|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ny forretnings koncept Fra : Bjarne Østergård
 | 
 Dato :  20-11-02 13:36
 | 
 |  | Hej jura gruppe.
 Min svigersøn tænker på at starte et helt nyt forretningskoncept inden for
 salg af musik.
 
 Konceptet går ud på at sælge mussikken på den måde, at kunden selv i
 butikken vælger de musik numre han ønsker på sin musik cd. hvorefter cdén
 brændes direkte med kundens favorit musiknumre.
 
 Ideen er jo god nok, så kan folk i forretningen selv sammensætte sine musik
 cdér, og teknikken heri er jo ikke noget problem.
 
 Men hvad med lovgivningen, hvad siger loven, for det skal selvfølgeligt være
 en hel legal forretning.
 
 Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 
 Kan det overhovedet lade sig gøre at lave et sådant forretningskoncept..
 
 Håber nogen har nogle foreslag eller viden om juraen inden for området,
 Gerne nogle links
 
 Med venlig hilsen
 Bjarne Østergård
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  20-11-02 13:43
 | 
 |  | 
 "Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> wrote in message
 news:3ddb8191$0$23271$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
 > Hej jura gruppe.
 > Min svigersøn tænker på at starte et helt nyt forretningskoncept inden for
 > salg af musik.
 >
 > Konceptet går ud på at sælge mussikken på den måde, at kunden selv i
 > butikken vælger de musik numre han ønsker på sin musik cd. hvorefter cdén
 > brændes direkte med kundens favorit musiknumre.
 >
 > Ideen er jo god nok, så kan folk i forretningen selv sammensætte sine
 musik
 > cdér, og teknikken heri er jo ikke noget problem.
 >
 > Men hvad med lovgivningen, hvad siger loven, for det skal selvfølgeligt
 være
 > en hel legal forretning.
 >
 > Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 >
 > Kan det overhovedet lade sig gøre at lave et sådant forretningskoncept..
 >
 > Håber nogen har nogle foreslag eller viden om juraen inden for området,
 > Gerne nogle links
 
 Noget lignende er forsøgt et par gange før, konceptet var at brugeren kunne
 downloade mp3 filer mod betaling, desværre kræver musikbranchen meget høje
 afgifter pr musik nummer, så for at det kunne blive rentabelt, måtte
 udbyderen af musikken tage 10-15kr pr nummer..
 
 mvh
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Per Christoffersen (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  20-11-02 14:13
 | 
 |  | 
 "Bjarne Østergård" <boe@ydicon.dk> wrote in message
 news:3ddb8191$0$23271$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
 > Men hvad med lovgivningen, hvad siger loven, for det skal selvfølgeligt
 være
 > en hel legal forretning.
 
 I skal have fat i rettighedshaverne til hvert eneste stykke musik, der skal
 indgå i forretningen.
 Deres tilladelse er nødvendighed, fordi det er dem, der retten til
 eksemplarfremstilling og spredning.
 I praksis vil det være pladeselskaberne.
 
 Og for at sige det som det er, så tror jeg næppe, at de vil gå med til det.
 Det forstyrrer deres markedsføring, som i høj grad er baseret på hele CD-er,
 og vanskeliggør deres optimale udnyttelse af hele repertoiret.
 
 Men prøv dog - prøv.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Hansson \(7950~ (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  20-11-02 14:27
 | 
 |  | 
 "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
 news:3ddb89f5$0$52708$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >
 > I skal have fat i rettighedshaverne til hvert eneste stykke musik, der
 skal
 > indgå i forretningen.
 > Deres tilladelse er nødvendighed, fordi det er dem, der retten til
 > eksemplarfremstilling og spredning.
 > I praksis vil det være pladeselskaberne.
 Man kunne jo prøve at se her:
http://www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/index >
 > Og for at sige det som det er, så tror jeg næppe, at de vil gå med til
 det.
 > Det forstyrrer deres markedsføring, som i høj grad er baseret på hele
 CD-er,
 > og vanskeliggør deres optimale udnyttelse af hele repertoiret.
 >
 > Men prøv dog - prøv.
 >
 Enig:
 PH
            
             |  |  | 
  Jakob Paikin (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  20-11-02 14:48
 | 
 |  | On Wed, 20 Nov 2002 14:12:38 +0100, "Per Christoffersen"
 <pc@comonto.dk> wrote:
 
 >I skal have fat i rettighedshaverne til hvert eneste stykke musik, der skal
 >indgå i forretningen.
 >Deres tilladelse er nødvendighed, fordi det er dem, der retten til
 >eksemplarfremstilling og spredning.
 >I praksis vil det være pladeselskaberne.
 
