Køb af mikrokort hos LAV
Fra : Erik P. Vinther

Dato : 19-11-02 20:42

Hej,

Hvis man ønsker at købe kopier af mikrokort i Viborg, skal man så købe alle
kort i en bestemt arkivsignatur (fx. C345), alle kort i et bestem løbenr
(fx. 11 kort i TODBJERG, nr. 7, 1848-1865), eller kan man købe enkeltekort
(fx. 1/11 og 7/11)?

vh
Erik

Arkivsignatur: C345 Sign Sogn Løbenr. Fra Til Kort
antal Bemærkninger
C345 TODBJERG 5 1814 1833 7
C345 TODBJERG 6 1834 1847 7
C345 TODBJERG 7 1848 1865 11
C345 TODBJERG 8 1865 1884 9
C345 TODBJERG 9 1885 1892 3
C345 TODBJERG 14 1822 1847 2
C345 TODBJERG 15 1832 1833 1
C345 MEJLBY 20 1814 1847 6
C345 MEJLBY 21 1848 1867 7
C345 MEJLBY 22 1868 1892 7
C345 MEJLBY 24 1830 1848 2

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-11-02 22:00

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (fx. 11 kort i TODBJERG, nr. 7, 1848-1865), eller kan man købe enkeltekort

Hej Erik,
Jeg vil meget nødig lyde arrogant, og dette er absolut ment positivt:

Ring dog og spørg! http://www.sa.dk/saf/default.htm
Tlf: 86 62 17 88 (kl. 8-15)

Det gjorde min svigermoder i fredags. Hun troede man på forhånd både skulle
købe et katalog til 90,- kr og kende en masse koder og numre og hvad ved
jeg. Hun fandt heldigvis (naturligvis) ud af, at der sad et flinkt menneske
i røret i den anden ende, som hjalp hende med at bestille lige præcis de
kort fra de sogne, fra de år hun havde brug , uden nogen yderligere
dikkedarer.
Folk er såmænd så flinke.........

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 19-11-02 22:52

De er altid flinke i Viborg, og hjælper dig til at købe det du har brug for.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 20-11-02 01:08

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev Tue, 19 Nov 2002 20:41:42 +0100

>Hvis man ønsker at købe kopier af mikrokort i Viborg, skal man så købe alle

Mig bekendt kan du godt købe enkelte kort. Og jo mere præcise
oplysninger du kan give om hvilke kort du ønsker, jo nemmere er det
naturligvis for personalet dér.

Men du kan roligt ringe eller skrive direkte til Filmningscentret og
forelægge dine ønsker, de er normalvis meget flinke til at besvare
spørgsmål.

Statens Arkivers Filmningscenter
Ll. Sct. Hans Gade 5
DK - 8800 Viborg

am@lav.sa.dk
saf@sa.dk
wwwbestilsaf@saf.sa.dk

Telefon: + 45 86 62 17 88
Telefax: + 45 86 60 10 06

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-11-02 04:05

Arne Feldborg wrote:
> Mig bekendt kan du godt købe enkelte kort.
Nej, og ja. Man kan svjv kun købe serier, der dog kan være et enkelt kort
)
Prisen for eet kort er også meget stor i forhold til at købe nogle stykker,
da der er et ekspeditionsgebyr kr.25,- og porto oven i hver bestilling.

Ud for hver serie er i kataloget angivet hvor mange kort der er i serien og
det er ikke umiddelbart muligt ud fra kataloget at bestemme hvilket kort i
serien der indeholder den ønskede oplysning, hvad der gør det vanskeligt for
personalet at give en sådan oplysning.
F.eks. fra LAK's katalog:
334 Holbæk Skt. Nikolai
1-334-1 1634-1699 F 12 kort
Dem må man så svjv købe samlet.

Og samme:
1-334-4 1633-1796 F 10 kort
Af kataloget fremgår ikke hvilke fødselsoplysninger man finder i den ene og
hvilke i den anden - om man så kan få de flinke damer til at undersøge det
er jeg noget i tvivl om, men jeg mener ikke de svarer på andet end hvad man
kan se i katalogerne.

Men det er rigtigt de er meget flinke i Viborg
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Ulla Hilbert

Dato : 20-11-02 20:14

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvis man ønsker at købe kopier af mikrokort i Viborg, skal man så købe
alle
> kort i en bestemt arkivsignatur (fx. C345), alle kort i et bestem løbenr
> (fx. 11 kort i TODBJERG, nr. 7, 1848-1865), eller kan man købe enkeltekort
> (fx. 1/11 og 7/11)?
>
> vh
> Erik
>
> Arkivsignatur: C345 Sign Sogn Løbenr. Fra Til Kort
> [...]
Hej.
Jeg har alle kort fra Todbjerg og Mejlby, Så hvis du i første omgang er
interessert kan jeg godt se efter noget for dig.
Jeg ved ikke om de kan købes enkeltvis
Hilsen Ulla Hilbert
puas@post2.tele.dk

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 20-11-02 23:18

Hej Ulla,

Det er meget venligt af dig. Hvis jeg kan få dig til at bekræfte - eller
afkræfte - nedenstående vil jeg være mægtig glad (ud over datoerne og navnet
er jeg meget interesseret i om slægtsnavnet Vinther er nævnte i kirkebogen,
og om det er stavet med V eller W). Hvis du også kunne oplyse hvilket
mikrokort begivenheden kan findes på er det bare helt super.

DØDE:

18. December 1816, Anders Nielsen Vinther, Mejlby

4. December 1860, Niels Andersen Vinther, Mejlby

13. juli 1875, Søren Nielsen Vinther, Mejlby

FØDTE:

8. december 1854, Anton Marius Sørensen, Mejlby

7. maj 1858, Jens Christian Sørensen, Mejlby

[Forældre til begge drenge: Søren Nielsen Vinther & Mette Margrethe
Jensdatter ?]

På forhånd mange tak.

Erik