Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til korrekt indstilling A40
Fra : JEK

Dato : 20-11-02 19:56

Pænt god aften

Jeg er den lykke ejer af et Canon PowerShot A40, jeg er fuldt ud tilfreds
med
de foto kameraet kan tag MEN *SS* Jeg ville hører om nogle i gruppen
ved helt præcis hvordan kameraet skal indstilles til at tage billeder når
emnet er i bevægelse, det er min søn som kører Cross. Jeg har prøvet
diverse indstillinger efter at have nærlæst brugervejledningen, men har ikke
rigtig fundet den HELT rigtige.
OG så har jeg lige bestilt en strømforsyning, for med den fart A40 æder
strøm når man jo slet ikke at komme gennem de forskellige menuer før
batterierne skal til opladning *GG*

På forhånd tak for hjælpen
JEK

Fra : Jørgen Terkelsen

Dato : 20-11-02 22:20

> OG så har jeg lige bestilt en strømforsyning, for med den fart A40 æder
> strøm når man jo slet ikke at komme gennem de forskellige menuer før
> batterierne skal til opladning *GG*

Jeg har ikke problemer med strøm. Jeg tager omkring 120-150 billeder med
display tænt og blandet blitz. Jeg har nogle genopladlige batt. af mærket
Uniross på 1300 mA. Det er nok ikke dem der får den største ros af
kritikerne, men jeg er godt tilfreds. Jeg savner måske lidt hurtigere
respons med blitzen men det kan nogle andre batt. nok råde bod på.

Fra : JEK

Dato : 21-11-02 19:52

Hej Jørgen

Det er nu heller ikke nå jeg skal tage billeder, men mere når jeg sidder og
roder med menuen for at lære kameraet at kende at den "dør" rimelig hurtig
for batteri.
Sidder man først og tjekker div. indstillinger og så skal ud
og prøve det af på crossbanen, ja så er der ikke meget
strøm til bage *SS* men man kan selvfølgelig også bare lade værd med at rode
med indstillingerne lige før der skal
tages billeder, men nu er strømforsyningen bestilt så nu får jeg rigtig tid
til at gennemrode alle indstillinger.

Fra : Flemming Petersen

Dato : 21-11-02 03:13

On Wed, 20 Nov 2002 19:56:06 +0100, "JEK" <jek@city.dk> wrote:

> [...]
>emnet er i bevægelse, det er min søn som kører Cross. Jeg har prøvet
>diverse indstillinger efter at have nærlæst brugervejledningen, men har ikke

Du har brug for en høj lukkerhastighed, mininum 1/500 vil jeg mene,
til det som du beskriver.

Den eneste mulighed for at styre lukkerhastigheden på en A40 er at
bruge den manuelle indstilling. Hvis du ikke har en grundlæggende
viden om fotografering må du nok igang med at læse lidt.

Gør sådan:
1. sæt drjeknappen på M (manuel)
2. tryk på WB-knappen
3. tryk på DISPLAY-knappen og vælg mellem de to muligheder den største
blænderåbning (det mindste tal)
4. tryk på piletasterne og vælg en passende lukkerhastighed
5. find et prøvemotiv og tryk udløseknappen halvt ned. Brug
LCD-skærmen til at vurdere om indstillingen er passende. Hvis ikke, så
justér lukkerhastighed igen med piletasterne til lyset er passende.

Vær opmærksom på, at når brændvidden ændres (zoomes) så ændres
blænderåbningen også (mellem 2.8 og 4.8). Så må der justeres med
lukkertiden igen. Nok lidt besværligt, men sådan er det altså. Jeg
bruger selv en løs lysmåler når jeg bruger mit A40's manuelle
indstilling.

Proceduren er iøvrigt beskrevet på side 72 i manualen (den engelske).

>OG så har jeg lige bestilt en strømforsyning, for med den fart A40 æder
>strøm når man jo slet ikke at komme gennem de forskellige menuer før
>batterierne skal til opladning *GG*

Der må være noget galt med enten din oplader eller dine batterier. Jeg
tager selv mindst 100 optagelser med skærmen tændt hele tiden.

>På forhånd tak for hjælpen

Selv tak!

Flemming Petersen

Fra : JEK

Dato : 21-11-02 19:58

Hej Flemming

Tusinde tak for din vejledning, dem må absolut prøves af.

Som jeg skrev til Jørgen, så har jeg ikke problemer når jeg vil tage
billeder,
syntes bare generelt at "skidtet" altid løber tør for batteri når det er
alle mest
upassende, så hellere altid have batterier der duer, og strømforsyningen når
der skal prøves indstillinger og menuen skal gennemblades igen og igen.

endnu engang tusinde tak for tippet

MVH
JEK