MS Windows
briani 27239
Vedr. System.ini og sidefil i XP
Fra : Kent

Dato : 19-11-02 20:55

Hej

Jeg har hørt en lille fugl synge om, at man med fordel kan indsætte
linien ConservativeSwapfileUsage=1 under 386enh-sektionen i
System.ini i WinXP. Dermed skulle computeren kun bruge sidefil/swapfil,
hvis al ram er brugt op og det absolut er nødvendigt. Dette ville
selvfølgelig gøre, at ydelsen øges. Naturligvis skal man have
en del ram, over 256 Mb. Jeg har 512 Mb.

Hvad mener du om dette? Er der noget om snakken, og er det sikkert
nok at gøre?

Hvis ja, kan man så gøre det uden manuelt at skulle rette det i System.ini?
Dvs. kan man klikke sig vej?

Håber på svar.

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 00:34

Kent skrev:

> Jeg har hørt en lille fugl synge om, at man med fordel kan indsætte
> linien ConservativeSwapfileUsage=1 under 386enh-sektionen i
> System.ini i WinXP

Jeg troede System.ini hørte fortiden til, men ok. Det er muligt at
det også virker i WinXP, men oprindelig er ConservativeSwapfileUsage=1
noget man gjorde på Win9x-platformen.

> Hvad mener du om dette? Er der noget om snakken, og er det sikkert
> nok at gøre?

Sikkert og sikkert. Alt kan vel gå galt, men virker det ikke så sletter
man vel bare linien i System.ini igen.

> Hvis ja, kan man så gøre det uden manuelt at skulle rette det i
> System.ini? Dvs. kan man klikke sig vej?

Jeg ville helt klart hellere vælge at køre med det tips som er nævnt
på følgende side i stedet:
<http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793>
(Jeg tænker på DisablePagingExecutive=1).

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 20-11-02 16:55

> [...]
> <http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793>
> (Jeg tænker på DisablePagingExecutive=1).

Jeg har nu ændret værdien for DisablePagingExecutive til 1. Dog synes jeg
ikke
rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel.

Tippet går jo på Windows 2000 pro. Jeg har XP. Virker det også efter
hinsigten i XP - ved du noget om det?

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 17:10

Kent skrev:

> Jeg har nu ændret værdien for DisablePagingExecutive til 1. Dog
> synes jeg ikke rigtigt, jeg kan mærke nogen forskel.

Spørgsmålet er så om du vil kunne mærke nogen forskel hvis du i
stedet brugte ConservativeSwapfileUsage=1. Jeg tvivler.

> Tippet går jo på Windows 2000 pro. Jeg har XP. Virker det også
> efter hinsigten i XP - ved du noget om det?

Jeg bruger både Win2000 og XP og har indstillet det som beskrevet
på det link jeg sendte tidligere. Det var dog ikke lige det med
DisablePagingExecutive=1 jeg kunne mærke mest til, men nærmere
aktiveringen af LargeSystemCache. Det behøver du dog ikke at gå i
regdatabasen for at ændre, for det kan ændres her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/system_cache.png>

Om det er en fordel er helt afhængig af hvordan man bruger sin pc.
Jeg har altid et hav af programmer åbnet på samme tid og har også
en hel del tjenester kørende, så for mig virker 'System cache'
bedst, men det betyder ikke at det er det bedste hos dig.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 20-11-02 18:34

> [...]
> en hel del tjenester kørende, så for mig virker 'System cache'
> bedst, men det betyder ikke at det er det bedste hos dig.

Vil det sige, at hvis jeg kører et meget krævende spil som fx
Battlefield1942,
vil det nok ikke være en god ide at aktivere LageSystemCache? Ja, jeg
kunne selvfølgelig bare afprøve det, men nu spørger jeg dig lige .

