Boom brake
Fra : Lars Troelsen

Dato : 19-11-02 18:09

Hvordan oversætter jeg bedst udtrykket til dansk? Bombremse? Det er ikke
noget, jeg har set på danske både, men jeg kan forstå, at det er en
anordning, der bremser bommen under en frivillig eller ufrivillig bomning.

Lars

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 19-11-02 21:28

"Lars Troelsen" <lars_troelsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget, jeg har set på danske både, men jeg kan forstå, at det er en
> anordning, der bremser bommen under en frivillig eller ufrivillig bomning.

Mener du "bomstøtte" eller som ofte siges "preventer".

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Lars Troelsen

Dato : 19-11-02 22:31

> Mener du "bomstøtte" eller som ofte siges "preventer".

Nej, det er hverken en bomstøtte eller en preventer. Bremsen sidder monteret
som kickingstrappen, men som en hanefod med et ben ud til hver side. Så vidt
jeg kan forstå, er der så en bremset blok på midten, der gør at bommen ikke
kan bevæge sig så hurtigt fra side til side. Den stopper altså ikke
bomningen, men bremser den. Som sagt har jeg ikke set den på danske både,
men når man søger på nettet kan man finde billeder af den, og den er faktisk
ret smart. Se fx http://www.catalina470.org/html/body_boom_brake.html

Lars

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 19-11-02 22:04

"Lars Troelsen" <lars_troelsen@oncable.dk> wrote in message
> Hvordan oversætter jeg bedst udtrykket til dansk? Bombremse? Det er ikke
> noget, jeg har set på danske både, men jeg kan forstå, at det er en
> anordning, der bremser bommen under en frivillig eller ufrivillig bomning.

Hvis du mener et stykke tovværk der forhindre bommen i at 'bomme', hedder
det vist nok en preventer-guy.