Hjemmebyg af akvarier, Træ
Fra : Tobester

Dato : 20-11-02 17:16

Jeg pønser på at bygge et akvarie i træ istedet for glas pga. de lavere
udgifter og større designfrihed.

Jeg har læst noget om det i ældre akvariebøger, men er der nogen nulevende,
der har eksperimenteret med det for nylig? Jeg leder efter gode råd til valg
af glasfiber, til topcoat og primere, til gennemføringer. Ja stort set alt
om emnet.

Hjælp!!!!

Fra : J@N

Dato : 20-11-02 18:41

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
valg
> af glasfiber, til topcoat og primere, til gennemføringer. Ja stort set alt

Der er gode råd i Politikens akvariebog.

Jan

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 20-11-02 19:03

http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm

se i øvrigt mit indlæg fra 29-10.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Tim Sørensen

Dato : 20-11-02 23:28

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> wrote
> Jeg pønser på at bygge et akvarie i træ istedet for glas pga. de lavere
> udgifter og større designfrihed.

I stedet for glas?
Man kan da ikke se igennem træ!?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 21-11-02 00:15

Hej,

> I stedet for glas?
> Man kan da ikke se igennem træ!?

Øhh - nej, men det er jo ikke sikkert, at han vil lave alle siderne af
glas...Ellers er vi måske ude i noget med at bore små kig-huller?

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Tobester

Dato : 21-11-02 10:37

Hallooooooo, er der nogen hjemme?
Fronten bliver selvfølgelig af glas! Når der bygges akvarier af mere end
65cm højde skal der bruges glas af enbetydelig tykkelse >10mm. Hvis alle
sider og bunden skal være glas, så bliver det meget dyrt for ikke at nævne
tungt. På denne måde skal jeg kun bruge en enkelt kostbar glasrude, men kan
lave resten i krydsfiner tætnet med glasfiber og epoxy/polyester. En anden
fordel er, at der kan skæres huller mv. til gennemføringer og overløb efter
forgodtbefindende.
Jeg savner konkrete råd om de fleste trin i processen:
-Skal træet afstives, eller er 22mm krydsfiner stærkt nok?
-Skal jeg bruge epoxy eller polyester bindemiddel?
-Hvor mange lag glasvæv?
-mærke på topcoat og gel?
-Kan silikone binde direkte på coaten eller skal den primes, i så fald med
hvad?
-Gode/sure erfaringer?

Men det kunne være sjovt at lave et akvarie uden glas

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 11:42

Jeg har spurgt om de samme ting tidligere uden at få noget konkret svar, som
jeg kunnebruge til noget. Tvivler på du får det.

Spørg evt. ham manden detr byggede det kæmpe akva, som linket henviste til.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 21-11-02 11:46

> -Gode/sure erfaringer?

kun en ide: istedet for det giftige epoxy halløj, kunne du så ikke beklæde
indersiden af trækassen med billig drivhusglas ?

Det skal vel ikke holde noget, da træet har funktionen som siderne på
akvariet,

bare en tanke...

mvh

Thomas Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-11-02 14:16

Tobester <bisse_@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ari9dv$1ej$1@sunsite.dk...

> Jeg savner konkrete råd om de fleste trin i processen:
> -Skal træet afstives, eller er 22mm krydsfiner stærkt nok?

22 mm krydsfiner burde være nok.

> -Skal jeg bruge epoxy eller polyester bindemiddel?

Jeg brugte polyester, men du kan også bruge epoxy, det har den fordel at
du lettere kan
give hjørner og andre suspekte steder en ekstra omgang.

> -Hvor mange lag glasvæv?
1 lag burde være nok!

> -mærke på topcoat og gel?

Er det ikke underordenet når du køber det hos bådebyggeren, får du det
blot i en spand.

> -Kan silikone binde direkte på coaten eller skal den primes, i så fald med
hvad?

Silicone kan godt binde på coaten, men slib det lige let inden og tør af
med acetone.

