adgang til nettet
Fra : Dettmaring

Dato : 20-11-02 19:10

Hej - undskyld hvis det er den forkerte gruppe, men jeg synes denne passede
bedst!

Nu har jeg flere gange overfor mine elever nævnt, at en tredjedel af jordens
befolkning ikke har adgang til internettet og i øvrigt skal bevæge sig
omkring 25 km bare for at være sikker på at kunne føre en
telefonsamtale..( Under hensyntagen til de næppe har råd til satelittelefon)
..

Jeg kan ikke længere finde min reference, ja den kan endda være et par år
gammel ! Er der nogen der aner hvorledes det forholder sig ? Gerne med et
brugbart link/kildehenvisning ?

VH
Carsten

Fra : Jan Pedersen

Dato : 20-11-02 20:19

Dettmaring wrote:

:: Jeg kan ikke længere finde min reference, ja den kan endda være et
:: par år gammel ! Er der nogen der aner hvorledes det forholder sig ?
:: Gerne med et brugbart link/kildehenvisning ?

i dagens JP

http://www.jp.dk/itogc:aid=1530882/

Jan
--
Det nemmere at få tilgivelse end tilladelse...

Fra : Dettmaring

Dato : 20-11-02 20:51

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.jp.dk/itogc:aid=1530882/

Jeg har lige downloadet hele rapporten, så tak for det link!
Jeg tror roligt jeg stadig kan udbrede min påstand - Der findes simpelthen
mennesker (mange mennesker) på denne klode der ikke aner internettet
eksisterer, og i øvrigt her i år 2002 har meget begrænset adgang til
telefon. (ja og desværre også rent drikkevand - men det er nu en anden
problematik). Nettet er åbenbart overvejende et
europæisk/nordamerikansk/sydøstasiatisk fænomen ( + Australien og New
Zealand).
Nu er Danmark ikke direkte med i den tabel jeg kigge på ( side 33) i
rapporten, men Sverige: der er lidt over halvdelen af befolkningen "internet
users", dvs 5100 brugere /10000 indbyggere.
Tallet for Indien er 68! (2001 tal) , hvilket er fremgang på over 20% i
forhold til år 2000!

VH
Carsten
- har lige printet tal ud til eleverne, klar til i morgen! - så endnu engang
tak!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-02 23:04

Dettmaring <dettmaring@mail1.stofanet.dkx> skrev i en

> [...]
>
> VH
> Carsten
> - har lige printet tal ud til eleverne, klar til i morgen! - så endnu

Elpæren blev opfundet i 1879, men jeg mener der blev lagt lys ind i et
(gammelt) hus i 1960, og måske er der stadig beboelseshuse uden el.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-11-02 22:32

Dettmaring wrote:

> [...]
> befolkning ikke har adgang til internettet og i øvrigt skal bevæge sig

Ja du er i den forkerte gruppe. Ret sikkert.
Find via linket indsat nederst den rette gruppe. Næste gang.

MEN: Jeg så tilfældigvis Jyllands Postens hjemmeside idag. (eller var det
igår.?)
De stod noget med at 10% af verdens befolkning har Internet adgang.
Jeg læste kun overskriften. Har ingen detaljer.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-02 23:29

Scripsit Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk>

> Ja du er i den forkerte gruppe. Ret sikkert.

Jeg mener gruppen er rigtig nok. Jeg opfattede umiddelbart spørgsmålet
som en forespørgsel efter kulturgeografiske data eller en eller anden
anden kilde der lever op til videnskabelige pålidelighedskriterier.
Eftersom der ikke er nogen specifik gruppe om geografi i dk.*, er det
på sin plads at stille spørgsmålet her i dk.videnskab.

> Find via linket indsat nederst den rette gruppe.

En god tommelfingerregel er aldrig at sige "det er den forkerte
gruppe" uden at foreslå en rigtigere samtidig.

--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-11-02 22:56

On Wed, 20 Nov 2002 22:31:49 +0100
Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

> Ja du er i den forkerte gruppe. Ret sikkert.
> Find via linket indsat nederst den rette gruppe. Næste gang.

