Din personlige Top 5 instruktører
Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 19-11-02 23:18

And the winners are:

1. Stanley Kubrick
2. Francis Ford Coppola
3. Steven Spielberg
4. David Lynch
5. Lars von Trier

I tilfældig rækkefølge.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Rasmus Wulff Jensen

Dato : 19-11-02 23:27

Skal vi også igang der

Ja top 5 er:

01. Robert Zemeckis (Contact, Back To The Future, Forrest Gump, mv....)
02. Baz Luhrman (Strictly Ballroom, Romeo+Julie, Moulin Rouge,*)
03. Steven Spielberg (...ja hvor skal man begynde
04. James Cameron (The Abyss, Terminator 2, Aliens, mv.)
05. Luc Besson (Leon, Le Grand Bleu, 5. Element, Taxi 1+2, m.v)
(listen er ikke prioriteret)

* = det var desværre det, glæder mig til hans fortolkning af Alexander den
store

/Rasmus

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 19-11-02 23:50

"Rasmus Wulff Jensen" <wulff-jensen@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
> 04. James Cameron (The Abyss, Terminator 2, Aliens, mv.)
> 05. Luc Besson (Leon, Le Grand Bleu, 5. Element, Taxi 1+2, m.v)

Luc Besson har hverken instrueret Taxi 1 eller 2. Han har 'kun' været manden
bag historien. Det er Gérard Pirès og Gérard Krawczyk som har intrueret dem.

Min top5 over intruktører kommer nok til at indeholde

Dreyer La Passion de Jean d'Arc, Vredens Dag, Ordet
Trier, Europa, Riget, Idioterne osv.
Hitchcock 39 steps, North By North West, Rebecca osv.
Kubrick Lolitta, Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop
Worrying and Love the Bomb, Spartacus.osv.
Kevin Smith Clerks, Mallrats, Chasing Amy, Dogma
Kurosawa Rashomon, Yojimbo, Syv Samurajer osv.
Howard Hawks Scarface the Shame of the Nation, Gentlemen Prefer Blondes,
The Big Sleep, His Girl Friday,
Only Angels Have Wings, Bringing Up Baby OSV

Hovsa det er vist mere end fem, og jeg er slet ikke færdig.

mvh Magnus

Fra : Kevin

Dato : 20-11-02 00:20

....Og mine 5 er :

1. Jean-Pierre Jeunet
2. Ridley Scott
3. Steven Spielberg
4. Martin Scorsese
5. Joel Coen

Også i tilfældig rækkefølge.
--

Hilsen Kevin

" Dén som ikke henføres over universets storhed, har ingen sjæl"
- Einstein

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 20-11-02 01:52

Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> writes:
> And the winners are:
Mine 5 følger:

1. Darren Aronofsky
2. Stanley Kubrick
3. Martin Scorsese
4. Francis Ford Coppola
5. David Fincher

Den er MEGET tricky, og rækkefølgen er meget varierende.... Coppola har
lavet 4 af mine yndlingsfilm, Kubrick flere, alle Aronofskys film er
top-notch hos mig, Scorsese har ca. ligeså mange som Kubrick og David
Fincher har også et par af de store. Der er dog mange andre der
fortjener at blive nævnt, og Baz Luhrmann kunne godt snige sig ind,
ligesom Frank Darabont og Robert Zemeckis.... Stopper bare her og siger
at der er _mange_ der ikke er blevet nævnt ;)

--
Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk - http://www.minefilm.tk

Fra : ML-78

Dato : 20-11-02 02:00

1. Roman Polanski
2. Alfred Hitchcock
3. Roger Corman
4. Stanley Kubrick
5. Federico Fellini

ML-78

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 20-11-02 05:12

Hmmm...

1. Peter Jackson - det til trods for at jeg kun har set LOTR:FOTR af hans
film...så grundlaget kunne være bedre for at vælge ham.
2. Orson Welles - da han var på toppen. Uha han var god!
3. Steven Spielberg - når han er bedst. Så rykker han!
4. Luc Besson - 5th Element anyone?
5. Erik Balling - dejlige danske folkekomedier og serier

MvH Aragorn_dk

Fra : Michael Westi

Dato : 20-11-02 09:09

Tilfældig rækkefølge. Og en top 5 liste er ikke nok

1. Akira Kurosawa
2. David Lean
3. Jacques Tati
4. John Ford
5. Frederico Fellini

--
Mvh Michael
"The intelligence on this globe is constant

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-11-02 05:34

1. Stanley Kubrick
2. Peter Jackson (det er ikke løgn, har i SET 'Forgotten Silver' og 'Bad
Taste'?)
3. Steven Spielberg
4. Luc Besson
5. Francis Ford Coppola

Jeg ville egentlig gerne inkludere George Lucas, men han er røget et stykke
ned af min liste de senere par år...

