nis og passwd mellem linux og sun
Fra : Jesper Leth

Dato : 21-11-02 12:21

Hej ng,

jeg sidder og bøvler med at få en linux (debinan woody) til at snakke med en
sun nis (ikke nis+) server. Som udgangspunkt virker det nogelund, jeg får
alle maps etc. med mig.

Mit problem er i midlertid at jeg ikke kan få den til at acceptere at den
skal hente oplyninger om brugere fra passwd mappet. Dvs. at en linje som
f.eks.

+::::::

eller

+leth:::::/var/tmp:/bin/bash

i /etc/passwd gør at jeg ikke kan logge ind med mit password distribueret
over nis (eller med andre passwords for den sags skyld).

Der logges så vidt jeg kan se ingen fejl, og jeg har efterhånden stirret mig
blind på de mange how-to's og tutorials der findes på nettet. Jeg håber der
er nogen her i gruppen der kan give mig et spark i den rigtige retning.

---
I håbet og med venlig hilsen
/Jesper Leth

Min nsswitch.conf er baseret på en fungerende solarisversion og ser således
ud.

passwd: files
group: files nis
#group: compat
#netgroup: compat
netgroup: nis

# consult /etc "files" only if nis is down.
hosts: files dns
ipnodes: files

# Uncomment the following line and comment out the above to resolve
# both IPv4 and IPv6 addresses from the ipnodes databases. Note that
# IPv4 addresses are searched in all of the ipnodes databases before
# searching the hosts databases. Before turning this option on, consult
# the Network Administration Guide for more details on using IPv6.
#ipnodes: nis [NOTFOUND=return] files

networks: nis [NOTFOUND=return] files
protocols: nis [NOTFOUND=return] files
rpc: nis [NOTFOUND=return] files
ethers: nis [NOTFOUND=return] files
netmasks: nis [NOTFOUND=return] files
bootparams: nis [NOTFOUND=return] files
publickey: nis [NOTFOUND=return] files

automount: files nis
aliases: files

# for efficient getservbyname() avoid nis
services: files nis
sendmailvars: files
printers: user files nis

auth_attr: files nis
prof_attr: files nis
project: files nis

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 21-11-02 13:09

On Thu, 21 Nov 2002 12:20:54 +0100, Jesper Leth wrote:

> Jeg håber der er nogen her i gruppen der kan give mig et spark i den rigtige
> retning.

Skal prøve ...

> Min nsswitch.conf er baseret på en fungerende solarisversion og ser
> således ud.
>
> passwd: files

Aha.

Prøv med

passwd: compat

på din linuxbox.

Fra : Jesper Leth

Dato : 21-11-02 13:24

Jakob Goldbach wrote:

> Aha.
>
> Prøv med
>
> passwd: compat
>
> på din linuxbox.

Det var også min første tanke, men det virker ikke (har lige prøvet igen) -
men tak for forsøget.

Hvad er compat helt præcist? Jeg synes ikke at kunne finde dokumentation om
det nogensteds.

/Leth

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 22-11-02 23:24

Jesper Leth <bobgoffi@mail.dk> writes:

> [...]
> skal hente oplyninger om brugere fra passwd mappet. Dvs. at en linje som

Brug
+::0:0:::

> Min nsswitch.conf er baseret på en fungerende solarisversion og ser således
> ud.

Arhh... den passer ikke helt med linux

> passwd: files
> group: files nis

Brug
passwd: files nis compat
group: files nis compat

Læs manualerne på begge systemer _meget_ grundigt. Ellers går du galt
i byen.

Vh.
Sven

--