Carsten

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-11-02 15:11

On Thu, 21 Nov 2002 10:36:40 +0100, "Tobester" <bisse_@hotmail.com>
wrote:

[snip]

Det er da Leth.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-02 17:24

> [...]
> tungt. På denne måde skal jeg kun bruge en enkelt kostbar glasrude, men

10 mm er rigeligt til forrude i et finerakvarium på 65 -70 cm højde.

> lave resten i krydsfiner tætnet med glasfiber og epoxy/polyester. En anden
> fordel er, at der kan skæres huller mv. til gennemføringer og overløb
efter
> forgodtbefindende.

Ja, men vær opmærksom på kvaliteten af fittings, hvis du går direkte gennem
bund/sider. Mine erfaringer siger desværre at billigt fittings giver
problemer og godt fittings (vi snakker selvfølgeligt om fittings af
kunststof) er hammerdyrt.

> Jeg savner konkrete råd om de fleste trin i processen:
> -Skal træet afstives, eller er 22mm krydsfiner stærkt nok?

Du skal nok lave en ramme i toppen (min dine dæksglas skal nok have et eller
andet at ligge på alligevel). Ellers er 22 mm krydsfiner rigeligt. Jeg har
lavet akvarier af denne størrelse med køkkenbordsplade på samme tykkelse -
og det er ikke så stærkt som finer.

> -Skal jeg bruge epoxy eller polyester bindemiddel?

Epoxy - men for den lede, hvor det stinker. Udpræget udendørs sommerarbejde.
Jeg hader det og gør det aldrig mere.

> -Hvor mange lag glasvæv?

Hvor meget gider du?. I virkeligheden er der ikke brug for glasvævet - det
er epoxyen, der tætner.

> -mærke på topcoat og gel?

IMHO uden betydning.

> -Kan silikone binde direkte på coaten eller skal den primes, i så fald med
> hvad?

Jeg har brugt en siliconeprimer, men aner egentligt ikke om det er
nødvendigt. Principielt bider silicone bedst på meget blanke flader og
dårligst på pudsede (et eller andet med adhæsionskræfterne, der er
enderledes ved siliconelim og Karlssons klister ol.
Til limning af selve trækassen kan jeg anbefale polyurethan - f.eks. fra
Dana. Vælg den mørke, hvis din forhandler har flere slags. Iflg. en bekendt,
der arbejder med skibe, skulle den bedste polyurethanlin være af mærket
Duracol - men hvor og om det fås til privatbrug vides ikke.

> Men det kunne være sjovt at lave et akvarie uden glas

Ja, så er man også fri for at se på de fjogede fisk, der bare svømmer og
svømmer og svømmmer og ....

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-02 17:11

> Jeg pønser på at bygge et akvarie i træ istedet for glas pga. de lavere
> udgifter og større designfrihed.

God ide.
Kan du leve med at det er på udenlandsk så se
http://jan.boegh.net/akvarium/ vælg '118 gallon plywood tank'

God fornøjelse. Det er faktisk ret morsomt at lave sine akvarier selv. Og
vælger du løsningen med at beklæde det indvendigt med gammelt vindusglas er
det suverænt billigt - især, ved store og meget store akvarier.
Det eneste sted, hvor glastykkelsen betyder noget, er ved forruden. Hvis du
bruger en glastykkelsestabel skal du blot måle fra overkanten og ned til det
nederste af vindueshullet (altså ikke den nedre ramme).
Jeg har haft endog meget store baljer (over 1000 l) , hvor jeg har klaret
mig med 6mm glas - og aldrig haft problemer. Så glasudgifterne er meget
overkommelige.

mvh
Jan

Fra : Tobester

Dato : 21-11-02 17:52

Tusind tak for svarene allesammen. Det er en fornøjelse at læse indlæggene,
så tak skal I have.

