Problem med netværk med asdl
Fra : Torben Christofferse~

Dato : 20-11-02 23:12

Hejsa jeg har et problem med at få en pc med win 98 på netværk og internet
igennem et switch og på nettet, der er ingen ting der virker, kablet er et
der lavet selv med instrukser om hvordan ledningerne skal sidde og der er
også lys i begge ender, (lyser lamperne stadigvæk hvis der er et par
ledninger der er sat forkert i........)

har prøvet at sætte den til at finde min router og gå den vej men ak nej....

Torben

Fra : Lars Funder

Dato : 20-11-02 23:45

"Torben Christoffersen" <minibus76@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledninger der er sat forkert i........)
>
> har prøvet at sætte den til at finde min router og gå den vej men ak

Hvilken port i switch har du forbundet til adsl modemet? , hvis du bruger
uplink port skal kablet være model lige igennem, hvis du bruger anden port
skal det være krydset kabel mellem adsl modem og switch.
Husk på mange switches kan men ikke bruge port 1 hvis uplink port er i brug.
Kabel fra pc til switch skal være lige igennem.
Mht kabel prøv evt at checke her
http://home19.inet.tele.dk/larsfunder/div/pc/mit_pc_net.htm der er
forbindelser vist.

Lars Funder
www.larsfunder.dk

Fra : Torben Christofferse~

Dato : 20-11-02 23:52

Det kabel der fulgte med routeren sidder i uplinken, men der er ikke
problemmer med at få min puter til at gå på nettet det har den gjort i et
par år, problemmet er at få min naboes computer på nettet og netværket, der
sidder et lige kabel i

Venlig hilsen
Torben

Fra : Lars Funder

Dato : 21-11-02 00:00

> [...]
> problemmer med at få min puter til at gå på nettet det har den gjort i et
> par år, problemmet er at få min naboes computer på nettet og netværket,

Ok, hvilken måde tildeler din udbyder adresser på, normalt er det vel
dynamisk ip adresse, er der markeret brug dynamisk ip adresse på din nabos
pc?
se evt hos cybercity
http://www.cybercity.dk/privat/support/netkortsopsaetninger/windows_9598me/
hvis du har lys i lamperne i både pc og switch skulle kablet være ok, prøv
evt en anden port i switch/ sluk switch i 2 minutter
mvh
Lars

Fra : Torben Christofferse~

Dato : 21-11-02 00:10

Hvor finder jeg ud af det henne om der skal dynamisk ip, har haft mange
computere inde hos mig hvor vi bare har sat stik i og så har de kørt men det
har jogså været xp det hele....

Fra : Lars Funder

Dato : 21-11-02 00:25

> Hvor finder jeg ud af det henne om der skal dynamisk ip, har haft mange
> computere inde hos mig hvor vi bare har sat stik i og så har de kørt men
> [...]

Hvis du kører cypercity eller tdc så er det temmelig sikkert dynamisk IP,
prøv det det bare sættes op som vist på cybercitys side.
Husk også at du nok kun har 2 dynamiske ip adresser til rådighed, så prøv
kun at have to pcer tænt ialt incl naboens.
Du skal også fortælle naboens explorer at den skal skabe forbindelse til
internettet via lan.
Har du prøvet at gå ud i command via start->kør cmd så kommer du ud i "dos"
promp her taster du ipconfig dette skulle give et resultat der fx kunne se
sådan ud:
forbindelsesspecifikt DNS suffiks opasia.dk afhænger af udbyder
ip-adresse 80.196.185.110 afhænger af
udbyder
undernetmaske 255.255.255.0 afhænger af
udbyder
standardgateway 80.196.185.1 afhænger af
udbyder

Lars Funder
www.larsfunder.dk>

Fra : Torben Christofferse~

Dato : 21-11-02 00:49

Ja men jeg kan ikke skrive at den skal skabe forbindelse igennem lan der
står modem eller en anden vej

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-11-02 11:40

"Lars Funder" <lars@larsfunder.dk> crashed Echelon writing

> Hvis du kører cypercity eller tdc så er det temmelig sikkert dynamisk
> IP, prøv det det bare sættes op som vist på cybercitys side.

CC kører ikke med dynamisk ip, da ip'en tildeles til routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-11-02 11:42

"Torben Christoffersen" <minibus76@vip.cybercity.dk> crashed Echelon
writing news:arh19v$as2$1@sunsite.dk:

> [...]
> der er et par ledninger der er sat forkert i........)
>
> har prøvet at sætte den til at finde min router og gå den vej men ak

Du skriver senere i tråden at det er din nabo's maskine der er problemer
med.

Hvilket kabel anvender du mellem hans computer og switchen?? Det skal være
straight kabel (måske har du lavet dit kabel forkert??)

Næste punkt er IP-adresser. Er din router sat op til at uddele ip til LAN
via dens DHCP server??
Hvis ja, hvilken ip-adresse får netkortet så (winipcfg kommandoen på
Win98)??

--
Bjarke Andersen