Vh
Kent

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 19:00

Kent skrev:

> [...]
> Battlefield1942, vil det nok ikke være en god ide at aktivere
> LageSystemCache? Ja, jeg kunne selvfølgelig bare afprøve det, men

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/programs_or_cache.gif>
Som nævnt så har jeg mange programmer kørende på samme tid, så jeg
får mest ud af af køre med en stor cache, men standardindstillingen
giver bedre ydelse til hver enkelt program, så vidt jeg kan forstå
på hjælpen i WinXP.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 20-11-02 01:30

"Kent" <SunshineNOSPAM@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig gøre, at ydelsen øges. Naturligvis skal man have
> en del ram, over 256 Mb. Jeg har 512 Mb.

Jeg har 512 og når jeg blot surfer osv. har den altid omkring 250-300 MB
ram fri, så det fungerer engetlig fint.
> Hvad mener du om dette? Er der noget om snakken, og er det sikkert
> nok at gøre?
Det virker.. jeg har gjort det med fordel.!!!

> Hvis ja, kan man så gøre det uden manuelt at skulle rette det i
System.ini?
> Dvs. kan man klikke sig vej?

Tryk:
Start/Kør
Skriv: msconfig
vælg system.ini fanebladet
expand: 386enh
Vælg: NY
sæt følgende ind: ConservativeSwapfileUsage=1
marker med flueben at den skal bruges.
Reboot
så er den der

VEnligst

Thomas

Fra : Kent

Dato : 20-11-02 17:00

"Thomas" <Plasmafusion@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> expand: 386enh
> Vælg: NY
> sæt følgende ind: ConservativeSwapfileUsage=1

Hej Thomas.

Jeg blive nødt til at spørge dig om du - som jeg - har Windows XP?
Som du måske har læst i Madsens indlæg, tvivler han lidt på
effekten af ændringen i Reg.databasen i Windows XP.

Fungerer spil også fint med denne ændring. Det er vel ikke sådan, at du
spiller Battlefield 1942? Bliver de 512 Mb Ram ikke brugt op?

Såvidt jeg har forstået, vil sidefilen blive aktiveret, hvis rammen bliver
brugt op. Altså er der ikke fare for, at systemet går ned, eller hvad?

På hvad måde helt konkret kan du se forbedringerne i ydelsen?

Det var mange spørgsmål, men jeg håber, du igen vil hjælpe mig

Vh
Kent

Fra : Thomas

Dato : 21-11-02 06:45

> Jeg blive nødt til at spørge dig om du - som jeg - har Windows XP?
> Som du måske har læst i Madsens indlæg, tvivler han lidt på
> effekten af ændringen i Reg.databasen i Windows XP.
Det skal han da have lov til.

> Fungerer spil også fint med denne ændring. Det er vel ikke sådan, at du
> spiller Battlefield 1942? Bliver de 512 Mb Ram ikke brugt op?

Ja.. jeg har gamet, Medal of honor AA, counterstrike, Morrowind, Hitman 2,
Doom 3 demo, uden et eneste problem.

> Såvidt jeg har forstået, vil sidefilen blive aktiveret, hvis rammen bliver
> brugt op. Altså er der ikke fare for, at systemet går ned, eller hvad?

Korrekt. Swapfilen bliver aktiveret hvis der er brug for den.
Fidusen er at du tvinger Windows til at ligge systemfiler i rammene, fremfor
på din harrdisk/Swapfil.
DVS. al tilgang til dine windowsdata går extremt meget hurtigere end hvis
der skal læses fra din harddisk.

> På hvad måde helt konkret kan du se forbedringerne i ydelsen?

Du kan generelt bare se det på hvordan windows arbejder.
Programmer bliver åbnet en smule hurtigere osv.

Venligst
Thomas.

PS: Skulle du efter at have prøvet det ,mene at det er totalt irrelevant,
kan du jo bare fjerne markeringen.
Det er jo ikke et permanenet tweak du laver, men bare en reversibel ændring,
så der er ingen grund til at "frygte" at prøve det.