billede af sværddrager søges
Fra : Jytte Thrane

Dato : 20-11-02 17:09

Jeg har forgæves søgt efter billeder af sværddrager. Er der ikke nogen der
har et link til et, så vi kan se hvordan de helt præcis ser ud. Eller som
uploade et til dk.binaer. Er det kun hannen der har sværd ? Hvis der er, kan
man så forveksle en sværddragerhun med rød platy ? Som I nok kan se ud af
spørgsmålene så er vi helt nybegynder på området. Vi har de sidste par dage
søgt nettet tyndt for hjemmesider med akvarier, men synes endnu ikke vi har
fundet den ultimative gode side for os.

Vi har overtaget et akvarium og indhold fra en som knap vidste hvad der var
i det. Dvs. 2 sugemaller og ca 20 røde fisk med sorte haler i næsten ligeså
mange forskellige størrelser. Et par stykker ser ud til at kunne få unger
hvad tid det skal være og andre er ganske, ganske små. En enkelt på ca. 1 cm
længe ser ud som om den er ved at få sværd på halen. Har de det fra helt små
eller vokser det ud efterhånden som de bliver større.

I mandags købte vi tre black molly. I går var det ligesom det ene øje på
hannen "poppede" lidt ud og her i dag er det andet øje også "poppet" ud. Det
virker som om de er blevet lidt for store til fisken og de har ligesom et
mælkehvidt skær over sig. Hvad skyldes det ?? Den spiser og svømmer aktivt
rundt som de andre.

Udover det købte vi -efter råd fra dyrehandlen- 6 sort tetra og 5
kobberpansermaller. Hvad kan man ellers sætte sammen med / hvad er gode
begynder fisk ??
Akvariet er på ca. 100 l ., hvor mange fisk kan man have i det ?

hilsen Jytte

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 20-11-02 18:51

"Jytte Thrane" <jjhornum@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
dage
> søgt nettet tyndt for hjemmesider med akvarier, men synes endnu ikke vi
[klip]
> hilsen Jytte

Sværddrager (kultur)
http://www.akvariet.dk/vis.php?sideid=32&type=fisk&id=308
Sværddrager (Vild)
http://www.akvariet.dk/vis.php?sideid=32&type=fisk&id=307
Platty
http://www.akvariet.dk/vis.php?sideid=32&type=fisk&id=306

mvh
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Jytte Thrane

Dato : 22-11-02 07:34

"Jytte Thrane" <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynder fisk ??
> Akvariet er på ca. 100 l ., hvor mange fisk kan man have i det ?

Hej igen

Nu har vi fået tilsendt en masse billeder. Mange tak for det.

Vi håber nu bare at der også er nogle der vil svare på vores
begynderspørgsmål.

hilsen Jytte

PS: Vores black molly's øjne er stadig meget store

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-02 10:07

Jytte Thrane <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dddcfc3$0$3878$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Nu har vi fået tilsendt en masse billeder. Mange tak for det.
>
> Vi håber nu bare at der også er nogle der vil svare på vores
> begynderspørgsmål.
> PS: Vores black molly's øjne er stadig meget store

De andre spørgsmål kan jeg ikke svare på da jeg ikke har set dem, men en
af grundene til at jeres mollyer's
øjne er store, ser for store ud til kroppen, kan skyldes en forgiftning.
Der for mit spørgsmål! Hvortit skifter I vand på akvariet, jeg har kunnet
forstå at det er et hundred liters akvarie,
med til syneladende mange fisk. Og mange fisk sviner meget, ikke
nødvendigvis noget du kan se,
men affaldstofferne er trods alt stadig i vandet.

Den forgiftning jeg skrev om er sandsynligvis en nitrit eller nitrat
forgiftning.
Om øjnene bliver normale igen ved gode vandværdier skal jeg ikke kunne
sige, men
en ting er sikkert , og det er at I har en bombe monteret i akvariet, der
kan gå af hvert øjeblik det skal være!!

