hvad det var for rygter der var tale om.. hvis det var kommet på
bordet fra starten havde der måske kommet nogt frem lidt tidligere...... og
det sker jo altså også at nogen ikke gider læse en hel tråd igennem, så
skaden kan altså stadig være sket......

> Tja, mit sammenligningsgrundlag er køreskoler. Og der er det altså
> kun de brådne kar som det er gået skidt. Og de dygtige køreskoler som
> blomstrer. Så...

sådan er det jo alle steder, men er der ikke en professionel respekt for
hinanden der siger at man som kollega holder sin kæft medmindre der er noget
alvorligt galt?

> [...]
> opdrættere - ud over hvad jeg har læst herinde, og min egen opdrætter
> - så jeg ved ikke hvor skidt det kunne gå.

nej men hvad der sker i verden uden for kan også ske her......
men hvordan kan du iøvrigt 100% vide at det kun er de brådne kar der bliver
skildt fra pga rygter?

> [...]
> omtale - uden grundlag - påvirker jo måske et enkelt indkøb af en kat
> - men for mig at se kan de rygter ikke løbe særlig langt?

nu er der jo tale om et stort opdræt og som det viste sig, år gamle
rygter...... og i betragtning af at der er flere af dem der har omtalt
opdrættet positivt, der stadig kender ind til flere der afviser katte fra
deres linier, så er det jo ikke kun et killingekøb der er blevet saborteret
pga en sygdomsperoide der ligger år tilbage, men adskillige killingekøb også
flere generationer efter......

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 23:07

> måske.. jeg har bare efterhånden indtryk af at denne gruppe ikke er ret
> anonym mere....

Det kommer jo helt an på hvordan man bruger gruppen. Jeg føler mig da
anonym, idet jeg ikke kommer på katteudstillinger, og ikke kommer til
møderne. Det er da rigtigt at der er mange som er meget "offentlige", men
det kommer jo helt an på ens engagement.

> [...]

og
> det sker jo altså også at nogen ikke gider læse en hel tråd igennem, så

Hehe jep - det er altid rart at kunne modargumentere fordi der er sket noget
i mellemtiden ;)
Men jeg syntes bare at netop dette eksempel vise frygt for diskussion for
tænk hvis det skader nogen. I et helt åbent samfund hvor alt bliver
debateret tror jeg helt ikke der sker nogen skade, idet man har adgang til
al information. (Okay det er lidt overdrevet i denne situation, men...)

> sådan er det jo alle steder, men er der ikke en professionel respekt for
> hinanden der siger at man som kollega holder sin kæft medmindre der er
noget
> alvorligt galt?

Tja - det ved jeg ikke. Det kommer nok også an på hvor man er. Helle er jo
kun ved at opstarte - og stadig meget ung. Så for mig er hendes form for
kommunikation ganske naturlig. Man bliver jo nødt til at spørge nogen til
råds når man vil starte op. Og dette er sikkert et nærliggende forum, når
man ser hvor megen viden folk besidder herinde. Og hun har sikkert ikke
noget nært forhold til en bestemt opdrætter - så derfor foreligger der
sikkert ikke noget tillidsforhold.

> nej men hvad der sker i verden uden for kan også ske her......
> men hvordan kan du iøvrigt 100% vide at det kun er de brådne kar der
bliver
> skildt fra pga rygter?

Lige mht køreskoler så ved jeg det fordi der har været motorsagkyndige inde
i sagen.. Men egentlig så tror jeg på det frie marked. Hvis man har en god
vare at sælge, så skal der nok også være rigeligt med købere af det. Og hvis
man har en god vare, så falder rygter hurtigt til jorden - ligesom i dette
tilfælde.

> [...]
saborteret
> pga en sygdomsperoide der ligger år tilbage, men adskillige killingekøb

For mig at se var der to problemer med dem. Det kan godt være at det er mig
som har opfattet det helt forkert, men for mig at se var der noget sygdom
for en del år siden - og rygter om indavl. Det med sygdom er jo et faktisk
problem, men den slags kan jo kurreres temmelig nemt. Men siden der er gået
rygter om det kan det jo være at der har været nogen uheldige situationer.
Men nu gætter jeg jo bare. Men den med afvisning af deres linier - tja det
viser jo bare folks ignorens, og vil man i øvrigt selv købe nogen af deres
katte? Næppe.

