helt ny - hvilket program bruger I
Fra : Mogens Henckel

Dato : 20-11-02 14:14

Hejsa

Jeg har fattet interesse for det her med min slægt og kan se at der bruges
pc-program til at holde styr på alle oplysningerne...

Hvilke bruger I og hvad kan anbefales til en begynder....

mvh
Mogens

Undskyld hvis det er stillet 1000 gange

Fra : Bent Fleron

Dato : 20-11-02 15:29

Mogens Henckel wrote:

> Jeg har fattet interesse for det her med min slægt og kan se at der
> bruges pc-program til at holde styr på alle oplysningerne...
>
> Undskyld hvis det er stillet 1000 gange

Tja, det er det, men nu er vi nået så langt at det ikke længere udløser
en borgerkrig
Jeg vil henvise til www.dis-danmark.dk/i_progra.htm eller endnu bedre
til http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
især det sidste link vil give dig nogle udmærkede oversigter.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"... men det er desværre nok forbudt for hunde at komme i kirke,

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 20-11-02 15:34

Wed, 20 Nov 2002 15:28:55 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> wrote:

> [...]
>til http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm
>især det sidste link vil give dig nogle udmærkede oversigter.

men uansett hva du ser på så vil slik sider være for tidligere versjoner
av program.

Jeg vil derfor anbefale at du laster ned de programmene du kan i
demoversjoner og prøver disse selv.

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Nilodas

Dato : 20-11-02 15:41

Hej Mogens.

Der findes mange forskellige programmer.

På Family Search ( www.familysearch.org ) finder du gratisprogrammet
Personal Ancestral File ver. 5.2.18 (populært kaldet "PAF"), der er et
ganske udemærket program. Du finder det på ovennævnte webadresse, og så skal
du blot klikke på "Order/Download Products" - og herefter på "Software
Downloads Free". Klikker du på selve programlinien kan du læse kort om
prgrammet, og hvis du vil have programmet, så klikker du på "Download" (Husk
hvor du gemmer det på din harddisk!).

Et kvalificeret alternativ til dette program er det helt nye Family Tree
Legends ( http://www.familytreelegends.com ) er helt nyt købe program (som
koster ca. 300 kr.) - og med dette program kan du automatisk på realtid
publicere - og siden opdatere - dit "træ" helt gratis på GenCircles (
www.gencircles.com ).

På GenCircles kan du i øvrigt selv lægge dit træ ud i det såkaldte
gedcom-format (næsten uanset hvilket program du bruger). GenCircles har en
genial funktion som de kalder "SmartMatching" som viser om du har nogle
personer fælles med andre personer som også har deres "træ" liggende hos
GenCircles.
Det sker på adressen: http://www.gencircles.com/globaltree/

Du kan se et eksempel her lavet med programmet "PAF" og vist på
"GenCircles": http://www.gencircles.com/users/sadolin/1

Held og lykke!

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

E-mail: nsadolin@hotmail.com
Website: http://www.vgp.dk

Fra : Nilodas

Dato : 20-11-02 15:43

Hej Mogens.

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 20-11-02 16:30

Velkommen til klubben ..........

Der findes også andre gode købeprogrammer:

Winfamily, Brothers Keeper og Family Tree Maker - alle findes i danske
versioner.

Jeg syntes selv ved starten at Winfamily var nemt at gå til, men det kan
"kun" indeholde ca. 7.000 personer og det kan godt gå hen at blive en hæmsko
...... Tro det eller lad være !

MVH

Bjarne Bidstrup

Fra : Carl Müller

Dato : 21-11-02 08:00

Neimen Bjarne da! Med respekt å melde er det du sier det rene tøv. Min
Winfamily database er på 16300 personer og den kjører uten problemer.
Jeg startet også med WinFam i sin tid. Det ville jeg ikke gjort idag.
Delvis fordi programmet videreutvikles i sirupstempo, delvis fordi det
ikke er omfattende nok med færre muligheter enn ønskelig. (Jeg kommer
ikke til å gå inn i noen (ny) ørkesløs diskusjon om pro et contra for
de forskjellige programmene som finnes på markedet.) Når/hvis Legacy
kommer på norsk/dansk ville jeg trolig bytte til det. Det er et bra
program, dessuten er det gratis.
Vennlig hilsen
Carl Müller

Fra : Paul Knudsen

Dato : 21-11-02 08:09

Foruden de allerede nævnte finder du også Cumberland Family Tree,
Legend , de svenske Min Släkt og et utal af andre.
Alle vil selvfølgelig anbefale lige nøjagtig det program man selv
bruger så derfor er det en god ide at følge rådet om at se på DIS,
Danmark og DIS, Norge.
Du vil nok med tiden finde ud af at et program sikkert ikke er nok
idet hvert program har sin stærke side.

God fornøjelse.Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Bente Poulsen

Dato : 21-11-02 09:12

Hej gruppe
Jeg ved godt at dette ikke er stedet hvor vi diskuterer slægtsprogrammer i
"dybden", men jeg har et par ting at spørge om, så vil I være søde at
fortælle hvor jeg så stiller spørgsmålet, det drejer sig ikke om selve
funktionen i et program men mere generelt
HÅber ikke det er for krybtisk, men mit spørgsmål kan ikke besvares på de
respektive programmers hjemmesider,
Vh Bente

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-11-02 12:10

Bente Poulsen wrote:
> [...]
> HÅber ikke det er for krybtisk, men mit spørgsmål kan ikke besvares
> på de respektive programmers hjemmesider,

Hej Bente.
Lad mig starte med at citere fundatsen:

Citat.
Et særligt diskussionsemne vil også naturligt være slægtsforskernes
hjælpemidler, herunder de edb-programmer, der benyttes af
slægtsforskere.
Citat slut.