Hvorfor skulle det her være en forkert gruppe til den slags spørgsmål

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : peter volsted

Dato : 21-11-02 00:47

hi

> [...]
> omkring 25 km bare for at være sikker på at kunne føre en
> telefonsamtale..( Under hensyntagen til de næppe har råd til satelittelefon)

om ikke direkte svar på din efterlysning, er denne:
<http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap001127.html>
efter min opfattelse en af de bedre 'grafiske belysninger' af
spørgsmålet.
ha' lidt tålmodighed, det er et stort billede

--
good luck

peter

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 21-11-02 06:16

"Dettmaring" <dettmaring@mail1.stofanet.dkx> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 25 km bare for at være sikker på at kunne føre en
> telefonsamtale..( Under hensyntagen til de næppe har råd til

Hvis det er rigtigt, hvad skal vi så bruge det til! Jeg opfatter Internettet
som i høj grad fremmende domokratisering i den forstand at man relativ let,
billigt og ubesværet kan kommunikere uden om de monopolagtige medier som
aviser og TV-kanaler. Hvad skal det gavne med masochistiske bodsøvelser som
det kunne se ud som om, du lægger op til.

Poul Evald

Poul Evald Hansen

Galgebakken Vester 9-2 A
Dk-2620 Albertslund
Email: pevh@vip.cybercity.dk /
poulevaldhansen@hotmail.com
Tlf. + 45 43623243 / Mobil 26921364

Hjemmeside: http://www.danbbs.dk/~gro_poul/index.htm

Værdisættelse af tiltag, som vil undergrave naturgrundlaget for
produktionen - som igen er basis for værdisættelsen - er uden mening. Det er
at udskrive regninger, som ingen vil være i stand til at betale.
Valueing activities which will undermine the natural basis of production -
which is in turn the basis of valueing itself -- is without sense. It is
the same as writing out bills nobody will be able to pay.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-02 07:32

Poul Evald Hansen skrev:

>Hvis det er rigtigt, hvad skal vi så bruge det til!

Det samme som hidtil?

>Jeg opfatter Internettet som i høj grad fremmende domokratisering
>i den forstand at man relativ let, billigt og ubesværet kan
>kommunikere uden om de monopolagtige medier som
>aviser og TV-kanaler.

Hvad nu hvis din opfattelse er forkert?

--
Bertel

Fra : Dettmaring

Dato : 21-11-02 18:38

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Hvad skal det gavne med masochistiske bodsøvelser som
> det kunne se ud som om, du lægger op til.

Jeg synes dit sprogbrug skylder mig en forklaring. Jeg aner ikke hvad du
hentyder til - ligeså lidt som du kan ane den pædagogiske sammenhæng jeg vil
bruge materialet i !

VH
Carsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-11-02 07:00

Poul Evald Hansen wrote:

> [...]
> billigt og ubesværet kan kommunikere uden om de monopolagtige medier som

Det virker kun, hvis langt størstedelen af dem der bruger
Internet også er i stand til at forholde sig kritisk til det
de hører og læser. Og det er folk i underudviklede lande jo
som bekendt ikke, især er det meget grelt at størstedelen af
befolkningen i de fleste muslimske lande mener at det er
"jøderne" der er skyld i World Trade Center angrebet (kilde:
det dybt seriøse nyhedsprogram "60 Minutes"), og ikke Al-Qaeda,
som de (flertallet af de muslimer der bor i underudviklede
lande) opfatter som en slags "Robin Hoods muntre svende" eller
ligesom modstandsfolk i Danmark under 2. Verdenskrig.

Så klap lige hesten og skru lidt ned for jubeloptimismen.

Da radioen blev opfundet, hyldede man den også som et stort
skridt fremad for demokrati og frihed (herunder ytringsfrihed),
men hvad skete der? Jo, ham psykopaten med overskægget brugte
radioen til at vinde magten i et af Europas største lande,
hvorefter han erobrede det meste af kontinentet samt gjorde
store indhug andre steder. Heldigvis begik han en lang række
fejltrin, men ellers have det set sort ud.

--
Peter Knutsen