Skærme
Fijala 3554
Revolution for TFT?
Fra : Thïngmand

Dato : 20-11-02 16:40

Det lader til at der endelig (igen) sker noget på TFT markedet...

----------------------------------
Ny hurtig TFT-skærm

På Comdex-messen har producenten BenQ fremvist sin nye TFT-skærm, FP591, som
har en meget lav reaktionstid på 16 ms. De fleste TFT-modeller har i dag en
reaktionstid på mellem 25 og 30 millisekunder, som kan give problemer, hvis
skærmen skal bruges til at afspille video eller hurtige computerspil.

BenQ oplyser at skærmen har en lysstyrke på 500 cd/m2, et kontrastforhold på
450:1 og en maksimal opløsning på 1.024 x 768 billedpunkter (0,297 pixel
pitch) med 16,7 millioner farver.

Den nye 15-tommers fladskærm vejer 3,5 kg og bruger mindre end 50 watt,
ifølge producenten. Stereo-højttalere og en tv-tuner som understøtter PAL-
og NTSC-signaler er indbygget. Tilslutning til pc'en kan ske med et analogt
VGA- eller digitalt DVI-kabel.

Fra januar kan FP591 købes for 499 dollar. En 17-tommers-model kommer kort
tid efter.

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : lestat

Dato : 04-12-02 21:03

Hitatchi har i et stykke tid haft en 16ms skærm på markedet. Vær dog
opmærksom på at der er en del forskel i hvordan man måler de specs på
TFT'erne. Standarden er f.eks. at man måler rise og fall som 90% open til
90% closed, men hvis man ændrer dette til f.ek.s 75% open til 75% closed så
kommer man faktisk ned på 16ms fra en 25ms skærm.

Jeg ved dog at Hitatchi's 16ms skærm (CML174B) er ret god, men den er med
garanti ikke dobbelt så hurtig som f.eks. Dell's 2000FP og NEC's 1880SX!