sandsynligheds regning KAN I LØSE DET
Fra : jacob

Dato : 20-11-02 12:23

jeg har et lille problem med noget sandsynlighed regning

jeg har 2 separate ledninger.

de er begge 100 km lange og chargen for at de bliver gravet over 1
overgravning pr. 100 km pr. år.

Det tager 24 timer at udbedre en overgravning, mit problem er nu at udregne
hvor stor charge der er for at begge ledninger er gravet over på samme tid.

Hvis jeg siger at chancen for at den første ledning bliver gravet over det
første år er lig med 100 % der efter skal jeg se på chancen for at nr. 2
ledning bliver gravet over i det sammen tidsrum hvor ledning nr. 1 bliver
udbedret.

Denne chance har jeg sat til 1 / 365, da der er 365 tids slot a 24 timer i
et år.

Men da en overgravning i tids slot før og efter også vil udgøre et problem.
Sætter jeg denne chance til 3 / 365

Efter sandsynligheden for at der sker noget med de 2 er uafhængige af
hinanden. Kan de ganges sammen.

1/1 gange 3/365 = ca. 1 %

Er denne fremgangsmåde rigtig

hilsen
jacob

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-11-02 13:42

"jacob" <supermand_dansk@hotmail.com> writes:

> jeg har 2 separate ledninger.
>
> de er begge 100 km lange og chargen for at de bliver gravet over 1
> overgravning pr. 100 km pr. år.

Hvad *er* risikoen for at en ledning bliver gravet over i løbet af et år?

> Det tager 24 timer at udbedre en overgravning, mit problem er nu at udregne
> hvor stor charge der er for at begge ledninger er gravet over på samme tid.

Anyway, det interessante er sandsynligheden for at ledning nummer et
bliver klippet over i løbet af et år gange sandsynligheden for at
ledning nummer to bliver klippet over i løbet af de næste eller de
forrige 24 timer.

> [...]
> ledning bliver gravet over i det sammen tidsrum hvor ledning nr. 1 bliver

Hvis vi antager at risikoen for at en ledning bliver klippet er
uniformt fordelt ud over hele året, og sandsynligheden for at blive
klippet i løbet af et år er p, så er sandsynligheden for at blive
klippet inden for (vilkårlige!) 24 timer netop p/365 (eller 365.25
eller mere præcsit, hvis man tager skudår i betragtning).

> Denne chance har jeg sat til 1 / 365, da der er 365 tids slot a 24 timer i
> et år.

Chancen er rigtig, men det er ligegyldigt med "time slots". Fra det
sekund hvor ledning et bliver klippet til den er repareret er der et
24 timers tidsinterval. Sandsynligheden for at ledning to bliver
klippet her er, lige som vilkårlige andre 24 timer, netop 1/365.
Sandsynligheden for at den var klippet inden for de 24 foregående
timer (og derfor stadig ikke virker) er ligeledes 1/365.

> Men da en overgravning i tids slot før og efter også vil udgøre et problem.
> Sætter jeg denne chance til 3 / 365

Slotsene forvirrer. Hvis du kigger på intervaller, så er der et 48-timers
interval, hvor et knæk på ledning to kan være sammenfaldende med et
på ledning et. Derfor er svaret 2/365.

> Efter sandsynligheden for at der sker noget med de 2 er uafhængige af
> hinanden.

Det håber vi, ellers ved vi for lidt til at løse opgaven :)

> Kan de ganges sammen.

> 1/1 gange 3/365 = ca. 1 %

Ja, blot med lidt andre tal.

> Er denne fremgangsmåde rigtig

Næsten!

/L

Fra : Kim Jensen

Dato : 20-11-02 16:00

> Ja, blot med lidt andre tal.
> Næsten!

Jeg spørger måske dumt; men denne procent dækker vel også over tilfælde,
hvor samme ledning bliver gravet over 2 steder på samme tid?!

mvh
Kim Jensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 20-11-02 16:13

Scripsit Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>

> Hvad *er* risikoen for at en ledning bliver gravet over i løbet af et år?

Jeg læste det som en Poissonfordeling med tidskonstant 1 år^-1 pr kabel.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."