Finde nyeste record fra en bestemt tabel ?~
Fra : Jesper Andersen

Dato : 20-11-02 12:57

Hejsa.
Hvordan finder man nyeste record i en tabel ????

Burde man ikke kunne gøre det med følgende kode:

$query1=MYSQL_QUERY("SELECT max(id) as max_id FROM tabel1");
$getvar=MYSQL_FETCH_ARRAY($query1);
$lastid=$getvar["max_id"];

Men den melder fejl ved dette script ?

Nogen der kan hjælpe ?

Mvh
Jesper Andersen

Fra : Thomas Holm

Dato : 20-11-02 13:28

Jeg kan ikke se noget galt i det du gør - hvilken fejl kommer den med?

Alternativt kunne du skrive din SQL sætning som

SELECT id FROM tabel1 ORDER BY id DESC LIMIT 0,1

Der er subtile forskelle - og du skal ikke regne med at de to søgninger er
lige hurtige. Jeg ved desværre ikke hvilken der er hurtigst.

Fra : Jesper Andersen

Dato : 20-11-02 16:04

Den skriver følgende:

Warning: Wrong parameter count for mysql_result() in c:\\main.php on
line 40
Could not execute query: SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM
annoncer WHERE id=. You have an error in your SQL syntax near '' at
line 1

Min Query ser sådan her ud:
$query = "SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM annoncer WHERE
id=$lastid";

Kan du løse dette ?

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med den anden løsning ???

Mvh
Jesper Andersen

Fra : Dan Molberg

Dato : 20-11-02 23:36

"Jesper Andersen" <REMOVEja@palby.dk> wrote in message
> Min Query ser sådan her ud:
> $query = "SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM annoncer WHERE
> id=$lastid";
Denne skulle nok være:
$query = "SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM annoncer WHERE
id='$lastid'";

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-11-02 10:52

Jesper Andersen wrote:
> [...]
> Could not execute query: SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM
> annoncer WHERE id=. You have an error in your SQL syntax near '' at

Det ligner at variablen $lastid ikke har noget indhold(?)

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Brian Poulsen

Dato : 30-11-02 01:33

On Thu, 21 Nov 2002 10:52:05 +0100, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Det ligner at variablen $lastid ikke har noget indhold(?)

Prøv at print variablen ud?

>$query = "SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM annoncer WHERE
>id='$lastid'";

Jeg går ud fra du kalder $lastid igennem en url? domain.dk/?lastid=124
f.eks..

Har din server register_globals On eller Off ?
du kan tjekke det vha phpinfo().

Hvis register_globals er Off , skal du nok prøve at bruge

$query = "SELECT marke,model,ccm,aargang,km,pris FROM annoncer WHERE
id='".$_REQUEST['lastid']."'";

Et muligt forslag.

Brian Poulsen - http://hipoxia.com
There's a glitch in the Matrix