/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mobil-Telefoni
#NavnPoint
Klaudi 20830
refi 17101
Nordsted1 13879
o.v.n. 13756
Kortoverv.. 9673
thyfoon 6564
Ghettofam.. 6087
rotw 5524
katekismus 5124
10  g_h 4281
Kan man priotere operatør valg på en nokia~
Fra : Lars Enøe


Dato : 02-03-01 11:52

Hej Allesammen!

Jeg havde en gang en gammel Ericsson GSM telefon, der kunne jeg
fortælle den hvilken operatør den skulle hive fat i først, når den
ikke kunne få fat i den sædvanlige operatør.

Grunden til jeg spørger er fordi jeg kører en del i udlandet. Og det
er betsmt ikke lige meget hvilken opreatør man ryger over på. Der er
utrolig meget prisforskel, og også stor kvalitetsforskel.

Kan man det på en Nokia 6150??

Med venlig hilsen

Lars Enøe



 
 
Erik Einum (02-03-2001)
Kommentar
Fra : Erik Einum


Dato : 02-03-01 11:59

Lars Enøe <lars@enoe.dk> skrev
> Jeg havde en gang en gammel Ericsson GSM telefon, der kunne jeg
> fortælle den hvilken operatør den skulle hive fat i først, når den
> ikke kunne få fat i den sædvanlige operatør.
>
> Grunden til jeg spørger er fordi jeg kører en del i udlandet. Og det
> er betsmt ikke lige meget hvilken opreatør man ryger over på. Der er
> utrolig meget prisforskel, og også stor kvalitetsforskel.
>
> Kan man det på en Nokia 6150??

Ja!

///Mvh. EE

Åh, hvordan?

Meny | Innstillinger | Telefoninnstillinger | Valg av nettverk |
Automatisk / Manuelt. Nå må du manuelt velge ny operatør hver gang du
mister kontakten med den som er aktiv.

Husker ikke numrene, så hvert nivå er adskilt med |, valg er adskilt med
/, kan ikke de danske menyvalgene, men de er vel ganske like de norske.



jan steen sørensen (02-03-2001)
Kommentar
Fra : jan steen sørensen


Dato : 02-03-01 22:36

Det er ikke det der bliver spurgt om!
Nej, du kan ikke lave en liste over din foretrukne operatør i en Nokia, men
du kan lave en præferance-liste i en Ericsson, den gemmer listen på
SIM-KORTET, så har du lavet listen og kortet kan derefter flyttes over i din
Nokia, - det virker!

Go' fornøjelse
Jan

Erik Einum skrev i meddelelsen ...
>Lars Enøe <lars@enoe.dk> skrev
>> Jeg havde en gang en gammel Ericsson GSM telefon, der kunne jeg
>> fortælle den hvilken operatør den skulle hive fat i først, når den
>> ikke kunne få fat i den sædvanlige operatør.
>>
>> Grunden til jeg spørger er fordi jeg kører en del i udlandet. Og det
>> er betsmt ikke lige meget hvilken opreatør man ryger over på. Der er
>> utrolig meget prisforskel, og også stor kvalitetsforskel.
>>
>> Kan man det på en Nokia 6150??
>
>Ja!
>
>///Mvh. EE
>
>Åh, hvordan?
>
>Meny | Innstillinger | Telefoninnstillinger | Valg av nettverk |
>Automatisk / Manuelt. Nå må du manuelt velge ny operatør hver gang du
>mister kontakten med den som er aktiv.
>
>Husker ikke numrene, så hvert nivå er adskilt med |, valg er adskilt med
>/, kan ikke de danske menyvalgene, men de er vel ganske like de norske.
>
>



