LP til Digitalt medie (Med god kvalitet). ~
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 20-11-02 23:31

Jeg håber ikke dette indlæg er OT, selv om det mere er teknik end musik.

Sagen er den at jeg har måtte erkende mine LP plader samler støv fordi
min klassiske englske pladespiller er for besværlig, så nu påtænker jeg
at over tid at overføre udvalgte perler til digitalt format.

Det fører så til en række overvejelser om hvordan og i særdeleshed til
hvad, det mest oplagte er jo det alm. CD medie blot er der jo også DAT
for slet ikke at snakke om de nye/kommende formater så hvad gør en klog
mand.

Hvis vi ser lidt bort fra overvejelserne omkring format så ser
situationen pt. således ud hvis vi følger vejen fra vinyl til bits:

Fornuftig pladespiller med en high output MC pickup.
Forforstærker med mange ind+udgange og uden overflødige reguleringer.
6-7 meter fra HiFi grejet til PC'en (Kan dog ændres)
Lydkort og her halter det!
Operativsystem Win98 eller WinXP
Optageprogram CoolEditPro 1.0

Lydkortet er pt. et Creative SoundBlaster 128 PCI og så har jeg et
Roland RAP-10 liggende som der desværre ikke findes noget nyere end
Windows 3.11 drivere til! Der skal med andre ord nok et nyt lydkort til,
men hvilket i så fald.

Måske skal A/D-konverteringen ske med en ekstern boks hvis det er en
fordel. Jeg har mulighed for at låne en SONY DAT båndoptager og jeg
forestiller mig den måske ville kunne håndtere konverteringen fra analog
til digital , evt. via et bånd som mellemstation hvis det er absolut
nødvendigt, og så er det blot at finde et lydkort med en passende
digital indgang.

Forslag, erfaringer m.v. er meget velkommende. Jeg har godt 400 LP'er så
det er en større opgave selv om det langt fra er alle, der er relevante
i denne sammenhæng.

Mvh

Bruno

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 21-11-02 07:21

"iddqd@worldonline.dk" <iddqd@worldonline.dk> skrev i

> [...]
> nyere end Windows 3.11 drivere til! Der skal med andre ord nok
> et nyt lydkort til, men hvilket i så fald.

RAP-10 kører glimrende på de gamle drivere til og med WinME.

Fra : Martin Seebach

Dato : 21-11-02 15:10

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> til digital , evt. via et bånd som mellemstation hvis det er absolut
> nødvendigt, og så er det blot at finde et lydkort med en passende

Dette er en rigtig god ide!

En computers indre er et mareridt af elektrisk og magnetisk støj .. Det kan
de (billige) a/d convertere på alm. lydkort ikke lide.

Jeg har et "C-Media" lydkort med TOSlink ind- og udgang.. jeg ved ikke om
det kan finde på at sample frem og tilbage og dermed skade lyden, men det er
billigt og virker til alle slags windows og linux.

Fra : John K

Dato : 21-11-02 17:15

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber ikke dette indlæg er OT, selv om det mere er teknik end musik.

Alternativt kan du prøve dk.teknik.lyd.

> [...]
> til digital , evt. via et bånd som mellemstation hvis det er absolut
> nødvendigt, og så er det blot at finde et lydkort med en passende

At benytte en SoundBlaster PCi128 ville være en skam. Det hele vil drukne i
støj og dårlig lyd via analogindgangen.

Idéen med at benytte en DAT som AD-konverter og så via en digital indgang på
et lydkort er langt bedre.

At finde et billigt lydkort med digital indgang er ikke nogen sag (se for
eksempel på www.edbpriser.dk) og du vil få et bedre resultat end med PCi128
kortet.

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-11-02 17:15

Hej Bruno

Selv om jeg kan se at dit PCI 128 ikke er særligt populært, er det alligevel
særdeles velegnet til netop dette. Så slut du dit lydkort til din
forstærker, som nogen anden båndoptager, og kom igang. Når du har 400
plader, så har du ikke tid til at vente på de skal blive enige om hvad du
skal bruge. De må have nogle skrækkelige computere, siden de støjer sådan,
og jeg går ud fra at din er ganske almindelig, og så klarer den sagen ganske
fortræffeligt. Det koster i hvert fald ikke noget at prøve, og så kan du jo
selv bedømme resultatet.

M.V.H....Benny

Fra : Martin Seebach

Dato : 22-11-02 18:26

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
ganske
> fortræffeligt. Det koster i hvert fald ikke noget at prøve, og så kan du

Og hvis du ikke lige har et phono-minijack-kabel der er langt nok, så bare
klip det over og sæt noget alm. el-ledning ind. Du behøver heller ikke at
lodde samlingerne - bare brug malertape!

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 24-11-02 17:54

"Martin Seebach" <martin-nospam@g-bach.dk> skrev i

> [...]
> nok, så bare klip det over og sæt noget alm. el-ledning ind. Du
> behøver heller ikke at lodde samlingerne - bare brug malertape!

