Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et super svar...!
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 11:05

Et super svar...!

Jeg fik lige et nyhedsbrev fra http://www.mkdata.dk - som
indeholder et super-link, som vi bare kan poste, hver gang
en newbie poster et spørgsmål om hjælp og gode råd til køb
af et nyt digicam.

http://www.mkdata.dk/news/indexnews_073.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 20-11-02 11:40

Hej

Du klagede til min udbyder, over at jeg havde lavet en henvisning til min
hjemmeside hvorfra der drives salg. Nu henviser du selv til en side hvorfra
der drives salg !
Så derfor denne vejledning.
Hvis du vil have at jeg og andre skal følge reglerne, hvad så med dig, bare
rolig jeg klager ikke over dig, da jeg syntes at reglerne er lidt "tåbelige"
og ofte svære at følge.

Hvad tænkte du på da du klagede over mig, tænkte du overhovedet ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 12:49

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> Hvad tænkte du på da du klagede over mig, tænkte du
> overhovedet ?

Ja - min klage var meget velovervejet, og selv om du har
påstået det modsatte, så har din ISP givet mig medhold
i klagen, jeg skal gerne poste brevet fra abuse, hvis
du forsat bestrider dette.

Grundlaget for klagen er, at du har postet flere regulære
opslag for din hjemmeside i news:marked.privat.foto -
hvor du annoncerede et attraktivt foto-produkt i subject,
men når man åbnede indlægget, så var der blot et link til
din hjemmeside, se flg. eks.:

Jeg ville ikke ha' det mindste imod, og det vil også være
ok i.h.t. fundatsen, at du f.eks. annoncerer et proff.
forstørrelsesapparat til salg i markedsgruppen, hvis du
beskriver varen og dens pris i indlægget, og der må også
gerne være et *dybt* link direkte til billeder, og
yderligere info om varen.

Rene opslag/reklamer for egen hjemmeside hører kun hjemme i news:dk.opslag.internet

Jeg gav dig en chanche første gang du poste dit opslag,
hvor jeg venligt bemærkede, at dit indlæg jo blot var en
henvisning til din hjemmeside, men det valgte du at
overhøre, se flg.:

Og nu har du en fem - seks gange postet off-topic ang.
klagen i markedsgruppen og her i debatgruppen, så hvis
du forsætter i den stil, så vil det resultere i endnu
en klage.

Jeg sætter X-FUT til news:dk.admin.netikette - hvor dette
emne er on-topic.

PS: Mit idlæg er 100% on-topic, så din henstilling er
irrellevant, og hvis du er i tvivl om denne påstand, så
send endelig en klage til mailto:news-abuse@wol.dk - de
vil så nok lige bruge et par minutter på at forklare dig,
at din klage er ubeføjet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FotoSkovl

Dato : 20-11-02 13:11

DU HÆLDER DA LORT UD AF ØRENE SOM DU PLEJER EBBESEN, HVOR MEGET MERE LORT
HAR DU SNART I HOVEDET ? OG KAN DU IKKE FUTTE DIT LORT UD I DIT LOKUM ????

Fra : John Sahl

Dato : 20-11-02 20:56

FotoSkovl wrote:
> DU HÆLDER DA LORT UD AF ØRENE SOM DU PLEJER EBBESEN, HVOR MEGET MERE
> LORT HAR DU SNART I HOVEDET ? OG KAN DU IKKE FUTTE DIT LORT UD I DIT
> LOKUM ????

Niels har faktisk helt ret i denne sag. Der ud over så råber
du, det er ikke velset på usenet at råbe. Læs eventuelt mere
http://www.usenet.dk/netikette/larm.html og forsøg gerne
i fremtiden at holde en sober tone i dine indlæg.

Der ud over valgte du bevidst at fjerne en FUT sat til
korrekt gruppe.

FUT er sat til dk.admin.netikette hvor svar på dette indlæg
hører hjemme.

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vi afslører listen over deltagerne i Robinsonfinalen

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 11:57

> [...]
> på http://www.usenet.dk/netikette/larm.html og forsøg gerne
> i fremtiden at holde en sober tone i dine indlæg.

DER ER KUN STORE BOGSTAVER PÅ MIN PC, FJOLS.

> Der ud over valgte du bevidst at fjerne en FUT sat til
> korrekt gruppe.

ANER IKKE HVAD UD SNAKKER OM...

> FUT er sat til dk.admin.netikette hvor svar på dette indlæg
> hører hjemme.

EBBESEN HØRER MÅSKE HJEMME DER, HVOR DET SÅ END ER, TAG HAM MED DIG OG LAD
OS ANDRE I FRED.

DET ER SKU DA IDIOTER SOM DU DER FÅR EN NYHEDSGRUPPE TIL AT GÅ I FISK, HVAD
BLANDER DU DIG FOR SKOVL, NÅR DET NU IKKE HØRER HJEMME HER ????

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 12:12

FotoSkovl wrote:

> DER ER KUN STORE BOGSTAVER PÅ MIN PC, FJOLS.

Du poster off-topic, klage afsendt til abuse@post.tele.dk

FUT: news:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:19

DET GØR DU DA VIST OGSÅ, JEG SENDER SKU LIGE EN KLAGE PÅ DIG OGSÅ...

SKOVL

Fra : Jack L.

Dato : 21-11-02 00:16

FotoSkovl wrote:
> DU HÆLDER DA LORT UD AF ØRENE SOM DU PLEJER EBBESEN, HVOR MEGET MERE
> LORT HAR DU SNART I HOVEDET ? OG KAN DU IKKE FUTTE DIT LORT UD I DIT
> LOKUM ????

FotoSkovl, du kan da bare sætte Niels Ebbesens navn i dit kill-filter. Så
slipper du --- så godt som muligt --- for hans indlæg. Iøvrigt,
skidekreativt navn. Sprudler af inspiration.

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 00:30

"Jack L." wrote:

> Iøvrigt, skidekreativt navn. Sprudler af inspiration.

Ja UseNet troll'e har jo mange "sjove" navne, f.eks. Clark
Kent / Onkel Dunkel / Hansemand Luchter o.s.v., og hver gang
Henri Gath får lukket en dail-in konto, så ham må ud og
skaffe sig en ny, så laver han et nyt alias, så han kan
hoppe udenom folks kill-filtre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 21-11-02 01:17

> [...]
> Henri Gath får lukket en dail-in konto, så ham må ud og
> skaffe sig en ny, så laver han et nyt alias, så han kan

Det er godt, Ebbe. Dygtig hund!
Sig mig, laver du nu ballade og trolleri her i fotogruppen igen?
Der er da ikke andet end støj i dig.

I øvrigt: husk at angive, at du har sat fut, ikke. Godt! Dygtig hund!

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:01

EBBESEN, DU HAR DA VIST OGSÅ "EFTERLADENSKABER" PÅ FINGERNE, JEG KAN SE DET
PÅ SKRIFTEN...

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:39

TAK FOR TIPPET JACK L, DØR HAN SÅ RIGTIGT ??

SKOVL

Fra : Lotte M

Dato : 20-11-02 12:07

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

[IDG hæfte om Digitalkameraet A-Z]
> http://www.mkdata.dk/news/indexnews_073.htm

Skimmede lige indholdsfortegnelsen på forlagets side:
<http://www.idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-580-3>
- det ser ud til at være et godt hæfte, der kommer omkring
de væsentlige emner - vi burde sende en officiel tak til
Karbo
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.lotte-m.dk/foto/ - fotogalleri

Fra : Anders D. Møller

Dato : 20-11-02 12:10

Du har postet et link til en bog/hæfte, og er det ikke lidt galt i byen?? I
min opfattelse er fordelen ved nyhedsgrupperne netop at de står i modsætning
til bogens statiske information og giver os dynamisk, opdateret og frem for
alt direkte relevante information. Og så må hr. Niels Ebbesen meget
undskylde at vi ikke alle er startet samme tid og sted men har forskelligt
udgangspunkt. Men prøv lige at tænke efter hvad der sker den dag du får købt
en gammel sejlbåd og skal have råd om bundmaling eller hvad ved jeg. At man
er 'newbie' er ikke det samme som at være hverken dum eller uvidende. Spred
din viden med glæde - og kryds så fingre for at verden vil vise sig
barmhjertig for dig en dag.

mvh. og undskyld OT

Fra : Lars H

Dato : 20-11-02 12:53

Jeg må være en af dem Niels Ebbesen kalder newbie der stiller spørgsmål.

Jeg lod mig selv indsætte som test-newbie i håb om at der nu kom et
superlink der lige kunne lære mig det hele på den halve tid, men nej det var
ikke tilfældet.

Jeg må give Anders D. Møller ret i det han skriver, jeg forventer når jeg
går i en nyhedsgruppe at få et svar fra nogle dygtige folk. Selvfølgelig
kunne det være fint at læse et sådan hæfte for sådan en som mig, men det kan
ikke erstatte de ting jeg søger her. Det være sig meninger eller
brugererfaringer om specifikke produkter. Hvis man bare slynger sådan et
link i hovedet på alle folk der ikk lige spørger til et eller andet meget
fototeknisk vil man nok lige så stille ende med at blive en lille lukket
indspist gruppe der kun er for eliten. Det tror jeg ikke er hensigten med
den her gruppe idet jeg ser den som det eneste danske sted jeg vil kunne
finde svar på mine newbie-spørgsmål. Hvis jeg tager fejl er jeg meget
interesseret i at vide hvor jeg ellers skal spørge.....

