CSS position:absolute inde i en div?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 14:45

Hejsa

Kan man ikke lave en "position:absolute" men hvor referencen er en anden div
og ikke hele siden? Fik I den, eller skal jeg lige prøve igen?

mvh Frank

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-11-02 15:26

Frank K. Jensen wrote in <ario7j$sau$1@news.net.uni-c.dk>:
> Kan man ikke lave en "position:absolute" men hvor referencen er en anden
> div og ikke hele siden? Fik I den, eller skal jeg lige prøve igen?

Den inderste DIV er positioneret i forhold til den yderste.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 15:40

> Den inderste DIV er positioneret i forhold til den yderste.

Hmm, jeg skulle bare have prøvet aligevel Jeg havde forstået det sådan
at "position:absolute" *altid* brugte siden som reference, men der kan man
bare se

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 15:45

> Hmm, jeg skulle bare have prøvet aligevel Jeg havde forstået det sådan
> at "position:absolute" *altid* brugte siden som reference, men der kan man
> bare se

Ok, grunden til at jeg troede, at det ikke virkede, var, at det ikke virker,
hvis man ikke sætter "position" på den ydre div. Så bruger den nemlig bare
hele siden som reference.

mvh Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-02 15:50

Frank K. Jensen skrev:

> Hmm, jeg skulle bare have prøvet aligevel Jeg havde
> forstået det sådan at "position:absolute" *altid* brugte siden
> som reference, men der kan man bare se

Prøv at se

,----
`----
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 16:00

> Prøv at se
> <http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visuren.html#absolute-positioning>:
>
> ,----
> `----

Ja, men

-----
bla bla bla
bla bla bla
osv.
-----

sætter ikke den inderste div inde i den yderste, hvis ikke at den yderste
har fået sat "position".

Hvad har jeg misset her så?

mvh Frank

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-11-02 20:20

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> writes:

> [...]
> -----
>
> sætter ikke den inderste div inde i den yderste, hvis ikke at den yderste

Det skal den heller ikke.
Fra afsnit 10.1:
---
If the element has 'position: absolute', the containing block is
established by the nearest ancestor with a 'position'other than
'static', in the following way:
---
(<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/visudet.html#containing-block-details>)

/L

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-11-02 12:16

> [...]
> If the element has 'position: absolute', the containing block is
> established by the nearest ancestor with a 'position'other than

Takker

mvh Frank

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-02 16:34

Frank K. Jensen skrev:

> sætter ikke den inderste div inde i den yderste, hvis ikke at
> den yderste har fået sat "position".

Det ser mystisk ud. Jeg kan ikke give et godt svar - kun et
eksempelside <http://damu.dk/jc/usenet/position.html> som i øvrigt
ser vidt forskellig ud i Mozilla og IE. Sætter man position:
absolute på den første div bliver de vist ens.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 21:24

> [...]
> ser vidt forskellig ud i Mozilla og IE. Sætter man position:
> absolute på den første div bliver de vist ens.

Hmmm, ja det ser lidt underligt ud i NS7.

mvh Frank

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-11-02 15:27

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev :

>Kan man ikke lave en "position:absolute" men hvor referencen er en anden div
>og ikke hele siden? Fik I den, eller skal jeg lige prøve igen?

Nej, men kan du ikke klare det med relative?

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-11-02 15:41

> Nej, men kan du ikke klare det med relative?

Nej,.... eller jo, det kunne jeg godt, men så skulle jeg ændre en masse hver
gang siden skulle opdateres.

mvh Frank

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-11-02 15:51

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev :

>Nej,.... eller jo, det kunne jeg godt, men så skulle jeg ændre en masse hver
>gang siden skulle opdateres.

Men Niels lærte også mig noget.