Carsten

Fra : Jytte Thrane

Dato : 22-11-02 10:16

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sige, men
> en ting er sikkert , og det er at I har en bombe monteret i akvariet,

Hej Carsten

Vi har endnu ikke skiftet vand, da de første fisk kom i akvariet i søndags.
Og de andre så dagen efter. Han vi købte akvariet ved sagde at vi skulle
skifte ca en gang om ugen, så vores plan er at skifte her i weekenden.
Jeg håber da ikke at vi har så mange fisk i at det kræver vandskift hver
anden dag.

hilsen Jytte

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-11-02 12:10

Jytte Thrane <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dddf5df$0$3852$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> [...]
> skifte ca en gang om ugen, så vores plan er at skifte her i weekenden.
> Jeg håber da ikke at vi har så mange fisk i at det kræver vandskift hver

Lige præcist det I har gjort er en almindelig begynder fejl!

Når akvariet er helt nyt, er der overhovedet ingen bakterie kultur der
kan være med til at nedbryde
fiskenes affaldstoffer. Hvis I havde ladet være med at komme den sidste
ladning i akvariet,
så hurtigt efter de andre, ville det formentligt ikke været sket noget, da
der så havde været mulighed
for at bakteriekulturene havde fået etableret sig, og komme igang med
arbejdet.

Jeg ved at det er næsten umuligt for en ny akvarist af vente, med at
komme fisk i baljen,
og der skal helst så mange som muligt i med det samme, det skal jo se ud
af noget.

I begyndelsen vil I jo nok komme til at skifte en hel del vand, men når
planter og bakterier er kommet på plads
vil behovet nok falde en smule.
Hvordan ligger det med fodring?? Det er også en almindelig fejl at der
fodres alt for meget, fiskene ser jo så sultne ud,
men det gør de altid, også 5 minutter efer sidste fodring. Og meget
fodring, giver også meget affald i vandet!

Hvor mange fisk og i hvilken størrelse er dem I har?

Carsten

Fra : Jytte Thrane

Dato : 22-11-02 19:55

> Hvor mange fisk og i hvilken størrelse er dem I har?
>

> Carsten

Vi har de ca 20 røde hvoraf 4 er voksne, 5 ca 2 cm lange og ca 10 er 1,5 og
derunder. 2 sugemaller på ca 6 cm, 5 kobberpansermaller på ca 4 cm, 6 sort
tetra på ca 2,5 cm og de tre black mollier på ca 5 cm. Er det for mange til
de ca. 100 liter ??
Jeg synes at vi er meget opmærksomme på ikke at overfodre, dermed ikke være
sagt at vi ikke kommer til at gøre det.

hilsen Jytte, som har skiftet vand i dag.

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-11-02 00:53

Jytte Thrane <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dde7e88$0$3850$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> [...]
til
> de ca. 100 liter ??
> Jeg synes at vi er meget opmærksomme på ikke at overfodre, dermed ikke

Er du egentligt klar over at du har 51 fisk i dit akvarie!! Nok er de
ikke alle voksne,
og vil formentlig aldrig blive det, for det er alt for mange fisk du har
stoppet ned i akvariet.
Halver antallet og du har stadig i overkanten!

Carsten

Fra : Nette

Dato : 23-11-02 03:03

"Carsten Gall" wrote
> [...]
har
> stoppet ned i akvariet.
> Halver antallet og du har stadig i overkanten!

Nej, du overser noget...jeg troede også først det var så vildt

"Vi har de ca 20 røde hvoraf 4 er voksne, 5 ca 2 cm lange og ca 10 er 1,5 og
derunder. " = 20
"2 sugemaller på ca 6 cm" = 2
"5 kobberpansermaller på ca 4 cm"= 5
"6 sort tetra på ca 2,5 cm" = 6
"og de tre black mollier på ca 5 cm" = 5
Ialt = 38 fisk

Jeg har 19 fisk på 54 ltr og min far ca. 30 fisk på 180 ltr og jeg synes vi
har rigeligt. Så 38 fisk på 100 Ltr, er vel stadig i overkanten?

