massefylde
Fra : Astrid nielsen

Dato : 18-11-02 22:33

Kan to forskellige stoffer have samme massefylde?

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-11-02 22:35

Scripsit "Astrid nielsen" <astrid.vest@get2net.dk>

> Kan to forskellige stoffer have samme massefylde?

Jada.

--
Henning Makholm "First chapter, the plot advances,
second chapter, Ayla makes a discovery that

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-02 07:54

Astrid nielsen skrev:

>Kan to forskellige stoffer have samme massefylde?

Nemt. Hvis man f.eks. laver en legering af bly (11,3) og
aluminium (2,7), så kan man blande dem i et vilkårligt forhold
for at opnå en massefylde mellem de to yderpunkter.

(i princippet i hvert fald. Jeg ved ikke om man kan legere netop
de to stoffer).

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-02 11:20

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev i en

> [...]
> for at opnå en massefylde mellem de to yderpunkter.
>
> (i princippet i hvert fald. Jeg ved ikke om man kan legere netop

Jeg ville have foreslået cement og skolelærere. Problemet er at skaffe
cement nok

Nå, der menes nok grundstoffer, og her er der kun nogen der ligger meget
tæt: Kobolt, Nikkel, Kobber vejer omtrent det samme. Se f.ex.
http://www.formel.dk/kemi/periodiske/periodisk.htm
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-11-02 12:10

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jeg ved ikke om man kan legere netop de to stoffer.

Netop Bly og Aluminum er perfekte eksempler på metaller der ikke
kan legeres. Kun hvis du tager den smeltede blanding og køler den
superhurtigt, f.eks. ved at hælde den på en stor kobber klods kølet
med flydende kvælstof får du en "legering".

Køler du langsomt får du en klods med Al i toppen og
Pb i bundene.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Jens Harming

Dato : 19-11-02 16:27

Hmmmmm....
hvad vis vi omformulerer spørgsmål til " kan to forskellige grundstoffer
have samme massefylde ?"
er selv lidt i tvivl.....
Hilsen
Jens

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 16:49

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hmmmmm....
> hvad vis vi omformulerer spørgsmål til " kan to forskellige grundstoffer
> have samme massefylde ?"
> er selv lidt i tvivl.....

Der er da et par grundstoffer med samme massefylde

Nikkel og cobalt, begge 8,90 g/cm3
Guld og wolfram, 19,3 g/cm3
Osmium og iridium, 22,6 g/cm3
Indium og tin, 7,31 g/cm3

/Claus

Fra : Jens Harming

Dato : 19-11-02 19:51

"Claus Rasmussen" <claus@EJSPAMsnpp.com> skrev i en meddelelse

> Der er da et par grundstoffer med samme massefylde
>
> Nikkel og cobalt, begge 8,90 g/cm3
> Guld og wolfram, 19,3 g/cm3
> Osmium og iridium, 22,6 g/cm3
> Indium og tin, 7,31 g/cm3
>
> /Claus

Ok.....nu ved jeg det....fint nok, tak
Hilsen
Jens

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-02 23:01

Claus Rasmussen wrote:

> Der er da et par grundstoffer med samme massefylde
>
> Nikkel og cobalt, begge 8,90 g/cm3
>[...]

Mon ikke det bare er et spørgsmål om at bestemme massefylderne præcist
nok; så vil man nok se at de ikke er helt ens?

I øvrigt angiver
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Ni/phys.html
nikkels densitet til at være 8908 kg/m³ = 8,908 g/cm³.

Men fordi fx vand og ethanol kan blandes og give alle massefylder i et
helt interval, vil der være en blanding af vand og ethanol der har samme
massefylde som fx benzen (C6H6).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 23:13

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det bare er et spørgsmål om at bestemme massefylderne præcist
> nok; så vil man nok se at de ikke er helt ens?

Jo, men sådan kan vi jo blive ved. Med tilpas mange decimaler vil man nok
kunne forskel, men der er også en grænse for hvor stor præcision man kan
forsvare.

Der vil stadig kunne findes stoffer med nøjagtig ens densiteter. Eksempelvis
vil enantiomerer af et kiralt stof have fuldstændigt identiske fysiske
egenskaber (koge/smeltepunkt, densitet og opløselighed), men deres kemiske
egenskaber kan være markant forskellige.

/Claus

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-02 23:30

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> egenskaber (koge/smeltepunkt, densitet og opløselighed), men deres kemiske
> egenskaber kan være markant forskellige.

Dén køber jeg.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-02 23:46

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Mon ikke det bare er et spørgsmål om at bestemme massefylderne præcist
>nok; så vil man nok se at de ikke er helt ens?

Sikkert, men kan vi ikke slå fast at der ikke er spor principielt
i vejen for at to grundstoffer kan have præcis samme massefylde?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-02 20:57

> Sikkert, men kan vi ikke slå fast at der ikke er spor principielt
> i vejen for at to grundstoffer kan have præcis samme massefylde?
>
> --
> Bertel

Der er ikke noget principielt i det, der er flere der ligger ganske tæt. Men
nu er sagen den at vorherre ikke opfinder flere nye grundstoffer. Så vi må
nøjes med at konstatere at der i k k e findes grundstoffer der præcist har
samme massefylde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-02 22:13

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3ddbe8ea$0$52742$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> nøjes med at konstatere at der i k k e findes grundstoffer der præcist har

Der er jo menneskeskabte isotoper der lever så kort at vi ikke kan nå
at måle massefylden. Så øhh ...

Mvh
Martin

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-11-02 22:31

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Der er jo menneskeskabte isotoper der lever så kort at vi ikke kan nå
> at måle massefylden. Så øhh ...

Problemet ved disse eksotiske isotoper er vel ikke så meget at vi ikke når
at *måle* deres massefylde, men at de ikke har nogen veldefineret
massefylde?
Massefylde er en egenskab ved et stof, ikke ved et atom (eller isotop).
Atomer der henfalder meget hurtigt, kan selvfølgelig ikke eksistere i
stofform.

Mvh. Bjarke

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 22-11-02 18:16

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> Massefylde er en egenskab ved et stof, ikke ved et atom (eller isotop).

Faktisk er der jo adskillige grundstoffer der kan eksistere i flere
forskellige former (også ved almindeligt tryk og temperatur). For
eksempel har grafit og diamant jo forskellige massefylder, så man kan
ikke tale om massefylden for carbon uden nærmere at specificere ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Astrid nielsen

Dato : 21-11-02 21:48

Tak for et klart svar

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-11-02 20:14

Carsten Svaneborg wrote:

> [...]
> med flydende kvælstof får du en "legering".
>
> Køler du langsomt får du en klods med Al i toppen og

Ikke hvis du laver lergeringen i vægtløs tilstand.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-11-02 14:37

Peter Ole Kvint wrote:
> Ikke hvis du laver lergeringen i vægtløs tilstand.

Bortset fra at top og bund peger i en vilkårlig retning
så får du stadig to klodser med næsten rent 99%+ materiale.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 22-11-02 20:08

Astrid nielsen wrote:

> Kan to forskellige stoffer have samme massefylde?
>
> Venlig hilsen
> Astrid Vest

Da ingen har spurgt dig, gør jeg:

Hvorfor tror du ikke at det er muligt.?

- Eller rettte, er du ikke klar over hvad massefylde betyder.??

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/