kjærs sæbefabrik i Århus
Fra : Lena Rix

Dato : 18-11-02 21:50

Er der en eller flere der kender til Kjærs Sæbefabrik der skulle have ligget
i Århus omkring 1890.
Jeg har en Ane der skulle have været Formand der i 1890.

Lena Rix

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 19-11-02 09:01

"Lena Rix" <rix@tyfus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ligget
> i Århus omkring 1890.
> Jeg har en Ane der skulle have været Formand der i 1890.

-------------
Nu nævner du ikke navnet, men der findes rigtigt meget litteratur om byen:

I værket Danmarks Ældste Forretninger (1950) kan man læse:
"Hans Kjærs Sæbefabrik. Grundlagt d. 1. okt. 1866 af Hans Kjær født 1836 død
1908. Nuværende indhavere: C.H. Sparre Christensen f. 1906 og afdøde
fabrikant Edvard Pedersens bo. Adressen: Rosengade 16 Århus. "
----
Endvidere vil jeg foreslå dig at aflægge Erhvervsarkivet et besøg.

Her: Publikationer udgivet af Århus Byhistoriske Udvalg:

Barn i Århus, Århus promenade 1909 - 59, Århus i Fyrrerne, Gamle Århusgader,
Det ældste Århus, Fremmede ser på Århus, Erhverv i Århus 1735, Fra det glade
Århus, Eligerede Borgere i Århus, Ung i Århus, Som århus morede sig, Atlas
danicus, Århus Stift, Gennem Århus i træsko, Under Værgerådet, Århus-Mosaik,
Det lokalhistoriske arbejde i byerne, Klunketid og krigsår,
Ulykke, nød og brøde. Da Århus var Hollywood, Da det var nyt i Århus, Århus
dengang og nu, Åhus årbog 1972,1973,1974 etc., Mange kommer til Århus,
Socialhistorie i købstederne, Rasmus Pedersen Thestrups Stambog, Sådan var
Århus, Marselisborg-skovene, Århus-profiler.

Alt udsolgt, men lån på biblioteket.
Venlig hilsen Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Lena Rix

Dato : 19-11-02 16:24

"Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Socialhistorie i købstederne, Rasmus Pedersen Thestrups Stambog, Sådan var
> Århus, Marselisborg-skovene, Århus-profiler.

Navnet på den omtalte Ane er Truels Truelsen, født på samsø i 1849

Lena

Fra : Jens Larsen Jakobsen

Dato : 19-11-02 05:37

Der er en lokalhistorisk samling knyttet til Hovedbiblioteket i Århus