Ole Michelsens fem yndlingsfilm
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 19-11-02 01:12

Den kære Bogart-vært forlader jo som bekendt sit eget program, men til
BT giver han sit bud på en top fem filmliste:

Der er godt nok to franske film, men læg mærke til de amerikanske:

1. Paradisets børn
2. Blade Runner
3. Tal til hende
4. Amélíe
5. Nærkontakt af tredje grad.

Og hans bud på de fem bedste instruktører:

1. Martin Scorcese
2. Mike Leigh
3. Pedro Almódovar
4. Per Fly
5. Jean-Pierre Melville

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 19-11-02 02:26

Den mand har bare _så_ meget filmsmag
Jeg kommer til at savne ham stort!!

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Klitgaard

Dato : 19-11-02 07:28

"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse

> Den mand har bare _så_ meget filmsmag

Hvordan kan man have _meget_ filmsmag. Plejer man ike at definere den ved
god eller dårlig?

--
....Klitgaard
"Every night is a battle with alcohol. Some nights I win, some nights I

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 19-11-02 16:09

On Tue, 19 Nov 2002 07:27:43 +0100, "Klitgaard"
<mrsmooth@FJERNDETTEprivat.dk> wrote:

>"Morten Bowman Hansen" <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en meddelelse

>Hvordan kan man have _meget_ filmsmag. Plejer man ike at definere den ved
>god eller dårlig?

Jaja så siger vi det
Men så meget god filmsmag.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-11-02 15:31

>Jaja så siger vi det
>Men så meget god filmsmag.

Og her troede jeg, du bare var diplomatisk.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Kasper Bang

Dato : 19-11-02 16:47

Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
> BT giver han sit bud på en top fem filmliste:
>
> Der er godt nok to franske film, men læg mærke til de amerikanske:

Jeg synes også, at det er interessant at kigge på filmenes alder. Ganske
overraskende med så mange film fra de seneste 20 år. Jeg bifalder valget
af
"Amélie", men hvad søren laver "Tal til hende" der? Jeg må vist ha' set
den film igen - alle er jo på røven for den. Personligt er jeg meget
mere til "Alt om min mor", hvis det skal være Almodóvar. Det er en meget
varmere film, hvor jeg også finder skuespillet og historien bedre.
Historien i "Tal..." bliver så barok, at jeg oplever det som svært at
følge
og føle med "forbryderens" (nu har jeg forhåbentlig ikke spoilet for
meget) motiver.

"Nærkontakt..." hører IMHO heller ikke til i det selskab. Den er jeg
meget overrasket over, at han tager med, da jeg synes, tiden har været
lidt hård ved den (modsat "Blade Runner"). Indrømmet, en fin film, men
på en top 5?

Ikke overraskende med "Paradisets børn" - ved repremieren tidligere i år
sagde han, at det er en film, man skal se mindst en gang om året. Det
ved jeg nu ikke, om jeg kunne holde til. Specielt den første halvdel er
lidt tung at komme igennem, men man bliver belønnet med en stor
filmoplevelse, hvis man holder ud til anden del.

> Og hans bud på de fem bedste instruktører:
> 1. Martin Scorcese
> 2. Mike Leigh
> 3. Pedro Almódovar
> 4. Per Fly
> 5. Jean-Pierre Melville

Tænk at han tager Fly med i stedet for Von Trier eller Dreyer, hvis der
nu skal vælges dansk. Fly har trods alt kun "Bænken" og en dukkefilm på
samvittigheden indtil videre. Måske har Michelsen set en forsmag på
"Arven", og måske har vi noget stort i vente?

Som jeg nævnte i en anden tråd for et par uger siden, har Michelsens
mulige afløser Søren Høy også begået en top 5, hvor han sætter "Angel
Heart" (!) øverst på en liste med bl.a. "Wild at Heart" (min personlige
favorit). Han har INGEN film fra før 80'erne med, hvilket jeg undrede
mig
over, men det ville også være synd at sige, at Michelsen vælter sig i
gamle klassikere. Jeg er rystet i min grundvold over, at han kun har
"Paradisets børn" med.

MVH/Kasper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-11-02 10:03

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> writes:

> [...]
> samvittigheden indtil videre. Måske har Michelsen set en forsmag på
> "Arven", og måske har vi noget stort i vente?

Jeg var til snige-for-luske-ting på Arven. Den er ganske god. Den gør
mere ondt en Bænken, men jeg tror nu nok, at jeg foretrækker Bænken.

Men Per Fly er også væsentlig, fordi han har formået så meget med sin
første film.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hver gang jeg har åbnet for DR, stod
The RockBear. ((^)) Flemming Leth og smurte et eller andet

Fra : Kasper Bang

Dato : 20-11-02 14:27

"Peter B. Juul" wrote:
> [...]
> mere ondt en Bænken, men jeg tror nu nok, at jeg foretrækker Bænken.
>
> Men Per Fly er også væsentlig, fordi han har formået så meget med sin

Jeg synes stadigvæk, det er lidt tyndt at tage ham med under 5 bedste
instruktører. Burde han så ikke i stedet have taget "Bænken" med blandt
de 5 bedste film, hvis det er den, der har gjort så uudsletteligt
indtryk? At dømme efter BT-interviewet
(http://www.bt.dk/Rampelys.pl?c=left&aid=118983) spiller filmens
emnevalg, alkoholisme, nok en stor rolle for Michelsen.

MVH/Kasper

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 20-11-02 15:34

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> skrev:

> [...]
>meget overrasket over, at han tager med, da jeg synes, tiden har været
>lidt hård ved den (modsat "Blade Runner"). Indrømmet, en fin film, men

Det er selvfølgelig, fordi selveste Truffaut har en rolle i den. Så er
den jo næsten fransk.

Fra : Brian P

Dato : 20-11-02 19:54

Tal til hende er sgu da også et besyndeligt valg. Og Per Fly blandt de fem
bedste instruktører!!?? (Bænken er klart på min top5 over alle tiders mest
overvurderede danske film). Og hvorfor figurerer Casablanca ikke på
Michelsens liste, den har han ellers tidligere nævnt som alle tiders bedste
film? Manden har vel bare åbnet munden og nævnt de første 5 film, der faldt
ham ind.

Ved nogen i øvrigt hvem hans afløser bliver? Forhåbentlig ikke Søren Høy -
på alle måder en defekt journalist...

Fra : Kasper Bang

Dato : 21-11-02 13:03

Brian P wrote:
> Tal til hende er sgu da også et besyndeligt valg. Og Per Fly blandt de fem
> bedste instruktører!!?? (Bænken er klart på min top5 over alle tiders mest
> overvurderede danske film).

Ja, det undrer jeg mig også over. Måske er Michelsen vild med "Prop og
Berta"?

> [...]
> film? Manden har vel bare åbnet munden og nævnt de første 5 film, der faldt

Jeg vælger også at tro, at han er fanget lidt på det forkerte ben af en
overivrig BT-journalist.

> Ved nogen i øvrigt hvem hans afløser bliver? Forhåbentlig ikke Søren Høy -
> på alle måder en defekt journalist...

Hvad mener du med defekt? Men Høy skulle vist være med i den
redaktionsgruppe, som arbejder på at skabe et nyt filmmagasin som
efterfølger til Bogart.

MVH/Kasper

Fra : Peter B. Juul

Dato : 21-11-02 16:35

Kasper Bang <johnnyhefty@hotmail.com> writes:

> Ja, det undrer jeg mig også over. Måske er Michelsen vild med "Prop og
> Berta"?

Det var faktisk en virkelig god filmatisering. Det var kun
Tyttebøvsernes rapperi, jeg virkelig opponerede imod.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
The RockBear. ((^)) da de kun kan amme en af gangen."

Fra : Brian P

Dato : 21-11-02 21:09

"Kasper Bang":

> Hvad mener du med defekt? Men Høy skulle vist være med i den
> redaktionsgruppe, som arbejder på at skabe et nyt filmmagasin som
> efterfølger til Bogart.

Jeg forstår din undren. "Søren Høy, en defekt journalist" er en indforstået
konsensusvending i min omgangskreds hver gang talen falder på Høy - lidt a
la "Ib René, Cairo". Citatet stammer vist oprindeligt fra een der hedder
Matthias.

Anyways, igennem de år hvor Søren Høy er blevet kørt i stilling som
Michelsens efterfølger, er banen blevet kridtet op til hvad vi kan vente os,
hvis han får lov at køre 'Bogart' videre: Starfuckeri, selvpromoverende
reportager fra filmfestivaler, filmjournalistik (adr!) serveret som var det
sportsjournalistik. Høys begrænsede filmviden, manglende skærmtække & pondus
har stået i grel kontrast til Michelsens autoritet, der er opbygget i løbet
af DRs monopol-år. Så FORHÅBENTLIG finder de en bedre kandidat til rollen
som filmformidler.

Fra : Kasper Bang

Dato : 21-11-02 13:06

"Niels Søndergaard" wrote:
> Det er selvfølgelig, fordi selveste Truffaut har en rolle i den. Så er
> den jo næsten fransk.

Afkræfter Michelsens top 5 lister ikke din evige teori om, at han lefler
for fransk film?

MVH/Kasper