 I praksis vil det rent faktisk være rettighedsorganisationerne, dvs.
 KODA.
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
  Kim Ludvigsen (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  20-11-02 14:23
 | 
 |  | Bjarne Østergård wrote:
 >
 >
 > Konceptet går ud på at sælge mussikken på den måde, at kunden selv i
 > butikken vælger de musik numre han ønsker på sin musik cd. hvorefter cdén
 > brændes direkte med kundens favorit musiknumre.
 >
 > Men hvad med lovgivningen, hvad siger loven, for det skal selvfølgeligt være
 > en hel legal forretning.
 
 Hvis han får lov at ophavshaverne, er der intet problem.
 
 > Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 
 Ophavshaverne til de enkelte numre.
 
 > Kan det overhovedet lade sig gøre at lave et sådant forretningskoncept..
 
 Det bliver svært. Selskaberne kan/vil nemlig typisk have nogle
 betingelser, der skal overholdes - for eksempel at de har styr på,
 hvilke andre numre deres numre bringes sammen med. Og nogle kunstnere
 vil slet ikke have deres numre på opsamlingsplader - det skulle for
 eksempel vist gælde for Gasolin.
 
 Og så er det selvfølgelig også et spørgsmål om betaling af numrene.
 
 Jeg tror ideen er dødfødt, selvom den ganske meget ligner den ide
 pladeselskaberne selv havde i 80'erne - længe før internettet kom ind i
 billedet. Du (din svigersøn) kan så overveje, hvorfor selskaberne ikke
 selv har ført ideen ud i livet.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
  Jakob Paikin (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  20-11-02 14:49
 | 
 |  | On Wed, 20 Nov 2002 14:23:27 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 wrote:
 
 >> Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 >
 >Ophavshaverne til de enkelte numre.
 
 Hvilket i praksis er umuligt, derfor findes der organisationer (f.eks.
 KODA) der varetager rettighedshavernes interesser - og giver mulighed
 for at have eet samlet kontaktsted.
 
 
 --
 Jakob Paikin
 
 
 |  |  | 
   Kim Ludvigsen (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  20-11-02 15:38
 | 
 |  | Jakob Paikin wrote:
 >
 > On Wed, 20 Nov 2002 14:23:27 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 > wrote:
 >
 > >> Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 > >
 > >Ophavshaverne til de enkelte numre.
 >
 > Hvilket i praksis er umuligt, derfor findes der organisationer (f.eks.
 > KODA) der varetager rettighedshavernes interesser - og giver mulighed
 > for at have eet samlet kontaktsted.
 
 Er du sikker på det? I så fald skal den pågældende organisation vel
 henvende sig til de respektive pladeselskaber for at få oplyst krav og
 priser?
 
 Bortset fra det, er KODA ikke kun aktuel, hvis der er tale om offentlig
 fremførelse af musik.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
    Jakob Paikin (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jakob Paikin
 | 
 Dato :  20-11-02 15:48
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 20 Nov 2002 15:38:20 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 wrote:
 >Er du sikker på det? I så fald skal den pågældende organisation vel
 >henvende sig til de respektive pladeselskaber for at få oplyst krav og
 >priser?
 Det er jeg ikke sikker på - jeg mener at rettighedsorganisationerne
 netop kan forhandle aftaler fælles.
 Se f.eks. følgende citat fra ncb.dk:
 "
 Eneretten omfatter ret til at råde over værket ved at fremstille
 eksemplarer af værket på plade, bånd, CD, film, video m.m., der
 udbydes til salg, udlejning, udlån eller på anden måde spredes til
 almenheden. 
 Retten til indspilning, fremstilling og spredning af eksemplarer
 kaldes de mekaniske rettigheder og forvaltes af NCB. 
 Rettighedshaverne, som er ophavsmændene og dem der har erhvervet eller
 arvet rettigheder, har overdraget til NCB, at give tilladelse til
 indspilning af deres musik og opkræve vederlag herfor. 
 "
 >Bortset fra det, er KODA ikke kun aktuel, hvis der er tale om offentlig
 >fremførelse af musik.
 Både og. Det er deres reelle område, men via NCB (Nordisk Copyright
 Bureau) varetages også spørgsmål ifm. kopiering. Citat fra koda.dk:
 "KODA varetager også forvaltningen af rettighederne til indspilning af
 musikværker på cd'er, bånd, film, video og andre lydbærende medier -
 de såkaldte mekaniske rettigheder. Det sker gennem Nordisk Copyright
 Bureau (NCB)."
 Se nærmere på http://www.ncb.dk/fh_lydproduktioner.html  eller mere
 specifikt: http://www.ncb.dk/u_cd-mc-vinyl.html  om CD.
 -- 
 Jakob Paikin
            
