Valg af hvalp
Fra : Ole Nielsen

Dato : 20-11-02 13:17

Hej NG

Jeg er i den heldige situation, at jeg snart skal ud og vælge en hvalp mellem to hvalpetæver i et kuld.

Hvornår en det tidligste tidspunkt / det bedste tidspunkt at vælge hunden fra.

Hvordan kan man evt. bedst mærke hunden således at der ikke byttes om.

Hvilken adfærd bør man lægge mærke til (skriv evt. link)

/Ole

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-11-02 16:15

Hej Ole
Held og lykke med udvælgelsen.
Lyt især til opdrætterens iagtagelser af hvalpene.
Angående mærkning af hvalpen har vi altid brugt at male med en lille smule
neglelak, det bliver ikke slikket af af moderen eller de andre hvalpe.
Hilsen Vibeke

Fra : Therese

Dato : 20-11-02 16:37

Hej Ole

En vigtig ting ved valg af hvalp er tillid til kennelen, man får den fra. De
opserverer hvalpens opførsel, og er selvfølgelig altid interesseret i, at
hvalp og hvalpeejer passer sammen. Mange kenneler benytter sig desuden af
hvalpetests af en adfærdsterapeut, hvilke også er meget brugbare.

Det er utrolig vigtigt, at du forstår, at der ikke er en "bedste hvalp" og
en "dårligste hvalp" i kuldet, men at alle hvalpene er forskellige og har
forskellige behov. Det er ikke alle hvalpe, der egner sig lige godt til at
være i en børnefamilie fra de er små, ligesom de ikke har samme temperament.
Nogle er helt vildt energiske, mens andre er mere rolige. Dette er jo
vigtigt, hvis man vil have en hygge-sofa-hund eller en jagthund.

Jeg håber, du forstår, hvad jeg mener. Det med at vælge den rigtige hvalp er
altså et samarbejde mellem hvalpekøber og kennelejer og evt. en
hvalpetester.

> Hvornår en det tidligste tidspunkt / det bedste tidspunkt at vælge hunden
fra.
Der er kenneler, der venter med at bestemme hvem der skal have hvilken hvalp
indtil de er 7 uger gamle. Hvalpekøberne bestemmer selvfølgelig hvilket køn,
hvalpen skal have, men ellers observerer de alle hvalpenes opførsel under
besøgene, og taler med opdrætteren om ønskehvalpens adfærd.

> Hvordan kan man evt. bedst mærke hunden således at der ikke byttes om.
Hvis det er ensfarvede hvalpe, kan det være svært at kende forskel indtil de
er øremærkede. De fleste kenneler mærker dog hvalpene med forskellige farver
bånd el. lign., så man kan kende forskel. Hvilken interesse skulle kennelen
have i at bytte hvalpene om med vilje? Alle er vel interesserede i, at
hvalpene bliver placeret bedst muligt.

> Hvilken adfærd bør man lægge mærke til (skriv evt. link)
Du kan prøve at kigge på Dansk kennel klubs hjemmeside. De skriver en del om
emnet.
http://www.dansk-kennel-klub.dk/ Klik på fanen: Køb af hund.

Ren nysgerrighed: Hvilken race skal I have?

Held og lykke med hvalpekøbet
;) Therese

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-11-02 09:01

Hej Therese

Brugbarheden af hvalpetestene er særdels omdiskurterede og ikke alle er enige om
værdien af dem, men man bør naturligvis forholde sig til dem.

Mvh
Kim

Fra : Ole Nielsen

Dato : 21-11-02 09:38

> Ren nysgerrighed: Hvilken race skal I have?
>
> Held og lykke med hvalpekøbet
> ;) Therese

Hundene er Labrador Retrievere (Field Trail), og skal bruges til hjemlig hygge i børnefamilie og til jagt.

To størrelser som måske virker lidt uforlignelige, men min forrige hund var et godt eksempel på, at ovenstående race kan.

Den forrige hvalp blev valgt uden at jeg havde forudgående kendskab til hvalpeadfærd. Hvalpen virkede sky og lidt usikker og var i
det hele taget den mindst frembrusende i kuldet. Men eftersom jeg på forhånd havde bestemt mig for en gul tæve, og det var den
eneste i kuldet var valget givet på forhånd.
Jeg læste senere i en hundebog, at hunde med omtalte adfærd burde man gå langt uden om. Heldigvis havde vores hund aldrig læst denne
bog, fordi det viste sig faktisk hurtigt, at den var utrolig tillidsfuld og selvsikker.

Trods ovenstående i frisk erindring, vil jeg dog alligevel ikke i tvivl om, at jeg vælger den hvalp der virker mest sund, selvsikker
og tillidsfuld.

Tak for de gode svar.
Ole

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-11-02 10:28

Hej Ole

Og hip hurra for den flerdimensionelle hund!!! Heldigvis har Sally heller ikke læst at den tunge, let dovne lejlighedshund ikke kan
skrue sig helt op på træningspladsen!

Mvh
Kim