Jeg har et par kommentarer:

-Kæmpe godt tip til andre: Køb et brugt glasbord hos en genbrugshandel. Ofte
er de uden ridser og af en godstykkelse på 10-12mm og koster en hundredelap.
Så er den forrude hjemme. Evt. er der tale om hærdet glas, det gør iflg.
nogen ikke kvaliteten dårligere, tværtom.

-Hvad angår at beklæde med vinduesglas indvendigt: 1. Det skal skæres og det
er store stykker, så det kan jeg ikke gøre selv. 2. Hvis træværket arbejder
pga. ex. temperatur, så er 3mm glas mere skrøbeligt (læs statisk materiale)
end epoxybaseret glasfiber. Jeg er måske en kylling, men jeg er også lidt
nysgerrig efter at få lidt malerhjerne...

-Den amerikanske artikel med cementforskalnings-krydsfiner. Er der nogen,
der kender langtidsholdbarheden på det? Det virker meget simpelt = godt, men
så kommer jeg ikke til at arbejde med epoxy....

Endnu engang tak for input!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-02 18:46

> [...]
> Så er den forrude hjemme. Evt. er der tale om hærdet glas, det gør iflg.
> nogen ikke kvaliteten dårligere, tværtom.

Men tilpasningen af størrelse meget vanskelig.

> -Hvad angår at beklæde med vinduesglas indvendigt: 1. Det skal skæres og
det
> er store stykker, så det kan jeg ikke gøre selv. 2. Hvis træværket
arbejder

Det er afsindigt let at skære glas. Enhver idiot kan lære det på få
minutter.
Lille fidus: Hav en lille kop petroleum, lampeolie el. lign. stående og dyb
glasskæreren før hvert snit.
Find en stump glas og øv lidt først.

> pga. ex. temperatur, så er 3mm glas mere skrøbeligt (læs statisk
materiale)

Jeg har aldrig oplevet at krydsfiner arbejder så meget, at det betyder noget
som helst. Og glasset ligger jo på en film at siliconemasse og samlingerne
mellem glasset er siliconefuge.
I øvrigt kan man bruge mindre stykker glas - f.eks. kan bagside og bund
deles i 3 stykker med en 5-6 mm. revne imellem, så der er plads til
siliconefugen.

> end epoxybaseret glasfiber. Jeg er måske en kylling, men jeg er også lidt
> nysgerrig efter at få lidt malerhjerne...

Min erfaring (baseret på 25 års erfaring med denne type akvarier) siger mig:

Glasfiberarmerede bliver utætte på et eller andet tidspunkt, hvis de i
perioder får lov til at stå uden vand. Og det er nærmest umuligt at finde
utætheden, da vandet kan bevæge sig bag fiberen. Undtagelsen er
glasfiberarmering på 6-7 mm og derover. Men så er træet jor nærmest bare en
form til støbning af glasfibertanken.

Epoxymalede akvarier lider af det samme som ovenstående, men er lettere at
finde utætheden i.

I begge tilfælde er den mest effektive kur at overstryge hele baljen
indvendigt med ny epoxy.

Glasforseglede akvarier har jeg ikke så lang erfaring med (et par år). Men
det er de hurtigste at bygge, suverænt de billigste, giftfri og ekstremt
lette at reparere (har ikke haft brug for det), da man kan lappe med
siliconefugemasse uden at tømme akvariet (hvilket jeg har gjort masser af
gange med succes).

mvh
Jan

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 21-11-02 18:52

> [...]
> Så er den forrude hjemme. Evt. er der tale om hærdet glas, det gør iflg.
> nogen ikke kvaliteten dårligere, tværtom.

Øh... hvordan vil du skære i hærdet glas? Tror det er tæt på umuligt, med
mindre du har noget seriøst værktøj.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Tobester

Dato : 21-11-02 21:32

Hvad angår indkøb af glasbord til brug som forrude, kan de fås i mange
størrelser, også brugt. Jeg er parat til at tilpasse mit akvariedesign til
pladen, hvis det kan spare mig 500-1500kr. Man er vel pragmatisk....