Så, nu ikke så ironisk! Benny Mortensen ved skam en masse om musik:
Han har engang hørt en hel LP med JodleBirge, og vi skal heller ikke
glemme at det var ham der efter flere års intens forskning opdagede,
at højttalere spiller bedre hvis de er forbundet til en forstærker
via kabler.

At vi andre ved at en SB-lydkort stinker når det kommer til de
benyttede AD-convertere, kan ikke bringe Benny ud af fatning - han
er glad og tilfrends hvis man rent faktisk kan genkende det nummer
han har konverteret fra analog til digital.

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <hhtp://salg.4952.dk>

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-11-02 18:13

"Bjørn Løndahl" <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er glad og tilfrends hvis man rent faktisk kan genkende det nummer
> han har konverteret fra analog til digital.

Bjørn siger som sædvanlig

Hilsen Benny

Fra : Lars Bernau

Dato : 22-11-02 19:17

In article <3dde57f9$0$143$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, bfm@tdcadsl.dk
says...
> [...]
> fortræffeligt. Det koster i hvert fald ikke noget at prøve, og så kan du jo

Mon ikke det var menningen at man / han skulle kunne holde ud at høre på
resultatet af sine antrengelser ???

--
Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : John K

Dato : 22-11-02 23:24

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Bruno
>
> Selv om jeg kan se at dit PCI 128 ikke er særligt populært, er det
alligevel
> særdeles velegnet til netop dette.

NEJ

> De må have nogle skrækkelige computere, siden de støjer sådan,

*SNIP*

Nej, vi er bare nogle der ikke er døve, og har læst hvad Bruno skrev i
emnelinjen.

Læg specielt mærke til det Bruno skriver i parantesen.

PCi128 får en billig båndoptager til at lyde godt.

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-11-02 02:36

"John K" <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> emnelinjen.
>
> Læg specielt mærke til det Bruno skriver i parantesen.
>
> PCi128 får en billig båndoptager til at lyde godt.

Hej John K

Dit problem, sådan kunne du gøre det, og gad du gøre lidt ud af det, så
kunne du såmænd opnå et ganske rimeligt resultat. Om du så vil bruge det,
det er dit problem.

M.V.H....Benny

Fra : John K

Dato : 23-11-02 17:07

> Hej John K
>
> Dit problem, sådan kunne du gøre det, og gad du gøre lidt ud af det, så
> kunne du såmænd opnå et ganske rimeligt resultat. Om du så vil bruge det,
> det er dit problem.

Tja... nu har jeg selv ejet et PCi 128 (samt en del andre SoundBlaster kort)
i sin tid (da økonomien ikke var til andet)

SoundBlaster er og bliver et spillekort - det var det de blev kendte på.

Nu skriver Bruno selv en række gode forslag til hvordan man kan gøre det,
og i emnelinjen skriver han blandt andet "med god kvalitet" - det vil du
åbenbart ikke forholde dig til.

Du vil heller ikke forholde dig til at analog lyd i en PC er noget lo...

I øvrigt arbejder jeg med lydredigering til dagligt, så du behøver ikke
fortælle mig hvad der giver et rimeligt resultat.

Og iøvrigt kan jeg se at du står ret alene med din mening om PCi128's
fortrinligheder - wonder why.

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-11-02 18:09

Ja men jeg kender også mange andre grunde til ikke at komme igang..

Hilsen Benny

Fra : John K

Dato : 24-11-02 19:32

> Ja men jeg kender også mange andre grunde til ikke at komme igang..

Hvad mener du?

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-11-02 23:15

Hej John

Præcis det jeg skriver, kom igang, og med det fine udstyr du vil bruge, så
kan vi jo sammenligne på et senere tidspunkt. Så kunne det jo være sjovt at
høre om et godt gammelt SB nu virkeligt er så dårligt som i skriver. Så
bare kom igang, hvis mine gamle SB'er virkeligt er så dårlige, så kommer du
jo med nogle super skiver, lavet efter gode gamle LP'er. Så hvis du ikke er
kommet igang, så er jeg langt forud. Så det er bare at komme igang, jeg har
både CD'erne og de LP'er som de er lavet efter, så hvis mine gode gamle
SB'er er af så dårlig en standard som du og Bjørn er meget enige om, så kan
du altså lave skiven meget bedre. Det glæder jeg mig til at se, så kan det
ligefrem være jeg vil overveje at købe et nyt lydkort. Bare lige for at
kommentere, så efterlyste du jo noget med rimeligt resultat, og det kan du
nemt opnå med SB 128, ja faktisk helt ned til SB 16. De første jeg lavede
er lavet på AWE 32, og jeg kan altså ikke genkende jeres problemer. De er
da heller ikke holdt som hemmeligheder, så der er masser af mennesker der
har hørt dem, og jeg har lavet en del for andre mennesker, som alle har
været godt tilfredse. Så jeg glæder mig, det kunne jo9 være jeg kunne få
lejlighed til at høre en af dine, for det må blive nogle fantastiske
pragteksemplarer, som jeg ser meget frem til at høre.

