Skærme
Fijala 3554
Skærmen flimrer... Gerne hurtig hjælp!
Fra : Mona

Dato : 21-11-02 00:50

Hej Gruppe.

Jeg er pludseligt begyndt at få periodiske problemer med min
skærm, en Compaq MV720.

Der sker det, at skærmen pludseligt laver et klik og slukker i
utide. Herefter er jeg nødt til at lave en hård nedlukning på
PC'en.

Når jeg så starter PC'en op igen, sker der det, at skærmen nogle
gange slukker lige når jeg har tændt den. Nogle gange er den
kommet med fejlbeskeden 'Out of range', som jeg ikke ved hvad
betyder, ud over at noget er udenfor rækkevidde, - men hvad?

Samtidig er skærmen begyndt at flimre, og det virker meget
irriterende og forvirrende for øjnene. Jeg har en fornemmelse af,
at det drejer sig om frekvensen, som skærmen kan sende med.

Jeg kan via skærmens menu se disse data:
opløsningen = 1024x768
H = 48,4 K
V = 60 Hz

Jeg mener bestemt at at H og V tidligere har været højere, nemlig
60 og 80 eller sådan noget, måske endda mere.

Vi har en forsikring på skærmen som gælder indtil den 2/12 2002,
så jeg er meget snart på vej til butikken med skærmen, men vil
dog meget gerne have lidt hjælp først, for at have en fornemmelse
af, hvad den skal kunne levere når jeg får den tilbage.

Kan nogen her fortælle mig, om den er ved at stå helt af, så jeg
skal insistere på at få en anden skærm?
Hvis skærmen bliver repareret, hvilken frekvens skal H og V have
for at være ok?
Gode råd, viden, ideer og forslag modtages med kyshånd og
taknemmelighed.

Mange hilsner fra

Mona

Fra : Madsen

Dato : 21-11-02 01:10

Mona skrev:

> [...]
> kommet med fejlbeskeden 'Out of range', som jeg ikke ved hvad
> betyder, ud over at noget er udenfor rækkevidde, - men hvad?

'Out of range' betyder at grafikkortet sender et billede ud med en
højere frekvens (Hz) end skærmen kan klare. Elektronikken i skærmen
går på 'Out out range' for at beskytte skærmen og det skal du være
glad for at den gør.

> Jeg kan via skærmens menu se disse data:
> opløsningen = 1024x768
> H = 48,4 K
> V = 60 Hz

60 Hz burde din skærm sagtens kunne køre i opløsningen 1024 x 768.
Spørgsmålet er så om dit grafikkort nogle gange sender en for høj
frekvens ud, eller om det er din skærm som kokser. Hmm...

> Hvis skærmen bliver repareret, hvilken frekvens skal H og V have
> for at være ok?

På følgende adresse står der maks. 60 Hz. Jeg forstår ikke at den
ikke kan gå højere end det, men noget tyder på det.
<http://www.epinions.com/S0191223_Compaq_MV_720/display_~full_specs>

Har du en manual til skærmen?

Madsen.

Fra : Mona

Dato : 21-11-02 01:15

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
skærmen
> går på 'Out out range' for at beskytte skærmen og det skal du

OK, dét er jeg så glad for...
Vi er godt nok begyndt at spille et nyt spil herhjemme (Seattlers
III), men vi har altid spillet grafisk krævende spil, så derfor
synes jeg ikke umiddelbart at det skulle være derfor, medmindre
at skræmen nu er ved at være slidt/træt af det.

> [...]
den
> ikke kan gå højere end det, men noget tyder på det.

Jeg har lige været på Compaqs hs, og fandt der disse oplysninger
under modellen:
-CITAT -
Compaq MV720 Type: Type: Digital Mulitfrekvens skærm Farve:
Opalhvid Billedrør: 17" Flat Square Synligt billede: 15,9"
Punktstørrelse: 0.28 mm Grafiktilstande: 1280x1024: 60 Hz
1024x768: 85, 75 og 60 Hz 800x600 85, 75 og 60 Hz 640x480 85, 75
og 60 Hz ...
- CITAT SLUT -

Så det ser jo ud som om, at den skal kunne køre 85, 75 og 60 Hz
ved 1024x768.
Kan jeg selv justere Hz og bede den om at køre 85 i stedet for
60? Og hvordan?
(Det kan jeg må min Mac, så vidt jeg husker...)

Kan man lave en teknisk måling af skærmen?

> Har du en manual til skærmen?

Øhhh, jae, men hvor er det nu liiige den er... *Leder lige om
lidt eller i morgen, når jeg er mere frisk...*

Fra : Madsen

Dato : 21-11-02 01:37

Mona skrev:

> [...]
> synes jeg ikke umiddelbart at det skulle være derfor, medmindre
> at skræmen nu er ved at være slidt/træt af det.

Hvis man kører med en for høj frekvens på en skærm igennem længere
tid, så kan man godt risikere at slide skærmen ned forholdsvis
hurtigt. De fleste skærme kan stilles en anelse højere i Hz end
specifikationerne siger, men det er nok ikke det smarteste at gøre
i længden.