Jeg kan fint følge analogien med lystbåden, og synes som udgangspunkt at man
skal hjælpe der hvor man kan. Hvis det ikke lyster en kan man jo bare
springe de tråde over der hedder noget med "Hjælp til køb af kamera". Jeg
håber da for min egen skyld at det ikke ses som et problem at folk som det
mest naturlige i verden spørger til hvad de skal gøre som
førstegangskøbende. Jeg må indrømme at jeg virkelig synes der er mange
modeller at vælge imellem, men derfra til at kunne sige noget om kvaliteten
er for mig håbløst. Det er her jeg forventer i kommer ind i billedet enten
for at komme med alternativer eller for at sige det er noget bras.

Jeg håber da at alle disse kompetente folk der er her ser det som et aktiv
at der er så mange der interesserer sig for det samme som de gør og ikke ser
os(læs newbie) som en klods om benet. Det må da være i alles interesse at få
noget som i sikkert ved en hel masse om og finder spændene ud til så mange
som muligt.

Jeg har heldigvis fået et par gode svar i min tråd og er meget taknemmelig
for dem. Jeg er ret sikker på at hvis jeg blev stukket et hæfte i hånden ved
ethvert "dumt" spørgsmål ville jeg hurtigt stoppe med at spørge om ting her.

Blot en lille bøn og et håb om mere hjælp når jeg sikkert kommer og spørger
om et eller andet mange af jer vidste før jeg blev født. Til orientering er
jeg kun en uge gammel i den her gruppe, så hvis jeg træder på nogle ømme
punkter er det ikke for at starte en mudderkastning af nogen art.

Venlig Hilsen
Lars

Fra : FotoSkovl

Dato : 20-11-02 13:12

bare spørg og sæt et filter på ebbesen, den største skovl af os alle....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 19:17

Lars H wrote:

> Jeg må give Anders D. Møller ret i det han skriver, jeg
> forventer når jeg går i en nyhedsgruppe at få et svar fra
> nogle dygtige folk.

Nu forholder det sig ikke sådan, at de "dygtige folk" er
ansat og betalt til at servicere dig med gode og kompetente
svar, så du må nok justere dine forventninger en smule.

Dette er derimod en debatgruppe, hvor emnet fotografering, og
den bruges naturligvis til erfa-udveksling omkring det emne,
så hvis du fast deltager i og selv bidrager til gruppen, så
vil du hen over tid kunne høste en masse viden om fotografering.

Håber du kan se min pointe, for det er vel ikke unaturligt at
yde for at nyde, sådan er det jo også i alle andre sammenhænge

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter

Dato : 20-11-02 21:04

> [...]
>
> Dette er derimod en debatgruppe, hvor emnet fotografering, og
> den bruges naturligvis til erfa-udveksling omkring det emne

Enhver erfaringsudveksling i denne gruppe starter vel med at de der skal
udveksle erfaringer har erhvervet sig det samme produkt - derfor: jo flere
der bliver guidet og hjulpet til kamerakøb jo flere erfaringer kan der
udveksles.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 21:31

Peter wrote:

> [...]
> samme produkt - derfor: jo flere der bliver guidet og
> hjulpet til kamerakøb jo flere erfaringer kan der

Det er ikke helt rigtigt, for denne gruppes primære emne er
fotografering, og mange af de spørgsmål der stilles omkring
køb af digicam, kan ret beset betegnes som forbrugerspørgsmål,
så jeg vil hævde, at i mange af disse tråde stækkes gruppens
fundats meget langt, derfor mener jeg ikke det er odiøst, at
jeg i vid udstrækning ignorerer den slags spørgsmål.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:03

HVORFOR FANDEN TAGER DU SÅ IKKE NOGLE BILLEDER FREM FOR AT BLIVE VED MED ALT
DIT ÆVL ???

Fra : Lars H

Dato : 20-11-02 22:21

> [...]
>
> Håber du kan se min pointe, for det er vel ikke unaturligt at
> yde for at nyde, sådan er det jo også i alle andre sammenhænge

Jeg er udmærket klar over at i ikke er ansat til at behage mig, men i har da
sikkert evnerne til det.

jeg er enig i at man skal yde før man kan nyde.
Jeg skal yde før jeg kan nyde. Det er af, synes jeg, meget indlysende
årsager lidt svært for mig at yde noget indenfor et emne jeg ikke aner noget
om. Hvis jeg på nogen måde skal få en mulighed for at yde noget kræver det
for mit vedkommende at jeg har et kamera at øve mig med.

Jeg håber du kan se paradokset fra min side...

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Elmo Jensen

Dato : 20-11-02 22:48

I indlæg <3ddbfcce$0$234$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>,
skrev asd@c.dk følgende:

> [...]

Jeg tror meningen i det Niels (og andre) skriver er, at når man som 'newbie'
kommer ind i en ny gruppe, så gør man det normalt i denne rækkefølge:

1. Henter ca. 1 måneds indlæg hjem.
2. Læser disse indlæg stille og roligt igennem efter, og afsøger dem for
det/de spørgsmål man måtte have at stille.
3. Først når man har læst de indlæg igennem som omhandler det man ville
spørge om, så kan man stille yderligere spørgsmål i gruppen, hvis man så
stadig har nogle der ikke er besvaret.

Jeg finder det selv irriterende at folk kommer ind og stiller et spørgsmål
alá: "Hvilket digitalkamera skal jeg køre?", uden først at have skimmet
gruppen igennem for tråden af den slags. Det er uhøfligt over for de andre
brugere i gruppen.

Sidst men ikke mindst, så synes jeg faktisk det er en udmærket idé med det
blad. For selvom det måske handler mindre om hvilket kameramærke man skal
købe, og mere om hvilke kvalitetskrav man skal stille til kameraet, så er
jeg da sikker på at bladet kommer godt rundt om det grundlæggende i at kunne
tage nogle gode billeder, og det er vel i bund og grund det vigtigste.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
[Problemer med opsætning af Argosoft Mail Server?? Så download dette:]
[ www.ddibbsystem.dk/ams-vejl.doc ][Hjælpefilen er i Word2000 format!]

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:05

SKOVL, HVIS EN NY LÆSER IKKE VED HVOR UDLØSEREN SIDDER, HVORDAN FANDEN
SKULLE HAN SÅ KENDE "DIN" OPFATTELSE AF HVAD DER ER RIGTIGT OG FORKERT.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 23:31

Lars H wrote:

> Jeg håber du kan se paradokset fra min side...

Nej det kan jeg faktisk ikke, for guldkornene kommer
drypvis rundt omkring i forskellige tråde, lige nu kører
der f.eks. en tråd med subject "Nye billeder på atomb.dk",
hvor der noget rigtig god snak om objektiver og lys-
måling, så du kan nemt yde bare ved at læse med.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars H

Dato : 21-11-02 08:02

> [...]
> hvor der noget rigtig god snak om objektiver og lys-
> måling, så du kan nemt yde bare ved at læse med.

Når du skriver yde i forbindelse med en NG forstår jeg det sådan at man skal
bidrage med poster til diskussionerne, hvilket må siges at være lidt svært
når man ikke har forstand på emnet.

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:05

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

DU HAR SKU DA ALDRIG LEVERET ET GULDKORN, ENDSIGE SELV HAVE HAFT ET I
HÅNDER.

Fra : John

Dato : 21-11-02 02:02

..

> Håber du kan se min pointe, for det er vel ikke unaturligt at
> yde for at nyde, sådan er det jo også i alle andre sammenhænge

Jeg læser mindst to aviser om dagen, og læser også indlæggende fra læserne
og debattørene. Det faktum at jeg læser dem, medfører ikke nogen
skyldfølelse over, at jeg ikke selv skriver nogen indlæg. Jeg yder når jeg
køber avisen, ligesom jeg yder når jeg betaler min ISP.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Lotte M

Dato : 21-11-02 09:47

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev

> Jeg yder når jeg køber avisen, ligesom jeg yder når jeg betaler min ISP.

Mon du er klar over, at det du betaler TDC for i forbindelse med news,
kun er driften af TDC-serveren, at det meste af arbejdet med dk-hierarkiet
varetages af brugerne, hvor dk.admin er "mødelokalet" og Styregruppen er
"bestyrelsen", ligesom den server som en god del af dk-brugerne benytter
(Sunsite), ikke drives af en ISP.

Hjemmesiden om dk-hierarkiet - http://www.usenet.dk er lavet af frivillige
og vedligeholdes af frivillige på serverplads stillet til rådighed af Netcetera.

Din ISP - TDC, har defacto ejerskabet af dk-hierarkiet og sørger for at
sende besked til andre newsservere om ændringer i gruppestrukturen, men
enhver kan opsætte en newsserver og give adgang til dk-grupperne.

http://www.usenet.dk/styregruppen/ er lidt info om hierarkiet.