M.V.H....Benny

Fra : John K

Dato : 25-11-02 18:04

> Hej John
>
> Præcis det jeg skriver, kom igang, og med det fine udstyr du vil bruge, så
> kan vi jo sammenligne på et senere tidspunkt.

Tro mig Benny, jeg har lavet en sammenligning, men det har du åbenbart ikke.

> Så kunne det jo være sjovt at
> høre om et godt gammelt SB nu virkeligt er så dårligt som i skriver.

Det gør det - specielt når man skal optage med det.

> Så bare kom igang, hvis mine gamle SB'er virkeligt er så dårlige, så
kommer du
> jo med nogle super skiver, lavet efter gode gamle LP'er.

- og så kommer du med Kandis' samlede værker på vinyl, hvor man alligevel
ikke kan høre forskel

> [...]
> både CD'erne og de LP'er som de er lavet efter, så hvis mine gode gamle
> SB'er er af så dårlig en standard som du og Bjørn er meget enige om, så

Det er jeg sådan set ikke i tvivl om at jeg kan - mere støjfri og fuld
udstyring uden at det begynder at forvrænge.

> Det glæder jeg mig til at se,

Så forstår jeg godt at du ikke kan finde nogen forskel. Jeg plejer at lytte
mig frem - ikke se

> [...]
> nemt opnå med SB 128, ja faktisk helt ned til SB 16. De første jeg lavede

AWE 32 kan jeg også godt huske - ikke de store forskelle, bortset fra
størelsen og lidt ekstrafunktioner på PCi128 - begge kort støjer cirka lige
meget.

> og jeg kan altså ikke genkende jeres problemer.

Det kan der være flere grunde til, jeg vil dog undlade de fleste og kun
nævne én:

Du (de) har aldrig hørt/arbejdet med andet.

> De er
> da heller ikke holdt som hemmeligheder, så der er masser af mennesker der
> har hørt dem, og jeg har lavet en del for andre mennesker, som alle har
> været godt tilfredse.

Se ovenstående svar.

> Så jeg glæder mig, det kunne jo9 være jeg kunne få
> lejlighed til at høre en af dine, for det må blive nogle fantastiske
> pragteksemplarer, som jeg ser meget frem til at høre.

Tja... det kan vi da sikkert godt finde ud af, jeg gider bare ikke spilde
min tid på det hvis det kun er dansktop, idet det i forvejen er så dårlig
indspillet at forskellen vil være minimal

Må jeg iøvrigt spørge hvilket udstyr du iøvrigt har brugt i den forbindelse
(hvilken pladespiller, RIAA osv. osv.)?

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-02 19:41

Hej John

Det er da skrækkeligt, det er åbenbart også forkert, at jeg godt kan lide
dansktop musik. Godt nok er det ikke lige det mest moderne dansktop, det må
jeg ærligt indrømme, at jeg ikke ligefrem følger med i. Men du har ret, jeg
holder ganske meget af Dansk musik, og læg mærke til den udlægning. Men
altså helt ærligt, så kan jeg da ikke se hvorfor du skal tage mit ord til
troende, der findes så vidt jeg husker, en ganske god del mennesker her i
gruppen, som har fået tilsendt MP3 filer fra mig, af musikstykker de ikke
har kunnet finde andre steder, så det kunne da være nogle af dem kunne
fortælle dig, om den usædvanlige ringe kvalitet de er i. Men hvis du vil
lukke mig inde i en genre, må den kort og godt hedde musik. Jeg må dog
indrømme, at jeg er ikke vild med avanceret, eller eksperimenterende Jazz,
men kan dog godt holde ud at høre på det meste traditionelt Jazz. Ellers er
der vist ikke mange undtagelser. Mon ikke jeg nogenlunde dækker det meste,
så det ville da være mærkeligt hvis jeg ikke også kunne lide det danske.
Men det er da nu heller ikke fordi jeg har så meget dansk musik, jeg ville
da gerne have mere, for der er stadig nogle kedelige mangler. F.eks søger
jeg efter Scandinavian Four, men de er ikke særligt nemme at finde, men det
skal nok lykkes engang. Men helt ærligt, hvad er du bange for, om det er
dansk musik eller ej, kvalitet er vel nu en gang kvalitet, og lort er lort.
Det samme vil gælde dit anlæg, smider du en spand grus ind, så kommer der en
spand grus ud. Skal der på forhånd sættes en limit, hvor højt skal cd'en
kunne afspilles, eller hvordan har du tænkt dig vi skal afgøre det. For mig
lyder det mest rimeligt, at vi sætter LP'en på pladespilleren, og CD'en i cd
spilleren, og den der kommer nærmest LP'en vinder. Det er vel der hvor vi
nemmest kan afsløre om der er nogen der har snydt, og prøvet at rense
musikken, eller flytte tonelejet. Men nu ved jeg ikke hvilken plade du så
kunne tænke dig vi skal bruge, det kunne jo være jeg havde en magen til, så
kunne vi da bare bruge den samme. Kan du ønske dig bedre vilkår. Du kan
næsten få lov til at bestemme det hele. Dog vil jeg kræve en ting, Hvis SB
128 pci vinder, så skal både du og Bjørn selv kommentere det her i NG. Men
husk, det er LP'en der danner rammen for karakteren, er der et hak på LP'en,
så skal det altså også findes på CD'en. De to skal lyde så ens, så du selv
bliver i tvivl om hvad for en af dem du hører, kan det være anderledes. Du
skulle have gode chancer, i hvert fald ifølge jeres allerede inden starten,
hånlige indstilling til SB, og i begge mine anlæg er der ingen af delene der
er særligt nye, faktisk fra 10 - 25 år gammelt, så du burde jo faktisk
allerede have vundet, eller hvordan ser det ud ??. Bare hør efter hvad
Bjørn siger, så skal det nok gå.

