Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital ISO
Fra : John Smith

Dato : 21-11-02 10:52

Hey

Jeg kan forstå at ISO (fx 100, 200, 400) har noget gøre med hvor lyst eller
mørkt det er.

Jeg har set nogen eksmpler på det - og det ser ud som om at høj ISO (400)
gør billedet mere grumset.

- Hvad går det ISO ud på ?
- Hvad skal ISO stå på når det er lyst/mørkt ?
- osv ;)

/Lars

Fra : KNL DtP

Dato : 21-11-02 13:04

"John Smith" <LR4669(NO_SPAM)@ehs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forstå at ISO (fx 100, 200, 400) har noget gøre med hvor lyst eller
> mørkt det er.

Nja, ikke helt. ISO står for International Standart Organization og angiver hvor
lysfølsom filmen er. Tidligere brugte man ASA og DIN, men nu bruge rman udelukkende
ISO.

Som du selv skriver så har ISO værdier på f.eks. 50, 100, 200, 400 og ellers opad til
f.eks. 3200. Jo højere værdi, desto mere følsom er filmen. Altså er lyset begrænset,
så kandu med fordel bruge en høj ISO-indstilling og visa versa.

Hvis du indstiller dit kamera på blænde 8 og en lukketid på 1/125 sek. med en 100 ISO
film, så vil du ved at skifte til en 400 ISO film kunne fotografere med et 1/500 sek.
og stadig beholde blænde 8. Hver gang du fordobler din ISO-værdi (100 -> 200) får du
en blænde mere og modsat.

> Jeg har set nogen eksmpler på det - og det ser ud som om at høj ISO (400)
> gør billedet mere grumset.

Det er korrekt. Jo højere ISO-værdi, desto mere grovkornet bliver billederne. For at
kunne tage billeder under dårlige lysforhold, kræver det at sølvpartiklerne er meget
følsomme, og derved bliver de synlige på det færdige billede.

Når vi snakker digitalfoto, så er der jo ikke noget med sølvkorn, men
ISO-indstillingen på et digitalkamera virker på nøjagtig samme måde: Hvis du
indstiller den på 400 ISO, så vil du sikkert kunne se en masse støj på billedet. Det
fremkomme fordi CCD'en forstærker den lille smule lys der komme ind gennem
objektivet.

Konklussionen er, at det gælder om at holde ISO-værdien så lav så mulig, hvis man
ønsker den bedst mulige billedkvalitet. Er det ikke muligt at fotografere håndholdt,
så må man naturligvis vælge en højere ISO-værdi eller bruge stativ eller flash.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk