Border Collie
Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-11-02 18:24

Da jeg skal til at anskaffe mig en Border Collie, vil jeg være meget glad
for, at høre nuværende ejere.

Det jeg er interesseret i at høre er erfaringer, oplevelser, gode råd samt
hvad jeg skal tage mig i agt for når jeg får hvalpen hjem.
Hvilke ting skal jeg træne med hvalpen først, og hvordan skal jeg håndtere
den på den mest optimale måde.

Jeg tillader mig at takke for hjælpen på forhånd.

Fra : Holm

Dato : 20-11-02 19:58

Henrik Hansen <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:argge5$o6t$1@sunsite.dk...
> [...]
> den på den mest optimale måde.
>
> Jeg tillader mig at takke for hjælpen på forhånd.

Hej Henrik

Godt valg...hvis du har tid, trang til meget motion, træning , frustration,
glæde......

Jeg har prøvet lidt af hvert med min border collie og har efterhånden hentet
en masse forskellige råd hjem...nogle gode , andre knap så gode....!

Jeg fik det råd af en meget "garvet" border-ejer : Træn ALDRIG din hund på
får , med mindre du vil blive ved med det, for alvor!!
Det er synd at vække instinktet, og så aldrig træne på får mere....

Vil du ikke have at din hund skal blive "fikseret" på noget , f.eks. bolde
og pinde , så skal du være ret konsekvent, når du stopper legen.
Det er nemlig sådan med bordere , at de kan blive meget stressede af jagt
lege og lign. så træn meget moderat og forsigtigt.
Det skal ALTID være sjovt og afslappet , en overgearet border collie kan
virkelig være en pestilens for sine omgivelser.

Det gælder om at have omtanke for det man lærer sin hund ( det gælder nu
alle racer ) , men man skal vide at en border er sprængfyldt med energi ,
som bare Skal bruges , og man kan ikke køre sådan en hund træt fysisk , den
skal arbejde psykisk , spor arbejde/ næsearbejde..løse opgaver mm.

Igen idag nåede jeg ikke at tage telefonen da den ringede , det klarede min
border ...

Hun iagttager mig i alt , og keder hun sig , varer det ikke længe før hun
tager initiativet til kontakt/leg...og SÅ er det med at vise hvem der
bestemmer hvornår vi leger mm. ellers har man en rastløs og irriterende hund
som plager en til døde, for de er ret ihærdige......!!

Jeg træner lydighed og har lige vundet 1 præmie i DcH med hende.
Derud over er jeg så heldig at have et par heste som hun hjælper til med at
vogte/hente ind , nogle katte hun er glad for og en gammel hanhund og så
lige deres fælles hvalp også...så hun er beskæftiget ret konstant....

Har hun været alene en hel dag er der ingen ballade eller ulykker , det
klarer hun også , men jeg har mine tvivl hvis hun skulle være for meget
alene.......

jeg ville træne hvalpen i at slappe af , ganske enkelt.
Giv den 10 minutters "slap af øvelser" om dagen , eller mere , brug evt.
langsom massage af især bryst og skulder region, så får du en hund der også
nyder at slappe af og geare ned.....leg osv. kommer helt naturligt og
hurtigt...
Glæder mig til at høre mere om jer i fremtiden...held og lykke!!!

Holm

Fra : Leyna

Dato : 20-11-02 21:16

On Wed, 20 Nov 2002 19:58:19 +0100, "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk>
wrote:

>Igen idag nåede jeg ikke at tage telefonen da den ringede , det klarede min
>border ...

Fint, så skal du bare have lært den at tage imod besked!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Holm

Dato : 21-11-02 14:37

Leyna <webmaster@big-girls.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kbrntuk6v1ups8ugl7bkfb3cdq09j1jvob@4ax.com...

> Fint, så skal du bare have lært den at tage imod besked!
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.
> http://www.big-girls.dk

Hej Leyna

Ja det ville være skønt.....ha ha !!
Det er anden gang hun gør det , jeg tænker på om hun gør det når hun er
alene...tænk hvis hun bare "puster" i røret.....det er lidt pinligt ikke ???
; O)))

Holm

Fra : Leyna

Dato : 21-11-02 23:28

On Thu, 21 Nov 2002 14:37:07 +0100, "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk>
wrote:

> [...]

>alene...tænk hvis hun bare "puster" i røret.....det er lidt pinligt ikke ???

Naaaah, folk vil bare tro at du har fået astma, eller at du har været
i gang med "noget andet" !
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Rikke Andersen

Dato : 22-11-02 08:48

Hej Henrik

Godt valg! Hvis du altså har tænkt over hvad du vil med din BC inden du
køber den. Lad være med at vælge BC fordi du synes de er så kønne eller
fordi du har set "One man and his dog" eller noget i den retning.

Jeg synes såmen ikke det er anderledes at få en BC hvalp i forhold til andre
hvalpe, andet end de som regel er ufattelig hurtigopfattende. Så tænk meget
over, at du er konsekvent i din opdragelse men samtig vældig blid. Der er
naturligvis lige så stor forskel på BC som andre hunde, men mange af dem er
meget bløde, og fordi de er så fintfølende og hurtigopfattende, så er det
absolut ikke nødvendig med store armbevægelser og højrøstede kommandoer.

Som du sikker har hørt mange steder fra, så er de først og fremmest
arbejdshunde, og de kræver derfor vældig meget arbejde for ikke at forvandle
sig til problemhunde. Og lange gåture er ikke nok, de skal have noget at
bruge deres hjerner til. Agility, lydighed, spor el. lign.. Whatever du
føler for, men du skal ikke anskaffe dig en BC hvis du ikke føler for noget
af det.

Vær efter den fra starten, så den ikke få lov til at hyrde på alt muligt.
Ellers får du nemt en hund der hyrder joggere, cykler og biler, og de fleste
BC der ikke bliver stoppet når de går i gang med at hyrde biler, ender helt
flade, helt stille og meget døde neden under bilerne på et eller andet
tidspunkt..

Husk der er udstillingslinier og arbejdslinier indenfor BC avl. Besøg en
masse kenneler, se en masse BC og spørg og spørg og spørg. De fleste seriøse
BC avlere vil hellere end gerne fortælle om Border Colliens gode og mindre
gode sider i forhold til dit behov. De fleste af dem, er ligesom jeg bange
for den udvikling, der har været siden Babe den kække gris, hvor BC blev en
modehund. Alt for mange BC bliver aflivet fordi det udvikler sig til
problemhunde, fordi deres mennesker ikke satte sig ordenlig ind i hvad det
var de anskaffede sig.

Jeg har selv fået ufattelig god hjælp af Helle Kuntz var Kennel Igor - hun
er altid meget meget villig til en lang og indgående snak om BC. Du kan
finde hendes hjemmeside på: www.kennel-igor.dk hvor du også kan finde en
masse materiale omkring BC.

Håber du kan bruge svaret til noget

Knus fra