Fra : Per Kristensen

Dato : 20-11-02 09:15

1. James Cameron
2. David Fincher
3. Brian De Palma
4. Peter Jackson
5. Steven Spielberg
6. Wachowski Bros
7. Joel Coen
o.s.v.

Fra : Anders Hertz

Dato : 20-11-02 10:02

Steven Spielberg (Shindlers List, Saving Private Ryan osv)
Francis Ford Coppola (Godfather I + II + III, Appocalypse Now)
James Cameron (Abyss, Aliens)
Sam Raimi (Evil Dead, Spideman)
Sergio Leone (The Good The Bad The Ugly)

Ikke prioriteret

/Anders

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 20-11-02 13:45

Morten Bowman Hansen skrev:
> And the winners are:

Woody Allen, Mike Nichols, Alan J. Pakula, Steven Spielberg, Bille
August.

Listen er personlig med et vist mål af vilkårlighed, og jeg
betragter mig selv som inkompetent til at navngive verdens fem
bedste instruktører med blot et skær af objektivitet.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : -V-

Dato : 20-11-02 09:13

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote in message

Min top 5:

Alfred Hitchcock
Stanley Kubrick
Orson Welles
Steven Speilberg
Akira Kurosawa

Igen, ingen speciel rækkefølge.

-V-

Fra : Morten DH

Dato : 20-11-02 22:51

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Og mit bud i vilkårlig rækkefølge:

Dario Argento
Ryuhei Kitamura
George Romero
Sergio Leone
Takashi Miike

Fra : Martin Helbo

Dato : 20-11-02 23:04

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse

Måske lidt mainstream, men de er nu lidt sværere at huske

Martin Scorsese
David Fincher
Steven Spielberg
Joel Coen
james cameron

/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-02 23:51

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> wrote in message
> And the winners are:

1. Christopher Nolan (glæder mig til jeg skal se Insomnia)
2. Orson Wells (Citizen Kane)
3. Akira Kurosawa (Shichinin No Samurai, Dersu Uzala)
4. Peter Jackson (Har set Bad Taste/Braindead!)
5. David Fincher/Wachowski Brothers/Steven Spielberg/Alfred Hitchcock/Roman
Polanski/David Lynch/Ridley Scott/Woody Allen/Sam Raimi/William Malone/...

Puha - den sidste var svær...

--
Bo Kristensen
If builders built buildings the way programmers wrote programs, the first

Fra : T. Liljeberg

Dato : 24-11-02 23:26

On Tue, 19 Nov 2002 23:17:55 +0100, Morten Bowman Hansen
<morten@NOSPAMbowman.dk> wrote:

>And the winners are:

Kurosawa
Hitchcock
Coppola
Fellini
Kubrick

Tom

--
It's well-known that anti-Americanism has its roots
in sexual impotence, at least in Europe.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-11-02 23:26

Morten Bowman Hansen skrev:
> And the winners are:

Ovenstående ord bliver aktuelle igen med denne hurtige optælling af
instruktørtrådens stemmer, som jeg - modsætningsvis bedste
film-tråden - vovede at stemme i.

Der er ikke taget hensyn til listeprioriteringer, bortset fra at fra
lister med flere end fem navne er de fem første talt med.

Steven Spielberg (10)
Stanley Kubrick (6)
Francis Ford Coppola (4)
James Cameron (4)
David Fincher (4)
Peter Jackson (4)
Luc Besson (3)
Akira Kurosawa (3)
Alfred Hitchcock (3)
Martin Scorsese (3)
Orson Welles (3)
Joel Coen (2)
Lars von Trier (2)
Federico Fellini (2)
Sergio Leone (2)
Robert Zemeckis
Baz Luhrman
David Lynch
Jean-Pierre Jeunet
Ridley Scott
Darren Aronofsky
Roman Polanski
Roger Corman
Erik Balling
David Lean
Jacques Tati
John Ford
Brian De Palma
Sam Raimi
Woody Allen
Mike Nichols
Alan J. Pakula
Bille August
Dario Argento
Ryuhei Kitamura
George Romero
Takashi Miike
Christopher Nolan
Carl Th. Dreyer
Kevin Smith

Sådanne afstemninger og stemmetal kan give anledning til mange sjove
overvejelser. Vidste I f.eks., at Peter Jackson er en lige så god
instruktør som Dreyer, Trier og August tilsammen? Eller at Spielberg
er ti gange så god som Allen? Det ved I nu.

--
Peter Brandt Nielsen / http://brandtnielsen.adr.dk
Læs om dk.kultur.film: http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.film/