> Grafiktilstande:
> 1280x1024: 60 Hz
> 1024x768: 85, 75 og 60 Hz
> 800x600 85, 75 og 60 Hz
> 640x480 85, 75 og 60 Hz ...

> Så det ser jo ud som om, at den skal kunne køre 85, 75 og 60 Hz
> ved 1024x768.

Ja, så burde der jo ikke være nogen ko på isen.

> Kan jeg selv justere Hz og bede den om at køre 85 i stedet for
> 60? Og hvordan?
> (Det kan jeg må min Mac, så vidt jeg husker...)

Er det Windows du kører på Compaq-skærmen, eller?
Hvis det er så kan du højreklikke på skrivebordet og vælge
Egenskaber > Indstillinger > Avanceret > Skærm og stille hvilken
opdateringshastighed den skal køre med. Prøv at stille den til
60 Hz, hvis den da ikke allerede er stillet til det.

Hvis det er WinXP så prop et flueben i følgende felt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/monitor/hide_modes.png>
Det skulle gerne gøre at du ikke kan vælge opdateringshastigheder
som skærmen ikke kan klare.

Hvis den stadig slukker midt i det hele i 1024 x 768 ved 60 Hz, så
må det være skærmen der er noget galt med, vil jeg tro. Det kan også
være signalkablet bagpå skærmen der har fået et slag så det er ved
at gå i stykker.

Madsen.

Fra : Mona

Dato : 22-11-02 11:27

> [...]
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/monitor/hide_modes.png>
> Det skulle gerne gøre at du ikke kan vælge

Det er Win98 jeg bruger, og når jeg gør som du skriver, får jeg
ikke mulighed for at justere Hz...?

Mine valgmuligheder er:
Identificer automatisk Plug & Play-skærme (er valgt og kan
fravælges)
Nulstil skærm ved afbrydelse/genoptagelse (er valgt og kan
fravælges)
(Skærmen overholder Energy Star-standarden (er valgt og kan
ikke ændres)

Herudover får jeg oplyst at skærmen er en MV720 (og det passer
jo!) og jeg har en valgknap for at ændre skærm.

Jeg håber stadig at du, Madsen, eller andre kan fortælle mig,
hvordan jeg så selv kan ændre Hz...?

Mvh

Mona

Fra : Madsen

Dato : 22-11-02 12:01

On Fri, 22 Nov 2002 11:27:00 +0100, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

>Det er Win98 jeg bruger, og når jeg gør som du skriver, får jeg
>ikke mulighed for at justere Hz...?

Hej

I Windows 98 skal du lige et faneblad længere hen, nemlig
til det som hedder "kort". ( eller grafikkort )
Nede midt på denne side er en lille menu hvor du kan
vælge opdateringshastighederne

mvh Madsen

Fra : Madsen

Dato : 23-11-02 02:31

Mona skrev:

> Lige nu er skærmen indstillet til 85 Hz, og billedet står
> knivskarpt.

Hvad stod den til inden du stillede den til 85 Hz? 60 Hz eller?

> Min garanti/forsikring udløber jo om få dage. Synes du jeg skal
> sende skærmen til tjek/reparation, eller tror du ikke, at der er
> noget galt med den, selvom den jo 'selv' har ændret indstilling
> af Hz i nedadgående retning?

Det er grafikkortet der styrer hvor mange Hz der bliver sendt ud
til skærmen. Det jeg ikke lige ved er om grafikkortet har været
stillet for højt i Hz, for så kan skærmen godt finde på at slukke.
Du skrev så godt nok at skærmmenuen viste 60 Hz og det burde
skærmen altså sagtens kunne køre med. Det er meget normalt at den
flimrer ved 60 Hz, men det er ikke normalt at den bare skal give et
klik og slukke når den står så lavt i Hz. 60 Hz kan stort set alle
skærme klare, men det er ikke sundt for øjnene. Normalt siger man
at du skal op på mindst 75 Hz på en billedrørsskærm for at få
fornemmelsen af at den er flimmerfri.

> Jeg har svært ved selv at vurdere, om det der er sket virker som
> en fejl, eller om det er ´'naturligt' at skærme opfører sig
> sådan!?

Hvis den kører uden problemer her igennem weekenden, så tror jeg
at det har været grafikkortet der har kokset, men det er svært
at sige. Jeg ville nok sørge for at holde godt øje med den her i
weekenden og laver den nummeret igen, så tjek lige efter hvad den
står til i Hz inde i "kort"-fanebladet som den anden Madsen nævnede.
Hvis den stadig står til 85 Hz derinde, så må der være noget galt
med skærmen, hvis ellers opløsningen står til 1024x768 eller lavere
forstås.

PS. Du er sikker på at det ikke er noget strømbesparelse i Windows
som træder i kraft efter et stykke tid, hvis pc'en ikke har været
i brug, eller slukker skærmen bare imens du sidder og bruger pc'en?

Madsen.

Fra : Mona

Dato : 23-11-02 06:52

> Hvad stod den til inden du stillede den til 85 Hz? 60 Hz eller?

Feltet Opdateringshastighed stod på 'Kortstandard'.
Så nu kan jeg godt se, at det er grafikkortet, som spiller ind...