Det er faktisk her vi bl. a. diskuterer slægtsprogrammer, også generelt,
så du er velkommen til at spørge. Først når vi *ved* hvad du vil spørge
om er det muligt at tage stilling til eventuelt Off-Topic problem, men
når først katten er ude af sækken, vil der garanteret være nogle der kan
hjælpe dig, idet mindste privat
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Min bror er ikke døbt. Derfor skal han bæres til dåben nu, lige før han

Fra : Bente Poulsen

Dato : 21-11-02 18:41

Hej Bent
Jamen så kommer spørgsmålet, jeg kan godt se min forrige tråd var noget
kryptisk.
Det jeg undrer mig over, og gerne vil vide lidt mere om er, hvorfor mange
bruger to programmer til deres slægtsdata, jeg syntes ofte jeg ser/læser at
flere bruger både Win Fam og Brother Keeper, så hvorfor gør de/I det, er der
en god fidus vi andre nybegyndere kan lære af??
Det var såmænd det hele
Hilsen Bente

Fra : Bent Fleron

Dato : 22-11-02 01:09

Bente Poulsen wrote:
> [...]
> ser/læser at flere bruger både Win Fam og Brother Keeper, så hvorfor
> gør de/I det, er der en god fidus vi andre nybegyndere kan lære af??

Hej Bente.
Jeg ved godt mange benytter to forskellige programmer, og jeg vil gå ud
fra, at dem der gør det savner nogle muligheder i det ene program,
muligheder som er indbygget i det andet program.
Jeg har prøvet at køre med både Brother's Keeper og Win-Fam på samme
tid, men af en eller anden årsag går der koks i det, og jeg bliver i
tvivl om begge programmer nu også rummer de samme oplysninger, så det er
jeg holdt op med. Nu kører jeg Win-Fam og det har jeg gjort siden
version 1, men, men som jeg fortalte Leif Thor Olsen på et møde for
nylig skifter jeg snart til et andet program, for det ser ud til at have
lange udsigter med en opdatering af programmet.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Buskmænd er meget gode mennesker, som ikke bor her i landet,

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:13

On Thu, 21 Nov 2002 18:40:42 +0100, "Bente Poulsen"
<stenbuk@paradis.dk> wrote:

> [...]
>flere bruger både Win Fam og Brother Keeper, så hvorfor gør de/I det, er der
>en god fidus vi andre nybegyndere kan lære af??

Hej Bente
Jeg ser, du endnu ikke har fået et fyldestgørende svar, så:

Forskellige programmer har forskellig egenskaber mht indtastning,
skærmvisning og udskrift.

Derfor kan man vælge et program, som man skiver sine data ind i, et
andet til at vise, hvad man har og evt. et tredie, når man skal lave
nogle udprint.

Data kan nemlig let flyttes rund med, fx i form af gedcom-filer.

Venligst
John

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 10-12-02 22:12

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle udprint.
>
> Data kan nemlig let flyttes rund med, fx i form af gedcom-filer.

Jah, jeg bruger blot ét program.

Det klarer det hele.

Typisk går der altid et eller andet tabt ved GEDCOM, da ikke alle programmer
behandler en GEDCOM fil ens.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 10-12-02 21:40

På denne adresse finder du en kort beskrivelse over hovedparten af de
programmer der anvendes.
http://www.dis-danmark.dk/i_progra.htm

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 21-11-02 09:17

In article <arg1th$ha2$1@news.cybercity.dk>, mogens@henckels.dk says...
> [...]
> pc-program til at holde styr på alle oplysningerne...
>
> Hvilke bruger I og hvad kan anbefales til en begynder....

Hej Mogens

Find de programmer du kan hente i demoversioner og se hvad der passer
til dit temperament. Bl.a. kan nævnes PAF og Legacy. Sidstnævnte bruger
jeg selv nu, da det giver en masse muligheder. Til gengæld kan det også
være meget uoverskueligt for en nybegynder. Her er et program som f.eks.
Family Tree Maker måske at foretrække. Det brugte jeg selv i starten,
men følte efterhånden at det var for begrænset bl.a. mht. søgemuligheder
i posterne.
Et plus ved FTM er at det kan fås på dansk, det er så et minus ved
Legacy, som er på engelsk.

Med venlig hilsen

Brian

--
Brian Jensen
Forsker i navnene Obbekjær, Egdal, Grundsted, Lavlund,

Fra : Per

Dato : 21-11-02 12:41

"Brian Jensen" <brje@NOSPAMtv2.dk> wrote in message
> [...]

> jeg selv nu, da det giver en masse muligheder. Til gengæld kan det også
> være meget uoverskueligt for en nybegynder.

Start med at nærstudere testen som ligger her. Hent de nærmere kriterier
hjem i zip-filen som der er linket til. Du vil opdage at din vurdering af
testen skal justeres lidt i forhold til hvad du selv lægger vægt på, men den
giver et godt udgangspunkt for dit videre arbejde:

http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

Jeg stillede nogelunde samme spørgsmål for et halvt år siden og fandt ud af
at ingen programmer er helt ideelle men en god start er Legacy Standard
Edition som er gratis. Det har ikke det mest sexede interface, minder mere
om et gammelt dos-program som er porteret til windows, men det rummer en
masse muligheder for at komme godt i gang. Det findes kun på engelsk, men
det er ikke nogen bagdel. Da nogle af mine fjerne slægtninge, som har samme
interesse, bor i Canada og ikke er gode til dansk er det kun en fordel at vi
har et fælles grundlag at arbejde på.

Mvh Per

Fra : erik

Dato : 22-11-02 00:16

Prøv det svenske DisGen, det er nok det bedste der fås overhovedet.