Forelskelse...
Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 18-11-02 21:52

Hej,

Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad), og
af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

Er der hold i dette, og er der side der beskriver "fænomenet"?

// Troels

Fra : Rolf Marvin Bøe Lind~

Dato : 18-11-02 22:39

[Troels Plougmann Olsen]

| Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske | hvad), og
| af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

det er helt sikkert at forelskelse er fysisk - det består utelukkende
av kjemiske prosesser :) Skinner hevdet også at forelskelse kan
beskrives utelukkende ved å henvise til atferd (om enn en god del av
den er skjult).

men at det skulle være fysisk umulig for en forelskelse å vare mer enn
tre måneder - det skulle jeg likt å se empirisk demonstret. nei
forresten, det skulle jeg ikke :)
--
Rolf Lindgren
roffe@tag.uio.no

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-11-02 23:27

Troels Plougmann Olsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad), og
> af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.
>
> Er der hold i dette,

Nej, forelskelse kan vare mange år.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-02 07:49

Troels Plougmann Olsen skrev:

>Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad), og
>af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

Dit spørgsmål kunne også godt være stillet i d.k.sprog. Det
kommer jo an på hvad man mener med ordet.

--
Bertel

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 19-11-02 10:01

"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad),
og
> af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

Her er en side du nok kan søge videre fra:
http://www.monash.edu.au/pubs/montage/Montage_96-01/lovedrug.html

Især ordet phenylethylamine der er det stof de mener bliver dannet under en
forelskelse eller lignende.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-02 22:45

Allan Rasmussen wrote:

> Især ordet phenylethylamine der er det stof de mener bliver dannet under en
> forelskelse eller lignende.

Hvad pokker, er det ikke andet? Jeg havde håbet på et meget mere ind-
viklet molekyle. Kan man bare tage en indsprøjtning med phenylethylamin?
Det er måske den »gift« Amor bruger på sine pile?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 19-11-02 22:47

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Det er måske den »gift« Amor bruger på sine pile?

Nå, nu ser jeg at det samme billede bruges på den side du refererer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Lis Vilsgaard

Dato : 19-11-02 13:06

Troels Plougmann Olsen skrev:

> Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad),
og
> af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

En statistisk undersøgelse foretaget i USA viste, at en forelskelse max. kan
vare 3 ÅR.

Måske psykisk/fysisk engagement -det totale engagement med krop og sjæl, med
følelser og forstand og sanser og drifter i skøn funktionsdygtig
samordnethed og ensrettethed uden indbyrdes modsætningsforhold.

Venligst
Lis V.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-11-02 13:21

Lis Vilsgaard wrote:

> og
>
> En statistisk undersøgelse foretaget i USA viste, at en forelskelse max. kan
> vare 3 ÅR.

Og du vil generaliser til hele menneskeheden udfra USA?

Fra : Thomas S

Dato : 20-11-02 00:16

"Lis Vilsgaard" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote in message news:<3dda288c$0$81669$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>...
> En statistisk undersøgelse foretaget i USA viste, at en forelskelse max. kan
> vare 3 ÅR.

Det forekommer mig lettere forvrøvlet, at en statisk undersøgelse kan
påvise en absolut grænse. Er det bare mig, eller...?

Mvh

Thomas S

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-11-02 14:21

Thomas S wrote:

> Det forekommer mig lettere forvrøvlet, at en statisk undersøgelse kan
> påvise en absolut grænse. Er det bare mig, eller...?

Nej statistisk er en ny from for magi. 18% af mændene + 15% af kvinderne bliver 1/3 af hele befolkningen.

Fra : Glenn Moeller-Holst

Dato : 20-01-03 23:56

Hej Troels

Understående er adresser er udvalgt og citeret til dette indlæg for at
udspænde hvad forskellige mennesker mener forelskelse og kærlighed er og
formålet med disse. Side indholdene/citeringerne afspejler ikke
nødvendigvis min personlige mening:

Et par definitioner - både på dansk og engelsk blandes disse to begreber
normalt sammen:

romantic love, falling in love - dansk: forelskelse.

love - dansk: kærlighed.

Google søgninger:

http://www.google.com/search?q=%22what+is+romantic+love%22

http://www.google.com/search?q=%22what+is+falling+in+love%22

http://www.google.com/search?q=%22what+is+love%22

What is this thing called love [forelskelse]? What the research says.
http://www.relationshipsandlove.com/FreeStuff/WhatIsThisThing.htm
Citat: "... But in the modern Western World we choose a mate for one
reason only: because we are "in love." ...Dr. Walster explained that
romantic love consists of only two things:..."

What Is love [forelskelse] - Part II.
http://www.relationshipsandlove.com/WhatisLoveII.htm
Citat: "... And that, folks, is all there is to it. If these two things
occur, romantic love follows. Period...."

Romance -- Dissected:
http://whyfiles.org/shorties/love.html

Love
Is it worth the hassle?
http://www.dare-connexions.org/love.html
Citat: ".... Falling in love [forelskelse], says Peck, is really a
regression to that stage of babyhood.... This is fine, until reality
bites: he wants sex, she doesn’t; she wants to talk, he doesn’t; she
doesn’t like his friends, he doesn’t like her family.... Now there is a
choice: either the relationship ends or, as Peck puts it, ‘they initiate
the work of real loving [kærlighed]’ (Peck 88)...."

What Is Romantic Love [forelskelse] Anyway?
http://www.lovegevity.com/marriage/collectiveguidance/article15.html
"... The next important issue that relationship counseling should cover
is communication. During the blissful, phenylethlamine stage of a
relationship, it is quite natural for couples to read each others’
minds, even finish each others’ sentences. How many times have you heard
young couples say, "We just think alike", "She knows me so well", "I
feel whole in his presence"? Once again we find this aided by the
couple’s brain chemistry. No wonder so many pre-marital couples think
they don’t need counseling to aid in communication...."

Romantic Love [forelskelse]:
http://stout.mybravenet.com/public_html/h/romanlov.htm

what-is-love [børn og unge menneskers definitioner]:
http://my.integritynet.com.au/purdic/what-is-love.htm
http://www.mixed-up.com/markb/humor/kids-love.html
http://people.msoe.edu/~taylor/humor/love.htm
http://home.swbell.net/mfriske/jokes_7.html

What Is "Love [kærlighed]"?
http://users.aol.com/millsian/lovedef.html

Response to What is Love [blander kærlighed og forelskelse]:
http://hometown.aol.com/SmileeT147/edit_loveresp.html

To love, honour and deceive
http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_1296000/1296607.stm

In 17th century Spanish literature, women are the vessels of men’s honor
http://www.public.asu.edu/~ehoran/teaching/ENG201/ENG201Lectures/WomenHonor.htm

Sex skabte civilisationen
Mens mændene er hovedaktørerne, er det kvinderne, der trækker i trådene:
http://www.sondagsavisen.dk/nyheder/index.asp?doc_guid={A93A109C-CC88-11D6-936E-0010B555F137}&cat_id=452
Citat: "... Det er ideen i Tor Nørretranders nye bog ‘Det generøse
menneske’..."

Girl Talk:
http://www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns9999420
Citat: "..."You can predict male behaviour from female behaviour but not
the other way round," says Grammer. A woman's nod, for instance, kept a
man talking...."

http://home.att.net/~quotesexchange/sex.html
Citater:

Christianity has done a great deal for love [forelskelse?] by making a
sin of it.
--Anatole France

Love [forelskelse]: Two minds without a single thought.
--Philip Barry

Love [forelskelse] is also like a coconut which is good while it is
fresh, but you have to spit it out when the juice is gone, what's left
tastes bitter.
--Bertolt Brecht

--

There isn't any formula or method. You learn to love [kærlighed] by
loving -- by paying attention and doing what one thereby discovers has

Of all forms of caution, caution in love [kærlighed? forelskelse?] is
perhaps the most fatal to true happiness.
--Bertrand Russell

Where does the family start ? It starts with a young man falling in love
[forelskelse] with a girl - no superior alternative has yet been found.
--Sir Winston Churchill

If the universe has any purpose more important then topping a woman you
love [kærlighed? forelskelse?] and making a baby with her hearty help, I
have never heard of it.
--Rabert A. Henlein Lazarus Long

mvh/Glenn

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-02-03 09:30

> Jeg hørte engang, at forelskelse er psykisk/fysisk (kan ikke huske hvad), og
> af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.

I bogen "Kærlighedens fem prog" af Gary Chapman henvises der til forskning i emnet - og han skriver, at
en gennemsnitlig forelskelse varer 2 år.

Bogen beskriver de fem kærlighedssprog. Et kærlighedssprog er den slags handlinger der gør at jeg føler
mig elsket. Det er ganske sjældent at begge ægtefæller har samme kærlighedssprog og er man ikke opmærksom
på partnerens, kan det få fatale følger fordi han "jeg elsker dig" på en anden måde end jeg gør og han
forstår ikke den måde jeg siger "jeg elsker dig". De fem er: tid til hinanden, tjenester, at modtage
gaver, fysisk berøring og at modtage gaver.
Meget læseværdig bog.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 04-02-03 11:13

"Jonas Holt" <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse

> I bogen "Kærlighedens fem prog" af Gary Chapman henvises der til forskning
i emnet - og han skriver, at
> en gennemsnitlig forelskelse varer 2 år.

Puha 2år?!! Jeg er det nu, og kæresten/eks er skredet! Det vil sige 1 1/6 år
har jeg tilbage!! Shock! *lol*

Hygge

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 04-02-03 15:07

Jonas Holt skrev:
> De fem er: tid til hinanden, tjenester, at modtage gaver,
> fysisk berøring og at modtage gaver. Meget læseværdig bog.

Er det en skrivefejl eller en morsomhed?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Karsten Krambs

Dato : 04-02-03 16:21

On Tue, 4 Feb 2003 15:06:47 +0100, "Jens Axel Søgaard"
<usenet@soegaard.net> wrote:

>Er det en skrivefejl eller en morsomhed?

Nej - kvinder sætter elske = antallet af modtagne gaver - derfor er
den med 2 gange. Hvis ikke man lige fik den første gang

Karsten

Fra : Jonas Holt

Dato : 04-02-03 17:33

> Er det en skrivefejl eller en morsomhed?

Undskyld! Min fejl.
1. tid til hinanden
2. tjenester
3. at modtage gaver
4. fysisk berøring
5. anerkendende ord

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-02-03 18:25

"Jonas Holt" <jholt@nordenSTREGfjords.dk> skrev i en meddelelse news:3e3febe6$0$83827$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Undskyld! Min fejl.
> 1. tid til hinanden
> 2. tjenester
> 3. at modtage gaver
> 4. fysisk berøring
> 5. anerkendende ord

Det kunne vel være en beskrivelse af en korrupt politiker og
en entreprenør med Petrus vin.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-02-03 13:29

Jonas Holt wrote:

> 3. at modtage gaver

Betyder det at man ikke behøver at give gaver hvis man blot er god (og
tålmodig) til at modtage gaver?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jonas Holt

Dato : 10-02-03 12:51

> Betyder det at man ikke behøver at give gaver hvis man blot er god (og
> tålmodig) til at modtage gaver?

Hvis jeg viser min kærlighed til andre ved at give dem gaver, så er det meget sandsyndligt at mit
kærlighedssprog er at modtage gaver. Så kan du sige nok så meget at du elsker mig, gøre mig en masse
tjenester e.l. uden at jeg fatter det. Dvs. at jeg først opfatter at du siger at du holder af mig/elsker
mig i det øjeblik du giver mig gaver. Ikke nødvendigvis noget kostbart, men noget der gør at jeg tænker
på dig når jeg ser det.

Kærlighedssproget er noget vi er født med. Tænk på børn der pakker alverdens ting ind for at give dem til
andre de holder af. Giv de børn gaver og de føler sig elsket - de behøver ikke at være dyre, det der
tæller er, at de får noget. Tænk på barnet der *vil* vise sin far noget når far kommer hjem fra arbejde.
Giv barnet din udelte positive opmærksomhed i nogle minutter og han føler sig elsket.
Bogen gør mest ud af at fortælle om kærlighedssprog mellem ægtefæller, men berører kort emnet mht. børn.
Kærlighedssproget bevarer vi livet igennem og efter jeg (jeg er 29) har læst bogen og tænkt lidt over den
er der rigtig mange ting der er gået op for mig mht. de ting jeg gør og har gjort (mens jeg var barn) og
mange af mine reaktioner i nogle forskellige situationer.

Læs bogen!

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 16-02-03 01:54

Svar på:

> [...]
> af en eller anden bestemt grund ikke kunne vare mere end 3 mdr.
>
> Er der hold i dette, og er der side der beskriver "fænomenet"?

Et kort - men ikke tilstrækkeligt svar:

Facinating Facts about Testosterone:
http://jenellerose.com/htmlpostings/FascinatingFactsAboutTestosterone.htm
Citat: "...all is forgetting that hormones, psychology and sex all dance
together in an intricate quadrille..."

og uddybning af:

Jonas Holt wrote:
> [...]

Understående er adresser er udvalgt og citeret til dette indlæg, for at
udspænde hvad forskellige mennesker mener forelskelse og kærlighed er,
hvordan de vedligeholdes og formålet med disse. Side
indholdene/citeringerne afspejler ikke nødvendigvis min personlige
mening. Citaterne er ment som appetitvækkere fra den pågældende adresse:

Most Men Are Toolbox Men
http://enotalone.com/article/930.html

Where Has The Love Gone
http://enotalone.com/article/1032.html
Citat: "...
There is no doubt that life's daily pressures take a toll on our loving
relationships. Fatigue and boredom make us lazy and complacent, so we
start to take one another for granted. No wonder the passionate intimacy
we once had fizzles out to next to nothing.

I feel that when sex disappears, it is usually a sign of a problem in
the relationship. I feel that two people can have a passionate,
satisfying, fulfilling sex life with one another, forever. Before I
share how, take a moment to contemplate one idea. If there is nothing
else you remember from reading this article, remember this: Sex is fun.
When sexual intimacy starts to disappear in a relationship, many couples
fall into a trap that I call the standoff. In a standoff situation,
neither partner is honestly communicating their needs with one another.
If you stop touching your partner, the bond between you starts to
dissolve, the level of trust diminishes, and your relationship with your
partner becomes increasingly distant and cold. It is next to impossible
to share sexual intimacy when this is happening. In many cases, this is
when affairs begin to occur.
..."

-

What makes a woman desire a man instantly? By Peta Heskell:
http://enotalone.com/article/2052.html
http://enotalone.com/article/2053.html
Citat: "...
The primitive driver – me Mark, you Mandy [me Tarzan, You Jane - ?]

Let’s go back to the primitive beginnings of human beings.
About the Author:
Article generously provided by Peta Heskell
Peta Heskell is the Director of the Flirting Academy
..."

-

Facinating Facts about Testosterone:
http://jenellerose.com/htmlpostings/FascinatingFactsAboutTestosterone.htm
Citat: "...
No Magic Bullet

Although it appears that testosterone plays a vital role in female
sexuality, it's still only one of many influences on a woman's life.
Someone who's overwhelmed by sexual dysfunction and thinks that
testosterone will be her cure-all is forgetting that hormones,
psychology and sex all dance together in an intricate quadrille, not a
simple two-step. Even its greatest advocates argue that testosterone is
not a panacea.

"Everyone wants the magic bullet, everyone wants something the
quick-and-easy way," says UMDNJ's Sandra Leiblum. "My experience is that
it doesn't work that way. It would be terribly destructive if women
rushed to their gynecologists for testosterone."
..."

-

How Much Is Too Much? Or Not Enough?
By Carmen Sutra
http://www.artofloving.com/sex/howmuch.htm
Citat: "...
I've received countless letters from men AND women detailing the pain of
either constant rejection from their partner or disappointment in the
frequency of lovemaking.
There needs to be communication and compromise. Sex isn't everything,
but we all know it matters.
Let's face it - if you make love twice a month because that's what your
partner prefers, but you actually would like it twice a week, someone's
needs aren't being met. Sometimes masturbation just isn't enough.
Many psychologists say that though sex is not everything, a couple's sex
life can be indicative of what else is happening in the relationship.
You be the judge.
..."

-

Search Dr. Tracy's Love Advice Articles by Keyword:
http://www.loveadvice.com/KEYLIST.HTM

For Women: How to Attract a Man:
http://www.loveadvice.com/ARTICLES/ATTRCTMN.HTM
Citat: "...If you've been having trouble attracting men, try being more
open and affectionate. How? Many times women will come for counseling
and show more love and affection for my dogs or cats than they have in
years with a man....If you find it easy to love and hug and pamper a
pet, yet you feel inhibited about showing affection to a man you care
about, try thinking about him as a cat or a dog you love. Feed him. Pet
him. Love him. Shower him with affection. He'll appreciate that more
than a perfect 10 figure or a pretty face...."

For Men: How to Attract a Woman:
http://www.loveadvice.com/ARTICLES/ATTRCTWM.HTM
Citat: "...Every woman wants to be the center of attention. If that's
her experience with you -- a man who remains totally engaged in
conversation with her, unaffected by the gorgeous girl at the next
table, she'll find it irresistable....Do you want to be successful with
women? Follow the ritual, even if you think it's bullshit...."

Er du en af de mænd, der aldrig ved hvordan du skal tackle [?] kvinder?
Så er disse sider lige noget for dig.......:
http://www.romantik-tak.dk/index.php3

29 WAYS IN WHICH MEN EMBARRASS WOMEN AND HOW TO DEAL WITH (SOME OF) THEM:
http://web.archive.org/web/19991012033640/http://mastermall.com/romance/stx5.htm

-

09.02.2001 Tryk på en knap og få orgasme.
Apparat beregnet til smertelindring har vist sig at have interessant
bivirkning.
http://www.ing.dk/arkiv/010209/orgasme.html

7 February, 2001, Orgasms at the push of a button:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1158429.stm
Citat: "...
His discovery came when he failed to hit the right pain-relief spot for
a patient.

"I was placing the electrodes and suddenly the woman started exclaiming
emphatically," he said. "I asked her what was up and she said, 'You're
going to have to teach my husband to do that.'"
..."

-

''The Sex Contract; The Evolution of Human Behavior'':
http://holysmoke.org/fem/fem0067.htm

Hvorfor er det så svært at nå frem på samme tid?:
http://home6.inet.tele.dk/ebbesk/psykodrama/seksualitet1d.htm

-

Mest for kvinder:
http://hjem.get2net.dk/ebbesk/eroslink/woman.htm

Hoved adresse:
http://home6.inet.tele.dk/ebbesk/psykodrama/seksualitet.htm

-

Want in a man [som funktion af hendes alder]:
http://www.funofun.com/wantinaman.htm

-

http://www.thedicklist.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=000287
Citat: "...
Ladies, this is one to watch out for. He will charm you with his humor
and silliness but then you will realize he's merely drunk and wants to
get in your pants. He will then spread nasty rumors about you and come
crawling back, begging for your forgiveness. Even after 4 months of good
times, but mostly bad, the jackass can't see a good thing when it's
lying naked in front of his face. He's lazy, a drunk, fat, and has no
respect for himself and especially not women. Do not be fooled by a
great orgasm! He's still a bastard.
..."

http://www.thedicklist.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=000327
Citat: "...
This dick has been fucking my two best friends for three years now. He
completely leads them both on. One night he is in love with one, the
next he is in love with the other. These two are some AWSOME girlies,
but they are completely whipped. They would do anything for him, and he
has never done anything to deserve their respect or love! If you are
ever in Boulder, stay away from a sweet-talking, charming, blonde guy.
He's really just a vain, self-serving bastard!
..."

http://www.thedicklist.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=000326
Citat: "...
This fucking dickhead was screwing around with all my friends while I
was head over heels for him. I can't believe I was so naive. I broke him
up with his girlfriend when I found out he was fucking other people.
Then to top it off, I see him five years later and he still wants me.
What a fucking prick.
..."

-

Mest for mænd:
http://hjem.get2net.dk/ebbesk/eroslink/men.htm
Citat: "...
Og så en Gåde:
Før de bliver gift er mange kvinder kede af at der ikke er en mand i
deres liv. Efter de er blevet gift klager de over og er kede af at der
ikke er liv i deres mand. Kan det mon være fordi, at de blot ikke
forstår os mænd?

How to impress a woman:
Compliment her, cuddle her, kiss her,
caress her, love her, stroke her, tease her,
and then comfort her, protect her, hug her, hold her,
spend money on her, wine & dine her, buy things for her,
dance with her, listen to her, care for her, stand by her,
support her and go to the ends of the earth for her

Here is how to impress a Man:
Show up naked with a cold beer, and smile. - That´s all.
..."

-

Et billede siger mere end tusind ord?:
http://hjem.get2net.dk/ebbesk/eroslink/manwoman1.jpg

-

Why Is Love So Bizarre?
Michael P. Levine
http://www.dotlit.qut.edu.au/200202/bizarre2.html

http://www.ung-bladet.dk/forelskelse/
http://www.ung-bladet.dk/forelskelse/forelskelse1.shtml

Forelskelse er en midlertidig sinnssykdom.
(John Court)
http://skolenettet.ls.no/samliv/ressursbok/kap07_02.html

Kærlighed er som at rejse
http://connerygirls.dk/index.php?artikelid=62
Citat: "...
Hvad er kærlighed? Tja, det er en underlig lille størrelse. Hvad er
forelskelse? Ja, det er den mest udbredte form for sindssyge. Og hvis
man kan tillade sig at kalde forelskelse sindssyge, tja, så burde jeg
have været lukket inde for mange år siden. Jeg har gjort mange mærkelige
ting i kærlighedens navn. Og har oplevet andre gøre horrible ting for at
vise deres kærlighed.
Jeg har mange gange tænkt på, hvordan man kan definere kærlighed, dating
og sex. Jeg er nået frem til at bruge analogien "at rejse" om hele
kærlighedsbegrebet.
..."

Forelsket på nettet:
http://www.forelskelse.subnet.dk/
http://www.forelskelse.subnet.dk/SpecialeH.htm

Spørgsmål:
Hvordan kan man finde en god kvinde via internettet ?
http://www.mag-net.dk/kvinder.htm
Citat: "...
Og ingen af os kan ændre så forfærdelig meget. En tyran er og blir
tyran, et rodehoved bliver ikke ordentlig lige sådan bare, et B-menneske
blir ikke et A-menneske. UNDTAGEN LIGE I FORELSKELSENS ØJEBLIKKE. Det er
naturens måde at snyde os på. Læs Alberonis udmærkede bog om Forelskelse
og kærlighed. Som forklarer, hvordan/hvorfor forelskelse gør blind.
Eller Anne Knudsens bog: Her går det godt, send flere penge.
Under alle omstændigheder: underholdningsværdien er helt åbenbart høj! -
men husk så samtidig at nogle haardnakket paastaar, at forelskelsen er
naturens måde at snyde os på!
..."

Kærlighedsevne, Specialeafhandling af Mariann Kjerrumgaard Thygesen:
http://www.artemispsych.dk/specialeafhandling.htm
http://www.artemispsych.dk/kapitel_2.htm

-

Tekster og noter i psykologi:
http://www.kvuc.dk/mm/Pnoter.html
Parforhold:
http://www.kvuc.dk/mm/Parforhold.htm
Citat: "...
Konklusion: Parforholdet er for begge et ubevidst forsøg på at løse ens
egne indre psykiske konflikter.

Projektiv identifikation.

Vi forsøger vel alle at skjule vores "skyggesider", således at vore
fremtrædelses-sider står stærkere. Således også i parforholdet:

Man projicerer sine egne "skyggesider" over i partneren, hvorefter man
identificerer sig med de samme egenskaber, som blot nu ser meget bedre
ud hos den anden. De sider, man ikke kan lide/er bange for/ikke har fået
bekræftelse for i sig selv, ser smukke og vidunderlige ud hos
partneren.---I STARTEN!!!

POSITIVT kan man sige, at (den nødvendige??) polarisering i parforholdet
kan hjælpe med til, at man bedre lærer sine svage sider at kende. I
stedet for blot at fortrænge dem, ser man dem jo hos den anden i et mere
positivt lys. Således skulle chancen være større for at integrere dem i
sig selv og blive et mere "helt" menneske.

NEGATIVT set, sker det ofte, at polariseringen bliver forstærket i løbet
af parforholdets varighed. Man fortsætter og intensiverer projektionen,
hvorved man bliver mindre og mindre "sig selv" og mere og mere "et
halvt" menneske. Man siger, at kollusionen er belastet.

LØSNING: "Man skal lære at trække sine projektioner tilbage". Dette
kræver at dpartnerne kan acceptere deres fælles grundkonflikt.
..."

-

Kærlighed og forelskelse
http://www.karrierekvinden.subnet.dk/kaerlighed.htm

Lidt teori om Forelskelse
- som er noget andet end Kærlighed
http://hjem.get2net.dk/ebbesk/singelliv/forelsk3.htm

-

Bonobo Sex and Society.
"The behavior of a close relative challenges assumptions about male
supremacy in human evolution".
by Frans B. M. de Waal.
(Originally published in the March 1995 issue of SCIENTIFIC AMERICAN,
pp. 82-88):
http://songweaver.com/info/bonobos.html

Hvad betyder det, at være Følelsesmæssig intelligent?
http://hjem.get2net.dk/ebbesk/psykoterapi/emotional1.htm

"Kald det kærlighed....":
http://nielsstrange.homepage.dk/love.htm

-

Ord/termer kan oversættes her. Klik på source language, target, indtast
term, marker radioknappen "Terms" og klik på "Search":
http://europa.eu.int/eurodicautom/Controller
http://europa.eu.int/eurodicautom/

http://europa.eu.int/eurodicautom/edic/response_DG.jsp
Citat: "...
Please note that Eurodicautom will soon be integrated into a new
interinstitutional terminology database, which will incorporate the
contents of the databases already existing in the various institutions
and bodies of the European Union.

The aim of this project is to meet the challenge of the forthcoming
enlargement, which will extend the problems associated with
terminological data to some twenty languages. The result will reflect
Europe's linguistic diversity and richness. ..."

mvh/Glenn