Div-positionering
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-11-02 23:23

Hvis man vil have flere div'er placeret ved siden af hinanden (frem for
under hinanden), findes der så nogen anden metode end at bruge display:
table-cell eller evt. at bruge tabeller?

<!-- Div'en, som de andre div'er skal ligge inde i.
De andre div'er skal ligge ved siden af hinanden. -->

Jeg kan ikke bruge span i ovenstående tilfælde, fordi width så ikke virker.
Absolut positionering kan jeg godt bruge, men det er for ufleksibelt:
Ændrer jeg én værdi ét sted, skal jeg lige pludselig til at ændre en masse
andre steder.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-11-02 23:30

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Hvis man vil have flere div'er placeret ved siden af hinanden
> (frem for under hinanden), findes der så nogen anden metode
> end at bruge display: table-cell eller evt. at bruge tabeller?

Float?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 19-11-02 23:42

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Float?

Tak.

float: left på div1 og div2 gør, at det virker.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-11-02 00:42

Jonas Koch Bentzen wrote:

> float: left på div1 og div2 gør, at det virker.

Men, fandt jeg lige ud af, holder-div'en udvider sig ikke, sådan at den
passer med den samlede størrelse på de tre div'er, den holder. Normalt vil
holder-div'en jo udvide sig og holde de tre div'er, men ikke, når man
bruger float: left på div1 og div2. Hvad kan man gøre ved det?

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-11-02 10:06

Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> holder-div'en jo udvide sig og holde de tre div'er, men ikke, når man
> bruger float: left på div1 og div2. Hvad kan man gøre ved det?

Et alternativ til float: løsningen kunne være position:absolute.

Jeg har lavet et lille forsøg med det nederst på
<http://www.garion.dk/test/index.html>. Det har ikke noget med det
problem jeg beskriver på siden at gøre

Siden validerer (bortset fra manglende charset - som kan være ligemeget
her) som CSS, så det kan ikke være forkert at undlade en top: - position
(det var jeg lidt i tvivl om om man skal angive).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Brian Hjøllund

Dato : 20-11-02 11:03

> [...]
>holder-div'en jo udvide sig og holde de tre div'er, men ikke, når man
>bruger float: left på div1 og div2. Hvad kan man gøre ved det?

Indsæt en <div> lige efter den sidste div (div2) som har style="clear:
both; height: 1px; overflow: hidden"

/Brian
http://www.hybreed.net

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-02 01:05

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Men, fandt jeg lige ud af, holder-div'en udvider sig ikke,
> sådan at den passer med den samlede størrelse på de tre
> div'er, den holder.

Hjælper det at sætte overflow: auto;? - evt. også width: auto;

Ellers skal du kigge på alternative værdier af display.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-11-02 10:48

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hjælper det at sætte overflow: auto;? - evt. også width: auto;

Kun i Mozilla - ikke i Opera 6 og Konqueror.

--
Jonas Koch Bentzen