Problemer med RAM?
Fra : CRJ

Dato : 20-11-02 19:01

Hejsa,

Jeg har lige købt en 256 MB blok, men når jeg sætter den i, viser den sig
kun som 128 MB. Der sidder en 256 MB blok i i forvejen - Jeg har prøvet både
med og uden denne i samtidig.

Bundkortet er et Gigabyte GA-6BXC m. nyeste bios version.

Nogen der kan hjælpe?

MVH
Christian

Fra : pgr

Dato : 21-11-02 08:33

"CRJ" <crj@crj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lige købt en 256 MB blok, men når jeg sætter den i, viser den sig
> kun som 128 MB. Der sidder en 256 MB blok i i forvejen - Jeg har prøvet
Hej Christian

Kan du ikke prøve at sætte klodsen i en anden maskine for at se hvor meget
den tæller op - det kunne nu være du har fået en 128 mb klods i stedet for
en 256'er - mærkeligere ting er skete.

/Paul

Fra : CRJ

Dato : 21-11-02 12:00

"pgr" <pgr@tridon.dk> skrev i en meddelelse news:ari24i$km8$1@sunsite.dk...

> [...]
> den tæller op - det kunne nu være du har fået en 128 mb klods i stedet for

Jeg har prøvet at sætte den i en anden PC - Bundkortet er et Asus P3B-F...
Her viser den også 128 MB. Denne PC kører normalt med 2x128 MB.

/Christian

Fra : pgr

Dato : 21-11-02 14:01

> Jeg har prøvet at sætte den i en anden PC - Bundkortet er et Asus P3B-F...
> Her viser den også 128 MB. Denne PC kører normalt med 2x128 MB.
>
> /Christian

Så vil jeg tro den enten er en 128 MB klods du har, eller en defekt 256 MB
klods - så er der ikke andet for end at sende den tilbage.

/Paul

Fra : Leony

Dato : 21-11-02 08:59

> [...]

både
> med og uden denne i samtidig.
> Bundkortet er et Gigabyte GA-6BXC m. nyeste bios version.

Problemet skyldes sikkert at bundkortets chipset ikke kan køre med
double-sidede RAM moduler.
Så vidt jeg kan finde ud af så er dit mobo udstyret med i440BX chipset. Du
kan læse en RAM FAQ til chipsettet her:
http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html
Der står lidt om hvilke moduler osv der er understøttet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : CRJ

Dato : 21-11-02 12:02

> [...]
> kan læse en RAM FAQ til chipsettet her:
> http://n.ethz.ch/student/sroland/ram_bx_faq.html
> Der står lidt om hvilke moduler osv der er understøttet.

Jeg har kigget på siden, uden at blive ret meget klogere. Jeg har også
kigget manualer o.lign til bundkort igennem og alle steder står der, at den
kan køre med det. RAM-blokken er iøvrigt single-sided.

/Christian

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-11-02 13:43

CRJ wrote:

> [...]

Det kan køre med med både enkeltsidede og dobbeltsidede moduler, men kun
på til en vis størrelse.

> Jeg har kigget på siden, uden at blive ret meget klogere. Jeg har også
> kigget manualer o.lign til bundkort igennem og alle steder står der, at den
> kan køre med det. RAM-blokken er iøvrigt single-sided.

256 er det største modul et BX-chipset kan bruge, men det skal være
dobbeltsidet og have 16 chips på det.
Chips'ene skal desuden have en bestemt indre "geometri" - hvis de har en
anden, så finder det kun 128, evt. endda kun 64 MB.