Ancistrus med mave "bloat"
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 19-11-02 18:43

Hej,

håber I kan hjælpe mig:

jeg har lige fisket en død Ancistrus dolichopterus op af mit akvarium. Dens
mave var temmelig oppustet, og nu kan jeg se på en anden tilbageværende
Ancistrus, at dens mave er i samme stand. Mallerne er ca. 6 mdr. gamle, og
blev introduceret i mit akvarium for ca. 1½ måned siden.

Da jeg ikke mener at overfodre dem, og jeg ikke kan se sygdomstegn, er jeg
meget i tvivl om hvad der kan være galt -nogen ideer/forslag?

vh. Jørgen

Fra : Plesner

Dato : 19-11-02 22:25

> [...]
> tilbageværende Ancistrus, at dens mave er i samme stand. Mallerne er
> ca. 6 mdr. gamle, og blev introduceret i mit akvarium for ca. 1½ måned

Jeg sidder her med et billede af en malle med oppustet mave - desværre er
beskrivelsen ikke bedre end 'bakteriel infektion'.

Plesner

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 19-11-02 23:22

Hej,

"Plesner" <you@wish.net> wrote in message
> Jeg sidder her med et billede af en malle med oppustet mave - desværre er
> beskrivelsen ikke bedre end 'bakteriel infektion'.

Nej, det var også alt hvad jeg har kunnet finde på nettet -det er lidt
underligt, da jeg har to andre, som fungerer fint. Jeg anskaffede 5 for
noget tid siden, og indtil nu er to døde -uden at jeg har kunnet se nogle
klare symptomer på hvad der har været galt. Jeg kan selvfølgelig også have
fået nogle som ikke har været de stærkeste (svært at se på temmeligt unge
Ancistrus -synes jeg)...

Nå, der må lidt Darwinisme til, hvis ikke jeg kan komme frem til
andet -selvom det er ærgerligt...

vh. Jørgen

Fra : Madsen

Dato : 20-11-02 00:48

Jørgen Østergaard skrev:

> Mallerne er ca. 6 mdr. gamle, og blev introduceret i mit akvarium
> for ca. 1½ måned siden.

En bekendt har haft det samme problem med sine unge Xenocara-maller.
Løsningen var en kur med Aquafuran. Som nævnt tidligere i gruppen
så kan man med fordel købe produktet Furapond som er billigere end
Aquafuran. (Det aktive stof er Nifurpirinol og det findes i begge
produkter).

Madsen.

Fra : Linux

Dato : 19-11-02 21:43

Hej Jørgen.

det var ikke så godt men du kan jo prøve at "obducere"
den :::husk lige hansker :::::var det foresten en han eller hun

mhv. linux

---

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 20-11-02 19:59

Hej Linux,

"Linux" <tbnoglts@oncable.dk> wrote in message
> Hej Jørgen.
>
> det var ikke så godt men du kan jo prøve at "obducere"
> den :::husk lige hansker :::::var det foresten en han eller hun
>
> mhv. linux

svært at sige om det var en han eller hun -når de ikke er så store, så kan
jeg ikke se det (hannerne har ikke fået "gevæksterne" på snuden endnu).
Derfor har jeg heller ikke obduceret den -den er for lille og jeg ville ikke
vide hvad jeg skulle kigge efter...

vh. Jørgen

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 20-11-02 10:20

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.removethis.com> wrote in message
> [...]
>
> Da jeg ikke mener at overfodre dem, og jeg ikke kan se sygdomstegn, er jeg
> meget i tvivl om hvad der kan være galt -nogen ideer/forslag?

Har haft samme problem med malleunger et par gange. Det skyldes dårlig
vandkvalitet eller stress. Er ret sikker på at i mit tilfælde skyldtes det
stress da jeg havde for mange unger ca 150 i et 180 liter akva. Min erfaring
et at når mallen med bloat dør og de andre æder den så smitter det, så
derfor afliver jeg altid straks de maller der er blevet inficeret. Så vidt
jeg ved er det stort set umuligt at kurere, jeg har forsøgt men det er
aldrig lykkes mig at kurere en.

Hilsen

Carsten Nielsen

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-11-02 10:39

Carsten Nielsen <none@none.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arfk49$jcg$1@sunsite.dk...

> [...]
> derfor afliver jeg altid straks de maller der er blevet inficeret. Så vidt
> jeg ved er det stort set umuligt at kurere, jeg har forsøgt men det er

Jeg har selv lavet en hulens masse Ancistuser, og det i et 128 liters.
Jeg fandt ud af, at ungerne skal have enormt meget foder, for ellers
sulter de i hjel, langt mere foder end man ville have forventet
til fisk i den størrelse, fordi de hele tiden skal have mulighed for at
æde. Det skal helst være foder med meget højt indhold af grønt,
f.eks Malawimix, der skal også være noget animalsk protein i foderet,
ellers vokser de ikke optimalt.

Ungerne får meget let stress, hvis de ikke kan søge skjul og få noget ro,
det klarede jeg ved at tage nogle mursten, med huller i og stille
dem ned i akvariet. Murstenene havde huller i 2 forskellige størrelser,
så at de helt små unger valgte dem med de mindste huller.

Vandet skal selvfølgeligt være tip top iorden, og almindeligt postevand
er helt fint for dem.

Det kan være ganske svært at se om en malle har fået "bloat" eller
bugvattersot som vi kalder det her hjemme.
Sygdommen kan kureres med Aquafuran eller Furapond, samme aktive stof.
Sygdommen må blot ikke være for fremskredet.

Carsten

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 20-11-02 19:57

Hej,

mange tak for jeres gode råd. Den er stadig i live, så jeg vil se om ikke
jeg kan nå at få den på ret køl igen.

vh. Jørgen