Så vidt jeg ved tjener ISP'erne ikke mange håndører på news, hvad
angiveligt også er årsagen til, at tip-top-newsserverdrift ikke synes at
være opprioriteret hos de forskellige - min fornemmelse er news betragtes
som en biydelse, som udbyderne godt nok tilbyder, med som de helst
ikke bruger ressourcer på.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 16:30

John wrote:

> [...]
> at jeg ikke selv skriver nogen indlæg. Jeg yder når jeg
> køber avisen, ligesom jeg yder når jeg betaler min ISP.

Du kan da ikke sammenligne læserbreve i avis med UseNet,
hovedparten af alle læserbreve er statsment, hvor skibenten
blot har et budskab han/hun vil af med, lidt li'som når
Bo Væmmelig, Mosgaard m.f. poster her på UseNet.

Det er mere rimmeligt at opfatte en UseNet gruppe som et
møderum, og hvis man som ny kommer ind i et møde, hvor nogen
måske har mødtes i 5 - 10 år, så plejer det at være en god
taktik, at man lige stikker fingeren i jorden, og lodder
stemningen, inden påkalder sig hele mødets opmærksomhed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kaj Sünksen

Dato : 22-11-02 12:58

On Thu, 21 Nov 2002 16:30:13 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er mere rimmeligt at opfatte en UseNet gruppe som et
>møderum

Af og til virker det på mig mere som et podie hvor folk stiller sig op
og siger "se mig se mig", "Jeg er så klog at I skal passe på hvad I
spørger mig om"

Jeg syntes der er rimeligt meget ævl og kævl i denne gruppe, og for
lidt fotosnak Hvis der er et spørgsmå lman ikke bryder sig om hvorfor
så ikke bare ignorere det?
Man er da vel ikke så vigtig, at man også skal svare på de spørgsmål
som man mener ingen i gruppen bør svare på.

Vh Kaj
_____________
En af"Nyderne", hvilket jo er forskrækkeligt og en hel anden
historie...

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 22-11-02 17:35

"Kaj Sünksen" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Man er da vel ikke så vigtig, at man også skal svare på de spørgsmål
> som man mener ingen i gruppen bør svare på.

Læg mærke til, at hver gang her er ballade, er Æbbbbee involveret.
Måske skullE HAN MODERERES BORT

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-11-02 19:20

Onkel Dunkel skrev:

>Læg mærke til, at hver gang her er ballade, er Æbbbbee involveret.
>Måske skullE HAN MODERERES BORT

Det blev du *PLONK*

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 22-11-02 21:51

"U. Pedersen" <info@digifoto-nord.dk> skrev i en meddelelse

> Det blev du *PLONK*

Mig en ære..farvel, U.pedersen.....lev vel!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-11-02 13:00

"Kaj Sünksen" wrote:

> Jeg syntes der er rimeligt meget ævl og kævl i denne gruppe,
> og for lidt fotosnak ....cut....

Det står enhver frit for, at starte tråde om de emner som
har den enkeltes interesse, så hvis du synes noget, så er
det at komme igang ved klaveriaturet....

Men det er selvfølgelig lettere at bede andre om at levere
det indhold, som man foretrækker at læse....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 18:38

"Anders D. Møller" wrote:

> ....cut..... Spred din viden med glæde - og kryds så fingre
> for at verden vil vise sig barmhjertig for dig en dag.

Jeg bidrager løbende med min viden i denne gruppe, og
oplysningen om det pågældne hæfte er jo også et bidrag,
som du ikke kategorisk kan afvise som ubruglig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-11-02 13:09

Niels Ebbesen skrev:

>Jeg fik lige et nyhedsbrev fra http://www.mkdata.dk - som
>indeholder et super-link, som vi bare kan poste, hver gang
>en newbie poster et spørgsmål om hjælp og gode råd til køb
>af et nyt digicam.

Ja, lad os da endelig få dem skræmt væk fra gruppen, endnu hurtigere
end den kom frem til den. Niels, du er for meget her! Tag det roligt!
Jeg kan godt forstå, hvis du i længden kan være træt af newbies (har
det selv sådan i andre grupper, men jeg mener godt jeg kan 'opføre'
mig ordentligt alligevel). Anders har fuldstændig ret mht. til sejlbåd
osv.

På usenet er der plads til alle, og det er rigtigt, at det ville være
rart, hvis folk tog sig lidt tid inden de postede løs - men lad os da
ikke skræmme de nye væk, vel?

Take it easy, Niels!

PS! Nu har jeg ikke læst hæftet, kun set indholdsfortegnelsen, men for
mig ser det ikke ud til, at der står særlig meget om køb af
digitalkamera.
Venligst,
Lasse Hedegaard

Også unlock af Ericsson R600, T200, T300 m.fl. - tag et kig forbi

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-11-02 16:30

On Wed, 20 Nov 2002 13:09:18 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Nu har jeg ikke læst hæftet, kun set indholdsfortegnelsen, men for
>mig ser det ikke ud til, at der står særlig meget om køb af
>digitalkamera.

Nej - og hvis, så må det enten være meget generelt formuleret eller
meget hurtigt forældet.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 21:03

Peter Loumann wrote:

> Nej - og hvis, så må det enten være meget generelt formuleret
> eller meget hurtigt forældet.

Disse hæfter rivideres løbende, når der trykkes nye oplag,
så det er ikke urealistisk, at det kan holdes ajour.

Jeg vil købe et eksemplar, når jeg kommer forbi en forhandler,
og så skal jeg nok sige om det dur til noget.

Men IDG's hæfter plejer at være pengene værd, så mon ikke det
også gælder for dette hæfte.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 18:54

Lasse Hedegaard wrote:

> På usenet er der plads til alle, og det er rigtigt, at det
> ville være rart, hvis folk tog sig lidt tid inden de postede
> løs - men lad os da ikke skræmme de nye væk, vel?
>
> Take it easy, Niels!

Ja der skal være plads til alle, men der er godt nok mange
som betragter denne gruppe som et panel af specialister, der
skal stå til rådighed med svar, som de fleste godt selv kunne
skaffe sig, hvis de gjorde en reel indsats.

Og du vånnede dig selv over mit forslag om at du skulle læse
gruppens gamle indlæg en måned tilbage, på www.usenet.dk
- lyder anbefalingen, at man læser 3 mdr. baglæns inden man
poster, et spørgsmål, som måske allerede er stillet og besvaret
syvhundrede og sytten gange.

Jeg er overhovedet ikke ude på at skræmme nogen væk, men hvis
alle dem der har henvendt sig her i gruppen, og bedt om råd
til køb af nyt digicam, var blevet her i gruppen efter de havde
fået det de kom efter, så ville denne gruppe være dk.heirakiets
aller største.

Men det er desværre en kendsgerning, at flertallet af dem der
blot bruger denne gruppe til forbrugerspørgsmål, ikke er
sønderligt interesseret i gruppens hovedemne (fotografering),
så når de har fået købt et digicam, så ser og hører vi ikke
mere til dem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Holm

Dato : 20-11-02 19:39

> [...]

> sønderligt interesseret i gruppens hovedemne (fotografering),
> så når de har fået købt et digicam, så ser og hører vi ikke

Hej Niels

Jeg spurgte selv om købsråd til digitalt kamera for under en måned siden. Du
har ikke hørt mere til mig - rigtigt. Men da jeg blev rådet til at købe
Canon G3, kunne det jo være at jeg skulle have mulighed for at købe kameraet
først !!! Da jeg skal til Østrig og bo i nærmeste fremtid, bliver kameraet
købt der, og så skal du nok få postet både billedehenvisninger til billeder
taget med Kameraet.Der kommer med garanti også en masse "newbie" spørgsmål,
der dog ikke kommer til at handle om køb af kamera, men måske blænde
indstillinger når man skal tage specifikke billeder af specifikke
situationer.

Jeg har læst med i denne gruppe siden jeg stillede mit spørgsmål, for at
tilegne mig viden omkring emnet foto.

Måske skulle du lade være med at generaliserer som du gør. Jeg tror at
grunden til at mange ikke spørger her igen, kunne skyldes folk som dig, der
på det nærmeste pisser på folk, fordi de søger hjælp fra erfarne brugere.
Giv folk et fornuftigt svar, eller lad vær med at svare, så kunne det være
at gruppen med tiden voksede sig stor, af folk der deler din åbenlyse
interesse for fotografering.....

--
Steffen Holm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 21:44

Steffen Holm wrote:

> Jeg spurgte selv om købsråd til digitalt kamera for under
> en måned siden. Du har ikke hørt mere til mig - rigtigt.

Nu er der jo sådan, at der i et par år har været ca. 2 - 3
stykker om ugen, som har postet det berømte spørgsmål, om
hjælp til køb af et digicam, og et hurtig regnestykke gi'r,
at der p.t. burde være en 2 - 300 brugere her i foto-gruppen,
som kan vidergi deres erfaringer omkring køb af digicam til
andre nybegyndere, men det er ihvertfald ikke tilfældet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-11-02 19:47

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
>skal stå til rådighed med svar, som de fleste godt selv kunne
>skaffe sig, hvis de gjorde en reel indsats.

Sådan er det nu i mange grupper - men det er ikke ensbetydende med, at
vi skal råbe BØH efter dem, og skræmme dem væk fra grupperne.