             |  |  | 
     Kim Ludvigsen (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  20-11-02 16:30
 | 
 |  | Jakob Paikin wrote:
 >
 > On Wed, 20 Nov 2002 15:38:20 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 > wrote:
 >
 > >Er du sikker på det? I så fald skal den pågældende organisation vel
 > >henvende sig til de respektive pladeselskaber for at få oplyst krav og
 > >priser?
 >
 > Det er jeg ikke sikker på - jeg mener at rettighedsorganisationerne
 > netop kan forhandle aftaler fælles.
 >
 > Se f.eks. følgende citat fra ncb.dk:
 >
 > Eneretten omfatter ret til at råde over værket ved at fremstille
 > eksemplarer af værket på plade, bånd, CD, film, video m.m., der
 > udbydes til salg, udlejning, udlån eller på anden måde spredes til
 > almenheden.
 
 Der må alligevel være en eller anden kontakt eller nogle i forvejen
 fastsatte krav/betingelser for at undgå udvanding af dyrt betalte
 rettigheder som for eksempel Per Christoffersen er inde på i eksemplet
 med Robin Williams. Og for at undgå at kunstnere havner på plader, de
 ikke ønsker at havne på, jfr. at Gasolin ikke tillader, at deres numre
 bringes på opsamlings-cd'er (en udtalelse fra pladeselskabets chef i et
 avis-interview).
 
 Men ok, det er selvfølgelig underordnet for dem, der vil have tilladelse
 til at lave en opsamlings-cd - de kan så åbenbart nøjes med at henvende
 sig et enkelt sted (ikke at jeg tror, det gør projektet mere
 realistisk).
 
 --
 mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
     Kim Ludvigsen (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  21-11-02 11:25
 | 
 |  | Jakob Paikin wrote:
 >
 > On Wed, 20 Nov 2002 15:38:20 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 > wrote:
 >
 > >Er du sikker på det? I så fald skal den pågældende organisation vel
 > >henvende sig til de respektive pladeselskaber for at få oplyst krav og
 > >priser?
 >
 > Det er jeg ikke sikker på - jeg mener at rettighedsorganisationerne
 > netop kan forhandle aftaler fælles.
 >
 > Se f.eks. følgende citat fra ncb.dk:
 
 Jeg har netop talt med ncb. Man skal henvende sig til de enkelte
 rettighedshavere og forhandle sig frem til en tilladelse. Herefter skal
 værket (opsamlings-cd'en) anmeldes til ncb, hvor man skal betale for
 brugen af numrene (udover den betaling man bliver enige med
 pladeselskaberne om).
 
 Forretningsideen må derfor siges at være noget nær umulig at føre ud i
 livet. Dels skal man forhandle med et utal af rettighedshavere, hvilket
 nok kun vil resultere i forholdsvis få tilladelser (i hvert fald ikke de
 nye hits), og dels skal hver enkelt cd indrapporteres særskilt til ncb -
 og da der typisk kun vil blive fremstillet et eksemplar af hver, er det
 en stor administrationsmæssig byrde.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
    Peter Hansson \(7950~ (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  20-11-02 15:58
 | 
 |  | 
 "Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
 news:3DDB9E5C.38D6@mail.dk...
 >
 > Bortset fra det, er KODA ikke kun aktuel, hvis der er tale om offentlig
 > fremførelse af musik.
 >
 Så undrer det mig, at man på deres web-site kan aftale at købe musik
 beregnet til at videresælge via internettet ved at kunderne downloader. Det
 er noget med et depositum, samt vistnok 0.2euro pr nr. + en
 omsætningsafgift.
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
     Per Christoffersen (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  21-11-02 09:26
 | 
 |  | 
 "Peter Hansson (7950)" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
 news:3ddba2de$0$18426$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
 > news:3DDB9E5C.38D6@mail.dk...
 > >
 > > Bortset fra det, er KODA ikke kun aktuel, hvis der er tale om offentlig
 > > fremførelse af musik.
 > >
 > Så undrer det mig, at man på deres web-site kan aftale at købe musik
 > beregnet til at videresælge via internettet ved at kunderne downloader.
 Det
 > er noget med et depositum, samt vistnok 0.2euro pr nr. + en
 > omsætningsafgift.
 
