vandoptagelse og salt
Fra : Hans P

Dato : 21-11-02 07:58

Dette er mere et heldbredsspørgsmål, men det kan tilsyneladende ike besvares
af folk i de grupper, så jeg forsøger mig her.

Hvis man oplever at det at drikke meget vand bare betyder at det kommer ud
af den anden ende kort tid efter, skyldes det så ikke at saltbalancen er
forskudt i kroppen?
Hvis man har for meget vand i forhold til salt (og sukker ect?) i kroppen,
så bliver det vel sendt ud i en fart... betyder det så at man for at holde
bedre på vandet bør indtage salt/sukker sammen med væsken?
Problemet er jo at man samtidigt siger at man skal afholde sig fra at idtage
for meget salt.. men hvad er for meget?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-02 08:29

Hans P wrote:

> Hvis man har for meget vand i forhold til salt (og sukker ect?) i kroppen,
> så bliver det vel sendt ud i en fart... betyder det så at man for at holde
> bedre på vandet bør indtage salt/sukker sammen med væsken?

Må man spørge, hvorfor det er ønskeligt at holde vandet i kroppen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Hans P

Dato : 21-11-02 11:28

> Må man spørge, hvorfor det er ønskeligt at holde vandet i kroppen?

det må du da. Jeg søger at vende tilbage som havet og leve som goppel.

Nah.. grunden er at jeg har ret tør hud, særligt i ansigtet, og har fået at
vide at jeg skal drikke en masse vand. Det gør jeg så, men med det resultat
at jeg skal rende på toilettet adskillige gange i timen.
Jeg har oplevet at hvis jeg spiser salt mad og dertil drikker en masse, så
er der ikke samme gennemstrømning.
Tanken er derfor at hvis huden skal have fugt via vand, så må det vel gavne
at saltet binder vandet i cellerne. Om det så er korrekt, det ved jeg ikke.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 21-11-02 11:44

"Hans P" <hp@nomail.thanks> skrev

> det må du da. Jeg søger at vende tilbage som havet og leve som goppel.

Det har du måske gjort før?

> Nah.. grunden er at jeg har ret tør hud, særligt i ansigtet, og har fået
at
> vide at jeg skal drikke en masse vand.

Af hvem? Jeg skulle snarere mene at du mangler lipider i overhuden.

> Det gør jeg så, men med det resultat
> at jeg skal rende på toilettet adskillige gange i timen.

En gang hver 4. time er det "normale".

> Jeg har oplevet at hvis jeg spiser salt mad og dertil drikker en masse, så
> er der ikke samme gennemstrømning.

Klart. Din krop sørger for at der er 0,9% salt i blod, sved & tårer. Er der
mindre end det, går der besked fra hypothalamus til nyrerne om at skille
mere vand fra blodet. Er der mere, oplever du først tørst og siden de
sædvanlige symptomer på dehydrering.

> Tanken er derfor at hvis huden skal have fugt via vand, så må det vel
gavne
> at saltet binder vandet i cellerne. Om det så er korrekt, det ved jeg
ikke.

Jeg har mine tvivl. Men jeg kunne jo tage fejl, og hvem ville ikke gerne
give mig ret deri?

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-02 11:59

Torben Frandsen wrote:

> "Hans P" <hp@nomail.thanks> skrev

> gavne
> ikke.
>
> Jeg har mine tvivl. Men jeg kunne jo tage fejl, og hvem ville ikke gerne
> give mig ret deri?

Jeg tvivler også. Hvis endelig det lykkedes at holde på vandet ved at
spise salt, så bindes vandet vel med saltet og ikke i ansigtshuden.

Har du prøvet diverse fugtighedscreme eller agurkeskiver?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Fætter GUF

Dato : 21-11-02 12:59

Det må jo stå klart for enhver at Torben Fransen lider af det man i
fagsproget vil kalde for Fetahydreing, dvs en overdrevet form for feta
mangel i sin Arteritis temporalis og Polymyalgia rheumatica.
Ved mange forskellige tilstande, f.eks. ved bindevævssygdomme som svær
leddegigt, overfølsomhedssygdomme (allergi) som høfeber, Fetaforbi og astma,
visse blodsygdomme, sygdomme i fordøjelsesorganerne som colitis ulcerosa
(betændelsestilstand i tarmene som følge af feta underskud) og
leverbetændelse. I nogle tilfælde desuden ved nyresygdomme, kræftsygdomme og
hjernesvulster.

En hver kan jo påstå at, han går på toilet ca. hver 4 time, og at hans krop
sørger for at der er 0,9% salt i blod, sved & tårer. Er der mindre end det,
går der besked fra hypothalamus til nyrerne om at skille
mere vand fra blodet.
Måske Torben Fransens krop er en omvrandrene saltbøsse, som helt automatisk
giver en dossering hvis han kommer under 0,9%. Ligeledes pisker han en
stemning op, og råber og skriger om at Hans P er en vand-goppel, og
beskylder ham for at have røget "den fede", ud af en ryge-aggregat som er
konstrueret ud af stål-armeret feta, so er fiber forstærket med kellogs-all
bran......Men til hvad nytte. Jeg holder på at hvis man skal have salt
balancen iorden, så skal man blande 2 tsk. fuld salt i det vand man kæmmer
håret med, og sige følgende sætning" JEG ER EN SKABS NØRD".....jeg ved ikke
om det virker, men hvis i prøver det, så giv llige respons......

Mhv.

Bjørne Banden

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 21-11-02 16:09

"Fætter GUF" <JP@belman.Remove.dk> skrev i en meddelelse

[Klip en masse vrøvl]

Hvad dælen gik der galt her...?
Har du drukket af natpotten eller hva´:)

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-11-02 19:15

"Fætter GUF" <JP@belman.Remove.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

LOL

- Martin

Fra : tdn

Dato : 23-11-02 21:50

[snip]
> vide at jeg skal drikke en masse vand. Det gør jeg så, men med det
resultat
> at jeg skal rende på toilettet adskillige gange i timen.
[snip]

Ved ikke om dette kan hjælpe her, men det kan i hvert være en fordel at
indtage Creatin dagligt og samtidigt holde sig fra vandrivende føde, hvis
man er idrætsudøver. Creatinen binder vandet i musklerne, men uden at man
bare bliver slasket og blød. Fordelen for sportsfolk (fx. bodybuildere) kan
retituere hurtigere og holde ud til at træne længere.

Fra : ASKF

Dato : 26-11-02 19:31

tdn ytrede sig i <3ddfe95a$0$168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> med
dette:

> [...]
>bare bliver slasket og blød. Fordelen for sportsfolk (fx. bodybuildere) kan
>retituere hurtigere og holde ud til at træne længere.

Nævnte Creatin for en ven der dyrker meget styrketræning og fik svaret
at Creatin nok var ret uheldigt at bruge, da det er under stærk mistanke
for at være kræftfremkaldende.
Indtil stoffet er undersøgt ydeligere, bør man nok afholde sig fra at
bruge det.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-11-02 11:21

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

>Må man spørge, hvorfor det er ønskeligt at holde vandet i kroppen?

Du maa leve et meget sobert liv, hvor du aldrig oplever
dehydrering dagen efter en lang nats alkoholindtagelse.

Paa saadan en dag oensker man sig staerkt, at vandet vil blive i
kroppen i stedet for bare at loebe lige igennem. Men det vil ikke
lykkes, foer man goer noget ved den saltmangel, man lider af.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 21-11-02 22:20

Hans P <hp@nomail.thanks> skrev i en news:ari00e$14is$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> bedre på vandet bør indtage salt/sukker sammen med væsken?
> Problemet er jo at man samtidigt siger at man skal afholde sig fra at

Kroppen har mekanismer, der styrer saltbalancen i kroppen.
Ved indtagelse af salt strømmer der vand fra de omgivende celler
mod de, der har den største saltkoncentration. Saltindtagelse
fører derfor til en udskillelse af vand med vægttab tilfølge.
( saltkuren mod overvægt kan ikke anbefales)
Heldigvis vil der være mekanismer, der udløser tørstfornemmelse,
så vi selv motiveres for at fylde kroppens reserver af vand op igen.
De fysiske processer forårsaget af osmose er ret simple, men yderst
effektive - det er en passiv proces.
Med indtagelse af en svag saltopløsning vil man kunne "snyde"
kroppen lidt. Noget ander er, at der forsvinder salt samtidig med
afsondring af sved eller udskillelse i nyrene - de salte skal naturligvis
erstattes.

Per A. Hansen

Fra : ASKF

Dato : 22-11-02 01:42

Per A. Hansen ytrede sig i <06cD9.140$lo6.3909@news.get2net.dk> med
dette:

> [...]
>Heldigvis vil der være mekanismer, der udløser tørstfornemmelse,
>så vi selv motiveres for at fylde kroppens reserver af vand op igen.

Der er dog personer der ikke oplever nogen tørstfornemmelse, en af mine
venner har netop dette problem, han bliver ofte først opmærksom på at
han mangler vand når han begynder at blive utilpas (han resonerer sig
gerne frem til at det nok er væskemangel, ved at tænke tillbage på
hvornår han sidst har indtaget væske og får det gerne bedre ret kort tid
efter han har drukket noget). Utilpasheden består gerne af hovedpine,
manglende koncentrationsevne og/eller træthed, og hvad jeg finder lidt
besynderligt er at han kan gå i flere dage uden at indtage væske gennem
andet end maden, på trods af at han gerne træner styrketræning 3-6 gange
om ugen.

[snip]
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-11-02 11:26

ASKF <askf@privat.dk> skrev i en
> [...]

> besynderligt er at han kan gå i flere dage uden at indtage væske gennem
> andet end maden, på trods af at han gerne træner styrketræning 3-6 gange

Det er korrekt at der er sygelige tilstande, hvor mekanismen ikke fungerer.
Derfor brugte jeg ordet "normalt".

Per A. Hansen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-11-02 07:20

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> mod de, der har den største saltkoncentration. Saltindtagelse
> fører derfor til en udskillelse af vand med vægttab tilfølge.

Det kan ikke passe.

Lad os tage et absurd eksempel. Din krop vejer 100 kg, hvoraf
1 kg er salt, resten er vand. Saltindholdet er altså 1%, hvilket
er det optimale (faktisk er det, som andre har nævnt 0.9% men
vi tager det lidt afslappet her).

Så indtager du et halvt kilogram salt, sådan at du nu vejer
100.5 kg, hvoraf 1.5 kg er salt, det vil sig at 1.49% af dig
nu er salt.

Din krop opdager at saltkoncentrationen er steget, og reagerer
ved at få dig til at tisse en liter vand ud. Du vejer altså
nu 99.5 kg hvoraf 1.5 kg er salt. Det vil sige at nu er 1.5%
af dig salt.

Du spiser et halvt kilogram salt mere, hvilket øger din vægt
til 100 kg, hvoraf de 2 kg er salt. Salt udgør nu 2% af din
vægt.

Din krop opdager igen at saltkoncentratioen er steget,
og reagerer ved at få dig til at tisse endnu en liter
vand ud. Du vejer nu 99 kg hvoraf de 2 kg er salt, dvs.
at salt udgør 2.02% af din kropsvægt...

Kan du se hvor det bærer hen?

--
Peter Knutsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-11-02 08:51

Scripsit Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>

> [...]

> ved at få dig til at tisse en liter vand ud. Du vejer altså
> nu 99.5 kg hvoraf 1.5 kg er salt. Det vil sige at nu er 1.5%

Øh... nej. Hvis saltindholdet i blodet er højere end det optimale,
reagerer nyren ved at opkoncentrere salt i urinen, så den er *mere*
salt end blodet. Når man tisser det ud, *falder* kroppens
gennemsnitlige saltandel.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-11-02 11:24

Peter Knutsen <peter@knutsen.dk> skrev i en

> [...]

> ved at få dig til at tisse en liter vand ud. Du vejer altså
> nu 99.5 kg hvoraf 1.5 kg er salt. Det vil sige at nu er 1.5%

Hvis man indtager så meget salt vil de omgivende celler praktisk
taget tømmes for vand - personen dør ret hurtigt.
Dine talstørrelser er nemlig ret absurde, saltkuren mod overvægt
( metoden er skam autentisk nok) drejer sig om langt mindre
mængder.
Man kan få samme effekt frem i planterødder, hvis der tabes
en lille klat mineralgødning. Det osmotiske tryk i jordvandet
overstiger det tilsvarende i rodhårene. Resultatet er at der
trækkes vand ud af rodhårene og planten dør.

> Kan du se hvor det bærer hen?

Ja - mod kirkegården.

Per A. Hansen

Fra : Ink

Dato : 22-11-02 13:21

On Fri, 22 Nov 2002 11:24:24 +0100, "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>overstiger det tilsvarende i rodhårene. Resultatet er at der
>trækkes vand ud af rodhårene og planten dør.

Er det derfor man dør af "tørst" hvis man er tvungen til at drikke havvand,
f.eks. på en øde ø ?

Til Hans:
Der kan vel også være en grund til at du er tør i ansigtet (jeg er selv tør i
halsen : P ) overforbrug af sæbe etc.
--
Henrik

Fra : Peter Weis

Dato : 22-11-02 13:53

"Ink" <inkasso@mail.dk> wrote in message

> Der kan vel også være en grund til at du er tør i ansigtet (jeg er
selv tør i
> halsen : P ) overforbrug af sæbe etc.

hvordan får du sæben ned i halsen?

mvh
Peter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 22-11-02 21:32

Ink <inkasso@mail.dk> skrev i en
> On Fri, 22 Nov 2002 11:24:24 +0100, "Per A. Hansen"
<xxper.hansen@get2net.dk>
> wrote:

-klip-

>Man kan få samme effekt frem i planterødder, hvis der tabes

> Er det derfor man dør af "tørst" hvis man er tvungen til at drikke
havvand,
> f.eks. på en øde ø ?

Havvand har samme virkning - det vil "trække" vand ud af kroppens
celler. Læg mærke til at virkningen ikke bare er de omgivende celler,
den forplanter sig til hele kroppen.
Det var derfor en meget rammende beskrivelse du gav - af dø af
tørst af at drikke havvand!.

Sæbe fjerner - som du så rigtigt næver - noget af hudens fedtlag.
Ifølge mange læger og fysiologer er det ikke særligt sundt eller hygiejnisk
at tage bad med sæbe hver dag.

Per A. Hansen