mørk golden retriever hvalp søges
Fra : itgrafen

Dato : 21-11-02 09:10

Hej gruppe

Jeg vil lige starte med at skrive at jeg er helt ny på listen her.
Jeg håber der er nogen på listen her der kan hjælpe os med at finde en helt
rigtig mørk golden retriever hvalp til vores familie.

Vores familie, specielt Kevin på 6½ vil gerne have en hund.
Hunden skal være hele familiens hund. Og da Kevin ikke får nogle søskende,
skal den være kameraten han kan tale med, hvis vi voksne er dumme
Hele familien er meget dyreglade. Vi har i forvejen to gamle katte (12 og 13
år), fisk både ude og inde, og så en kanin.

Hvis i kender til et sted hvor vi kan finde sådan en hvalp, så vil jeg meget
gerne høre om det. Det skal helst være i Nordjylland, men hele Jylland
ligger selvfølgelig åbent.

venlig hilsen
dorthe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-11-02 12:47

> [...]
helt
> rigtig mørk golden retriever hvalp til vores familie.

Hej Dorthe

Hvis det er en hvalp med papirer, hvilket jeg absolut må anbefale, da du
får noget sundhedsgaranti igennem stamtavlen, så synes jeg du skal kontakte
Kennel Whipcord i Rødding. Deres tæve avler nogen absolut pragtfulde hvalpe.
Det afkom hun er kommet med ind til nu, har været utrolig børnevenligt, nemt
at arbejde med og godmodigt. *(Og ja, hun har også lejlighedsvist mørke
hvalpe). Jeg står inde for at hvalpene også får en god begyndelse ved dem.

Dog synes jeg lige du bør tænke på, at Retriever er jagthunde, så sørg for
at ha' kaninen godt lukket inde ind til i evt. får lært hvalpen at den ikke
må hapse den!

Link til Whipcord's hjemmeside: http://www.kloster-gaarden.dk/

Du kan jo altid ringe til hende for en uforpligtende sludder.

R. Ilsøe

Fra : JN

Dato : 21-11-02 16:24

"itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget
> gerne høre om det. Det skal helst være i Nordjylland, men hele Jylland

Hej Dorthe

Vi har købt vores mørke Golden hos kennel Golden Runner. Deres hunde er af
den gammeldags mørke og lette type.
Tilfældigvis så har de en hanhvalp tilbage. De bor i Kolding.
http://www.goldenretriever.suite.dk/

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Søren Houlberg

Dato : 21-11-02 20:56

Hej!

jeg må nok indrømme at denne sætning får mit blod til at fryse til is:

"> > Vores familie, specielt Kevin på 6½ vil gerne have en hund.<<"

Børn skal ikke og bør aldrig have ansvaret for en hund - hvis ikke I ønsker
den hvem skal så passe den, træne den etc.???????

Og husk så lige at statistisk er det faktisk Golden der bider flest. Det er
desværre en misforstået race.
Det er en jagthund og den bør ikk ebare være en familiehund - så bliver den
tosset - da især en af de "gode gamle" mørke som ike er blevet ødelagt af
modeluner og udstillingslinier.

Tænk lige over hvad det er I ALLE går ind til ikke????

Hilsen
Mette Sofie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-11-02 21:52

> jeg må nok indrømme at denne sætning får mit blod til at fryse til is:
>
> "> > Vores familie, specielt Kevin på 6½ vil gerne have en hund.<<"

Nå, kan se man stadig hidser sig op over folk der bare vover på at _nævne_
et barn i forbindelse med anskaffelse af dyr... Det er da lækkert at sønnen
også er interesseret! Man kan IMO komme med en pæn lille note om at det jo
er hele familiens ansvar, men ligefrem at hidse sig sådan op...?!

> Børn skal ikke og bør aldrig have ansvaret for en hund - hvis ikke I
ønsker
> den hvem skal så passe den, træne den etc.???????

Æøhh.. Der bliver også skrevet "vores familie" og ret naturligt kommer
barnet ind som "specielt" da børn ofte viser glæde 100x så stærkt som
voksne...!

> [...]
den
> tosset - da især en af de "gode gamle" mørke som ike er blevet ødelagt af

??? Hvad er din relation til Golden Retriever? Nu er det jo også sådan, at
racen i sin tid var DK's mest populære familiehund, hvilket jo nok har gjort
sin del til at statestikkerne er højere end ved nogen andre hunde... Vil du
forresten ikke lige refferere til hvor du har det fra? Ellers kan en liste
vel rekvireres igennem DKK!

Ud over det, så pænt sagt, sørg for at aktiver den lille flittigt og det er
fornuftigt at vælge træning også.

Kan godt være jeg misforstår, men dit indlæg ser i mine øjne lidt negativt
og muggent ud...?!

R. Ilsøe

Balto (Flatcoated Retriever ½ år)
Bimmer (Labrador 2½ år)
Cikorie (Flatcoated Retriever 10½ år)

Fra : Søren Houlberg

Dato : 26-11-02 20:23

Kære Ilsøe!

Jeg har netop lige set den yndigste dejlige lille golden på mit hvalpehold
(som jeg træner) og den havde familien fået fordi det jo var sådan en god
race til familier (Det er bl.a. derfor den er så højt på statistikken)
Jeg nåede at se hunden 3 gange og hver gang var den endnu mere hjælpeløs og
endnu mere fortvivlet end den forrige (og det var jeg også) for familien
ville ikke lytte - de tog ikke imod noget af hvad jeg prøvede at forklare
dem - og jeg håber ved gud at de enten har fundet et andet sted at træne
eller at de har afleveret den til nogen andre - men desværre tror jeg den er
død.

Derfor blev jeg så arrig!

og forresten så læste jeg det i et jagt-magasin nede hos min læge.
Der stod det skyldes ja dels at der er så mange af dem og dels at de bliver
anskaffet som sofapuder og da det er en jagthund så egner den sig ikke just
som sofapude. Derfor bliver de skøre i hovedet og så ender det galt i så
forfærdeligt mange tilfælde.

Hilsen
Mette Sofie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-11-02 21:35

> [...]
> eller at de har afleveret den til nogen andre - men desværre tror jeg den

Øv øv, sikke en trist historie! Må gi' dig ret i at det sker alt for ofte.
Vi har nogen bekendte der nu har 5. hund. Jeg prøver hver gang forgæves at
vejlede dem lidt, men manden der er så f****** klog at han ikke vil lytte og
det' selvom han sender lange, misundelige blikke når mine hunde kommer glade
og logrende når jeg kalder på dem. Alle deres hunde har fået høvl hvis de
ikke kom når de kaldte, jeg har prøvet at forklare dem at de jo straffer
hunden for at komme så, men næh-nej, lige meget lytter de. Den ene af de
hunde de havde var en søster til min Bimmer. Så samarbejdsvillig og meget
nem at dressere, men hende fik de også smadret.

> Derfor blev jeg så arrig!

Jeg bruger gerne så vidt muligt "skriv en arrig mail, slet den og skriv en
ny" teknikken!

> [...]
just
> som sofapude. Derfor bliver de skøre i hovedet og så ender det galt i så

Jeg tror på at hvis blot dem der anskaffer sig en hund har overvejet det
nøje og går helhjertet og åbent ind i hundetræningen, så kommer der en god
hund ud af det. Selvom jeg har stødt på utallige uheldige tilfælde IRL, så
vejleder jeg lidt pænt istedet for at sige min ærlige mening... Der er
nemlig en ting vi må se i øjnene... Det er at langt de fleste der sætter sig
i hovedet at de vil ha' en hvalp, de skal nok finde en... Om det er med
eller uden min hjælp. (Tænker på dem der spørger mig til råds.) Så vil jeg
hellere kunne sige at jeg gjorde hvad jeg kunne for at finde en god hvalp
til dem og for at vejlede dem til et så godt samarbejde med hunden som
muligt. Jeg spørger om de har overvejet det grundigt, om de er klar til
mange klatter på gulvet og evt. itubidte ting. Jeg siger jeg kun vil hjælpe
hvis de starter til træning... Men det er bare ikke altid tilstrækkeligt.

Hvor ville det være dejligt hvis man kunne redde alt og alle, men sådan en
verden er ikke opfundet endnu, så vi må bare gøre hvad vi kan... Du på din
måde, mig på min måde... Og egenlig er det godt nok de fik de advarsel...
Jeg havde nok bare formuleret det lidt anderledes...

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk
http://www.flatcoated-retrievers.dk

Fra : Winther

Dato : 26-11-02 23:01

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmaill.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hunde de havde var en søster til min Bimmer. Så samarbejdsvillig og meget
> nem at dressere, men hende fik de også smadret.

Kender også èn, han har fuldført at gøre sin 5. schæfer aggressiv, og han
fatter bare ikke, at det er ham selv, der er problemet.

Vh. Winther, som hader at se gode schæfere ødelagt.

Fra : BN

Dato : 26-11-02 21:47

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
> [...]
> eller at de har afleveret den til nogen andre - men desværre tror jeg den

Hejsa alle og evt. justitsministeren

Der burdes indføres en lov om at alle skal tage et hundekort, for der er
simpelthen for mange som anskaffer sig en hund som et impulskøb eller også
gider man ikke at bruge tid på det nye levende familiemedlem! Når en hund
trives mindre godt og man har mistanke om at ejerne ikke er god ved hunden
(mishandling), er det så ikke lovpligtigt at melde ejerene?
Mine venner havde engang en nabo, som tævede sin jagthund så den altid gik
med bøjet hoved (springer spaniel). Dette var før jeg lærte dem at kende, og
jeg blev overrasket over at de ikke meldte manden!
Jeg bliver bare så sur og ked af det, når jeg hører hvordan nogle behandler
deres "bedste ven". Jeg kender en dame, som har arbejdet hos Dyrenes
Beskyttelse i over 40 år. Hun har mange kedelige historier, men heldigvis
også mange gode, og de gør meget for at der skal sættes strammere regler for
dyreejere. Det er bare så svært, for hvor går grænsen? Nogle hunde har brug
for en hårdere opdragelse end andre, da alle hunde er foskellige, men man
behøver jo ikke ligefrem at mishandle dem!
Min hund Sandra ødelagde mange ting da hun var hvalp. Mange sagde, at hvis
det var deres hund, var hun for længst blevet aflivet eller solgt til en
anden familie. Jeg kunne ikke lukke hende ud i gangen, da denne var åben, så
derfor var problemet stort indtil vi flyttede, men jeg kunne da aldrig
drømme om at skille mig af med hende, hun er jo ikke en genstand men bare
flytter rundt på. I øvrigt er hun mit et og alt... og er heldigvis ovre sin
lømmelperiode, selvom hun til tider opfører sig som en (5 år) hvalp
Nu fik jeg lidt luft, efter jeg har læst om de froskellige hundes skæbner...
uha

Hilsen BN

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-11-02 21:54

> Når en hund
> trives mindre godt og man har mistanke om at ejerne ikke er god ved hunden
> (mishandling), er det så ikke lovpligtigt at melde ejerene?

Jo, det er det. Jeg har meldt mishandling af hund 2 gange.

> Nogle hunde har brug
> for en hårdere opdragelse end andre, da alle hunde er foskellige, men man
> behøver jo ikke ligefrem at mishandle dem!

Nej, bestemt ikke. Der er jeg helt enig med dig. Det værste straf er at
ruske hunden blidt i nakken og sige Nej! Den største, bedste og sundeste
respekt man opnår fra sin hund er den mentale respekt...

Ja, det er rart at få luftet ud!

Fra : BN

Dato : 26-11-02 22:17

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmaill.com> wrote in message
> Nej, bestemt ikke. Der er jeg helt enig med dig. Det værste straf er at
> ruske hunden blidt i nakken og sige Nej! Den største, bedste og sundeste
> respekt man opnår fra sin hund er den mentale respekt...

Helt enig med at man skal vise gensidig respekt.
Det er faktisk meget sjovt. Når jeg siger f.eks. "ned" til Sandra, så går
hun ned første gang. jeg siger det lige så stille og hun går ned med det
samme, men dog med et skuffet blik :---( Når min kæreste siger "ned" går
hun først ned efter 3. eller 4. gang. Han råber ikke til hende, men hun har
fundet ud af, at han nogle gange lader hende blive oppe i sofaen
alligevel...(hun ligger sig på ryggen og sender de sødeste øjne) smart hund!
Den går bare ikke når det er mor, det er også mig som har haft hende siden
hun var lille. Min kæreste kom først da Sandra var to år. så de to har lige
fra starten været legekammerater hvor det nogle gange går vildt for sig,
mens jeg er lidt mere "kedelig". Hun hører heldigvis efter os begge to når
vi er ude, men ofte herhjemme kigger hun nogle gange over på mig, for at se
om det nu også er rigtigt det som far siger...

Hilsen BN

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-11-02 20:54

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmaill.com> wrote in message
[klip]

> Jo, det er det. Jeg har meldt mishandling af hund 2 gange.

Nej, der består, (så vidt jeg ved), ikke nogen (lovmæssig) pligt til at
anmelde dyremishandling. Generelt har det i dansk (straffe)ret i det hele
taget undtagelsens karakter, at der er foreskrevet en anmeldelsespligt, når
man bliver bekendt med en lovovertrædelse.

Dog skal det nævnes, at der består en pligt til at anmelde dyremishandling,
såfremt man er *dyrlæge* og bliver bekendt med et sådat forhold.

At der for os andre ikke-dyrlæger så består en moralsk pligt er noget ganske
andet (og selvfølgeligt).

Karina,
der aldrig nogensinde kommer til at forstå, hvad pokker det er, der rør sig
oveni hovedet af folk, der kan finde på at mishandle dyr
--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : kajo

Dato : 21-11-02 22:12

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
Snip
> Og husk så lige at statistisk er det faktisk Golden der bider flest. Det
er
> desværre en misforstået race.

Jeg vil da også lige gøre opmærksom på, at der statistisk set er flest
alkoholikrer
der får tømrermænd!

> Det er en jagthund og den bør ikk ebare være en familiehund - så bliver
den
> tosset - da især en af de "gode gamle" mørke som ike er blevet ødelagt af
> modeluner og udstillingslinier.

Vi har selv en Labrador, som også er en apporterende jagthund.
Den er da hverken blevet tosset, men måske lidt mærkelig fordi den
elsker at hygge sig med vores katte, kanin og marsvin.

Tjek iøvrigt dette link: http://www.dog-inn.com/racer/indeks/goldenre.htm

Mvh. Kajo
http://home.worldonline.dk/privat09/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 21-11-02 23:05

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
> Og husk så lige at statistisk er det faktisk Golden der bider flest.

Hmm, kunne godt tænke mig at vide, hvor du har dette fra? Ikke fordi jeg
tror det er forkert, det er jo en udbredt race, men fordi jeg ikke har
kunnet fremskaffe en statistik nogen steder. Sidste vinter ringede jeg rundt
til dyrlægeforeningen, politiet, DKK, skadestuerne og lægerådet uden at
kunne få noget svar. Det eneste de alle oplyste var, at der ikke findes
nogen officiel statistik.

-Trine

Fra : itgrafen

Dato : 21-11-02 23:49

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> jeg må nok indrømme at denne sætning får mit blod til at fryse til is:

Her må jeg nok stemme i med samme stemme, mit blod fryser til is. Når jeg
læser at nogen svarer
i en nyhedsgruppe uden at have læst spørgsmålet de vælger at svare på.

> [...]
ønsker
> den hvem skal så passe den, træne den etc.???????

Jeg giver dig fuldstændigt ret i at ingen børn skal have fuldt ansvar for et
andet levende væsen.
Hele vores familie skal tage ansvar for vores kommende hund. Jeg skal, som
den eneste i familien, der
tidligere, har været hundeejer og har trænet hund.
(DCH, Hjemmeværnstræning og politihundetræning samt lidt jagttræning og
agilliti var nogen af de ting min chæfer og jeg
hyggede os gevaldigt med)
Og jeg er ganske klar over at en chæfer og en golden ikke ligner hinanden,
eller skal trænes på samme måde.

Sor så at vende tilbage til Kevin på 6½ og det med børn og hund. Så kan jeg
faktisk ikke tænke mig et bedre
tidspunkt at starte med at "ha'" hund, end når man er barn.

> [...]
den
> tosset - da især en af de "gode gamle" mørke som ike er blevet ødelagt af

Jeg vil også gerne se noget statistisk materiale omkring din påstand om at
golden er den race der bider flest.
Jeg havde egentligt altid haft den opfattelse at det er hunde, gennerelt. Og
her tænker jeg på de hunder der
bor sammen med familier der ikke magter at "opdrage"/bruge den fornødne tid
sammen med deres hund.
Men måske er du selv blevet bidt ?
Jeg er forøvrigt selv blevet bidt en gang af en hund. Det var en pekingeser,
jeg var 8 og jeg prøvede at tage dens
kødben fra den. - så det var jo nok min egen skyld.

> Tænk lige over hvad det er I ALLE går ind til ikke????
> Hilsen
> Mette Sofie

Ja, det råd siger jeg tak for. Det er vigtigt at anskaffelse af et nyt
familiemedlem. I dette tilfælde en hund. Er en
beslutning som alle kender omfanget af - og har lyst til.
Det har vi brugt en del tid på at tale om. Derfor er vi også kommet så langt
så vi har overvejet hvilken race vi ¨
allesammen ønsker, som kan gå i spænd med hele familien. Ligeledes ligger
det helt klart for os hvilke opgaver
der på sigt vil møde hunden. En af "opgaverne" vil være at være kammerat. En
anden vil være at hjælpe med at
samle ting op fra gulvet, og en tredie vil være at give os en god
undskyldning for at få noget mere motion.

så alt i alt, tak for de godt ¨råd og for din bekymring om både familien og
vores kommende hund.

venlig hilsen
dorthe sandberg

Fra : Heidi

Dato : 22-11-02 07:56

">
> [...]
> hyggede os gevaldigt med)
> Og jeg er ganske klar over at en chæfer og en golden ikke ligner hinanden,

Læs venligst mit indlæg under tråden om pyreneer hund. God fornøjelse
med Jeres kommende familiemedlem. I virker som en god familie, der har
sat sig ind i, hvad det vil sige at have en golden retriever.

Fra : Søren Houlberg

Dato : 26-11-02 20:26

Hej!

Jo jeg er blevet bidt 2 gange og begge af schæfer - og jeg elsker stadig
schæfere og jeg er bestemt også glad for goldens!

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Sander

Dato : 22-11-02 10:32

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Børn skal ikke og bør aldrig have ansvaret for en hund - hvis ikke I
ønsker
> den hvem skal så passe den, træne den etc.???????

Dorthe skriver jo, at det skal være hele familiens hund.

Børn skal ikke have ansvaret for en hund alene, men det kan være meget
lærerigt for børn, at få lov til, at hjælpe til, hvis barnet har interessen
for hunde.

Da jeg var 8 år, var jeg dybt imponeret over min morfars schæfer, som var
fantastisk dygtig. Jeg stillede min morfar, en masse spørgsmål om
hundeopdragelse og jeg lånte en masse bøger på biblioteket om emnet og jeg
lærte en masse dengang, som jeg har kunne bruge senere hen.

Vores søn var også med til, at træne og gå ture, med en ældre puddel, vi
havde for nogen år siden. Han lærte en masse om ansvar og hundetræning,
hvilket da kun er godt, når han måske engang selv, skal ud og have en hund.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : JN

Dato : 28-11-02 22:39

> [...]
helt
> rigtig mørk golden retriever hvalp til vores familie.

Hej Dorthe

Har du fundet din Golden?

Hilsen fra Lisbeth

Fra : itgrafen

Dato : 29-11-02 23:30

Hej og tak for alle de gode svar, interessen og en god debat.

på søndag tager vi til hjarbæk ved kolding og kigger på en mørk golden
hos Inger og Viggo Berger, Kennel Kiebitz's

I hører mere når vi har kigget på hvalpene

kh
dorthe, kevin og peter