 Det kan man nu heller ikke.
 Jeg kan ihvertfald kun se aftaler, der dækkker:
 Internetradio
 Lydprøver af op til 45 sekunder
 Baggrundsmusik
 
 KODA beskæftiger sig nemlig ikke med spredning af værker, men kun med
 offentlig fremførelse (herigennem fremførelse gennem medier).
 
 Citat fra koda.dk:
 "KODA's opgave er dels at lave aftaler om betaling for brug af medlemmernes
 værker, når disse bliver spillet offentligt (fx i radio, ved koncerter,
 restauranter mv.), dels at sende indbetalingerne fra dem, der spiller
 musikken, videre til KODA's medlemmer. Hvor meget den enkelte komponist
 eller forfatter skal have udbetalt, bliver udregnet efter reglerne i KODA's
 fordelingsregler. Beløbet er bl.a. afhængigt af, hvor musikken er blevet
 spillet og i hvor lang tid. "
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter Hansson \(7950~ (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  21-11-02 10:00
 | 
 |  | 
 "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
 news:3ddc9846$0$180$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 >
 > Det kan man nu heller ikke.
 > Jeg kan ihvertfald kun se aftaler, der dækkker:
 > Internetradio
 > Lydprøver af op til 45 sekunder
 > Baggrundsmusik
 >
 > KODA beskæftiger sig nemlig ikke med spredning af værker, men kun med
 > offentlig fremførelse (herigennem fremførelse gennem medier).
 >
 
 På denne baggrund forekommer sådanne citater fra deres web-site endnu mere
 mærkværdige:
 
 Musikværker til download:
 Hvis man ønsker at udbyde musikværker til download, skal denne aftale
 anvendes. Aftalen skal eksempelvis anvendes, hvis man ønsker at etablere en
 virtuel pladebutik, hvorfra Internetbrugerne kan købe og downloade
 musikværker i mp3-format. Aftalen skal ligeledes anvendes, hvis man
 tilgængeliggør et eller flere hele musikværker, som Internetbrugerne kan
 downloade gratis.
 
 Jeg har med vilje ikke givet link. Det tog mig ca. 5 sek. at finde den.
 
 PH
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
       Per Christoffersen (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  21-11-02 10:10
 | 
 |  | 
 "Peter Hansson (7950)" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message
 news:3ddca0aa$0$230$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >
 > Jeg har med vilje ikke givet link. Det tog mig ca. 5 sek. at finde den.
 
 Okay. Jeg var lidt længere tid om det...
 Det fremgår ikke af prislisten, så derfor min fejltagelse.
 
 Selvom jeg nu havde brugt et par ekstra sekunder til at finde siden, så gav
 jeg mig nu tid til at læse denm konkrete aftale igennem, og fandt følgende
 afsnit:
 
 3.4 For at kunne bruge beskyttede optagelser skal der søges om tilladelse
 til brug hos de udøvende kunstnere og fonogramproducenterne udover den
 tilladelse, som gives af KODA/NCB.
 
 Så ja, KODA vil gerne opkræve gebyrer også for download via nettet, men man
 kommer ingen vegne uden aftale med kunstnerne/producenterne.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
        Peter Hansson \(7950~ (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  21-11-02 10:24
 | 
 |  | 
 "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
 news:3ddca29b$0$227$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > 3.4 For at kunne bruge beskyttede optagelser skal der søges om tilladelse
 > til brug hos de udøvende kunstnere og fonogramproducenterne udover den
 > tilladelse, som gives af KODA/NCB.
 >
 > Så ja, KODA vil gerne opkræve gebyrer også for download via nettet, men
 man
 > kommer ingen vegne uden aftale med kunstnerne/producenterne.
 >
 Sådan læser jeg det ikke. Set i den øvrige sammenhæng i aftalen forstår jeg
 det således at Koda/NBC har et givent repetoire der er til rådighed.
 Herudover er der nogle værker der ikke er omfattet at aftalen mellem
 kunstnerne og Koda/NBC. Det er disse værker der skal søges speciel
 tilladelse.
 
 Var det sådan som du beskriver det, giver det jo ingen mening, da man jo
 således skulle ud at søge om tilladelse hos de enkelte rettighedsindehavere.
 