>Og du vånnede dig selv over mit forslag om at du skulle læse
>gruppens gamle indlæg en måned tilbage,

vånnede?
Jeg søger altid først, og det havde jeg også gjort som jeg sagde til
dig. Jeg fandt ikke umiddelbart noget der kunne svare på mine
spørgsmål - og det gjorde jeg faktisk heller ikke i den tråd du
direkte henviste til bagefter.

>på www.usenet.dk
>- lyder anbefalingen, at man læser 3 mdr. baglæns inden man
>poster, et spørgsmål, som måske allerede er stillet og besvaret
>syvhundrede og sytten gange.

3 måneder kan være uoverkommeligt meget - og det ville jeg aldrig bede
nogen om at gøre.
Hvor præcist står det? Ja, jeg HAR søgt!

>Jeg er overhovedet ikke ude på at skræmme nogen væk,

Så tænk dig om inden du sender dine indlæg!

> [...]
>til køb af nyt digicam, var blevet her i gruppen efter de havde
>fået det de kom efter, så ville denne gruppe være dk.heirakiets

Og? Jeg søger hjælp i mange grupper, som jeg ikke nødvendigvis bliver
i, efter jeg har fået den hjælp jeg søgte efter.

> [...]
>sønderligt interesseret i gruppens hovedemne (fotografering),
>så når de har fået købt et digicam, så ser og hører vi ikke

Og fordi de ikke er "tro" overfor gruppen, så skal de bare skræmmes
væk med det samme? Det er kun folk der har tænkt sig at hænge ved der
er velkomne?

Vor herre bevares!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 20:57

Lasse Hedegaard wrote:

> Sådan er det nu i mange grupper - men det er ikke ens-
> betydende med, at vi skal råbe BØH efter dem, og skræmme
> dem væk fra grupperne.

Jeg mener ikke det er at råbe BØH, at anbefale nye brugere,
der spørger om gode råd til køb af digicam, at de bør læse
en måned baglæns i gruppen, og at de med fordel kan ta' et
kik på URL: http://www.mkdata.dk/news/indexnews_073.htm

For i realiteten er det en kæmpe opgave at analysere den
enkelte spørgers behov, og de er en grundlæggende forud-
sætning, hvis man skal gi' spørgeren et kvalificeret bud
på hvilket digicam, der vil være det bedste valg.

Og folk lærer ikke en skid af at få alting serveret, de må
ud af hængekøjen, og selv gøre en indsats, og et hefte til
69 kr. og lidt læsning, er vel ikke for meget at forlange.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 20-11-02 22:46

Ebbe skrev:

>på www.usenet.dk
>- lyder anbefalingen, at man læser 3 mdr. baglæns inden man
>poster, et spørgsmål, som måske allerede er stillet og besvaret
>syvhundrede og sytten gange.

Da der nok kommer 10 nye modeller digicam om måneden, hvorfor skal man så
læse 3 måneder tilbage i tiden, der står da ikke noget om de nye modeller.
Så tag lige og svar ordentligt til alle, eller undlad helt at svare.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Lotte M

Dato : 20-11-02 20:33

> [...]

> skal stå til rådighed med svar, som de fleste godt selv kunne
> skaffe sig, hvis de gjorde en reel indsats.

Enig!

I de fleste grupper jeg læser, er der fra tid til anden brugere, der
stiller spørgsmål som kan opklares ved en simpel søgning, eller
som skælder ud, hvis de ikke får besvaret deres spørgsmål.
Det er i mine øjne ikke rimeligt at bruge grupperne på den vis
og især førstnævnte tendens ses ofte her i gruppen.

Jeg synes der skal være plads til newbies, men jeg synes det er
ok, at forvente newbies selv yder lidt til deres lærdom, ved at læse
relevante hæfter, søge på nettet osv. Det giver dem et langt bedre
grundlag for at stille de spørgsmål, som er relevante for dem og i
øvrigt for at følge gruppen.

Alt er naturligvis let for den der kan "noget" og det er
kendendetegnende for dk.* - også denne gruppe - at erfarne
brugere netop er bevidste om det er svært at være begynder og
derfor forsøger at svare på det niveau hvor spørgeren vurderes
at være.

Nogle spørgsmål i denne gruppe er dog på samme niveau, som hvis
jeg spurgte i dk.fritid.mad+drikke: "Hvordan laver man mad", eller
i dk.edb.internet.webdesign: "Hvordan laver man en hjemmeside"
-altså spørgsmål der er så overordnede, at de reelt ikke kan besvares.

Hvis de helt overordnede spørgsmål kan besvares med links til reelle
informationer, i form af hæfter, faqs osv., så er det i mine øjne helt fint
- det er ikke at afvise, men at yde "hjælp til selvhjælp".
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 21:22

Lotte M wrote:

> - det er ikke at afvise, men at yde "hjælp til selvhjælp".

- nemlig, kortere ka' det ikke siges....:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:11

NEJ DER KUNNE DU SKU DA LÆRE NOGET EBBESEN, I STEDET FOR DINE LANGE
SELVGLADE OG NEDLADENDE FORKLARINGER DER SOM REGEL HELLER IKKE ER HELT UP TO
DATE.

SKOVL

Fra : Digit

Dato : 20-11-02 21:28

"Lotte M" ræsonnerede, og skrev d. 20 nov 2002:

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Enig!

klip [den sædvanlige pedantiske kunstigt-formelle smøre]

I udgør et godt team hva?

En "reel" indsats? Jeg ved ikke med dig, men *jeg* bruger usenet fordi
det typisk er *nemmere* end at skulle surfe resten af natten efter
svaret/rådet netop fordi der altid er en behjælpsom expert i den anden
ende.
Hvis alle skribenter herinde gik ud fra samme "filosofi" som dig og
Ebbesen --ja, så ville der jo ikke være meget andet end "se mine photos"
tråde. Skulle der endelig være indlæg man ikke ønsker at læse/besvare..
jamen så spring det dog over og lad andre træde til. Gem galden til Jeres
chef eller hvem det nu er der hjemsøger Jer efter 4.

Hvis det drejer sig om emner der er blevet besvaret før, jamen så giv dog
vedkommende et link til google (det er i øvrigt ikke alle der er klar
over mulighederne for at søge i ældre indlæg). Det er slet ikke så svært
(medmindre man selvfølgelig opfatter sig selv som "uofficiel moderator"
eller anden perfid rolle).

I har det sgu så hårdt. Jer med alle Jeres bekymringer om "copyright" og
udnyttelse af Jeres "intellekt" af frådende "newbies".

A: "[spørgsmål]

B: "Køb denne bog x!"

Hvordan er det nu man plejer at sige.. Der findes ikke dumme spørgsmål --
kun super dumme svar?

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Lotte M

Dato : 20-11-02 21:50

"Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det nu man plejer at sige.. Der findes ikke dumme spørgsmål --
> kun super dumme svar?

Hvilket du netop har givet et glimrende eksempel på!

Fra : Niklas

Dato : 21-11-02 03:00

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3ddbf557$0$5751$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Hvilket du netop har givet et glimrende eksempel på!
> --
> Lotte M
>
> http://www.lotte-m.dk
> http://www.lotte-m.dk/foto/ - fotogalleri

Digit afgav ikke et svar men en kommentar.

Venligst

Niklas

Fra : Lars H

Dato : 20-11-02 22:37

> [...]
fint
> - det er ikke at afvise, men at yde "hjælp til selvhjælp".

Mht. din analogi her:
For at forstå min kommentar bedes du/i lige se et par dage tilbage hvor jeg
stillede et af de forhadte spørgsmål. Emnet hed noget Bilka og photosmart
720.
Der blev spurgt meget klart om det nævnte kamera kunne opfylde mine behov.
Jeg skrev hvad det skulle bruges til og hvad jeg forventede mig af et
kamera, nok oplysninger til at komme med et bud på et kamera. Jeg bad
endvidere om alternativer til mit behov indenfor en given
prisramme.....desværre uden det store held.
Jeg har søgt tilbage i tiden og se om der var noget jeg kunne bruge, men det
var der ikke.

Jeg var da så heldig at der en venlig sjæl ved vellydende navn Lars der var
meget flink at forsyne mig med nogle særdeles brugbare links hvor jeg kunne
læse mere om en hel masse mysterier. Men derfra til at kunne vælge et kamera
ud af de mange modeller der er synes jeg stadig er håbløst.

Hjælp til selvhjælp kan være fint, men blot at spise folk af med et hæfte
der sikkert taler meget generelt om fotografering hjælper desværre de
færreste til at vælge et kamera. Jeg kender de der hæfter fra andre
sammenhænge og betragter dem ikke som mere end en kort intro til et emne, de
er sjældent meget fyldestgørende.

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Lotte M

Dato : 20-11-02 23:32

"Lars H" <asd@c.dk> skrev

> [...]
> stillede et af de forhadte spørgsmål. Emnet hed noget Bilka og photosmart

Ok - jeg genlæste lige tråden :)

> Hjælp til selvhjælp kan være fint, men blot at spise folk af med et hæfte
> der sikkert taler meget generelt om fotografering hjælper desværre de
> færreste til at vælge et kamera.