Jeg kan se at grafikkortet er et 'S3 Inc. Savage4 Pro' med disse
spec:
Producent: S3
DAC-type: Internal
Hukommelse: 16 MB
Funktioner: DirectDraw 1,0
Softwareversion: 4,0

Kortet fulgte med PC'en, som vi har haft i ca. 2 år. Er det
meningen, at jeg sommetider skal få opdateret softwareversion
eller andet via Internettet, eller er kortet godt nok som det er?

> [...]
> til skærmen. Det jeg ikke lige ved er om grafikkortet har været
> stillet for højt i Hz, for så kan skærmen godt finde på at

Det undrer mig at kortet 'selv' har ændret Hz til kun 60. Er det
noget der sker, hvis vi spiller et spil som er for avanceret for
grafikkortet eller er det mere hvis vi spiller de små spil, som
også indstiller farverne til 256 farver?

> [...]
galt
> med skærmen, hvis ellers opløsningen står til 1024x768 eller

Ja, jeg holder øje med den i weekenden.
Og så må jeg hellere gå alle ledninger igennem, så jeg er sikker
på at de sidder godt nok fast.

OBS. Jeg har glemt at sige, at CPU'en blev repareret for kr.
9.000 (via forsikringen) her i juli-måned, da der har været
lynnedslag i vores telefonnet. Telefonstikket blev ødelagt og
fuldstændigt sort og svedent omkring de tre ben... Så jeg er lidt
bange for, om skærmen også er blevet ramt, -den var ikke med på
værksted dengang, da den virkede OK. Men måske kan noget komme
snigende og få den til at stå af, lige et par dage efter at
forsikringen udløber. UPS!

> [...]
været
> i brug, eller slukker skærmen bare imens du sidder og bruger

PC'en står på 'Altid tændt', mens skærmen står på 'Sluk efter 10
minutter', men når skærmen har slået fra, kan jeg ikke få liv i
den ved at bevæge musen eller trykke på en tast, som jeg ellers
kan normalt.

Mvh

Mona

Fra : Madsen

Dato : 23-11-02 12:13

On Sat, 23 Nov 2002 06:52:28 +0100, "Mona" <mismo@post.tele.dk> wrote:

> [...]

85 Hz er helt fint.

>Kortet fulgte med PC'en, som vi har haft i ca. 2 år. Er det
>meningen, at jeg sommetider skal få opdateret softwareversion
>eller andet via Internettet, eller er kortet godt nok som det er?

Hvis maskinen ellers virker er der ingen grund til at begynde at
pille ved driverne. Hvis du derimod installerer et helt ny spil og
det så går ned hele tiden, ja så kan det ofte hjælpe at opdatere
driveren til grafikkortet. Det er dog mest ved helt nye 3D spil at
den slags problemer optræder.

> [...]
>grafikkortet eller er det mere hvis vi spiller de små spil, som
>også indstiller farverne til 256 farver?

Ja, den slags problemer kan godt ændre på grafik
indstillingerne. Hvis spillet kører i en anden opløsning eller
med en anden frekvens end Windows, så kan det ske at
Windows bliver hængende i de indstillinger hvis spillet går
ned. Det oplever jeg selv af og til. Det er dog sjældent værre
end at man hurtigt kan stille det tilbage igen.

> [...]
>minutter', men når skærmen har slået fra, kan jeg ikke få liv i
>den ved at bevæge musen eller trykke på en tast, som jeg ellers

Jeg tror ikke det er skærmen. Det er nok snarere Windows som
har udviklet det problem. Jeg har selv rodet en del med netop
samme problem, men desværre uden at finde en løsning.
Grunden til at jeg tvivler på at det er skærmen er at jeg har
prøvet med 3 forskellige skærme og problemet er det samme
hele tiden.

Prøv evt at ændre indstillingen med at skærmen skal slukke efter
10 minutter. Nøjes med at lade den køre en pauseskærm i et
stykke tid inden den slukker helt. Det løser selvfølgelig ikke
problemet.

En anden ting du kan prøve er at opdatere DirectX til ver 8.1b
http://www.microsoft.com/windows/directx/downloads/drx81.asp
De er nemlig rettet nogen bugs ang pauseskærme og standby mode.
( kopieret mra siden )

on det hjælper aner jeg ikke, men det var måske et forsøg værd.

mvh Madsen

Fra : Madsen

Dato : 22-11-02 14:26

Madsen skrev:

> I Windows 98 skal du lige et faneblad længere hen, nemlig
> til det som hedder "kort". ( eller grafikkort )

Ja, jeg gik ud fra WinXP som sikkert ikke har det til at ligge det
samme sted som Win98 har. Jeg kan ikke huske Win98 længere, hvor
sørgeligt det så end lyder.

Madsen.

Fra : Mona

Dato : 22-11-02 23:09

> [...]
det
> samme sted som Win98 har. Jeg kan ikke huske Win98 længere,

Hej Madsen.

Jaaaa, det virker! (Bølge af begejstring...)

Fra : N/A

Dato : 22-11-02 11:27

Fra : N/A

Dato : 22-11-02 23:09