Men du må gerne spørge. Der er flere muligheder, men bortset fra at den i
det ene system er en Luxman integreret forstærker, så er hardwaren begge
steder Luxman. Sammen med den integrerede bruges en B & O TX 2 pladespiller,
og på det andet anlæg bruges en Pioneer PL-L 1000. Hvis jeg ikke husker helt
galt, er den lige nu udstyret med en X 3 Pick up. Det vil sikkert vedblive
at være dem, indtil min B & O 8000 og min Thorenz er færdigrenoverede, så
bytter de pladser når det bliver nødvendigt. Men jeg håber da på at støde
på en 8002 på et tidspunkt, så de kan fælle pick up'er. Der ved siden af
har jeg flere pladespillere stående, som enten skal renoveres, eller bruges
som eventuelle reservedele til andre.

M.V.H....Benny

Fra : Lars Bernau

Dato : 25-11-02 20:02

In article <3de26eb8$0$135$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, bfm@tdcadsl.dk
says...
> troende, der findes så vidt jeg husker, en ganske god del mennesker her i
> gruppen, som har fået tilsendt MP3 filer fra mig, af musikstykker de ikke
> har kunnet finde andre steder, så det kunne da være nogle af dem kunne

Hvad er den af Benny ??? Er du musikpirat ?? må Ifpi tage dig !!!!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-02 23:12

"Lars Bernau" <dont@mail.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> says...
>
> Hvad er den af Benny ??? Er du musikpirat ?? må Ifpi tage dig !!!!

Hej Lars

Jeps, ingen tvivl om det, og det værste er endda jeg indrømmer blankt.
Men de kan da ikke komme og påstå at jeg har stjålet fra dem.

Hilsen Benny

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-11-02 16:49

In article <3de2a036$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, bfm@tdcadsl.dk
says...

> [...]
>
> Jeps, ingen tvivl om det, og det værste er endda jeg indrømmer blankt.
> Men de kan da ikke komme og påstå at jeg har stjålet fra dem.

Det skal du nu ikke være for sikker på. Du har jo frarøvet dem en
eventuel indkomst på de numre som de har forærret til andre mennesker
(mener de)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-02 17:38

Hej Lars

Nej man skal da aldrig vide sig sikker, de er ikke lette at forstå. Jeg har
i hvert fald opgivet dem. De ser pirater allevegne. Men efter hvad
Politiet har udtalt på TV, så er analoge kopier ikke noget problem, og når
det er fra en LP, så er det temmeligt meget analogt, så mon ikke jeg klarer
mig

M.V.H.......Benny..

Fra : John K

Dato : 26-11-02 18:00

> [...]
> Politiet har udtalt på TV, så er analoge kopier ikke noget problem, og når
> det er fra en LP, så er det temmeligt meget analogt, så mon ikke jeg

Tja Benny.... og da du optager via et PCI128, kan IFPI alligevel ikke
identificere det du har optaget ))))

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-11-02 20:07

In article <3de3a85c$0$6108$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
sydfynsfm_sletdette@hotmail.com says...

> [...]
> har
> klarer
>

> Tja Benny.... og da du optager via et PCI128, kan IFPI alligevel ikke

LOL !

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-11-02 15:14

> [...]
> har
> klarer
>

> Tja Benny.... og da du optager via et PCI128, kan IFPI alligevel ikke

He He

Jamen så har jeg da ikke noget at være bange for , Der røg en god del
af mine bekymringer..... Men bare tag det roligt John K, jeg har lang tid
at lære i endnu. Det varer meget længe før jeg løber tør for plader, og øver
mig hele tiden. Men som jeg vist har sagt hele tiden, et dårligt eksemplar,
er bedre end intet eksemplar. Mine eksemplarer er de bedste jeg kender til,
hvis du har nogen der er bedre, er jeg potentiel køber.....