Endnu engang tak for input,

Venlig hilsen Tobias

Fra : Fly Christensen

Dato : 21-11-02 23:23

On Thu, 21 Nov 2002 21:32:19 +0100, "Tobester" <bisse_@hotmail.com>
wrote:

>Hvad angår indkøb af glasbord til brug som forrude, kan de fås i mange
>størrelser, også brugt. Jeg er parat til at tilpasse mit akvariedesign til
>pladen, hvis det kan spare mig 500-1500kr. Man er vel pragmatisk....

For 1500 kroner får du også nærmest en hel skov af krydsfiner.

Fordelene vedkrydsfiner er:
1: Holdbarhed: Det er utroligt stækt i fohold til tykkelsen.
2: Stivheden: Det arbejder meget lidt, da de forskellige tælag arbejder
imod hinanden, og dermed holder hinanden på plads.

Begge dele skyldes netop, at lagenes struktur kydse hinanden istedet for
at løbe parallelt.

Det lyder forøvrigt vildt spændende. Jeg ved allerede nu, hvordan mit 2.
akvarie kommer til at se ud...

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 24-11-02 18:57

Hej Allesammen
At lave akvarium i træ - det er sku da fuldstændig OUT.
Det var noget man kunne finde på i gamle dage.
Idag hvor man har opfundet SILICONE kan det da ikke være nemmere.
Gå til en glarmester - et nedbrydningsfirma eller lignende og bare spørg
efter en gammel butiksrude.
Den får du lige i nakken - se efter om der er et hjørne eller to uden ridser
til forruden, og evt. en siderude - på vejen hjem køber du en fugepistol,
lidt silicone og en glasskærer - og du har et akvarium for et par hundrede
kroner. Min kammerat og jeg byggede 4 stk 100x100x50 = 2000 liter for fem
hundrede og haltreds kroner.
Det er altså nemmere at skære i glas end man tror. Glarmesteren giver gerne
nogle enkle fiduser inden du forlader ham. Du kan også for ganske få kroner
få ham til at skære det ud for dig. (højest en 1/2 timeløn).
Hilsen
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-02 09:55

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej Allesammen
> At lave akvarium i træ - det er sku da fuldstændig OUT.

Nå da!

> Det var noget man kunne finde på i gamle dage.
> Idag hvor man har opfundet SILICONE kan det da ikke være nemmere.

Mig bekendt blev det først interessant at bygge akvarier i træ /efter/
siliconelimens opfindelse - det bruges til isætning af forruder samt til
tætning af evt. gennemføringer.

Desuden er forseglingsmaterialerne af nyere dato.

> [...]
> kroner. Min kammerat og jeg byggede 4 stk 100x100x50 = 2000 liter for fem

Det var usædvanligt (usandsynligt) billigt. Alene siliconeforbruget til 4 så
store akvarier må udgøre ca. halvdelen af beløbet, hvis fugen er lavet
korrekt med en passende fugebredde.
Jeg ville blive blokket for et beløb på over et pænt stykke over 3000 kr.
for 12 m2 glas i den tykkelse du angiver (min 8 mm, gerne 10 mm). Det er
klart at tilgang til gratis glas kan ændre regnskabet radikalt, men 550 kr.
for de ovennævnte akvarier kan under normale omstændigheder ikke lade sig
gøre.

> Det er altså nemmere at skære i glas end man tror.

Meget enig.
Men til gengæld er akvarier af denne type grimme. Jeg har brugt snesevis af
denne slags i min gamle akvariekælder. De er gode som 'produktionstanke' -
men et træakvarium kan laves langt flottere.

Jeg benytter mig i udstrakt grad af ad-hoc-akvarier og kyler dem ud, når jeg
ikke skal bruge dem mere. Men min erfaring siger mig at tilgangen til
gratis/billigt glas ophører ved 4 mm.

Så personligt ville jeg benytte træ til mit fremvisningsakvarium eller når
der er tale om meget store akvarier. Her er træ (eller rettere finer)
uovertruffet.