Nette

Fra : Jytte Thrane

Dato : 23-11-02 07:54

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
vi
> har rigeligt. Så 38 fisk på 100 Ltr, er vel stadig i overkanten?

Hej

Ikke for at tæske langhalm på noget, men vi har kun 3 mollier og i alt 36
fisk. Men jeg kan altså konkludere at det stadig er for mange til 100 liter
selv om de ikke alle er voksne. Er vi helt nede og snakke 20 - 25 fisk på
100 l. for at det er passende ??

hilsen Jytte

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-11-02 08:48

Jytte Thrane <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ddf2601$0$204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
liter
> selv om de ikke alle er voksne. Er vi helt nede og snakke 20 - 25 fisk på

Det lyder som et meget passende antal.

Jeg ved udemærket hvor svært det er at begrænse sig, men det er desværre
en nødvendighed.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-11-02 02:39

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> liter

> Det lyder som et meget passende antal.
>
> Jeg ved udemærket hvor svært det er at begrænse sig, men det er

Hej Jytte
Jeg ved at det kan være svært at begrænse sig når man er nybegynder inden
for dette feltet, for man har jo lyst til at det skal se ud af noget :)
I min spæde begyndelse så endte jeg op med at have ikke mindre end 71 fisk i
et 1120 liters akvarie. Der gik ikke så mange uger før jeg forstod at dette
talllet var alt for mange fisk til mit "lille akvarie". Efter det så har jeg
stort set aldrig haft mere end 25 fisk i det - og nu hvor jeg i tillæg har
en gibbiceps som er ved at vokse sig ud over alle breder og kanter, så har
jeg et meget mindre antal fisk i karet. Nogen siger 1 cm fisk pr liter
vand - og jeg kan stort set bare sige mig enig, med mindre du har fisk som
"bruger vores" luft til sin livsnødvendighed, så som kampfisk eller f.eks
gurami.
skal jeg give dig et godt råd, så finder du nogle fisk (dvs en fiskeart) som
du trives med, og så får du fat i nogle få stykker af denne, og fylder på
med et par maller og evt noget andet - men ikke sådan at du får et overfyldt
akvarie.
For selv om at det ser godt ud med 30 stykker af en stimfisk, så er det ikke
dermed sagt at du også har en bestand som har det godt i dit akvarie.
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 24-11-02 14:24

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> wrote in message
Klip
> I min spæde begyndelse så endte jeg op med at have ikke mindre end 71 fisk
> et 1120 liters akvarie. Der gik ikke så mange uger før jeg forstod at
dette

Ups, sorry.... Jeg kom til at putte et nul for meget her... jeg mente et 112
liters akvarie
Hilsen Ditte

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 01:56

"Ditte Cecilie Simonsen" wrote
> Ups, sorry.... Jeg kom til at putte et nul for meget her... jeg mente et
112
> liters akvarie

71 fisk på 112 Ltr?? Var der ensrettede svømmebaner?

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 25-11-02 23:12

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> "Ditte Cecilie Simonsen" wrote
> 112
>
> 71 fisk på 112 Ltr?? Var der ensrettede svømmebaner?
>
> Nette

Hej :)
Ja, man kan vel sige det, men det var i min spæde begyndelse, hvor iveren
tog hellere stor overhånd ;) Det varede dog ikke mange uger, før langt de
fleste fisk havde fået et andet hjem, med noget bedre plads - og min hobby
som startede med et lille bitte akvarie, som var blevet udvidet met 112
literen, var temmelig hurtig udvidet til at omfatte op mod 20 kar (dog de
fleste med kampfisk i).... lige i øjeblikket har jeg begrænset mig til 7 kar
af varierende størrelse, og jeg overvejer stærkt at bytte ud nogle af de
mindre med et kæmpestort... Men den drømmen bliver nok ikke lige virkelighed
før vi får købt os hus, med nogle flere vægge :)
Hilsen Ditte

