Discus..... og hvad mere???
Fra : [5471] Michael

Dato : 19-11-02 15:47

Jeg planlægger at starte op med Discus, men de er jo ret forfrosne, så hvad
andet end rød neon har tilsvarende komforttemperatur? Og hvilke planter kan
i anbefale?

På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Michael, Fyn

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 19-11-02 18:59

Du behøver nu ikke at have dine diskos gående på 30 grader varmt vand. 26 er
fint.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-11-02 19:32

Hej,

> Du behøver nu ikke at have dine diskos gående på 30 grader varmt vand. 26
er
> fint.

Ja, hvis du har rigeligt med medicin på lager, så er det måske. Ellers er
det absolut ikke anbefalelsesværdigt.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 19-11-02 19:47

Det er noget fis. Både mine egne diskos og dem vi har haft gående da jeg
arbejdede i akvashop gik på 26. De var ikke syge.
Det siger måske mere om dine egne fisk... eller den person der holder dine
fisk.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-11-02 20:12

> [...]
> arbejdede i akvashop gik på 26. De var ikke syge.
> Det siger måske mere om dine egne fisk... eller den person der holder dine

Meget muligt - mange dyr kan overleve i en periode under andre forhold end
dem, naturen byder dem. Discus kan sikkert også overleve ved 26 grader, men
det er et uomtvisteligt faktum at discus er mere sårbare overfor
stresssymptomer ved lavere temperaturer. Det er også et faktum, at stress
gør discus særdeles sårbare overfor følgesygdomme.

Der ud af vil jeg tillade mig at konkludere, at 26 grader langt fra er en
optimal temperatur for discus og ydermere, at såfremt de ikke er udvokset
når de kommer i de temperaturer, bliver de heller ikke fuldvoksne, ligesom
deres liv bliver kortere.

Og glem alt om "akvashoppene", der er desværre ikke ret mange af dem, der
sælger ordentlige discus. Ofte er det individer, som opdrætterne ikke kunne
afsætte andetsteds eller importeret andenrangsopdræt. Endvidere er der
desværre også rigtig mange af forretningerne, der ikke har begreb om
discushold.

Derfor mener jeg også, at det er forkasteligt at du går ud og anbefaler 26
grader til en nybegynder (udi discus), der måske oven i løbet er så uheldig
at købe "dårlige" fisk i den lokale forretning. Det kan jo tæt på den sikre
død for hans fisk.

Nu skriver du jo selv "...har haft gående..."

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 19-11-02 21:44

> [...]
uheldig
> at købe "dårlige" fisk i den lokale forretning. Det kan jo tæt på den

Hvis det er den indgangsvinkel du har til debat, gider jeg ikke bruge tid
tid på det. At sige at alle forhandlere(eller som du selv skrev "ikke ret
mange") ikke ved noget om noget som helst, er et endnu mere ignorant og
uintelligent udsagn at komme med, end at sige alle tyrkere lugter af
hvidløg.

Manden spurgte om hvad han kunne have gående med sine diskos, da de jo var
"ret forfrosne". Det er efter min erfaring ikke noget problem at "afrime"
diskos så de trives og ikke bliver syge. Om sygdomme breder sig mere ved
lave temperature i blødt vand, har jeg ingen viden om. Du mener måske også
kun at diskos kan trives i blødt vand?

> Nu skriver du jo selv "...har haft gående..."

I og med fiskene blev solgt hurtigt fordi fiskene for det meste enten var VF
eller F1 (min daværende chef var diskos entusiast og selv opdrætter), bruger
jeg udtrykket "havde gående". Og også fordi sætnigen er i datid.

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-11-02 22:18

> Hvis det er den indgangsvinkel du har til debat, gider jeg ikke bruge tid
> tid på det. At sige at alle forhandlere(eller som du selv skrev "ikke ret

Debat? Det er min mening - og egen erfaring, ikke nødvendigvis et oplæg til
debat Så kan du for min skyld selv vælge om du springer fra eller ej.

> mange") ikke ved noget om noget som helst, er et endnu mere ignorant og
> uintelligent udsagn at komme med, end at sige alle tyrkere lugter af
> hvidløg.

Godt ordvalg.

Jeg har aldrig skrevet, at mange af dem ikke ved noget som helst. Læs
indlægget ordentligt og lad være med at citere mig for noget, jeg ikke har
skrevet. Jeg skrev at "...ikke ret mange af dem sælger ordentlige discus".

Men også mange misinformerer køberne. Nogle forhandlere gør det ganske givet
af uvidenhed, andre bare uforvarende eller af mangel på tid, men jeg har
pokkemig fået mange henvendelser fra folk, der i dén grad er blevet dårligt
informeret - eller slet ikke..

> [...]
> lave temperature i blødt vand, har jeg ingen viden om. Du mener måske også

Lad venligst være med at pådutte mig meninger, du selv opfinder af mangel på
argumenter. Selvfølgelig kan discus trives i andet end blødt vand? De kan
også gå ved pH-værdier på op mod 7,5-8,5 selvom det heller ikke er
optimalt..

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-11-02 20:45

Kim Gam-Jensen <kim@gam-jensen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dda82f5$0$79611$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ja, hvis du har rigeligt med medicin på lager, så er det måske. Ellers er
> det absolut ikke anbefalelsesværdigt.

Jeg er meget tilbøjelig i at give thomas ret i hans udsavn om at diskus
ikke behøver 30 grader.
for så vil jeg da meget gerne have at vide i hvilken flod i Amazonas de er
fanget i.

Det kan meget vel være at nogle af de "forædlede" er så sarte at hvis
vandet er under 30 grader bliver de syge,
men kan ikke tro at det gælder for naturformerne.

Jeg skal imorgen snakke med en der jævnligt importerer diskus, og høre
hans mening om sagen.

Carsten

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 19-11-02 20:58

Hej,

> Jeg er meget tilbøjelig i at give thomas ret i hans udsavn om at diskus
> ikke behøver 30 grader.

Det skrev jeg heller ikke. På min egen hjemmeside angiver jeg en temperatur
på mellem 28-30 grader som det optimale, men der er meget langt fra 26 til
28 grader (i hvert fald hvis man er en fisk).

Jeg vil stadig fastholde, at discus rent faktisk *er* mere modtagelige for
sygdomme, desto lavere temperatur de går ved - og det vil enhver opdrætter
kunne bekræfte. Det gælder for såvel unger, ungfisk som voksne individer,
uanset om de (skal) anvendes til opdræt.

Glæder mig til at høre mere fra ham, du skal snakke med i morgen

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Plesner

Dato : 19-11-02 22:35

> er
>
> Ja, hvis du har rigeligt med medicin på lager, så er det måske. Ellers
> er det absolut ikke anbefalelsesværdigt.

Hmmmm... som jeg ser det, er der to grunde til at have sine discus gående
ved 30°:

1. Man hæver temperaturen et par grader for at få dem i gang med at
yngle.
2. Man vil pace dem, så de hurtigere bliver kønsmodne/salgsklare (og
gamle i øvrigt).

Generelt holder MANGE (= mere end 50 %) deres fisk ved noget højere (og
stabile) temperaturer, end det er nødvendigt - det er i hvert fald det
indtryk, jeg har fået, når jeg gennem årene har besøgt et utal af
akvarister.

Plesner

Fra : Kjell A. Hauge

Dato : 19-11-02 22:17