Vibeke :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-11-02 07:58

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
> møderne. Det er da rigtigt at der er mange som er meget "offentlige",
> men det kommer jo helt an på ens engagement.

ja og nej.... jeg kommer heller ikke til møderne ( endnu) og har kun været
på en udstilling, men alligevel føler jeg mig bestemt ikke anonym herinde,
idet de fleste kender bare en smule til mig, og det jo er ret nemt at finde
ud af mere om en persom hvis det er det man vil....

> Hehe jep - det er altid rart at kunne modargumentere fordi der er
> sket noget i mellemtiden ;)

hehe ;)

> [...]
> bliver debateret tror jeg helt ikke der sker nogen skade, idet man
> har adgang til al information. (Okay det er lidt overdrevet i denne

overdrivelse fremmer forståelsen.... men jeg tror du misforstår budskabet
her.... det er ikke frygt for diskution der er tale om, men respekt for
andre.....
i netop denne sag ville det have været lige så nemt at finde de rette
oplysninger, UDEN at på nogen måde antyde noget om nogle rygter......
desuden føles det også sådan lidt "underhanded" at der ikke bliver nævnt
noget direkte..... derfor bliver udtalelsen fra min side også taget op, da
det virker mere som en beskyldning om noget uhåndgribeligt, end et spørgsmål
om noget håndgribeligt... forstår du hvad jeg mener?
jeg tror personligt at det havde gået væsentligt mere blødt hvis der blot
havde været tale om en simpel forespørgsel om det pågældende opdræt...... at
nævne 2. og 3. hånds rygter skader væsentligt mere end det gavner......

> [...]
> form for kommunikation ganske naturlig. Man bliver jo nødt til at
> spørge nogen til råds når man vil starte op.

ja, helle er meget ung, hvilket jo netop er pointen bag denne debat.... hvis
vi som en gruppe ike guider hende lidt i den rigtige retning så lærer hun
det jo ikke og ender med at underminere en masse forskellige mennesker (
inklusiv sig selv)......
uanset om hendes debatform er naturlig så er den uhensigtsmæssig og det bør
påtales ( ligesom jeg ville påtale det hvis min søn sagde noget der kunne
misforståes)

> [...]
> herinde. Og hun har sikkert ikke noget nært forhold til en bestemt
> opdrætter - så derfor foreligger der sikkert ikke noget

det ved kun helle, men det er da mit indtryk at hun har talt med ind til
flere opdrættere ( feks Inger) og det er da nærliggende at spørge dem man
kender herigennem gruppen og ICQ...... det bør da være et af de første
steder man henvender sig hvis du spørger mig......

> [...]
> rigeligt med købere af det. Og hvis man har en god vare, så falder
> rygter hurtigt til jorden - ligesom i dette tilfælde.

forskellen ligger her i kundegrundlaget og udvalget af varer...... nu er der
dog tale om et stort opdræt, men lad os i stedet sige at der er tale om et
lille stueopdræt..... de får måske 4 killinger på et år.... der kan et
sådant rygte nemt gå ind og resultere i at disse 4 killinger ikke kan blive
solgt... og hvor er vi så henne??

> [...]
> Men den med afvisning af deres linier - tja det viser jo bare folks
> ignorens, og vil man i øvrigt selv købe nogen af deres katte? Næppe.

jeg forstår ikek helt hvad du mener med den sidste sætning??

Fra : marianne hellemose

Dato : 21-11-02 18:45

Vibeke skrev
>og det er jo vitterligt kun rygter - uanset om de er
sande eller falske) så ville vedkommende ikke have fået >

Faktiske klager er IKKE rygter. Bøder for grov forsømmelse er IKKE rygter.
At blive idømt bod af
dyrlægeforeningen er IKKE rygter, der er meget stor forskel på fakta og
rygter, så din sammenligning holder
ikke rigtig

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 21-11-02 18:56

> [...]
> At blive idømt bod af
> dyrlægeforeningen er IKKE rygter, der er meget stor forskel på fakta og

Det afhænger af om man kender faktaene eller ej. Der er nok mange af os
herinde som kender faktaene. Men da jeg var hjemme hos mine forældre Mortens
aften - troede de faktisk at det var en and (høhø). De troede det bare var
løse rygter - så for dem var det jo rygter - idet de ikke havde kendskab til
fakta.

