|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Køb af ny vare, hvor garanti label er brud~ Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  18-11-02 23:13
 | 
 |  | Jeg har købt en strømforsyning til min computer hos en internet butik, hvor
 der sidder et klistermærke hvorpå der står "Warranty void if seal is
 broken", og det klistermærke er "broken", så noget tyder på at
 strømforsyningen har været åbnet.
 
 Mit spørgsmål er så, har det nogen betydning for garantien hvis
 strømforsyningen ikke virker(jeg har ikke afprøvet den endnu), eller går i
 stykker inden for garanti perioden?
 
 Jeg er sådan set ligeglad om strømforsyningen har været brugt, eller
 reperaret, bare den virker...., men jeg vil dog bare være sikker på at
 firmaet ikke kan nægte mig reperation/ombytning under garanti perioden hvis
 den går i stykker!
 
 mvh
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan Olesen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  19-11-02 01:46
 | 
 |  | "Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> wrote:
 
 >Mit spørgsmål er så, har det nogen betydning for garantien hvis
 >strømforsyningen ikke virker(jeg har ikke afprøvet den endnu), eller går i
 >stykker inden for garanti perioden?
 
 Jeg gaar ud fra, at du ikke har nogen garanti, selv om du bruger
 ordet.
 
 Efter koebeloven kan du reklamere i 2 aar.
 
 De foerste 6 maaneder skal saelger bevise, at fejlen ikke var til
 stede ved koebet, og her kan han nok ikke bruge en brudt label
 til ret meget.
 
 De naeste 18 maaneder er det lidt mere speget. Du skal bevise, at
 fejlen var til stede ved koebet. Saadan var det ogsaa efter den
 gamle koebelov, bare i hele perioden, og her bestod forbrugerens
 bevisfoerelse i praksis i at paavise, at tingesten ikke
 fungerede, og at der ikke var tegn paa, at man selv havde
 oedelagt den.
 
 Uden at jeg har hoert om nyere afgoerelser fra domstole eller
 klagenaevn kunne jeg godt forestille mig, at praksis nu aendres,
 saa kravet til forbrugerens bevisfoerelse efter de 6 maaneder
 bliver stoerre end foer - ellers er der jo ikke nogen reel
 forskel paa de foerste 6 og de efterfoelgende 18 maaneder. Hvis
 det sker, er det da ikke utaenkeligt, at man vil staa daarligere
 med en brudt label.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  19-11-02 08:00
 | 
 |  | 
 
            Allan Olesen skrev:
 >Uden at jeg har hoert om nyere afgoerelser fra domstole eller
 >klagenaevn kunne jeg godt forestille mig, at praksis nu aendres,
 >saa kravet til forbrugerens bevisfoerelse efter de 6 maaneder
 >bliver stoerre end foer
 Det ville være lidt sært eftersom bestemmelserne for de sidste 18
 måneder er præcis som de før var for det første år.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
   Allan Olesen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  19-11-02 17:47
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 >Det ville være lidt sært eftersom bestemmelserne for de sidste 18
 >måneder er præcis som de før var for det første år.
 
 ....hvilket jeg allerede havde skrevet.
 
 Er vi enige om, at lovgiverne med den nye lov har signaleret, at
 der skal vaere forskel paa bevisfoerelsen foer og efter 6
 maaneder?
 
 Er vi ogsaa enige om, at kravet til koebers bevisfoerelse i den
 hidtidige afgoerelsespraksis har vaeret saa lemfaeldigt, at
 bevisbyrden reelt laa hos saelger, saa snart koeber havde paavist
 en fejl?
 
 Men jeg venter spaendt paa nogle afgoerelser i den virkelige
 verden. Det er muligt, at praksis ikke vil aendres, men jeg ville
 ikke turde satse paa det.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
    Per Christoffersen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  19-11-02 18:38
 | 
 |  | 
 "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
 news:3dda6b17$0$63959
 
 > Er vi ogsaa enige om, at kravet til koebers bevisfoerelse i den
 > hidtidige afgoerelsespraksis har vaeret saa lemfaeldigt, at
 > bevisbyrden reelt laa hos saelger, saa snart koeber havde paavist
 > en fejl?
 
 Nej.
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
     Allan Olesen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  19-11-02 22:02
 | 
 |  | "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote:
 
 >Nej.
 
 Uddyb.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
      Kim Kolmorgen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kolmorgen
 | 
 Dato :  19-11-02 22:39
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 19 Nov 2002 22:02:22 +0100, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:
 >"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote:
 >
 >>Nej.
 >
 >Uddyb.
 Før var det købers forbandede pligt at sandsynliggøre at fejlen _var_ til stede
 på købstidpunktet, såfremt sælger ikke kunne anerkende en rettidigt afgivet
 reklamation. I dag er det derimod sælgers forbandende pligt at sandsynligøre at
 fejlen _ikke_var_ til stede på købstidpunktet ved en reklamation afgivet inden
 for 6 mdr. efter købet. I de flg. 18 mdr. er købers (og sælgers) situation
 identisk med situationen før den ny købelov, bortset selve reklamationsrettens
 forlængelse.
 At en del forretninger før i tiden rent faktisk opførte sig som om at der var 12
 mdrs. garanti, og derfor blot anerkendte en rettidig reklamation uden at stille
 yderligere spørgsmål, og at de samme forretninger nu efter den ny lovgivning kun
 stiller sig så "forstående" i de første 6 mdr., ændrer ikke ved købers juridiske
 rettigheder (men måske lidt ved de praktiske).
 --
 Venlig Hilsen
 Kim Kolmorgen
 Hjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/ Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.
            
             |  |  | 
       Allan Olesen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  19-11-02 23:24
 | 
 |  | Kim Kolmorgen <kk1@privat.dk> wrote:
 
 >Før var det købers forbandede pligt at sandsynliggøre at fejlen _var_ til stede
 >på købstidpunktet,
 
 Nu beskriver du lovens ord, og det viser, at du ikke har
 forstaaet, hvad jeg skrev:
 
 At praksis (fra f.eks. Forbrugerklagenaevnets afgoerelser) under
 den gamle koebelov stillede forbrugeren bedre, end lovens ord
 lagde op til.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
  Rasmus (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus
 | 
 Dato :  19-11-02 08:47
 | 
 |  | 
 "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
 news:3dd989b3$0$121$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > "Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> wrote:
 >
 > >Mit spørgsmål er så, har det nogen betydning for garantien hvis
 > >strømforsyningen ikke virker(jeg har ikke afprøvet den endnu), eller går
 i
 > >stykker inden for garanti perioden?
 >
 > Jeg gaar ud fra, at du ikke har nogen garanti, selv om du bruger
 > ordet.
 >
 > Efter koebeloven kan du reklamere i 2 aar.
 >
 > De foerste 6 maaneder skal saelger bevise, at fejlen ikke var til
 > stede ved koebet, og her kan han nok ikke bruge en brudt label
 > til ret meget.
 
 Og er det ikke det man kalder garanti?(altså de 6 måneder hvor butikken skal
 bevise at fejlen ikke var til stede ved købet)
 
 Jeg er udemærket godt klar over købelovens bestemmelser...
 
 > De naeste 18 maaneder er det lidt mere speget. Du skal bevise, at
 > fejlen var til stede ved koebet. Saadan var det ogsaa efter den
 > gamle koebelov, bare i hele perioden, og her bestod forbrugerens
 > bevisfoerelse i praksis i at paavise, at tingesten ikke
 > fungerede, og at der ikke var tegn paa, at man selv havde
 > oedelagt den.
 >
 > Uden at jeg har hoert om nyere afgoerelser fra domstole eller
 > klagenaevn kunne jeg godt forestille mig, at praksis nu aendres,
 > saa kravet til forbrugerens bevisfoerelse efter de 6 maaneder
 > bliver stoerre end foer - ellers er der jo ikke nogen reel
 > forskel paa de foerste 6 og de efterfoelgende 18 maaneder. Hvis
 > det sker, er det da ikke utaenkeligt, at man vil staa daarligere
 > med en brudt label.
 
 Hvorfor skulle kravet blive større end før?, er det ikke bare en usaglig
 vurdering du kommer med?
 
 mvh
 Rasmus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  19-11-02 09:23
 | 
 |  | 
 
            Rasmus skrev:
 >Og er det ikke det man kalder garanti?
 Jeg vil ikke gøre det, men jo, mange gør det - også nogle
 jurister.
 Der findes stadig en lov der siger at "garanti" kun må bruges
 hvis forbrugeren bliver stillet bedre end købeloven forlanger.
 [Du spørger Allan:]
 >Hvorfor skulle kravet blive større end før?, er det ikke bare en usaglig
 >vurdering du kommer med?
 Ikke usaglig, men efter min mening forkert.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
    Per Christoffersen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  19-11-02 09:40
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
 news:e7tjtucko3mijg0lplsoc4d8544t341avg@news.stofanet.dk...
 
 ..
 >
 > Der findes stadig en lov der siger at "garanti" kun må bruges
 > hvis forbrugeren bliver stillet bedre end købeloven forlanger.
 
 Markedsføringsloven:
 § 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende
 kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre
 retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.
 
 Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig
 måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er
 nødvendige for at gøre garantien gældende. Endvidere skal den
 erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens
 ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter
 anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt.
 Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.
 
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tommy Hansen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Hansen
 | 
 Dato :  19-11-02 10:08
 | 
 |  | >
 > De foerste 6 maaneder skal saelger bevise, at fejlen ikke var til
 > stede ved koebet, og her kan han nok ikke bruge en brudt label
 > til ret meget.
 >
 >
 Det kan han da netop, er label brudt kan køber jo have pillet ved den og
 selv påført fejlen.
 
 Tommy
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Christoffersen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  19-11-02 10:41
 | 
 |  | 
 "Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> wrote in message
 news:arcv1g$4c8$1@sunsite.dk...
 > >
 > > De foerste 6 maaneder skal saelger bevise, at fejlen ikke var til
 > > stede ved koebet, og her kan han nok ikke bruge en brudt label
 > > til ret meget.
 > >
 > >
 > Det kan han da netop, er label brudt kan køber jo have pillet ved den og
 > selv påført fejlen.
 
 Det hjælper ikke så meget.
 Han er nødt til at kunne påvise, at fejlen konkret skyldes, at der rent
 faktisk er pillet ved noget, og at det er sket efter at tingen er solgt.
 Som det fremgår af starten på denne tråd, så kan label være brudt allerede
 ved leveringen.
 Og i øvrigt kan den defekte ting godt have ligget under en hel label...
 
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
   Allan Olesen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Allan Olesen
 | 
 Dato :  19-11-02 17:48
 | 
 |  | "Tommy Hansen" <tommyhh@tdcadsl.dk> wrote:
 
 >> De foerste 6 maaneder skal saelger bevise, at fejlen ikke var til
 >> stede ved koebet, og her kan han nok ikke bruge en brudt label
 >> til ret meget.
 
 >Det kan han da netop, er label brudt kan køber jo have pillet ved den og
 >selv påført fejlen.
 
 En brudt label sandsynliggoer, at man har pillet. En brudt label
 beviser ikke, at fejlen er foraarsaget af pilleriet.
 
 
 --
 Allan Olesen, Lunderskov.
 Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.
 
 
 |  |  | 
  TGD (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TGD
 | 
 Dato :  19-11-02 18:59
 | 
 |  | 
 "Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
 news:arbojv$689$1@sunsite.dk...
 > Mit spørgsmål er så, har det nogen betydning for garantien hvis
 > strømforsyningen ikke virker(jeg har ikke afprøvet den endnu), eller går i
 > stykker inden for garanti perioden?
 
 Ja den givet garanti kan du miste, men husk nu at du stadig er beskyttet af
 købeloven.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Kolmorgen (19-11-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Kolmorgen
 | 
 Dato :  19-11-02 22:47
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 18 Nov 2002 23:12:35 +0100, "Rasmus" <elpollodiablo@ofir.dk> wrote:
 >Jeg er sådan set ligeglad om strømforsyningen har været brugt, eller
 >reperaret, bare den virker...., men jeg vil dog bare være sikker på at
 >firmaet ikke kan nægte mig reperation/ombytning under garanti perioden hvis
 >den går i stykker!
 Det bedste du kan gøre er at reklamere over det brudte segl omgående. Hvis du
 venter til der eventuelt opstår en fejl, vil du sandsynligvis stå meget svagere.
 Får du ikke stømforsyningen byttet, bør du sikre dig et skriftligt svar hvoraf
 din reklamation fremgår og at forretningen anerkender at det forholder sig som
 beskrevet. En evt. producentgaranti vil du næppe kunne (eller kun vanskeligt)
 fastholde med mindre du får varen byttet med en uden brudte segl.
 --
 Venlig Hilsen
 Kim Kolmorgen
 Hjemmeside: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/ Spamprotection: "From" adresse kan ændres uden varsel.
            
             |  |  | 
 |  |