Jeg tror (hvis hæftet lever op til Karbos sædvanlige standard), at det kan
være en god hjælp, med hensyn til at forstå hvad man kan forvente af
kameraer med forskellige specifikationer (og prisklasser) og sikkert
også i behovsanalysen, men ikke mindst kan det danne grundlag for at
stille de "rigtige" spørgsmål her i gruppen (rigtige=det den enkelte har
brug for), i stedet for at spørge i øst og vest, med det resultat at det er
en tilfældighed, hvis nogen svarer på det spørgeren "burde" have spurgt
om.

Det du fik var i mine øjne "hjælp til selvhjælp", for du fik en henvisning
til tests og priser - hvilket i akkurat din situation var relevant.

I øvrigt synes jeg det er fint, at du havde lavet noget forarbejde selv, idet
du havde overvejet dit behov. Hvis du ikke havde tænkt over dit beov og
ikke havde nogen forestilling om hvilken type kamera du ønskede, så
kunne det omtalte hæfte angiveligt have givet dig noget basisviden, som
du så kunne vurdere ud fra......

> Jeg kender de der hæfter fra andre
> sammenhænge og betragter dem ikke som mere end en kort intro til et
> emne, de er sjældent meget fyldestgørende.

Jeg har en hel hylde med fotobøger, men har ikke "fyldestgørende"
viden i bogform om fotografi......

For en newbie tror jeg hæftet er fyldestgørende, i forhold til at få forståelse
af hvad et digitalkamera er. Derefter må man, alt efter hvilke typer billeder
man vil lave, tilegne sig yderligere viden via mere specifikke kilder.

Selv om fototeknik basalt handler om at finde det "rigtige" udsnit og det
"rigtige" forhold mellem blænde, lukkertid og optagemediets følsomhed,
så er der meget mere at lære - "fyldestgørende" viden i bredeste forstand
tror jeg ikke du kan høste i et bestemt hæfte eller i en bog
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 00:13

Lotte M wrote:

> "fyldestgørende" viden i bredeste forstand tror jeg ikke
> du kan høste i et bestemt hæfte eller i en bog

Næ - selv ikke efter 35 år bag et kamera, er der stadig
noget nyt man kan lære, men det er jo nok det der er så
facinerende....:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 21-11-02 01:13

> Næ - selv ikke efter 35 år bag et kamera, er der stadig
> noget nyt man kan lære, men det er jo nok det der er så
> facinerende....:)

Man kan ikke se på dine billeder, at du har lært noget som helst. Prøv 35 år
mere

Fra : FotoSkovl

Dato : 21-11-02 12:12

35 ÅR, DET KAN SKU DA IKKE PASSE, DINE BILLEDER SER UD SOM OM DET ER 35 MIN.

SKOVL

Fra : Lars H

Dato : 21-11-02 10:57

> Ok - jeg genlæste lige tråden :)

Tak for det....

> [...]
>
> Det du fik var i mine øjne "hjælp til selvhjælp", for du fik en henvisning
> til tests og priser - hvilket i akkurat din situation var relevant.

Ja det var meget relevant og det var nogle kærkomne links. Jeg har jo
så forsøg mig videre med at at tilegne mig alt den viden jeg kan få
fat i. Men når man som mig er i en fase hvor man er ved at lære en hel
masse nyt, er man naturligvis meget usikker på sig selv. Derfor ville
det være rart hvis man kunne skrive et eller andet som: Hej jeg har
kigget på den og den model er der nogle der kan sige noget om
kvaliteten og hvilket af de to der er bedst.

Vil det være en god måde at spørge på eller hvordan skal det gøres??
Det ender sgu nok med at jeg ikke får et eneste svar næste gang jeg
spørger til et eller andet... men jeg er ukuelig optimist og håber til
det sidste...

> [...]
> ikke havde nogen forestilling om hvilken type kamera du ønskede, så
> kunne det omtalte hæfte angiveligt have givet dig noget basisviden, som

Mange tak...

> Jeg har en hel hylde med fotobøger, men har ikke "fyldestgørende"
> viden i bogform om fotografi......

Nej en bog kommer aldrig til at erstatte praktisk kunnen eller en
årelang erfaring. Bøger varierer dog lige så meget i kvalitet som
digitale kameraer. Jeg er dog bange for at et sådant hæfte kun retter
sig mere til folk der har købt et kamera og ikke folk som mig der er
ved at gå amok over at man ikke kan finde et perfekt kamera til lige
præcis det man skal bruge det til. Jeg er meget ivrig efter at komme i
gang med det her, men lige så ivrig efter at være sikker på at jeg gør
det rigtige når jeg begynder at bestille et kamera. Jeg er den type
der læser alt hvad jeg kan komme i nærheden af om en et emne når jeg
skal ud og handle. Jeg køber ikke før jeg er tæt på at være 100%
sikker på at det den rigtige model jeg har fat i.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 11:52

Lars H wrote:

> ....cut.... Derfor ville det være rart hvis man kunne skrive
> et eller andet som: Hej jeg har kigget på den og den model er
> der nogle der kan sige noget om kvaliteten og hvilket af de
> to der er bedst.

Problemet er ofte, at de billige digicam's, der er på tilbud
i div. discountsupermarkeder og lavprisvarehuse, er så ringe
at der ikke rigtig er noget at ta' stilling til.

Og når man så peger på et seriøst produkt, så bliver spørgeren
sur, for det koster som regel dobbelt så meget som han/hun vil
ofre på projektet.

Jeg synes det tit virker som om, at første gangskøberne har
nogle urealistiske forventininger, det tror nemlig at de kan
gøre et røverkøb i Bilka, og at de er heldige og får et digicam,
der er 10.000 kr. værd for kun 3.000 kr.

Bilka er ikke en gavebod, og hvis folk bare ville tænke sig om,
så ville de fleste godt kunne se, at den farvestrålende reklame
bare er salgsgas, der skal skabe drømme hos forbrugerne.

Og lad mig så sige, at jeg har set mange billeder gennem årene,
og jeg har endnu har til gode, at se billeder taget med et
HP-digicam, der er bare nogenlunde gode.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars H

Dato : 21-11-02 16:46

> [...]
> og jeg har endnu har til gode, at se billeder taget med et
> HP-digicam, der er bare nogenlunde gode.

Jeg ved godt at Bilka ikke er de billigste men det var lige det der startede
min interesse igen.... den har ligget i lang tid og luret latent i mig, men
nu skal det være.

Du skal tænke på at sådan en som mig der skal købe for første gang ikke har
de store forventninger til et kamera. På den baggrund er chancen for at
blive skuffet også noget mindre end hvis en af jer erfarne skulle ud og købe
nyt. Man køber sjældent noget der er dårligere end det tidligere, men som du
selv skrev andetsteds startede du med et "billigt" kamera der sikkert har
været udmærket indtil du fandt ud hvad det digitale medie kunne. Forskellen
på dig og mig er sikkert at mens du sikkert tager nogle meget avancerede
billeder med diverse fototekniske udfordringer i. Jeg vil blot bruge det til
at forevige diverse ting. Det være familie til hverdag og fest, på ferie og
hvis jeg lige skulle komme forbi et eller andet smukt geografisk punkt. På
nuværende tidspunkt bekymrer jeg mig ikke om alt det fototekniske i
forbindelse med det at tage selve billedet, til en start skal jeg bare
knipse løs og så lære ved at gøre.
Jeg er sikker på at jeg ret hurtigt tilegner mig nogle brugbare erfaringer,
så regner jeg da bestemt med at henvende mig her hvis jeg får problemer med
det.

Tak for din kommentar om HP, det vil jeg da så undgå at kigge mere efter
det. Til din kommentar om førstegangskøberes forventninger. Jeg ved godt at
så længe jeg ikke vil bruge over 5000,- eller mere, må jeg forvente at der i
kameraet er indgået en masse kompromisser men det skal jeg bare leve med,
hvis det til at starte med kan dække et behov der svarer til en almindelig
families brug af et kamera så er det fint.
Skal jeg forstå dig sådan at du mener ikke jeg kan få et rimeligt kamera til
3000-4000 som jeg kan bruge et par år indtil jeg har lært lidt om faget??

Hvis jeg så senere bliver så dygtig at jeg kan se der er nogle tekniske
begrænsninger i mit kamera, må jeg på det tidspunkt også stå bedre rustet
til at vurdere hvad mit nye kamera skal kunne magte. Så alt i alt, så synes
jeg det er det første køb her må være det sværeste. Det handler bare om at
komme i gang, men på den bedst mulige måde, forhåbentlig med jeres hjælp.

Venlig Hilsen
Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 19:18

Lars H wrote:

> Hvis jeg så senere bliver så dygtig at jeg kan se der er
> nogle tekniske begrænsninger i mit kamera, .....cut.....

Fordelen ved digital fotografering, er at det ikke koster
noget at ta' billeder, så det er oplagt at eksperimentere,
derfor vil du lynhurtigt støde ind i det billige kamera's
begrænsninger.

