skift af link farve?
Fra : Jonathan Hate

Dato : 19-11-02 17:59

Jeg er meget ny (startede på HTML for 4 dage siden) og håber i
vil lade være med at grine over mit, måske lidt, fjollede
spørgsmål! Anyway...det jeg ønsker at vide er: Hvordan
skifter jeg farven på et link på min side? Altså linket er jo
altid blå og lilla...hvad skal man gøre/skrive for at få lavet om
på dette...så linkets farve måske bliver sort eller grøn!?!?

Håber nogen kan hjælpe!

Fed idé med det her nyhedsgrupper

JH-der glæder sig til når han engang kan hjælpe andre på disse
sider!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-11-02 18:21

Jonathan Hate <slowproductions@hotmail.com> skrev :

> [...]
>altid blå og lilla...hvad skal man gøre/skrive for at få lavet om
>på dette...så linkets farve måske bliver sort eller grøn!?!?

Når du bruger html.dk, så er det nærliggende at kigge på deres
css-guide.

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion6.asp

Start gerne fra en ende af
http://www.html.dk/tutorials/css/default.asp

Fra : Matus

Dato : 21-11-02 17:18

> Når du bruger html.dk, så er det nærliggende at kigge på deres
> css-guide.

Jonathan skrev meget tydeligt, at han lige er startet på HTML, så er der jo
ingen grund til at skræmme ham væk.

Css er en god ting, men ville det ikke være mere pædagogisk rigtigt blot at
fortælle ham den klassiske måde at gøre det på, så han ikke kommer til at
tro at det er uhyre tidskrævende og måske vanskeligt - det er det jo ikke.

Til Jonathan
Du angiver linkfarven med tag'et link og besøgte link med tag'et vlink.
Begge skrives ind i Body'en, således:
</head>
om linkfarver her</a>

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-11-02 23:50

Matus" <matus99@yahoo.com> skrev

> fortælle ham den klassiske måde at gøre det på

Nej, da! Hvis man først starter på gammeldags kode, så er
det meget svært at vænne sig til noget nyt bagefter - han kan
lige så godt lære det rigtige fra starten.

Det er koder der er udgået af html-standarden for mange år
siden - og kan fuldt ud erstattes med css.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-02 07:11

"Matus" <matus99@yahoo.com> skrev :

>Jonathan skrev meget tydeligt, at han lige er startet på HTML, så er der jo
>ingen grund til at skræmme ham væk.

Ja, og så kan man lige så godt lære at bruge css med det samme
fremfor at indarbejde nogle dårlige vaner og bruge forældede
koder, der er deprecated at w3.org (anbefales ikke at bruge mere)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-11-02 21:34

Matus skrev:

> Jonathan skrev meget tydeligt, at han lige er startet på HTML,
> så er der jo ingen grund til at skræmme ham væk.

Enig.

> [...]
> på, så han ikke kommer til at tro at det er uhyre tidskrævende
> og måske vanskeligt - det er det jo ikke.

På den anden side er der ikke meget ekstraarbejde i at lære
a:link og a:visited fra starten.

> Du angiver linkfarven med tag'et link og besøgte link med
> tag'et vlink.

Link og vlink er attributter (eller parametre om man vil) til
tag'en body. Det er praktisk at have forskellige betegnelser for
tags (fx body, head, title, p) og attributter (fx height, width,
src, href).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 20-11-02 00:30

Jonathan Hate spørger : Hvordan skifter jeg farven på et link på min side?

Du højreklikker på siden > klik på "Egenskaber for side" >klik på "Baggrund"
Her kan du så sætte farven på linkene for hele siden.

Forskellige farver for hvert link:
Når du opretter linket:
Indsæt > Hyperlink > Typografi > Formater > Skrifttype > Farve

Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-11-02 01:12

Kitt Søndergaard skrev:

> [...]

> Du højreklikker på siden > klik på "Egenskaber for side" >klik
> på "Baggrund" Her kan du så sætte farven på linkene for hele

Ikke i mit html-program. Den måde man finder menuer og dialogbokse
til forskellige opgaver er meget forskellig fra program til
program, og oplysningerne er derfor værdiløse hvis man ikke ved
hvilket program det drejer sig om.

Se i øvrigt gerne siden
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html> om hvordan man
citerer på usenet. Den måde du har valgt er sådan set meget pæn -
men det er ikke den standard som både programmer og usenetbrugere
gennem mange år er vænnet til. Den fungerer også kun her fordi
citatet er så kort (dét er til gengæld helt perfekt - der er ikke
grund til at tage mere med).

Fra : Kitt Søndergaard

Dato : 20-11-02 08:00

> [...]
> til forskellige opgaver er meget forskellig fra program til
> program, og oplysningerne er derfor værdiløse hvis man ikke ved

Jeg skulle naturligvis have skrevet, at det gælder FrontPage 2000.
Vh.
Kitt Søndergaard

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-02 08:38

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> skrev :

>Jeg skulle naturligvis have skrevet, at det gælder FrontPage 2000.

Og FP 98 og 2002, men eftersom spørgeren havde studeret html.dk's
artikler så bruger han det jo nok ikke og ellers havde han vel
spurgt i news:dk.edb.internet.webdesign.frontpage.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-11-02 01:37

"Kitt Søndergaard" <kitt@vip.cybercity.dk> skrev :

>Du højreklikker på siden > klik på "Egenskaber for side" >klik på "Baggrund"

Når jeg højreklikker på en html-side, så får jeg ikke denne
mulighed?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-11-02 01:47

Jonathan Hate <slowproductions@hotmail.com> writes:

> [...]
> altid blå og lilla...hvad skal man gøre/skrive for at få lavet om
> på dette...så linkets farve måske bliver sort eller grøn!?!?

Den bedste måde at bestemme hvordan noget skal se ud på, er med CSS
(Cascading Style Sheets, et sprog til at beskrive hvordan et
HTML-dokument skal se ud i browseren).

Det indsættes i <head>-sektionen, f.eks. som følger:
---
a:link {color:yellow;}
a:visited {color:orange;}
---

Ovenstående vil lave links gule, og besøgte links orange.
Man kan mange andre, sjove ting med CSS. Prøv f.eks. følgende:

---
a:link {color:yellow;text-decoration:underline;}
a:visited {color:orange;text-decoration:line-through;}
a:hover {color:red;text-decoration:none;outline:5px dashed red;}
---

CSS er en rigtig god ting at lære sammen med HTML.

> Fed idé med det her nyhedsgrupper

> JH-der glæder sig til når han engang kan hjælpe andre på disse
> sider!

Velkommen til nyhedsgrupperne. Du kan læse mere om dem på
<URL:http://www.usenet.dk/>.

Jeg kan anbefale at bruge en nyhedslæser til at læse nyhedsgrupper.
Selvom html.dk's interface vist er acceptabelt, så er der mange
gode features at finde i en rigtig nyhedslæser.

/L