Gutzon
Fra : Evan Agerbo

Dato : 19-11-02 22:52

Hej NG

Jeg har et "mystisk" navn på et barn fra FT 1845 og vedkommende hedder
GUTZON, men er det en dreng eller en pige. Kender nogle til dette navn fra
andre steder, dette er i Vennebjerg sogn i Nordjylland.

På forhånd tak.

--
VH Evan Agerbo

Denne email er tjekket for virus med norton

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-02 01:08

"Evan Agerbo" <Agerbo@mail1.stofanet.dk> skrev Tue, 19 Nov 2002 22:51:30
+0100

> [...]
>GUTZON, men er det en dreng eller en pige. Kender nogle til dette navn fra
>andre steder, dette er i Vennebjerg sogn i Nordjylland.

Han er jo noteret som "Deres Søn", så man vel formode det er en dreng. ?

Samme tid er der også een i Serritslev og een i Børglum, de er begge
noteret som mandskøn.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Krabsen

Dato : 20-11-02 09:01

Gutzon er et af de mest berømte danske fornavne!

Når nu AF nævner Børglum er det vel på sin plads at erindre om, at et af
verdens bedst kendte monumenter er lavet af en dansk udvandrer.

Nemlig mr. Gutzon Borglum, der er billedhuggeren bag Mount Rushmore National
Memorial i South Dakota...

Gæt selv, hvor han er udvandret fra..

mvh
Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 20-11-02 12:12

Et kuriosum for at bevise, at jeg osse kan være OT:

En - i visse kredse - verdensberømt Amerikaner bor nu i det hus, som Gutzom
byggede til sig selv; nemlig Mort Walker, der er manden bag tegneserier som
Basserne og Mads og Misse.

/Krabsen

Fra : Evan Agerbo

Dato : 20-11-02 22:11

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:arfffi$pog$1@sunsite.dk...
> Gutzon er et af de mest berømte danske fornavne!
>
> Når nu AF nævner Børglum er det vel på sin plads at erindre om, at et af
> verdens bedst kendte monumenter er lavet af en dansk udvandrer.

Ja det er da rigtig, jeg har jo selv været der og læst om ham, jeg har vist
ikke tænkt mig om , så tak for det.

VH Evan

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-11-02 01:50

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev Wed, 20 Nov 2002 09:00:48 +0100

> [...]
>verdens bedst kendte monumenter er lavet af en dansk udvandrer.
>
>Nemlig mr. Gutzon Borglum, der er billedhuggeren bag Mount Rushmore National

Hmm, mon ikke det var hans far der udvandrede. Flerkoneri var vist ikke
så almindeligt i Vendsyssel på det tidspunkt.

X--------------------------
John Gutzon de la Mothe Borglum liked to tinker with his own legend,
subtracting a few years from his age, changing the story of his
parentage. The best archival research has revealed that he was born in
1867 to one of the wives of a Danish Mormon bigamist. When his father
decided to conform to societal norms that were pressing westward with
the pioneers, he abandoned Gutzon's mother, and remained married to his
first wife, her sister.
X-------------------------

(John Gutzon er iøvrigt født i Idaho)

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Evan Agerbo

Dato : 21-11-02 22:40

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> "Evan Agerbo" <Agerbo@mail1.stofanet.dk> skrev Tue, 19 Nov 2002 22:51:30
> +0100

> Han er jo noteret som "Deres Søn", så man vel formode det er en dreng. ?

Nej der står deres børn. Så der af kan man ikke se at det er en dreng.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-11-02 01:50

"Evan Agerbo" <Agerbo@mail1.stofanet.dk> skrev Thu, 21 Nov 2002 22:39:48
+0100

>Nej der står deres børn. Så der af kan man ikke se at det er en dreng.

Hmm. Nu bliver jeg lidt forvirret. )

Du skrev i Vennebjerg sogn 1845. Der finder jeg ikke nogen Gutzon.

Jeg trorede derfor du mente Vennerslev Herred, og der er netop en enkelt
dreng i 1845 i Hjørring Købstad:
Gutzon Johan Børglum; 11; Ugift; Hjørring; Deres søn

Måske faderen til den Johan Gutzon Børglum som Krabsen omtalte.

--
mvh, A:\Feldborg