Mvh
Vibeke

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-11-02 16:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BYB'ere blive nævnt direkte på den måde...
> det gør man ganske enkelt ikke..... lige som man heller ikke gør det i

Men er det ikke et eller andet sted misforstået kollegialitet? Altså ligesom
politifolk ikke vil angive de brådne kar der beviseligt ER i politiet. Eller
at læger ikke vil indrømme at deres kollega f. eks. er morfinist? Eller at
andre dyrlæger ikke vil sørge for at JBH får 5 kolde tæer?

Hvis man skal finde sig en ny dyrlæge og ingen tør advare mod sådan en som
JBH, hvor skal man så vide det fra? Og hvorfor må man godt nævne ham men
ikke en BYB?

Jeg ved godt at dårlig omtale nemt hænger ved, også selv om det senere viser
sig at være usandt. Men derfra og så til at man "ikke må sige noget hvis man
selv vil være opdrætter".... Det minder på en eller anden måde om censur og
karteller og sådan noget. Også selvom det ikke er tilfældet. Bemærk at jeg
IKKE anklager nogen for noget. Det er helt generelle betragtninger. Jeg har
ikke nogen mistænkt for karteldannelse overhovedet. (inden jeg nu får rykket
hovedet af )

Men det var bare mine 2 øre....

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Freedom

Dato : 21-11-02 17:04

Tænkte lige lidt mere om dette, jo jeg syntes det er okay hvis det er noget
man selv er sikker på, kan bevise eller har set, det som jeg mener man skal
passe på med er noget man HAR HØRT andre sige!!!

Bare min mening...
Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 17:08

Lisbeth Hviid Jakobsen wrote:

> [...]
> politiet. Eller at læger ikke vil indrømme at deres kollega f. eks.
> er morfinist? Eller at andre dyrlæger ikke vil sørge for at JBH får 5

der er jo ikke tale om kollegialitet i dette tilfælde.... der er tale om
rygter....

> Hvis man skal finde sig en ny dyrlæge og ingen tør advare mod sådan
> en som JBH, hvor skal man så vide det fra? Og hvorfor må man godt
> nævne ham men ikke en BYB?

jeg har ikke sagt noget om at man ikke må, blot at det ikke bliver
gjort......

> [...]
> Det er helt generelle betragtninger. Jeg har ikke nogen mistænkt for
> karteldannelse overhovedet. (inden jeg nu får rykket hovedet af )

jeg river skam ingen hoveder af, men mener blot der er lang vej fra at
udtale sig om sine egne dårlige erfaringer med en dyrlæge og så til at
videre sprede dårlige rygter om et opdræt man intet kender til ud over disse
rygter.......
der er delvist usynlige grænser her som jeg mener er blevet
overskredet......

i min branche ( frisørbranchen, skulle nogen være i tvivl) er der da heller
ingen der kunne DRØMME om at omtale en konkurrerende salon ( eller
produktmærke for den sags skyld) negativt eller sprede halvfærdige
rygter..... det er ganske enkelt dårlig stil.... også selvom man måske ved
at den pågældende frisør ikke er videre dygtig..... det er op til kunderne
at få de erfaringer for sig selv...... af skade bliver man klog ikk?
jeg synes denne episode svarer til at man smider i en landsdækkende avis at
den og den salon har en ansat der ikke kan finde ud af at klippe, feks......
dårlig stil.... og man gør det ganske enkelt ikke.....

der er jo ingen der ved hvor mange mennesker denne gruppe rammer, og det
oprindelige indlæg taler jo ikke engang om hvilke rygter der er tale om,
ergo får det tankevirksomheden i gang hos mange potientelle NFO købere......
tror du ikke at største delen af dem vil styre uden om det pågældende opdræt
udelukkende pga denne lille forteelse? og det på grund af noget der ikke er
nævnt direkte og heller ikke har rod i nogle personlige erfaringer, kun
rygter....

Fra : Gitte Sacala Eriksen

Dato : 21-11-02 17:58

Hej

Jeg syntes måske spørgsmålet er lidt uheldig formulret ,men kan godt
forstå hvad du mener.

Jeg kender personligt Dansbjerg og nogle af rygterne går blandt andet
på at de skulle have katte i bur i deres stald hvilket jeg blankt kan
afvise.
Jeg har været der mange gange og har nu selv 4 katte derfra.