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-11-02 20:06

In article <3de3a35e$0$209$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, bfm@tdcadsl.dk
says...
> [...]
> det er fra en LP, så er det temmeligt meget analogt, så mon ikke jeg klarer

Det er stadig en kopi af et værk som du ikke har rettighederne til.

Fra : John K

Dato : 25-11-02 21:05

> Hej John
>
> Det er da skrækkeligt, det er åbenbart også forkert, at jeg godt kan lide
> dansktop musik.

Det skrev jeg sådan set ikke noget om. Jeg kommenterede den tekniske
kvalitet af dansktopmusik, som jeg generelt mener er ret lav - at jeg så
også mener det gælder den musikalske kvalitet er jo så en anden side af
sagen

> [...]
> har kunnet finde andre steder, så det kunne da være nogle af dem kunne
> fortælle dig, om den usædvanlige ringe kvalitet de er i.

Mange er tilfreds med en ghettoblaster med indbygget CD- og
kassetteafspiller. De vil sikkert også være fuldt ud tilfredse med en MP3 -
128 kbit/s MP3 fil.

> [...]
meste,
> så det ville da være mærkeligt hvis jeg ikke også kunne lide det danske.

Jeg har også selv en rimelig bred musiksmag, men dansktop er ikke iblandt -
kun enkelte klassikere man hører til fest.

> [...]
> skal nok lykkes engang. Men helt ærligt, hvad er du bange for, om det er
> dansk musik eller ej, kvalitet er vel nu en gang kvalitet, og lort er

Ja, og jo dårligere vinyl-/CD-skiven er, jo sværere er det selvfølgelig at
høre forskel.

> Det samme vil gælde dit anlæg, smider du en spand grus ind, så kommer der
en
> spand grus ud.

Kommer vel an på kvaliteten af anlæg'et.

> [...]
> spilleren, og den der kommer nærmest LP'en vinder.
> Det er vel der hvor vi nemmest kan afsløre om der er nogen der har snydt,

Hmmm... så skal begge optagelser jo foretages mens vi begge er til stede.
Jeg vil optage på mit udstyr - og du på dit.
For min skyld kan det også være en CD der er kilde i stedet for en
vinylplade.

> Men nu ved jeg ikke hvilken plade du så
> kunne tænke dig vi skal bruge, det kunne jo være jeg havde en magen til,

> kunne vi da bare bruge den samme.

Jeg har ikke selv den helt store vinylsamling, men på radioen hvor jeg
arbejder har vi lidt flere - ellers kan jeg sikkert låne fra andre radioer.
CD'er vil dog være noget nemmere - der har jeg adgang til en del flere
titler.
Men kom med nogle forslag, så skal jeg se om jeg kan være med.

> [...]
Men
> husk, det er LP'en der danner rammen for karakteren, er der et hak på

Tja... nu ville jeg nok vælge en plade uden ridser og andet snask.

> De to skal lyde så ens, så du selv
> bliver i tvivl om hvad for en af dem du hører, kan det være anderledes.

De skal bare optages via lydkortets "line-in", brændes over på en CD - og
ikke andet.

> [...]
> er særligt nye, faktisk fra 10 - 25 år gammelt, så du burde jo faktisk
> allerede have vundet, eller hvordan ser det ud ??.

Jo ringere anlæg - jo sværere vil det være at høre forskellen, så nej det er
ikke nødvendigvis en fordel at det skal foretages på et 25 år gammelt
"støvet" anlæg.

> Bare hør efter hvad
> Bjørn siger, så skal det nok gå.

Den med malertapen? - nå nej det var vist ikke Bjørn, men god alligevel

> Men du må gerne spørge. Der er flere muligheder, men bortset fra at den i
> det ene system er en Luxman integreret forstærker, så er hardwaren begge
> steder Luxman.

Luxman er helt fint.
Hvad med CD-spiller, højtalere - og eventuelle hovedtelefoner?

> [...]
> på en 8002 på et tidspunkt, så de kan fælle pick up'er. Der ved siden af
> har jeg flere pladespillere stående, som enten skal renoveres, eller

Hvad angår pladespiller kan jeg ikke være med. En Technics 1210 MKII er ikke
nogen "High-end" pladespiller, men dejlig stabil.

Jeg har iøvrigt et PCI128 liggende...

Du skal være velkommen til at købe det som reservedel også - det ligger bare
her og samler støv...

Mvh

John K

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-11-02 23:15

> Kommer vel an på kvaliteten af anlæg'et.

Her må jeg nu give Benny ret, lige meget hvor godt et anlæg du har,
vil du ikke kunne få et *bedre* resultat efter en direkte
overspilning (ikke noget med farvning/støjreduktion/osv.)

> Den med malertapen? - nå nej det var vist ikke Bjørn, men god
> alligevel

Benny har besluttet at alt hvad jeg siger og mener er noget vrøvl,
siden han en gang prøvede at overbevise mig om, at der rent
musikalsk var lige så meget dynamik i dansktop-udgaver af gamle
rock-numre, som der var i originalerne (altså numrene , og at
hvis jeg ikke kunne høre det måtte mine højttalere være dårlige -
tag dig ikke af det...

Hvis I virkelig får gang i den konkurrence, må det vel være rimeligt
at man på forhånd definerer på hvilke parametre der måles (ud over
den rent subjektive høre-vurdering), altså mindst noget med bl.a.
lydstyrke, forvrængning, x-over og frekvenser.

Fra : John K

Dato : 26-11-02 16:57

> [...]
> vil du ikke kunne få et *bedre* resultat efter en direkte
> overspilning (ikke noget med farvning/støjreduktion/osv.)

I SONY sin tid lancerede en af deres bedste DAT-optagere mente flere
audiophile at kopien på DAT lød bedre end originalen på CD, men ellers har
du da ret.

Men derfor har kvaliteten af anlæg'et stadig stor betydning. En
ghettoblaster vil ikke afsløre de samme fejl som et dyrt ML-anlæg med.

> [...]
> rock-numre, som der var i originalerne (altså numrene , og at
> hvis jeg ikke kunne høre det måtte mine højttalere være dårlige -

LOL

> [...]
> den rent subjektive høre-vurdering), altså mindst noget med bl.a.
> lydstyrke, forvrængning, x-over og frekvenser.

Enig. Jeg har en del måleprogrammer der kan klare det problem.

Mvh

John K

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 29-11-02 11:32

> I SONY sin tid lancerede en af deres bedste DAT-optagere mente
> flere audiophile at kopien på DAT lød bedre end originalen på
> CD, men ellers har du da ret.

Ja, sådan har jeg det også med nogle devices - men grunden er jo
netop, at den givne device i så fald farver lyden og altså ikke er
neutral.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-11-02 17:38

Hej igen Bjørn & John

Ja det ville være den dårligst tænkelige reklame for DAT'en. Jeg har dog
heller ikke hørt den påstand om DAT'en. Men jeg er også tilbøjelig til at
tro at den John tænker på, egentlig er Sony's Elcaset, som netop fik dette
prædikat på sig, men på grund af priserne og båndenes længde og holdbarhed,
ikke fik nogen lang levetid. Maskinen var vist ellers god nok. Men det var
jo netop dengang, hvor man ofte havde nogle slemt slidte vinyl'er, og så
hjalp det faktisk at miste noget af toppen, så forekom ridserne ikke så
slemme

M.V.H....Benny..

Fra : John K

Dato : 29-11-02 19:08

> [...]
> heller ikke hørt den påstand om DAT'en. Men jeg er også tilbøjelig til at
> tro at den John tænker på, egentlig er Sony's Elcaset

NEJ - jeg tænker på det jeg skrev - DAT.

Mvh

John K

Fra : John K

Dato : 29-11-02 19:10

> Ja, sådan har jeg det også med nogle devices - men grunden er jo
> netop, at den givne device i så fald farver lyden og altså ikke er
> neutral.

_Intet_ lydudstyr er neutral.

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-11-02 23:31

Hej igen John K.

Ja der er mange tilfælder, hvor man ville vælge en bedre plade, men se når
man nu ikke har en bedre plade, så må man bruge det man kan finde.
Smider du en spand grus i et godt anlæg, kommer der en spand grus ud.
Smider du en spand grus i et dårligt anlæg, så tror jeg også der kommer en
spand grus ud. Den kan risikere at være lidt værre end den du smed ind.

CD spillere er henholdsvis Pioneer, Sony, og Philips...Højttalere Fisher,
Celestion og B & O, samt en Yamaha aktiv sub. udgangstrin, er Pioneer SPEC
4, som tidligere nævnt, med Luxman foran. Der ved siden af er der så
henholdsvis Sony & Kenwood MD. Men som sagt er der jo snart løbet et par år
på bagen af de ældste dele, så der er flere af delene som står for en
snarlig renovering, eller total udskiftning. Det kommer nok til at hænge på
hvor heldig man kan være med adgang til diverse reservedele. Elektronikken
fungerer upåklageligt, men diverse mekaniske dele har den dårlige ide med at
blive slidt, og sommetider syntes diverse firmaer at deres reservedele er
guld værd, hvis de da overhovedet har noget til disse lidt bedagede sager.

Hvad angår din pladespiller, så er den da nu slet ikke så tosset, den skulle
man da sagtens kunne holde ud at høre på.

M.V.H....Benny

Fra : John K

Dato : 26-11-02 17:02

> [...]
> spand grus ud. Den kan risikere at være lidt værre end den du smed ind.

Bingo.

> [...]

> guld værd, hvis de da overhovedet har noget til disse lidt bedagede sager.

Hmmm.... endnu en der har prøvet at det er billigere at skifte hele
apparatet ud, end at få reservedelen hjem

> Hvad angår din pladespiller, så er den da nu slet ikke så tosset, den
skulle
> man da sagtens kunne holde ud at høre på.