Det kan f.eks. være at elektronikken arbejder så langsomt,
at du må opgi' at få nogle billede af din datter på hendes
nye cykel, eller at den indbyggede blitz konsekvent gi'r
dem du fotograferer røde øjne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-11-02 09:29

Lars H wrote:
> Jeg ved godt at Bilka ikke er de billigste men det var lige det der startede
> min interesse igen.... den har ligget i lang tid og luret latent i mig, men
> nu skal det være.

Du er ikke den eneste!

> hvis det til at starte med kan dække et behov der svarer til en almindelig
> families brug af et kamera så er det fint.

Det er jo en svær en, men jeg tillader mig forsøgsvis at definere ind i
det at du ikke har købt stort spejlreflekskamera tidligere, med
tilhørende omhyggeligt udvalgte linser...

> Skal jeg forstå dig sådan at du mener ikke jeg kan få et rimeligt kamera til
> 3000-4000 som jeg kan bruge et par år indtil jeg har lært lidt om faget??

Det tyder på at spørgsmålet er for konkret til at blive besvaret af
Niels, så lad mig sige min mening: nej - absolut ikke. For de penge kan
du let få noget i "Canon A40-klassen" med 2-3 megapixel og 3xoptisk
zoom. Som kan fokusere rimeligt hurtigt. Som af og til kræver noget
rødøjereducering, men hvor man også let kan være heldig at det ikke er
noget problem...

Pøj pøj med købet, og spørg bare videre om hvad du skal vælge uanset om
enkelte hoveder herinde er så professionelt mindede så de ikke har tid
og ressourcer til at klikke sig forbi en tråd ekstra en gang imellem
uden at gå i sort.

Det' lige det! ;-D

Venligst

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Lars H

Dato : 22-11-02 13:23

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Du er ikke den eneste!

Det er jeg da glad for at høre.... det ville da også være mærkeligt....

> Det er jo en svær en, men jeg tillader mig forsøgsvis at definere ind i
> det at du ikke har købt stort spejlreflekskamera tidligere, med
> tilhørende omhyggeligt udvalgte linser...

Der har du fuldstændig ret, det bliver mit første rigtige kamera hvis man
kan sige det sådan. Tidligere har jeg lånt mig frem af venner der har de
almindelig analoge kameraer til en 1000 kroner eller deromkring. Det har
været helt fint til de ting jeg skulle bruge det til, men det er dog det
rareste med sit eget.

> [...]
> enkelte hoveder herinde er så professionelt mindede så de ikke har tid
> og ressourcer til at klikke sig forbi en tråd ekstra en gang imellem

Ja det er lige præcis den klasse jeg leder i...... det jeg kigger efter lige
nu er dem der er i den klasse med 3 megapixels, men der er mange synes jeg.
Men jeg klør på med krum hals og håber på at få snævret et felt ind til 4-5
modeller som jeg så håber på at kunne få en vurdering af i forhold til
hinanden.

> Det' lige det! ;-D

Men det kræver at jeg kommer i gang..... hvilket jeg er meget tændt på...

Mange tak for svaret det er rart at høre at der er nogen der er klar til at
hjælpe når jeg kommer med flere af mine "dumme" spørgsmål.

Vemlig Hilsen
Lars

Fra : Lotte M

Dato : 24-11-02 23:30

"Lars H" <asd@c.dk> skrev

> Ja det er lige præcis den klasse jeg leder i...... det jeg kigger efter lige
> nu er dem der er i den klasse med 3 megapixels, men der er mange synes jeg.

Kig efter et kamera med mulighed for manuel indstilling af lukkertid og
blænde, ellers bliver du meget hurtigt ked af dit kamera, hvis du er/bliver
interesseret i at eksperimentere med optageteknikken.

Fra : Lars H

Dato : 25-11-02 16:57

> [...]
er/bliver
> interesseret i at eksperimentere med optageteknikken.

Tak for det. De modeller jeg har inde i billedet (hvis man kan sige sådan
her i gruppen *SS*) lige nu har alle mulighed for manuelt at indstille
lukketid og blænde, så indtil videre må jeg jo være på rette vej.

Tak for det...

Venlig Hilsen
Lars Haagen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 00:04

Lars H wrote:

> [...]
> til at komme med et bud på et kamera. Jeg bad endvidere
> om alternativer til mit behov indenfor en given prisramme

Jeg så godt dit spørgsmål, men jeg orker dem altså ikke
mere, det er jo gentagelse på gentagelse, med forespørgler
omkring ugens tilbud fra Bilka, Netto, Aldi, Fakta o.s.v.

Det er og blive nogle billige kameraer med noget forældet
teknologi, som jeg slet ikke gider at ta' stilling til,
hvis man skal ha' et seriøst digicam, så skal man være
villig til at slippe en 7 - 9 tusinde piskeslag, og dertil
kommer alt det løse, som hurtigt løber op i et par tusser.

Ka du bruge det til noget...?

Problemet er at jeg ikke aner en hujende fis om dine behov,
og det gør du heller ikke selv, så hvordan skal du kunne
forklare os andre om dem, og almindelige billeder af min
familie og dagligdag, er dælme et vidt begreb.

Det handler dybest set om, at du er ved at købe dig et nyt
stykke legetøj, og at du er bange for at blive skuffet.

Til det er der faktisk kun at sige, at det første digicam
altid vil være et delvis fejlkøb, men der kan li'som ske
to ting.

Enten vil det ikke lykkedes for dig, og så bruger du ikke
kameraet ret meget, og du går bare og ærger dig over, at
dine surt sammensparede skillinger er tabt.

Eller så bliver det pågældne kamera din introduktion til
digital fotografering, og du finder ud af hvad det i
virkelighedden handler om, og du får den fornødne viden om
hvilke krav du bør stille til dit næste kamera.

Og lad mig så slutte med at fortælle dig, at mit første
digicam købte jeg for 8 år siden, sådan bare for sjov, det
var et Canon PowerShot 350, dets opløsning er 640x480 pixel,
dengang kostede det ca. 4.000 kr., det var jo topmodellen.

Jeg er på mit 4. digicam, som er et Fuji FinePix 6900 zoom.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 21-11-02 01:58

> [...]
> Det er i mine øjne ikke rimeligt at bruge grupperne på den vis
> og især førstnævnte tendens ses ofte her i gruppen.

Usenet er et offentligt forum. Dets karakter præges og sættes af brugerne.
Jeg har i øvrigt aldrig hverken her eller i andre grupper, læst nogen klager
over manglende svar.

> [...]
fint
> - det er ikke at afvise, men at yde "hjælp til selvhjælp".

Tjae...jeg ville finde det temmelig uforskammet.

WWW og usenet er medier der er skabt eller i hvert fald videreudviklet på
baggrund af visioner om det ultimative informations-samfund. Sfæren, hvor
selv den mindst teknisk begavede, eller fysisk mest handicappede, ved hjælp
af små klik med musen kan finde en verden af information, kultur og lærdom.
Et medie der dynamisk udvikler sig med brugerne og deres behov. Et medie,
hvis hele vision, hviler på drømmen om, at vi skal kunne skaffe os alverdens
informationer fra vores hjem. En henvisning til et hæfte er en hån mod disse
mennesker, mod disse visioner, og et udtryk for åndshovmod.

Hvis i ikke gider hjælpe, så lad være med at svare. Til trods for den evige
klagen over disse spørgsmål, så bemærk hvorledes der altid er nogen der har
hjerte til at svare redeligt og pænt. Ofte blot med en link til en tidligere
tråd. men der er jo også alt rigelig.

Personligt fatter jeg ikke irritationen. Hvor svært kan det være at ignore i
gennemsnit ét indlæg om dagen?

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-11-02 02:07

On Thu, 21 Nov 2002 01:57:39 +0100, "John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk>
wrote:

>Jeg har i øvrigt aldrig hverken her eller i andre grupper, læst nogen klager
>over manglende svar.

Det har jeg nu af og til. Alligevel har du en væsentlig pointe: Ingen
er forpligtet til at svare, man bestemmer selv, hvad man vil svare på.

>Hvis i ikke gider hjælpe, så lad være med at svare.

Ja. Så enkelt er det.

>Personligt fatter jeg ikke irritationen.

Heller ikke jeg.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niklas

Dato : 21-11-02 03:07

> [...]
> tråd. men der er jo også alt rigelig.
>
> Personligt fatter jeg ikke irritationen. Hvor svært kan det være at ignore i

John udtrykker det ganske fint.
Jeg støtter op om den holdning.
Det er der tilsyneladende mange her i gruppen der gør.

Det er på tide at holdninger bliver taget op til revurdering og at man kan
se det afspejlet i æstetikken i gruppen som jo ikke _kun_ præges negativt
af trolleri men også af reaktionære "ejerfornemmelser" og overformynderi
grænsende til selvtægt.

Venligst

Niklas

Fra : Lotte M

Dato : 21-11-02 08:58

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev

> der altid er nogen der har
> hjerte til at svare redeligt og pænt. Ofte blot med en link til en tidligere
> tråd. men der er jo også alt rigelig.

Denne tråd startede med at Nils gjorde opmærksom på, at nu kunne visse
spørgsmål besvares med _et link til_ et hæfte. Det er jeg enig i, ikke som
eneste hjælp, men som suppelement til dpreview mv.