Vi er altid blevet rigtig godt behandlet der og har man spørgsmål, så er
de altid hjælpsomme.

Vi har også haft flere killinge købere som har sagt fra hvis der har
været Dansbjerg i killingen, hvilket så er deres tab.
Mange af Dansbjerg kattene er jo rigtig gode.
Et rygte som løber er at man ikke kan få parret sin hunkat, hvis man har
en Dansbjerg, hvilket er noget vås, da jeg har snakket med flere om det,
og der var jo mange som gerne ville låne sin han ud, som sagt så kommer
det an på kattene passer sammen og hvem der ejer den nu.

Så jeg ville personligt ikke vælge katten fra pga. at hun er efter
Dansbjergs linier, der er desuden mange linier fra dem, da de tit
impoterer katte.

Ja. de har mange katte, men efter hvad jeg har set så har alle det godt,
og syntes det er synd med de rygter der kører.
Folk fra udlandet har jo ikke noget imod katte derfra, så syntes du
skulle snakke med opdrætteren som har killingen, og ja måske faktisk
selv komme på besøg ved Dansbjerg, så du selv kan se stedet.

Mange af rygterne er jo typisk en mus der er blevet til en elefant.
Eller kig ind på udstillingen vi kommer med vores Dansbjergs trold.

Undskyld jeg måske lyder lidt sur, og ikke er så god til at formulere
mig, men er lidt træt af de mange løse rygter, fra folk der aldrig har
set stedet eller snakket med opdrætteren.

Med venlig hilsen
Gitte Sacala Eriksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 21-11-02 19:40

Jeg kender også Dansbjerg.

Har været der og mærket på alle deres katte!!

Dejlige katte, gode kraftige, med et godt temp. Deres typer er også gode.

De lever med et gammel rygte om sygdom (har snakket med dem om dette) De
havde det for 6-7 år siden (clamydia), men ikke mere. Folk har været så
grove ved dem at deres katte er blevet gasset ihjeld i løbegårdene. Jeg blav
så gal da de fortalte deres historie og hørte hvilken behandling de havde
fået! Den er meget grim.

De er meget søde begge to og bruger al deres tid på deres katte. Jeg har
også to med Dansbjerg bag og det ligger jo sådan at flere af deres katte har
vundet flere større titler. De udstille desværre ikke mere efter deres katte
, døde den slemme død, hvilket jeg egentlig godt forstår.

Jeg har heller ikke problemer med at låne mine hankatte ud selv om Dansbjerg
ligger bag, folk er stadig interesseret i at låne. Jo det er rigtig at der
er mange katte ca 50 ialt med de har mega meget plads og bruger meget tid på
denne interesse.

Sorry jeg er lidt træt af at høre dette så tit, for mange der spreder dette
rygte har aldrig set deres katte eller deres hjem. Det er så nemt at lave
rygter men MEGA svært at fjerne dem igen!!
Jeg kan godt lide deres katte. og tog den lange tur for at se de katte der
ligger bag mine hankatte, en rigtig god dag hos søde mennesker, som gjorde
alt for at behage vores ophold hos dem

Hilsen Sanne

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 21-11-02 19:49

Hej Sanne

Ja, kunne ikke være mere enig med dig.

Syntes også det er en skam de ikke længere vil udstille pga. en masse dumme
rygter, som for det meste ikke har noget på sig.
Og at folk kunne finde på at behandle deres katte på den måde, siger jo en
del om dem som har gjort det.

tja, måske vi engang kan blande lidt af deres blod *S*

Jeg bliver også så vred når folk står og og fortælle om disse rygter, som de
har fra en anden, som har den fra en osv.
Syntes at folk skulle undersøge sagen, ringe til dem, kigge derop eller
holde mund, med noget de ikke ved noget om.

Har slette mit tidligere indlæg ved en fejl kan jeg se, men det kan da ses
fra hjemmeside ?

Skal faktisk der op og se på endnu en kat næste weekend.

MVH
Gitte

Fra : Krammemusen

Dato : 21-11-02 19:49

"Sanne Schmidt" <sanne@silver-heart.dk> wrote in message
> [...]