Fra : Nette

Dato : 26-11-02 00:32

"Ditte Cecilie Simonsen" wrote in message

> Ja, man kan vel sige det, men det var i min spæde begyndelse, hvor iveren
> tog hellere stor overhånd ;)

Jeps, sådan havde jeg det også. Købte akvariet torsdag og der var en evighed
til det blev mandag og jeg kunne komme ud og købe de første fisk....Og jeg
endte med 24 fisk inden for tre uger...Ugen efter igen, hvor de begyndte at
dø en efter een var jeg grædefærdig....

> og min hobby
> som startede med et lille bitte akvarie, som var blevet udvidet met 112
> literen, var temmelig hurtig udvidet til at omfatte op mod 20 kar (dog de
> fleste med kampfisk i)....

20 akvarier???? Har du den over hele huset, eller har i en stor lejlighed???
Jeg har ET akvarium. Det er på 54 ltr. ( nogen siger så 60?), og det er hvad
der er plads til, råd til og overskud til her i huset.

> [...]
virkelighed
> før vi får købt os hus, med nogle flere vægge :)

Jeg kender en der har en hel endevæg i stuen fyldt ud med et akvarie. Det
ser ret flot ud, men jeg vil nu nødig tabe noget derned i....jeg kan nemlig
ikke lide at dykke

Nette

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 26-11-02 11:17

> [...]
> endte med 24 fisk inden for tre uger...Ugen efter igen, hvor de begyndte

Jeg var dog ikke så uheldig at nogle af fiskene begyndte at dø, for ud over
at være lidt vel overivrig i at få fisk i karet, så var jeg også overivrig
med rengøring :)

> [...]
hvad
> der er plads til, råd til og overskud til her i huset.

Jeg er så heldig at jeg har eget arbejdsrum, som er blevet proppet til
"randen" med akvarier. Jeg kom på den geniale løsning at bygge en
akvariereol, hvor der er plads til to middelsstore akvarier, og to mindre. I
tillæg har jeg så et akvarie i stuen, et fritstående og nogle små, som jeg
har på nogle hyller på en vægreol :)

> [...]
>
> Jeg kender en der har en hel endevæg i stuen fyldt ud med et akvarie. Det
> ser ret flot ud, men jeg vil nu nødig tabe noget derned i....jeg kan

En hel væg.... suk, bare det var mig (drømme, drømme)
Min drøm er at vi klarer at få fat i et "kæmpe" hus, hvor det er muligt at
dele en stor stue ind i to mindre, med et stort akvarie som skildevæg -
hvordan den tekniske udformningen skal være har jeg ikke helt klart for mig
endnu, men jeg har jo mere end rigelig med tid til at planlægge, da
husdrømmen nok ligger lidt ind i framtiden.
Hilsen Ditte

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 26-11-02 21:40

Hej Ditte
Pas På - mange tænker ikke over vor vanskeligt det er, at arangere ,
beplante idet hele taget at indrette et akvarium, der skal kunne ses både
forfra og bagfra. Der bliver pludseligt ingen gemmesteder til indsugning,
slanger og meget andet.Jeg har set mange kedelige eksempler på dette.
Det kan dog nemt løses med en halv væg, espalier, eller lignende, så man kun
har indkig forfra, og fra een af enderne. Det er dog nemmest at arrangere
fra starten. Tænk også over, at forfra ikke må være i solsiden.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 27-11-02 17:59

"Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> har indkig forfra, og fra een af enderne. Det er dog nemmest at arrangere
> fra starten. Tænk også over, at forfra ikke må være i solsiden.

Hej Jørgen.
Tak for tipset :) Men som sagt jeg har laaaaang tid til at planlægge i :)
Hilsen Ditte