Jeg mener ikke, og har ikke givet udtryk for, at spørgere ikke skal have
hjælp - vi diskuterer substansen i visse typer svar og hvad en spørger
kan forvente.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-11-02 15:55

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tråd. men der er jo også alt rigelig.
>
> Personligt fatter jeg ikke irritationen. Hvor svært kan det være at ignore

Efter at have fulgt debatten lidt fra sidelinien, må jeg lige byde ind.
Jeg må tilstå jeg ikke fatter den polemik omkring newbies, og opfordringer
til at "spise dem af" med et standardlink.

Jeg vil fremhæve news:dk.edb.regneark som et lysende eksempel til
efterfølgelse. Her er tonen altid god, newbies er velkomne og får altid et
kvalificeret svar, selvom spørgsmålet forekommer trivielt for eksperterne,
og ingen kunne drømme om at smaske et link a la:
http://www.idgforlag.dk/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-224-3 i hovedet på dem,
eller råbe RTFM (Read the fucking manual). Prøv at tage en kigger i den
ovennævnte gruppe, og se hvordan det kan gøres. Et sted hvor newbies får lov
til at være newbies, og eksperter ikke er nogle ophøjede væsener der kun vil
nedlade sig til at brokke sig, men ikke svare.

Jeg vil give John fuldstændig ret, hvor svært kan det være at ignorere
indlæg man ikke kan/vil svare på?

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 16:20

Alex Linaa wrote:

> [...]
> selvom spørgsmålet forekommer trivielt for eksperterne,
> og ingen kunne drømme om at smaske et link a la:

Det er altid herligt med sammenligninger der ikke holder,
jeg tvivler på, at antallet af newbies i news:dk.edb.regneark
har samme omfang som i denne gruppe, og det gør også en kæmpe
stor forskel, at denne gruppes newbies som hovedregel er
engangsbrugere, der ikke bliver i gruppen og vidergi'r den
hjælp de selv har fået.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 21-11-02 17:18

> [...]
> stor forskel, at denne gruppes newbies som hovedregel er
> engangsbrugere, der ikke bliver i gruppen og vidergi'r den

Det er altid nemt at tilbagevise argumenter med formodninger. Og for nemt,
for det holder ikke her.
I regnearksgruppen vil jeg vurdere at newbie-andelen er over 60%. Newbierne
er typisk folk der har problemer med formater eller formler, som så tyr til
usenet for at få løst disse. Kun ganske få vender tilbage med input efter de
har fået svar, men alle siger faktisk tak for hjælpen.
Regnearksgruppen er begunstiget med to eksperter, Leo Heuser og Harald
Staff, som aldrig kunne drømme om at give et svar som RTFM eller et link til
en bog, selvom "the manual" kunne løse 90% af de problemer de svarer på. Leo
er faktisk af Microsoft udnævnt til MVP (Most Valued Person) for sit
"arbejde" i nyhedsgruppen.

En ting der karekteriserer regnearksgruppen til forskel fra denne, er at man
aldrig møder flabede og nedladende svar, men derimod en imødekommenhed, og
en omgangstone der ville være ønskelig på hele usenet.

Prøv at tage et kik der over, og se ved selvsyn hvordan en nyhedsgruppe uden
"fnidder" fungerer. Det er et lysende eksempel til efterfølgelse.

Vi er kommet ret off-topic, så jeg sætter XFUT til news:dk.admin.netikette

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 19:03

John wrote:

> Usenet er et offentligt forum. Dets karakter præges og
> sættes af brugerne.

Hvis du dermed mener de faste brugere, så er vi for så vidt
helt enige...

> Jeg har i øvrigt aldrig hverken her eller i andre grupper,
> læst nogen klager over manglende svar.

Det har jeg til gengæld oplevet ganske mange gange, der er
endda en spørger, der i denne tråd har ytret at han havde
forventet noget mere, end det svar han har fået på et givent
indlæg.

> Tjae...jeg ville finde det temmelig uforskammet.

Ahmmm... John, du må altså ha' mig meget undskyldt, men er
det ikke efterhånden en kendsgerning, at der ikke skal ret
meget til, førend at du synes at andres opførsel er
uforskammet...

> WWW og usenet er medier der er skabt eller i hvert fald
> videreudviklet på baggrund af visioner om det ultimative
> informations-samfund.

Det er fuldstændig korrekt, men det indebærer ikke at man
kan forvente at informationerne kommer til en af sig selv,
eller de bliver serveret på et sølvfad, når man knipser
med fingerne.

> En henvisning til et hæfte er en hån mod disse mennesker,
> mod disse visioner, og et udtryk for åndshovmod.

Deri er vi meget uening, jeg er ret sikker på, at den viden vi
hver især har om fotografering, ikke er noget vi har fået
serveret, vi har begge arbejdet seriøst på projektet i mange år,
og vi har begge læst mange bøger, blade og hjemmesider om foto.

Og det er jo ikke uvilje, når vi begge må konkludere, at den
viden og erfaring vi har indhøstet, ikke bare kan formidles i
en stribe Re'er her på UseNet.

Men når vi fordyber os i en snak om detaljer, som vi lige har
gjort det i en anden tråd, så er der jo substands i snakken, og
jeg fornemmer der er kommet noget på bordet, som er brugbart.

> Personligt fatter jeg ikke irritationen. Hvor svært kan det
> være at ignore i gennemsnit ét indlæg om dagen?

Det der irriterer mig, er sådanset, at vi ikke har et fornuftig
tilbud til den type forbrugerspørgsmål, og jeg synes at en stribe
links til dpreview.com, steves-digicams.com og det omtalte hefte,
kan være et bedre tilbud, end at man blot ignorerer den pågældne
type spørgsmål.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-11-02 22:31

On Thu, 21 Nov 2002 19:03:25 +0100, Niels Ebbesen

>Hvis du dermed mener de faste brugere, så er vi for så vidt
>helt enige...

Jo. Nu er ingen jo fast bruger fra første indlæg. Alle fora behøver ny
tilgang. Alene af den grund, men selvfølgelig også af andre, skal vi
være flinke ved nye brugere.

Det rokker ikke ved, at enhver selv bestemmer, hvad han vil læse og
svare på. Men nok hellere intet svar end et afvisende ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-11-02 23:48

Peter Loumann wrote:

> Jo. Nu er ingen jo fast bruger fra første indlæg. Alle fora
> behøver ny tilgang. Alene af den grund, men selvfølgelig også
> af andre, skal vi være flinke ved nye brugere.

Det behøver du ikke at forklare mig, jeg har detaget i
elektroniske debatter siden starten af 90'erne, og dengang
var der rigtig god plads på nettet, og meget langt imellem
de nye brugere.

Og på de BBS-systemer der var mest udbredte dengang, blev de
nye brugere budt velkommen, og der blev gjort noget ekstra
for at de skulle føle sig godt tilpas i gruppen.

For alle var bevidste om, at kvaliteten af gruppen, var pro-
portionel med antallet brugere, som kunne bidrage med indput.

Du skal heller ikke gå mere end et par år tilbage, dengang
blev nye brugere også budt velkommen i denne gruppe, og selve
gruppen blev næsten drevet som en virtuel fotoklub.

På nogle planer var det en meget snæver og lidt enøjet ind-
faldsvinkel til fotografiet, der var fremherskende dengang,
og selv om de nye brugere blev vel modtaget, så skulle de
være villige til at indordne sig under gruppens normer,
ellers blev de regulært moppet ud igen.

Det er sådanset den digitale teknologi, der på godt og ondt
har ændret på gruppens sammensætning, for hvor den tidligere
var domineret af amatørfotografer, der med hård hånd satte
dagsordnen, så er gruppen i dag meget mere bred og åben.

Men vi er dog nok røget for meget over i den modsatte grøft,
for jeg tror ikke på, at gruppen på sigt kan holde til, at
der dagligt kommer engangangbrugere, som ikke har planer om
at deltage i gruppen, men blot lige vil ha' lidt gratis sup-
port til anskaffelse af et stykke legetøj.

> Det rokker ikke ved, at enhver selv bestemmer, hvad han vil
> læse og svare på. Men nok hellere intet svar end et afvisende ...

Enig - men min tanke var bare, at da vi li'som har erkendt, at
det ikke er muligt at lave et FAQ der holder, om vi så ikke
kunne finde en 3 - 4 gode links, som vi kan i det mindste kan
stikke dem der spørger om vejledning til køb af digicam.

Og jeg tror faktisk på, at det pågældne hæfte er brugbart, og
jeg vil købe et eksemplar, og objektivt bedømme dets indhold,
inden jeg afskriver det som et godt bud til nybegyndere.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 22-11-02 00:02

> Det behøver du ikke at forklare mig, jeg har detaget i
> elektroniske debatter siden starten af 90'erne, og dengang
> var der rigtig god plads på nettet, og meget langt imellem
> de nye brugere.

Og....?

> [...]
> og selv om de nye brugere blev vel modtaget, så skulle de
> være villige til at indordne sig under gruppens normer,

Er det der, du har det fra?

> [...]
> at deltage i gruppen, men blot lige vil ha' lidt gratis sup-
> port til anskaffelse af et stykke legetøj.

Nå, det tror du ikke? Og hvorfor tror du så ikke det? Og er det dig, der
skal definere, hvordan det går?