> ligger bag mine hankatte, en rigtig god dag hos søde mennesker, som gjorde

Hvor er det bare dejligt at de var så søde ved jer - ja det er grimt at folk
slår deres katte ihjel. Jeg synes det lyder som en helt vildt god og positiv
oplevelse du havde hos dem og det er meget godt at de taler åbent om de
sygdomme de havde for nogle år tilbage. Se det var et + til Dansbjerg

Mvh Helle

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 21-11-02 19:51

Hej
Ja har skrevet et indlæg som nu er væk ?

Kunne ikke være mere enig med Sanne, så syntes folk selv skulle kontakte
dem, da de er emget søde og ærlige mennesker, som vil besvarer alle
spørgsmål der måtte være.

MVH
Gitte

Som lige har forud bestilt en killing mere derfra

Fra : Bente Jepsen

Dato : 21-11-02 20:26

> [...]
> ligger bag mine hankatte, en rigtig god dag hos søde mennesker, som gjorde

Ja, nu er her jo 2 megapositive udtalelser om Dansbjerg, så Helles spørgs-
mål har vel i bund og grund været med til at fjerne noget af den negative
omtale af dem, så hvorfor skulle det kun være negativt at forsøge at få
fundet ud af hvorfor der er rygter, de kan jo altså også manes i jorden
på den her måde´

Mange hilsner
Bente

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 21-11-02 21:14

Hej Bente

Helt enig med dig.

Jeg kender da til nogen som kommer her på NG som har nogle utrolige
historier om Dansbjerg, det skal siges de aldrig har været der, og når de
vælge ikke at svare må det også være fordi det som sagt kun er en gang
ondsindet sladder.
Sådan vælger jeg at tolke det, så håber selvfølgelig at folk måske istedet
vil kontakte opdrætteren en anden gang for at høre historien fra 2 sider

MVH
Gitte
"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ddd333b$0$6126$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 23:07

Gitte Sacala Eriksen wrote:

> [...]

> mig, men er lidt træt af de mange løse rygter, fra folk der aldrig har
> set stedet eller snakket med opdrætteren.

hej gitte.....

tak fordi du har aflivet nogle af de rygter der kunne have opstået, eller
som har huseret
det er netop dette der er fordelen ved personlige erfaringer....

det handler i bund og grund om hvordan man spørger.... hvis man nu bare
siger man har kik på en killing fra det og det opdræt, om der er nogen der
har erfaringer derfra, så er der jo ingen ko på isen...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 21-11-02 21:13

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev...
> Hvis man skal finde sig en ny dyrlæge og ingen tør advare mod sådan en som
> JBH, hvor skal man så vide det fra? Og hvorfor må man godt nævne ham men
> ikke en BYB?

Hej Lisbeth

IMO er der intet forgjort i at nævne BYB'er - men nu *er* Dansbjergs faktisk
et Felis Danica-registreret katteri, som sælger - alle, går jeg ud fra... -
deres killinger med stamtavler og vaccinationer mv., præcis som vi andre.
Forskellen er imidlertid, at Dansbjergs er et _stort_ katteri - de fleste af
vi andre har små familiekatterier (hvis man kan sige det) - og de har derfor
mange katte og killinger. Hvordan deres forhold er skal jeg ikke kunne
udtale mig om - har aldrig været der - og mit eneste råd til nye katteslaver
er, at jeg personligt vil foretrække at købe mine katte fra et miljø, der
mest ligner mit eget, så overgangen for killingen bliver lettest. Det har
jeg bl.a. også skrevet på min hjemmeside - og så kan folk jo lægge det i
det, som de selv vil

Mvh. Camilla

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 24-11-02 00:07

"Camilla Scharff" <camischa@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg bl.a. også skrevet på min hjemmeside - og så kan folk jo lægge det i

Hvis det jeg har skrevet kunne tolkes som om jeg har ment at Dansbjerg var
en BYB beder jeg om undskyldning. Det var absolut ikke sådan ment, og jeg
troede at det fremgik at det var GENERELT jeg udtalte mig.

Jeg kender ikke et klap til Dansbjerg og hverken kan eller vil udtale mig om
det pågældende katteri. Men kan nu læse at det er et godt sted, så det er jo
rart at blive klogere.

Hilsen
Lisbeth

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 21-11-02 17:38

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in
> [...]
> ved navn omkring dårlige linier og lignende... jeg mindes heller ikke
> nogen BYB'ere blive nævnt direkte på den måde...

*host* hvis jeg må henlede din opmærksomhed på Klappe-kage-klub tråden hvor
du i et indlæg <http://tinyurl.com/2wap> skrev at der IKKE var nogle tabuer
i gruppen.

Carsten Sørensen
PS. Kurv, ja selvfølgelig :) Mail bouncede.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-11-02 17:50

Carsten Sørensen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote in
>
> *host* hvis jeg må henlede din opmærksomhed på Klappe-kage-klub
> tråden hvor du i et indlæg <http://tinyurl.com/2wap> skrev at der
> IKKE var nogle tabuer i gruppen.

jeg husker skam godt den pågældende tråd, men kan ikke helt se hvad det har
med sagen at gøre......
jeg skrev feks : jamen at nogle mennesker afholder sig fra at udtale dem, er
vel ikke ensbetydende med at det er tabu generelt...... rent faktisk har jeg
ikke oplevet et emne nævnt i denne gruppe eller denne debat jeg mener kan
betragtes som tabu overhovedet..... uanset dine argumenter..... hvis man
stadig betragter det som tabu, så må det IMO være fordi man selv er bange
for reaktionen, eller ikke tør tage kampen op.... i så fald så mener jeg
stadig ikke det er tabu.....

og den udtalelse står jeg stadig ved......
jeg mener stadig ikke der er tabuer i gruppen, men hvis du bemærker så er
det faktisk de færreste der udtaler sig direkte om opdrættere eller lignende
her i gruppen, og hvis det ikke er af proff respekt hvad er det så?

desuden var der i den pågældende tråd tale om hvorvidt det var tabu at man
ikke ville betale for sin kat...... og jeg kan helt ærligt ikke se hvad det
har med den nuværende tråd at gøre...

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 22-11-02 10:13

> [...]
> er det faktisk de færreste der udtaler sig direkte om opdrættere eller
> lignende her i gruppen, og hvis det ikke er af proff respekt hvad er

OK. Jeg er såmænd enig i at man som opdrætter/frisør/programmør/revisor
ikke bør komme med offentlige udtalelser om konkurrenter. Det er
forskelligt fra person til person om man mener det, hvis man har ønsker at
få be- eller af-kræftet et rygte må dette være det bedste forum.

> desuden var der i den pågældende tråd tale om hvorvidt det var tabu at
> man ikke ville betale for sin kat...... og jeg kan helt ærligt ikke se
> hvad det har med den nuværende tråd at gøre...

Det har noget at gøre med om noget er tabu eller ej. Du startede med at
komme med pegefingeren og skrive at man simpelthen ikke nævner dårlige
BYB'er ved navn her. Det er klart et tabu hvis der er enighed om at man
bare ikke snakker om dårlige opdrættere.

Jeg er vældig ked af hvis jeg nu som katteforbruger ikke må forhøre mig her
omkring et opdræt hvis jeg havde set mig varm på en killing. Men hvis der
ikke er nogle tabuer, så forstår jeg altså ikke problemet. Er det
udelukkende katteopdrættere du mener bør fraholde sig, men for forbrugere
er det OK? Det kan jeg godt tilslutte mig, men jeg vil absolut ikke forbyde
nogen noget.

Carsten Sørensen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-11-02 10:23

Carsten Sørensen wrote:

> [...]
> udtalelser om konkurrenter. Det er forskelligt fra person til person
> om man mener det, hvis man har ønsker at få be- eller af-kræftet et

det er jeg så ikke helt enig i, især når man som her har adgang til
adskillige mailadresser hvor man kan forhøre sig uden om det offentlige
forum, ligesom den uheldige formulering gjorde det "værre" end det egentligt
var ment.....
desuden var der jo tale om et uspecifeceret rygte..... hvordan kan man af
eller bekræfte det?

> [...]
> dårlige BYB'er ved navn her. Det er klart et tabu hvis der er enighed
> om at man bare ikke snakker om dårlige opdrættere.

hvad er det for en gang forkvaklet sludder.... jeg forklarede såmænd bare at
hvis man ville begå sig i opdrætterverdenen så ville det blive betragtet som
dårlig stil....
og at hvis hun bemærkede så blev der ikke nævnt navne på den måde her......
og at det er et tabu må stå for din egen regning...... der er væsentlig
forskel på tabu og respekt.....

rent faktisk skrev jeg ordret: lige et godt råd... hvis du vil begå dig i
[...]

det var et venligt råd som du åbenbart har misforstået på det
groveste.......

> Jeg er vældig ked af hvis jeg nu som katteforbruger ikke må forhøre
> mig her omkring et opdræt hvis jeg havde set mig varm på en killing.

der var jo her ikke tale om at forhøre sig om en killing ( jo men det var
ligesom "mindre vigtigt") men mere for at forhøre sig om nogle uspecifikke
rygter om en opdrætter....... deri ligger forskellen.....

> [...]
> sig, men for forbrugere er det OK? Det kan jeg godt tilslutte mig,
> men jeg vil absolut ikke forbyde nogen noget.

jeg forbyder skam heller ikke noget, jeg forklarer bare at det er dårlig
stil, og at det i værste fald kan ødelægge det for hende selv....... hvor
mange tror du der vil samarbejde med en killingekøber der på den måde fører
rygter videre??

desuden er der jo tale om at Helle gerne vil købe en avlskilling ( og dermed
blive opdrætter), er det så ikke på sin plads at hun finder ud af hvordan
man bedst begår sig i den verden??

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 21-11-02 17:27

Hej Helle

Jeg vil som de andre ikke skrive om Dansbjerg herinde på forum
Jeg syntes (mener du bor på Fyn) du skal tage til udstillingen i Odense
Congrescenter på lørdag - og se en masse skovkatte. Tale med skovkattefolk,
spørge om du må se stamtavlen på de katte du kan lide, og så herefter danne
dig en mening.
Hvis du på et tidspunkt ønsker at få killinger på den kat du anskaffer dig
er det meget vigtigt at du kender til linierne, og hvad der kommer ud af
parringen. Altså med det mener jeg, hvad du kan vente dig af look og
temperement. Der kommer MASSER af skovkatte i weekenden fra mange
forskellige opdrættere (sikkert også Dansbjerg, ved da at Pernille har en
med ). Så mit råd er, kig på kattene, stil dig ved en dommer og hør
bedømmelserne (husk at en dommers mening er MEGET subjektiv, så dan din egen
mening også *grin*)

Jeg er der også, og du er meget velkommen til at komme hen til mig og få en
snak

Med venlig hilsen

Mette
--
-----
Gillian's Norske Skovkatte

Fra : Lars Dahl

Dato : 21-11-02 23:31

> [...]
> linjer hvilket desværre gør at jeg ikke heeelt tør købe hende. Hvad kan jeg
> regne med og hvad kan jeg ikke regne med?

Hej Helle.

Nu har jeg siddet og kigget tråden her igennem, og så vil jeg gerne -
måske lidt sent - spørge: Hvad er det, _du_ mener/har hørt der er med
Dansbjerg?? Det gør det dels nemmere at svare på, og dels giver det ikke
lige så god grobund for fri fantasi. Jeg vil da helst ha' mig frabedt at
se spørsmålet: Hvad er det egentlig med von Friberg? Derimod kan jeg
forholde mig til f.ex.: Er det rigtigt at von Friberg laver killinger på
en hunkat på 6 måneder? Til hvilket svaret i øvrigt ville være nej!
Jeg skal dog gøre et forsøg alligevel.
I tråden bliver bl.a. nævnt sygdomme i opdrættet.- Ikke hvad jeg ved af.
Så vidt jeg ved har de kun generelt sunde og raske dyr, som har det som
de skal have det. De har på et tidspunkt haft sygdom, men nævn en
opdrætter - der har været i gang i et stykke tid - som ikke har haft et
eller andet.
Der bliver også nævnt at de er (for) store.- Og så?? Så længe kattene
har det godt, er det vel ikke for stort?
De laver mange killinger.- Og de kan også sælge dem, hvilket både viser
at de altså ikke laver _for_ mange, og at mange mennesker har tillid til
Dansbjergs opdræt. At der er Dansbjerg i Pocahontas' linier, betyder jo
også at andre opdrættere har tillid til dem.

Og så for at slå to svar sammen, vil jeg da erklære mig enig med dem,
der siger at dine visioner om en kat stemmer mest overens med Maine
Coon. Der er i hvert fald nogle punkter, en skovkat ikke kan kvalificere
sig til. Og på den måde bliver Dansbjerg jo inderligt ligegyldige.....

Med venlig hilsen
Lars Dahl
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

- Tøm kattebakken ved privat svar