Så det er ikke fordi jeg har en mening om hvordan du vil have dine akvarier,
men din indledningskommentar skal ikke stå uimodsagt.

mvh
Jan

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 25-11-02 14:12

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev
> Desuden er forseglingsmaterialerne af nyere dato.
Helt enig

Nå... Jeg har meget svært ved at finde dem, når jeg lige har brug for dem.
Men der er vel muligt at få "dem" til at ringe når de får noget.

>. Alene siliconeforbruget til 4 så
> store akvarier må udgøre ca. halvdelen af beløbet, hvis fugen er lavet
> korrekt med en passende fugebredde.
Nå det ville jeg gerne høre lidt mere om, for jeg har 350 liter på 3. sal.
Der er brugt det der svarer til ca. en halv tube tandpasta, og det holder
endnu, men da jeg købte det var jeg faktisk meget i tvivl om mængden af
sillikone (eller fraværet af det) kunne holde sammen på det. Nu er der gået
2 år. Da jeg skiftede forruden pga. ridser, kunne jeg ikke få en hobbykniv
imellem glasset.
Hvordan er et akvarie rigtigt limet sammen ?

Den nye 150*53*8 kostede 130 kr. ved en glarmester, der solgte det som
affaldsglas.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-02 17:52

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> wrote in message

> Nå... Jeg har meget svært ved at finde dem, når jeg lige har brug for dem.
> Men der er vel muligt at få "dem" til at ringe når de får noget.

Det er da godt nok trælst, men glarmestrene heroppe nordpå er ganske
anderledes komercielt sindede. Så med mindre glasset er voldsomt ridset, er
det aldrig lykkedes mig at finde så billigt glas, som du nævner.

> [...]
> imellem glasset.
> Hvordan er et akvarie rigtigt limet sammen ?

En tændstik er passende som afstandsholder mellem glasstykkerne. Det må vel
betyde en tykkelse på omkring et par mm.

> Den nye 150*53*8 kostede 130 kr. ved en glarmester, der solgte det som
> affaldsglas.

Du er en lykkens pamfilius!

vh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-11-02 18:10

Jan Bøgh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as08ma$1k6$1@sunsite.dk...
> [...]
er
> det aldrig lykkedes mig at finde så billigt glas, som du nævner.

Du er ikke ene om ikke at kunne finde det billige glas, skulle en
butiksrude være gået itu i det ene
hjørne, skærer de det da bare fra og sælger det igen, næste gang en skal
have noget glas.
Glarmestrene i København er nøjagtigt lige så glupske som alle andre
steder.

Carsten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 27-11-02 18:07

Hej Jan.

"Jan Bøgh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var usædvanligt (usandsynligt) billigt. Alene siliconeforbruget til 4

> store akvarier må udgøre ca. halvdelen af beløbet, hvis fugen er lavet

Forbruget af Silicone har du ikke rigtigt styr på. Sådan en korrekt fuge er
ca. 1mm, mange bruger en tændstik som afstand, da bliver det ca. 2mm. Prøv
at se nærmere på de akvarier, der laves uden ramme, du kan slet ikke se
fugen.
Der blev brugt 1 patron, som ikke engang var helt tom.
Dengang kostede en sådan patron godt hundrede kroner - den kan idag købes i
Aldi periodisk for kr. 19.95.

> [...]
jeg
> ikke skal bruge dem mere. Men min erfaring siger mig at tilgangen til
Så har du ikke været hos en glarmester, der overhovedet arbejder med
udskiftning af butiksruder.
Jeg taler om butiksruder - De er alle noget tykkere end 4 mm - Dem vi havde
fat i var på 10 og 12 mm.
Vi blev også tilbudt noget 15 mm, men den var stor og meget tung - så den
lod vi stå.

> [...]
akvarier,
> men din indledningskommentar skal ikke stå uimodsagt.

Hilsen
Jørgen