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-11-02 00:11

On Thu, 21 Nov 2002 23:47:50 +0100, Niels Ebbesen

>Det behøver du ikke at forklare mig, jeg har detaget i
>elektroniske debatter siden starten af 90'erne

Nahr - det var nu heller ikke min mening at belære dig. Men det her er
jo et åbent forum, hvor svar ikke bare er rettet til én person.

>Og på de BBS-systemer der var mest udbredte dengang, blev de
>nye brugere budt velkommen, og der blev gjort noget ekstra
>for at de skulle føle sig godt tilpas i gruppen.

Ja, jeg bliver sgu helt nostalgisk. Vi var vist også på Pol-on-Line
samtidig. Men de værdier er nu ikke så tossede at holde fast i.

> [...]

>På nogle planer var det en meget snæver og lidt enøjet ind-
>faldsvinkel til fotografiet, der var fremherskende dengang,

Tjah - nu har jeg ikke så mange år på bagen i den her gruppe, men det
er vel heller ikke så vigtigt.

>jeg tror ikke på, at gruppen på sigt kan holde til, at
>der dagligt kommer engangangbrugere, som ikke har planer om
>at deltage i gruppen, men blot lige vil ha' lidt gratis sup-
>port til anskaffelse af et stykke legetøj.

Det forstår jeg simpelthen ikke. Der tilslutter jeg mig helt Johns
indlæg: hvor svært kan det være? Selv svarer jeg aldrig på spøgsmål af
typen "hvilket (digi)cam skal jeg købe?" Men det skyldes mest, at jeg
ikke ved noget om det. Jeg svarer jævnligt på meget elementære
spørgsmål om billedbehandling og billedbrusere.

>Og jeg tror faktisk på, at det pågældne hæfte er brugbart

Det er vi så ikke særlig enige om, men det er heller ikke det
væsentlige.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-11-02 00:52

Peter Loumann wrote:

> Ja, jeg bliver sgu helt nostalgisk. Vi var vist også
> på Pol-on-Line samtidig. Men de værdier er nu ikke så
> tossede at holde fast i.

Ja Pol On-Line var kvalivaren, og det kunne godt få mig til
at gå ind for, at der blev oprettet en modereret fotogruppe.

> Det er vi så ikke særlig enige om, men det er heller ikke det
> væsentlige.

Jeg synes det er for tyndt, at du blankt afviser dette hæfte,
når du ikke har set/læst det.

Hvis de emner der er listet over indholdet, bliver behandlet
nogenlunde redeligt, så vil jeg mene, det kan være et godt bud
på en introduktion i digital fotografering for nybegyndere.

- Generel foto- og kamera-teknik.
- Billedsensorer, megapixels og opløsningens betydning.
- Lær og forstå kameraets digitale funktioner.
- Lysfølsomhed, optik, flash.
- Gennemgang af billige og mellempris-kameraer.
- Kameraets mere avancerede funktioner - hvad har du brug for?
- Makro- og serie-fotografering.
- CF-kort, SmartMedia, XD-picture osv.
- JPEG eller RAW-filer, PC-interface.
- Kameraets software.
- Billedarkiv på pc'en.
- Valg af program til fotoredigering.

Og jeg har i andre sammenhænge læst nogle af de hæfter som
Michael
B. Karbo har skrevet, og han plejer at være rimmelig god til formid-
ling af sådanne emner.

Så jeg synes vi skal vente med at afskrive hæftet, til vi ved
selvsyn har set om det kan bruges.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : FotoSkovl

Dato : 22-11-02 09:16

HAHAHAHAHAHA

DU BLIVER VED, ER DET IKKE ET HÆFTE DER KAN LÆRE DIG AT OPFØRE DIG KNAP SÅ
TÅBELIGT ?

SKOVL

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-11-02 11:13

On Fri, 22 Nov 2002 00:51:38 +0100, Niels Ebbesen

>Jeg synes det er for tyndt, at du blankt afviser dette hæfte,
>når du ikke har set/læst det.

Nå nå, så har jeg vist trykt mig dårligt ud. En blank afvisning var
ikke min hensigt, kun lidt afventende skepsis. Men jeg har også
begrundet den skepsis i et tidligere indlæg her i tråden.

>Så jeg synes vi skal vente med at afskrive hæftet, til vi ved
>selvsyn har set om det kan bruges.

Ja. Og også med at gøre den til svaret på alle spørgsmål om køb.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-11-02 07:34

Wed, 20 Nov 2002 18:54:21 +0100, skrev Niels Ebbesen:

> [...]
>- lyder anbefalingen, at man læser 3 mdr. baglæns inden man
>poster, et spørgsmål, som måske allerede er stillet og besvaret

Siden 20. august har der været 731 indlæg i dk.fritid.foto.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-11-02 10:10

Kurt Hansen wrote:

> Siden 20. august har der været 731 indlæg i dk.fritid.foto.

Det er stadig ikke mere en der kan gennemlæses på nogle
timer, og hvis vi holder det op imod, at det sagtens kan ta'
en lille times tid at formulere og skrive et veldokumenteret
svar, så er det vel ikke et så stort et forlangende, at nye
brugere bør læse en måneds tid tilbage, inden de gentager et
spørgsmål, som allerede er stillet og besvaret flere gange.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 22-11-02 14:05

Hej

Ebesen skrev:

> Og lad mig så sige, at jeg har set mange billeder gennem årene,
> og jeg har endnu har til gode, at se billeder taget med et
> HP-digicam, der er bare nogenlunde gode.

I et tidligere indlæg, skriver du at kameraet kun er værktøjet til at lave
billedet med, og hvor ved du fra at du ikke har set et godt billede taget
med et HP.
Og ved du også at du sårer dem der har sparet sammen til, og købt et HP
kamera.
Du tænker ikke positivt, lad alle beholde glæden ved at fotografere, og lad
være med at føle dig som den du tror du er, føl dig hellere som et jævnt
menneske der gerne vil hjælpe med at besvare spørgsmålene i gruppen.
Kan du ikke få noget positivt frem, så undlad at svare.
Efter længere tids udblæsninger med den galle du føder dine indlæg med, kan
du snart være på randen af et sammenbrud.

Symptomer:

Rastløshed
Følelsen af ikke at slå til
Søvnbesvær
Ofte forskydning af døgnrytmen
Mavebesvær, kan give sår på slimhinden
Svækket immunforsvar

Behandling:

Tænk positivt !
Motion !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-11-02 15:05

"www.analogfoto.dk L Langgaard" wrote:

> I et tidligere indlæg, skriver du at kameraet kun er værktøjet
> til at lave billedet med, og hvor ved du fra at du ikke har set
> et godt billede taget med et HP.

Det er korrekt, kameraet er kun et stykke værktøj, det er
fotografen der skaber billedet, men der findes desværre
producenter, som er villige til at fremstille dårligt
værktøj, for at score kassen på de forbrugere, der kun
focuserer på den lave pris.

Hvis vi skal ta' din argumentation alvorligt, så skal vi
jo slet ikke gå ind i en debat om hvilke digicam's, der er
gode, og hvilke der ikke er pengene værd.

Det gør det jo meget nemt, for så kan vi fremover besvare
alle forbrugerspørgsmålene, med et "bare køb det"...!

Men så enkelt er det desværre ikke, og det ved du også godt,
for hvor mange gange har vi ikke oplevet, at brugere har
måttet konstatere, at det billige digicam de har købt, har
nogle alvorlige begrænsninger.

Og hvis folk allerede har sparet længe, for at købe et
digicam til f.eks. 3.000 kr., så er der dælme ekstra langt
hen til et rimmeligt godt digicam til en 5 - 6.000 kr.

Så jeg synes ikke det er forkert, at vi råder folk til at
spare lidt flere penge sammen, så de kan starte med et
stykke værktøj, der på alle de væssentligste punkter er
nogenlunde ok.

Og så kan jeg kun sige, at jeg ikke har set et godt billede,
hvor der nedenunder stod, optaget med HP XXX kamera, men du
må da gerne vise mig et...:)

PS: Jeg ved godt at du har købt dig et HP-digicam, og det er
jo lidt morsomt, for jeg kan med garanti finde et gammelt
indlæg på Google, hvor du skriver et eller andet i stil med,
at det kun er digitale SLR-kameraer, der dur til noget. :)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 22-11-02 15:46

Fra : Onkel Dunkel

Dato : 22-11-02 17:37

"Nicolai Larsen" <cbaoth@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

Der kommer ikke noget seriøst ud af denne diskussion, og jeg synes
egentlig bare det ligner endnu en omgang "ebbe-bashing".

Ebbe har foreslået at "newbie" digital-fotografer kigger på det
omdiskuterede hæfte. Fair enough. Om det er et super svar eller ej er
ligegyldigt. Det er op til den enkelte at følge rådet eller lade være.

Denne diskussion har fyldt rundt regnet 50% af gruppens volumen de sidste
par dage, og relevansen for denne gruppe har været tvivlsom. Er det ikke
ved at være nok??? Drop den diskussion og kom videre!

hAHAHAHAHAHAH, DEN MÅ JEG HUSKE....eBBE-BASHING........HAHAHHAHAHAHAHAHHAH