Hjælp til P4 bundkort
Fra : BOB

Dato : 20-11-02 23:48

Skal ud købe nyt bundkort til P4 2.4 Northwood, 533Mhz.

Krav til bundkort:

Først og fremmest stabilitet
DDR ram
usb 2.0
firewire
lyd (god kval)
4x agp (helst 8x, men ikke et must)
behøver ikke at være et hardcore overclockling bundkort, men må gerne kunne
en smule
SATA er ikke et must

Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
Har kigget på både P4PE og SIS648 fra MSI, ASUS og Shuttle...

BOB

Fra : Nicolai

Dato : 21-11-02 01:06

> Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
P4PE - fordi det nk er det bedste bundkort på markedet... i øjeblikket... MEN:

Alternativet er at vente til dual DDR dukker op...

(læs selv erfaringer på www.asusboards.com)

Fra : pgr

Dato : 21-11-02 08:47

"BOB" <no@email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> SATA er ikke et must
>

> Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
> Har kigget på både P4PE og SIS648 fra MSI, ASUS og Shuttle...
Jeg har også kigget på nogle forskellige - P4PE ser ret interessante ud for
mig, fordi den kan køre de nye serial harddiske, og kan skaffes med GBit LAN
indbygget, men vælget er jo meget efter ens egne krav. De nye serial
Barracuda 5 harddiske fra Seagate har fået meget gode anmeldelser. Jeg synes
det er svært at finde et bundkort der opfylder alle mine krav, og som stadig
kan skaffes til rimelige penge.

/Paul

Fra : pgr

Dato : 21-11-02 09:20

> [...]
synes
> det er svært at finde et bundkort der opfylder alle mine krav, og som

Glemt lige at sige at det understøtter Hyper Threading Technology!

http://www.intel.com/homepage/land/hyperthreading.htm?iid=ipp_dlc_procp4p+bo
dy_intro_ht

/Paul

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 08:48

> [...]

> lyd (god kval)
> 4x agp (helst 8x, men ikke et must)
> behøver ikke at være et hardcore overclockling bundkort, men må gerne

Hvis du kigger efter Asus, Abit, Gigabyte eller Soyo, så burde du nemt kunne
finde et board der lever op til alle dine krav.
Koncentrer dig om disse 4 mærker, selvom de koster lidt mere. Pengene er
givet godt ud.

> Hvad skal jeg vælge og hvorfor?
> Har kigget på både P4PE og SIS648 fra MSI, ASUS og Shuttle...

Undgå SiS og VIA chipset. Intel CPU = Intel chipset.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 21-11-02 19:41

> [...]
> givet godt ud.

> Undgå SiS og VIA chipset. Intel CPU = Intel chipset.

Jeg mener nu ikke at man kan være så firkantent. Der findes bundkort med
Via-chipset der han fået ret gode anbefalinger. F. eks. Soltek SL-85ERV2 har
da ry for at være et ret godt kort.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Nicolai

Dato : 21-11-02 20:35

> Jeg mener nu ikke at man kan være så firkantent. Der findes bundkort med
> Via-chipset der han fået ret gode anbefalinger. F. eks. Soltek SL-85ERV2 har
> da ry for at være et ret godt kort.

Det mente jeg heller ikke. Men efter Via KT133 er jeg færdig med alt andet end Intel.
SPECIELT efter P4PE - læs her: http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26451

Fra : pgr

Dato : 22-11-02 08:25

> Det mente jeg heller ikke. Men efter Via KT133 er jeg færdig med alt andet
end Intel.
> SPECIELT efter P4PE - læs her:
http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26451

Enig P4PE er ret sejt. Købt en for nylig kører den med en 3,066 GHz P4 for
at udnytte Hyper Threading Technology, DDR 400 RAM med har endnu ikke kunne
skaffe en Barracuda 5 serial drev - men det kommer.

Performance er ekstremt også den indbyggede GBit lan er for sejt(hvis man
ikke vil investere i lysledere).

/PGR

Fra : pgr

Dato : 22-11-02 08:29

> Performance er ekstremt også den indbyggede GBit lan er for sejt(hvis man
> ikke vil investere i lysledere).

Glemt lige at sige, jeg havde ikke troet, at Windows XP Pro kunne køre så
godt!

/PGR

Fra : Christian

Dato : 22-11-02 10:22

> [...]
kunne
> skaffe en Barracuda 5 serial drev - men det kommer.

Kan bundkortet overhovedet udnytte DDR 400 RAM ? Køre den ikke blot ved 333
MHz !

> Performance er ekstremt også den indbyggede GBit lan er for sejt(hvis man
> ikke vil investere i lysledere).

Er det muligt at udnytte GBit lan hvis ens hub på lokalnettet kun tillader
100Mbit ?
Måske du har et godt link som forklarer lidt om fordelen ved GBit, for det
ved jeg "minus" om, men det lyder interessant

Fra : pgr

Dato : 22-11-02 10:49

> Kan bundkortet overhovedet udnytte DDR 400 RAM ? Køre den ikke blot ved
333
> MHz !

har du kigget på linket?
http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=&threadid=26451

> Er det muligt at udnytte GBit lan hvis ens hub på lokalnettet kun tillader
> 100Mbit ?
Nej du skal selvfølgelig kør GBit!
Men motherboardet har også almindelig 10/100 MBit

> Måske du har et godt link som forklarer lidt om fordelen ved GBit, for det
> ved jeg "minus" om, men det lyder interessant

Der er en masse derude:
http://www.google.com/search?q=gigabit+lan&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=

Fra : Leony

Dato : 22-11-02 12:40

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener nu ikke at man kan være så firkantent. Der findes bundkort med
> Via-chipset der han fået ret gode anbefalinger. F. eks. Soltek SL-85ERV2
har
> da ry for at være et ret godt kort.

Selvfølgelig kan man ikke være så firkantet, men det var nu også en generel
obeservation - der er altid undtagelser til reglen. Jeg har selv et
Asus-kort med VIA chipset, som kører upåklageligt på 3. år. Nogle gange er
der bare nogle advarsler/råd som kun kan stilles firkantet op. Synes tit man
læser om en P4/VIA-SiS cocktail som ikke er problemfri, hvorimod man stort
set aldrig læser om P4/Intel cocktails med problemer.
Personligt så synes jeg aldrig jeg kan mindes at jeg har læst en anmeldelse
af et bundkort (fra de store/kendte fabrikanter), hvor det ikke er blevet
anbefalet på en eller anden måde - hvilket også gør det svært at købe et
motherboard.