 But; who knows: Man har hørt meget når det gælder KODA.
 
 PH
 
 
 
 
 |  |  | 
         Kim Ludvigsen (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen
 | 
 Dato :  21-11-02 15:16
 | 
 |  | Peter Hansson (7950) wrote:
 >
 > "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message
 > news:3ddca29b$0$227$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > > 3.4 For at kunne bruge beskyttede optagelser skal der søges om tilladelse
 > > til brug hos de udøvende kunstnere og fonogramproducenterne udover den
 > > tilladelse, som gives af KODA/NCB.
 > >
 > > Så ja, KODA vil gerne opkræve gebyrer også for download via nettet, men
 > man
 > > kommer ingen vegne uden aftale med kunstnerne/producenterne.
 > >
 > Sådan læser jeg det ikke.
 
 Men det gør KODA. Jeg har netop talt med KODA, og Per har ret. Man skal
 have en aftale med kunstnere/producenter - som man skal betale for - og
 så skal man også betale til KODA.
 
 --
 Mvh. Kim Ludvigsen
 
 
 |  |  | 
          Peter Hansson \(7950~ (21-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Hansson \(7950~
 | 
 Dato :  21-11-02 16:42
 | 
 |  | 
 "Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> wrote in message
 news:3DDCEAA1.2417@mail.dk...
 > > >
 > > Sådan læser jeg det ikke.
 >
 > Men det gør KODA. Jeg har netop talt med KODA, og Per har ret. Man skal
 > have en aftale med kunstnere/producenter - som man skal betale for - og
 > så skal man også betale til KODA.
 >
 Så var det da på sin plads, at jeg tog dette lille forbehold vedr. KODA..   Så er den ide med virtuel-pladeforretning dødfødt.
 PH
            
             |  |  | 
   Per Christoffersen (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  20-11-02 15:40
 | 
 |  | 
 "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
 news:ck4ntu09pdagdh23ld5bmlhjga7klb4r1p@4ax.com...
 > On Wed, 20 Nov 2002 14:23:27 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 > wrote:
 >
 > >> Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 > >
 > >Ophavshaverne til de enkelte numre.
 >
 > Hvilket i praksis er umuligt, derfor findes der organisationer (f.eks.
 > KODA) der varetager rettighedshavernes interesser - og giver mulighed
 > for at have eet samlet kontaktsted.
 
 KODA dækker da kun offentlig fremførelse?
 
 Jeg tror ikke pladeselskaberne vil være glade for at KODA giver tilladelse
 til udgivelse af CD-er med selskabernes musik på. Så vidt jeg ved, så
 betaler de i dyre domme for eneretten til den slags (Robin Williams fik 800
 mill, - dem ser EMI nok gerne beskyttet på en eller anden måde).
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Dahl (20-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Dahl
 | 
 Dato :  20-11-02 19:51
 | 
 |  | 
 "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse
 news:3ddb9e6c$0$52651$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Jakob Paikin" <news@paikin.dk> wrote in message
 > news:ck4ntu09pdagdh23ld5bmlhjga7klb4r1p@4ax.com...
 > > On Wed, 20 Nov 2002 14:23:27 +0100, Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk>
 > > wrote:
 > >
 > > >> Hvor henvender man sig og hvem skal man betale afgifter til.
 
 Jeg ser et økonomisk problem i det for pladeselskaberne ... og ikke at
 forglemme kunstnerne.
 De fleste CD'er sælges på 1-2 af numrene, og hvis det blev muligt at mixe
 (nye) numre ville "den
 enkelte CD" simpelhen ikke indtjene nok.
 Men når nyhedens interesse er overstået for CD'en og salget dykker vil jeg
 anse det for en realistisk
 indtjeningsmulighed - se bare på udgivelserne af Absolut-Cd'erne!
 
 Jeg har en gang læst at ideen er sat i gang i Japan, - så vist jeg husker i
 form af en "Burn on demand-jukebox"
 men om den kun omfatter "ældre" numre ved jeg ikke.
 
 Jeg tror din svigersøn kommer længst med sin plan, hvis han kan indgå en
 alliance med pladeselskaberne,
 KODA rolle er vel dybest set at agerer for dem ? Og hvis han kan præsentere
 en attraktiv indtjeningsmodel
 for pladeselskaberne tror jeg han er godt på vej.
 
 Peter - der også syntes at det er en oplevelse at lærer andre numre at kende
 på en CD som jeg har købt på 1-2 numre
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |