Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cullmann-flash, erfaringer søges
Fra : Morten

Dato : 18-11-02 23:25

Jeg skal ha' fat i en ekstern flash til mit Canon EOS 300, og det
ikke være en Canon Speedhalløj til ca. 2500,-, da det er for dyrt.

En fotohandler anbefalede mig en Cullmann 42AF/C, som koster
1500 kr. Den virkede da også meget rar, og kan indstilles manuelt,
hvilket er et krav (langsigtet behov).

Desværre findes der tilsyneladende ikke brochurer fra Cullmann,
og deres hjemmeside oplyser ikke alverden:
http://www.cullmann-foto.de/english/html/produkte/blitz/af_blitz/42_af.html

Jeg har mailet for mere info, men vil gerne høre fra praktikere, der måske
ligger inde med konkret erfaring om Cullmann-flash, eventuelt i forhold til
Sigma eller Sunpak, der også ligger i det rigtige prisleje.
Også gerne fx oplysninger om, hvorvidt deres manualer er fyldestgørende i
forhold til andre mærkers - jeg vil jo gerne have fuldt udbytte af dyret. Kort
sagt gerne alle guldkorn, der kan falde af

Der var desværre ikke meget info at hente i de tidligere indlæg i gruppen.

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-11-02 23:55

Morten wrote:

> En fotohandler anbefalede mig en Cullmann 42AF/C, som koster
> 1500 kr. Den virkede da også meget rar, og kan indstilles manuelt,
> hvilket er et krav (langsigtet behov).

Prøv at tjekke Metz's mecablitz - de starter ved en femhundremand
for en blitz med ledetal 20, som både har manuel og TTL-styring.

Jeg har selv købt en 20 BC 6 - den er lille, kompact, hurtig og
rimmelig effektiv, og den kan klare mere end 100 skud på full-power
med 3 stk. genopladelige AA batterier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 19-11-02 00:56

> [...]
>
> Jeg har selv købt en 20 BC 6 - den er lille, kompact, hurtig og
> rimmelig effektiv, og den kan klare mere end 100 skud på full-power

Af Metz' side fremgår, at den ikke har TTL-styring (tryk Technical Details):
http://www.metz.de/1_metz_2000/m_pages_english/4_mecablitz/m_mb_produkte/m_fs__20_BC-6.html
Det skal min kommende flash kunne.

Den ser vældig handy ud, men den kan desværre ikke vippe og dreje,
hvilket jeg sikkert gerne vil udnytte på et tidspunkt.
Den er også meget lav. Giver det ikke røde øjne af og til?

Mvh.
Morten

Fra : J@N

Dato : 19-11-02 07:32

"Morten" <morten789@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket jeg sikkert gerne vil udnytte på et tidspunkt.
> Den er også meget lav. Giver det ikke røde øjne af og til?

Jeg har både en Canon 380EX og en Metz 40 der bruges som slave. Metz'en har
en masse manuelle indstillinger, men der er ingen tvivl om at Canons blitz'e
er af allerhøjeste kvalitet også bedre end selv Metz. Overvej Canon en
ekstra gang, du kan købe en 420EX til ca. 2.100 kr., kun 600 mere end en
Cullmann? 420EX kan desuden styres som trådløs slave, genial blitz til
pengene og den kan styres manuelt af flere nyere Canon kameraer, bl.a. G3.

Jan

Fra : Morten

Dato : 20-11-02 19:38

"J@N" <itjf@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:arcls6$h6p$1@sunsite.dk...
> [...]
> Cullmann? 420EX kan desuden styres som trådløs slave, genial blitz til
> pengene og den kan styres manuelt af flere nyere Canon kameraer, bl.a. G3.

Hvordan mener du, at kvalitetsforskellen kommer til udtryk?
Er det regulært bedre billeder, eller er det betjening/holdbarhed/etc.?

Hvor har du i øvrigt set en 420EX til 2100,-?

Jeg har flere steder hørt, at man ikke får noget for de mange ekstra penge
når man køber Canonflash, så man kunne lige så godt finde et andet mærke.
Men nu leder jeg jo netop efter flere erfaringer, så ligger folk inde med en
anden mening, giv da endelig lyd

Mvh.
Morten

Fra : J@N

Dato : 20-11-02 22:19

G3.

> Hvordan mener du, at kvalitetsforskellen kommer til udtryk?
> Er det regulært bedre billeder, eller er det betjening/holdbarhed/etc.?
Jeg tænkte mest på kvaliteten i udførelsen, men nu du siger det så bliver
billederne kanon gode hvis dit kamera understøtter E-TTL. (nu skal der nok
være nogen der vil hævde at manuel styring er langt bedre).

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587947

> Jeg har flere steder hørt, at man ikke får noget for de mange ekstra penge
> når man køber Canonflash, så man kunne lige så godt finde et andet mærke.

2.100 kr er da mange penge, jeg synes den er det værd. Du er velkommen til
at købe min 380EX (kr. 900,-), så køber jeg selv en 420EX. Den sælges kun
fordi jeg skal køre med trådløs slaveblitz, det kan 380'eren ikke.

Jan

Fra : Morten

Dato : 21-11-02 18:47

[snip]
> [...]
> billederne kanon gode hvis dit kamera understøtter E-TTL. (nu skal der nok
> være nogen der vil hævde at manuel styring er langt bedre).

E-TTL understøttes faktisk af EOS300, så det var måske værd at tage i
betragtning. Canon praler i hvert fald med, at E-TTL skulle være ret godt.
Har du erfaring med systemet?

> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587947

Det var rigtigt.

> 2.100 kr er da mange penge, jeg synes den er det værd. Du er velkommen til
> at købe min 380EX (kr. 900,-), så køber jeg selv en 420EX. Den sælges kun
> fordi jeg skal køre med trådløs slaveblitz, det kan 380'eren ikke.

Tak for tilbudet, men jeg springer over
Nu blev jeg lidt nysgerrig efter, hvad 420EX egentlig har af features. Den er
måske slet ikke så tosset når den kan fåes til 2100,-.
Jeg hælder stærkt i den retning nu.

Tak for dine input

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-11-02 12:01

Morten wrote:

> Den ser vældig handy ud, men den kan desværre ikke vippe
> og dreje, hvilket jeg sikkert gerne vil udnytte på et
> tidspunkt.
> Den er også meget lav. Giver det ikke røde øjne af og til?

Nu er jeg ikke typen der monterer min bliz på kameraet, så
jeg har slet ikke behov for vippe og dreje mulighedden, jeg
holder altid blitz'en i venstre hånd, eller monterer den på
et lille let stativ.

Så nej, jeg får aldrig røde øjne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 20-11-02 19:28

> Nu er jeg ikke typen der monterer min bliz på kameraet, så

Nå, nå, er der nu så slemt at sætte blitzen på kameraet?

> jeg har slet ikke behov for vippe og dreje mulighedden, jeg
> holder altid blitz'en i venstre hånd, eller monterer den på
> et lille let stativ.

Skulle jeg anvende din metode, skulle jeg dels købe et dyrt
kabel, dels købe en ekstra arm, da jeg vist endnu ikke har det
store overskud til og den store øvelse i at filme med én hånd.
Men helt sikkert en god løsning i rigtig mange situationer.

> Så nej, jeg får aldrig røde øjne...

Det var nu også de fotograferede personer, jeg tænkte på

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 21:34

Morten wrote:

> Nå, nå, er der nu så slemt at sætte blitzen på kameraet?

Ja....!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 20-11-02 22:50

> Ja....!

Jeg elsker disse detaljerede besvarelser. Det er dem, jeg lærer
allermest af.

Mvh.
Morten

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-11-02 12:28

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in news:arbpem$a5g$1@sunsite.dk:

> Jeg skal ha' fat i en ekstern flash til mit Canon EOS 300, og det
> ikke være en Canon Speedhalløj til ca. 2500,-, da det er for dyrt

Ikke ligefrem et svar på dit spørgsmål, men du kan læse mere om forskellige
flashtyper til Canon EOS på http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Her står der også lidt om ikke-Canon modeller..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-11-02 22:03

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message
SNIP
> Desværre findes der tilsyneladende ikke brochurer fra Cullmann,
> og deres hjemmeside oplyser ikke alverden:
SNIP

Hej Morten

Jeg har da ellers 2 eksemplarer af deres brochurer - så de findes da -
ovenikøbet i mere end 1 eksemplar

Mvh Kim

Fra : Morten

Dato : 20-11-02 19:21

> Jeg har da ellers 2 eksemplarer af deres brochurer - så de findes da -
> ovenikøbet i mere end 1 eksemplar

He, så hit med den ene

Det var forhandleren der prøvede at bilde mig ind, de ikke fandtes,
men efter mit første indlæg stødte jeg på www.kofi.dk, hvorfra jeg
har bestilt brochurer om Cullmann og Metz.
Nu må vi se om de sender til privatpersoner, og hvornår de i givet fald
dukker op, da der efter bestillingen stod, at det ville tage en uges tid...

Men tak for tippet

Mvh.
Morten

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 19-11-02 22:03

"Morten" <morten789@hotmail.com> wrote in message
SNIP

Fra : Mark Enoch

Dato : 22-11-02 11:55

Hej, Morten.

Tro mig du ønsker at bruge en flash, der understøtter Canons E-TTL
pre-flash. Måden det fungerer på er, at når du trykker på udløserknappen,
men inden billedet tages, udsender flashen nogle små udladninger, som der så
måles efter. Det vil sige, at du nu har 35 (samme antal som din lysmåler)
målezoner i stedet for 3 målezoner ved alm. TTL. Du vil også sætte pris på
et hoved der kan drejes og vippes. Af uoriginale flash kender jeg kun lige
Sigmas EF 500 Super, som alt kan dette, men den er også rigtig god. Den
understøtter tilmed Canons Wireless E-TTL flash-system, der (som navnet
antyder) er trådløs E-TTL styring af slave flash.

Sigmas EF 500 Super kan findes til 2.129,00,- hos www.photoshop.dk og for
mere information se Sigmas website på
http://www.sigma-photo.com/html/flashes.htm

Håber du finder en flash, du bliver glad for. =o)

Med Venlig Hilsen,

Mark Enoch.