Ja.... den er udemærket, men der er nu ikke meget "high-end" over den

Mvh

John K

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-02 17:49

Hej igen John

Det er vel heller ikke alt der skal være High End, man får som regel
nogenlunde det man betaler for. Så bestemmer ens tegnebog, eller ens lyster
til investering hvor meget der skal lægges i det. Langt de fleste idag
vælger helt at undlade den gamle rendegraver, men os der i forvejen har et
par af de gamle skiver stående har ikke så mange andre valgmuligheder, end
at sørge for at have en, eller smide de gamle plader ud, og det gør man vel
næppe helt frivilligt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-11-02 23:06

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i

> Det er da skrækkeligt, det er åbenbart også forkert, at jeg
> godt kan lide dansktop musik.

Næeh, det er jo dit eget valg - problemet er at dansktop i
overvejende grad er dårligt indspillet, og som du selv skriver: Grus
ind = grus ud. En sammenligning vil selvfølgelig have bedre vilkår,
hvis den originale indspilning er af en rimelig kvalitet, herunder
at kanaladskillelsen (venstre/højre) er i top.

> Men du har ret, jeg holder ganske meget
> af Dansk musik, og læg mærke til den udlægning.

Husk nu at dansktop godt nok er dansk musik (hvis vi vælger at kalde
dansktop for musik - sorry , men dansk musik er (heldigvis) ikke
nødvendigvis dansktop. Nå, det var jo nok et sidespring i denne
debat.

> [...]
> mig, af musikstykker de ikke har kunnet finde andre steder, så
> det kunne da være nogle af dem kunne fortælle dig, om den

Det ville jeg ikke reklamere med offentligt, hvis jeg var dig!

Herudover er kvaliteten på MP3 jo så dårlig, at en sammenligning her
ville være som at foretage en høreprøve udendørs i vindstyrke 21.

> Skal der på
> forhånd sættes en limit, hvor højt skal cd'en kunne afspilles,
> eller hvordan har du tænkt dig vi skal afgøre det.

Kunsten er (ud over hvor tydeligt de forskellige
instrumenter/sangstemmer lyder - altså hvor godt du rent hørbart kan
seperere dem) jo netop at kunne brænde CD'en så højt som muligt -
uden at der er forvrængning. Det vil altså sige, at et af
parametrene for at bedømme 2 forskellige overspilninger af samme
nummer, vil være hvor højt et givent anlæg på en given (ens)
indstilling, spiller de 2 CD'er.

> [...]
> vinder. Det er vel der hvor vi nemmest kan afsløre om der er
> nogen der har snydt, og prøvet at rense musikken, eller flytte

Flytte tonelejet??? DET ville jeg godt vide hvordan man gør ved en
overspilning fra LP til CD?? (Vel at mærke uden at spille nummeret
hurtigere/langsommere).

> Kan du ønske dig bedre
> vilkår. Du kan næsten få lov til at bestemme det hele. Dog vil
> jeg kræve en ting, Hvis SB 128 pci vinder, så skal både du og
> Bjørn selv kommentere det her i NG.

Hahaha! Tror du at John kan indgå sådanne aftaler på mine vejne?
(Ellers meget sjovt).

> Men husk, det er LP'en der
> danner rammen for karakteren, er der et hak på LP'en, så skal
> det altså også findes på CD'en.

I en sådan "konkurrence" ville det være tåbeligt ikke at valge en
fejlfri LP.

> [...]
> allerede have vundet, eller hvordan ser det ud ??. Bare hør
> efter hvad Bjørn siger, så skal det nok gå.

Det sidste tror jeg du har ret i Jeg har ikke set nogen hånlig
indstilling til SB, jeg har blot set konstateret, at et SB ikke lige
har de fedeste AD-convertere samt at et SB laver uforholdsvis meget
støj.

> [...]
> så er hardwaren begge steder Luxman. Sammen med den integrerede
> bruges en B & O TX 2 pladespiller, og på det andet anlæg bruges

Her er det største problem ved din "konkurrence": Hvis der skal være
måde med galskaben og resultaterne skal være sammenlignlige i
forhold til lydkortets præstationer, skal der jo benyttes eksakt
samme anlæg. Det betyder nok i praksis at overspilningerne skulle
foregå på samme sted men med hver sit lydkort/computer.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-02 05:35

Hej igen Bjørn

Det er muligt at dansk top generelt er dårligt optaget, men det har jeg
ingen indflydelse på. Jeg må tage det som det kommer. Det er i øvrigt også
noget som jeg selv tidligere har nævnt, at en meget stor del af musikken
idag, er indspillet til at lyde godt på en GhettoBlaster, men det gælder da
vist ikke bare dansk musik, eller dansktop, eller hvad man skal kalde det.
Det kan man vel sige dækker en periode.

Jo men jeg foretrækker at kalde det musik, om man så kan li' det eller ej,
det er ens eget valg. Jeg har F.eks vedkendt mig, at der findes en masse
Jazz som jeg absolut ikke bryder mig om, men derfor kalder jeg det ikke
dårligt musik, eller musikerne for dårlige. Det falder bare udenfor min
smag.

Det med kanaladskillelsen, tja der har opfattelserne jo skiftet en del
gennem tiderne, så hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, det er vel
egentligt ikke let at sige.

Det var netop derfor jeg valgte at skrive dansk musik. Jeg er bange for at
jeg ikke skelner helt på samme måde, når jeg skrev dansk musik, så var det
uanset om det har været på dansktoppen, og uanset om du kalder det dansktop,
og for den sags skyld, betyder det heller ikke at det nødvendigvis er sunget
på dansk.

Hvordan kvaliteten er i MP3, tja den kan variere meget, men som jeg selv
plejer at sige, et dårligt eksemplar er bedre end intet eksemplar. Det kan
så skiftes ud med et bedre, når man får muligheden. Eller for at vende
tilbage til din egen sammenligning. Så er en Fiat 127 en rar ting at have,
medens man sparer op til sin Porche. Tro det forresten, man laver da
faktisk høreprøver, og vel lige så meget råbeprøver i vindstyrke 21 Det
skulle lige med, om ikke andet, så for sjov.

Kvaliteten på et SB, tja, den kender alle mennesker da, så den er der da
ingen grund til at holde hemmelig.

Hvor højt den i givet fald skulle kunne afspilles, afhænger ikke
nødvendigvis af hvor højt cd'en er optaget. Hvis der ikke er så meget go på
cd'en, skal forstærkeren jo bare kunne yde det mere. Det vil alligevel
aldrig komme til at lyde ens alligevel, medmindre det som du selv siger,
spilles på samme anlæg, så her må det jo så blive når forstærkeren yder den
pågældende effekt.

Om han kan på dine vegne, aner det ikke, men sjovt var det.

Men om der skulle være en lille smule støj, det er da muligt der er, jeg har
ikke lagt så forfærdelig meget mærke til den, så den er nu forsvundet i alt
det andet støj. Så selv om man skulle finde den perfekte LP, så vil den
unægteligt have et eget støjniveau. Det tror jeg ikke man kan tage fra dem.
Man kan fjerne det, så det ikke høres, men det er der jo alligevel, så mon
SB'ens er værre. Ja jeg skal ikke kunne sige det, det er ikke sikkert jeg
er så kræsen som du er, men for mig er det vigtigt at skal vi sige
konservere musikken, og kan det blive et teknisk pragteksemplar, så gør det
da ikke noget, men kan det ikke, ja så er der jo ikke noget at gøre ved det.
Det er sådan set hele ideen med at lave dem.

M.V.H.....Benny

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-11-02 22:51

> [...]

> lave skiven meget bedre. Det glæder jeg mig til at se, så kan
> det ligefrem være jeg vil overveje at købe et nyt lydkort.

Det ville du sikkert være godt tjent med.

> [...]
> faktisk helt ned til SB 16. De første jeg lavede er lavet på
> AWE 32, og jeg kan altså ikke genkende jeres problemer.

Benny, sådan havde jeg det også engang, da det bedste lydkort jeg
havde var et AWE32. Dit problem er (som mit var), at når du ikke har
hørt bedre, så er kvaliteten selvfølgelig "meget god". Det er næsten
ligesom hvis du har en Fiat 127, og synes den kører glimrende.
Kommer du så op i en Porche finder du ud af, at din gamle 127'er
faktisk kører som en hestevogn - til sammenligning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-11-02 04:18

Hej Bjørn

Ja det med dynamikken, den holder stadig. Du var så elskværdig stort set at
generalisere alt dansktop musik. Det er ikke mere dynamikforladt end en
masse af det såkaldte Rock'N'Roll. Af det hører vi bare ikke det værste,
men af dansktop musik hører vi størsteparten, så alt i alt, klarer den
danske musik sig ganske godt. Så hvad det angår, så har jeg ikke ændret
mening.

Din sammenligning mellem Fiat 127, og så en Porche.....Tja, hvad vil du have
jeg skal svare til det. Den ene er et fantastisk blikfang, den anden en
lille praktisk tingest, og med mindre man lægger størsteparten af sin kørsel
på motorvejen, så er jeg faktisk sikker på, at Fiat'en vinder ved nærmere
bekendtskab. Det eneste man kan sige til Porchens forsvar, er at har man råd
til Porchen, så kan der sikkert også blive til en Fiat. Det samme kan man
sige om lydkort, man kan få nogle der kan en masse, og nogle der kan knap så
meget. Man må så gøre op med sig selv, hvad man skal bruge, og hvad man kan
undvære. Har man brug for alle de funktioner som de dyre lydkort har, ja så
køber man sådan et, men hvis man ikke har noget at bruge dem til, så er det
bare spild af penge.

M.V.H.....Benny