Natmænd på Mors
Fra : Ib J

Dato : 20-11-02 10:46

Min 3xtipoldefar var natmand Peder Jensen i Vils, Vejerslev sogn, Morsø Sdr,
herred i slutningen af 1700-tallet. Jeg har fundet lidt om ham i F. Dyrlund
'Tatere og Natmandsfolk i Danmark'. Han 'konverterede' åbenbart fredeligt
til en mere borgerlig tilværelse som husmand.

Men jeg vil gerne vide om der findes mere på skrift om natmændenes liv og
virke specielt på Mors. De fleste standardværker (H.P. Hansen og Anton
Gaardboe) synes at gå udenom denne ø.

gode hilsener

Ib Jørgensen
Aalborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-02 12:56

"Ib J" <ibj@mail1.stofanet.dk> skrev Wed, 20 Nov 2002 10:45:57 +0100

> [...]
>'Tatere og Natmandsfolk i Danmark'. Han 'konverterede' åbenbart fredeligt
>til en mere borgerlig tilværelse som husmand.

Ihvertfald ifølge H. P. Hansen indeholder Dyrbergs bog en række
fejlslutninger. Specielt sammenblandingen af Tatere og Natmænd, som
vitterligt er to vidt forskellige ting.

>Men jeg vil gerne vide om der findes mere på skrift om natmændenes liv og
>virke specielt på Mors. De fleste standardværker (H.P. Hansen og Anton
>Gaardboe) synes at gå udenom denne ø.

Det er nok rigtig, at H. P. Hansen, som vel er den der har skrevet mest
sagligt om disse folk (ja måske den eneste der har overhovedet skrevet
sagligt om dem), mest holder sig til det midt- vestjydske.
Men feks. Aakjær har jo da lejlighedsvis skrevet om Rønbjerg-folkene.

Og ligesom Rind- Dejbjerg- og Vardefolkene mere eller mindre var sider
af den samme sag, så har der vel også deroppe været tætte bånd hen over
sognegrænserne.?

Jeg kan desværre ikke lige ryste en titel ud af ærmet, men "Fra min
Hjemstavns Saga" ville nok være et godt bud.

Anton Gaardboe, som du selv nævner, har skrevet en bog om Himmerlands
rakkere. Men jeg kender den ikke, og ved altså heller ikke om der skulle
være forbindelser til Mors derfra.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Krabsen

Dato : 20-11-02 15:45

Ikke så vidt jeg husker, men vi har lige flyttet rundt på reoler, og jeg kan
sgutte finde den..

mvh
Krabsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-11-02 00:25

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev Wed, 20 Nov 2002 15:44:40 +0100

>Ikke så vidt jeg husker, men vi har lige flyttet rundt på reoler, og jeg kan
>sgutte finde den..

Og endelig skal man jo også lige huske på, at det at være natmand jo
oprindeligt var et respekteret og beskyttet erhverv. Og en absolut
nødvendig funktion i de større byer.

Der har jo været natmænd overalt, og det er da langt fra dem alle der
har haft nogen tilknytning til de vel oprindeligt allerhøjest 5 - 6
familier, der senere er blevet kendt som Natmandsfolket (Skøjerne,
Rakkerne, Kjæltringerne, osv.).

Men på den anden side, hvis vi befinder os i Rønbjerg og nærmeste omegn,
Dejbjerg og nærmeste omegn, Rind og nærmeste omegn, eller Outrup og
nærmeste omgen - så er muligheden jo nok nærliggende.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 21-11-02 20:13

"Ib J" <ibj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg vil gerne vide om der findes mere på skrift om natmændenes liv og
> virke specielt på Mors. De fleste standardværker (H.P. Hansen og Anton
> Gaardboe) synes at gå udenom denne ø.

Der findes er serie på fire bøger:

August F. Schmidt: Morsingboer i gamle Dage : (en
kulturhistorisk-folkloristisk Skildring)

Jeg kan ikke huske om der er nævnt noget om natmænd, men måske... Hvis du
ikke kender bøgerne, vil de måske under alle omstændigheder være
interessante for dig.

mvh

Bjarne Damsgaard