Erik Einum (03-03-2001)
Kommentar
Fra : Erik Einum


Dato : 03-03-01 03:26

jan steen sørensen <jss@private.dk> skrev
> Erik Einum skrev i meddelelsen ...
> > Lars Enøe <lars@enoe.dk> skrev
> > > Jeg havde en gang en gammel Ericsson GSM telefon, der kunne jeg
> > > fortælle den hvilken operatør den skulle hive fat i først, når den
> > > ikke kunne få fat i den sædvanlige operatør.
> > >
> > > Kan man det på en Nokia 6150??
> >
> > Meny | Innstillinger | Telefoninnstillinger | Valg av nettverk |
> > Automatisk / Manuelt. Nå må du manuelt velge ny operatør hver gang du
> > mister kontakten med den som er aktiv.
>
> Det er ikke det der bliver spurgt om!
> Nej, du kan ikke lave en liste over din foretrukne operatør i en Nokia,
> men du kan lave en præferance-liste i en Ericsson, den gemmer listen på
> SIM-KORTET, så har du lavet listen og kortet kan derefter flyttes over i
> din Nokia, - det virker!

OK. Skjønner! Det stemmer, Nokia kan ikke det. Chipy (SIM-kort"brenner")
kan også det samme.

///Mvh. EE



Lars Enøe (04-03-2001)
Kommentar
Fra : Lars Enøe


Dato : 04-03-01 23:46

On Fri, 2 Mar 2001 22:36:02 +0100, "jan steen sørensen"
<jss@private.dk> wrote:

>Det er ikke det der bliver spurgt om!
>Nej, du kan ikke lave en liste over din foretrukne operatør i en Nokia, men
>du kan lave en præferance-liste i en Ericsson, den gemmer listen på
>SIM-KORTET, så har du lavet listen og kortet kan derefter flyttes over i din
>Nokia, - det virker!
>
>Go' fornøjelse
>Jan
Tusind tak, det var lige det jeg manglede. Surt man ikke kan det
direkte. Men det er bedre enmd ingenting. Så jeg vil lige ud at låne
en Ericsson snarest mulig *SS*

Med venlig hilsen

Lars Enøe

John R. Jensen (05-03-2001)
Kommentar
Fra : John R. Jensen


Dato : 05-03-01 17:44


"> Tusind tak, det var lige det jeg manglede. Surt man ikke kan det
> direkte. Men det er bedre enmd ingenting. Så jeg vil lige ud at låne
> en Ericsson snarest mulig *SS*
>
> Med venlig hilsen
>
> Lars Enøe

Det mest spøjse er at man i netværksmenuen kan se denne liste, samt listen
over de operatører telefonen ikke skal forsøge at koble sig på. (for
sonofut: TDC, Telia og mobilix, her i Danmark).

--
Best Regards/Med venlig hilsen

John R. Jensen



jan steen sørensen (05-03-2001)
Kommentar
Fra : jan steen sørensen


Dato : 05-03-01 21:00

Hej John

Det er ikke spøjst, det du ser i netværksmenuen er MULIGE operatører din
telefon kan modtage GSM signal fra, dette har ikke noget at gøre med
FORETRUKNE operatører, i den foretrukne kan du lave en pre-defineret liste
når du kommer til udlandet f.eks., da vil det virke på lignende måde som
hvis du har Telia eller Mobilix, og disse roamer over på Sonofon - det vil
sige hvis din telefon ikke kan finde det foretrukne net ("hjemme netværk")
vil den søge efter det næste MULIGE net.

Jan

>Det mest spøjse er at man i netværksmenuen kan se denne liste, samt listen
>over de operatører telefonen ikke skal forsøge at koble sig på. (for
>sonofut: TDC, Telia og mobilix, her i Danmark).
>
>--
>Best Regards/Med venlig hilsen
>
>John R. Jensen
>
>



John R. Jensen (06-03-2001)
Kommentar
Fra : John R. Jensen


Dato : 06-03-01 01:16

> Hej John
>
> Det er ikke spøjst, det du ser i netværksmenuen er MULIGE operatører din
> telefon kan modtage GSM signal fra, dette har ikke noget at gøre med
> FORETRUKNE operatører, i den foretrukne kan du lave en pre-defineret liste
> når du kommer til udlandet f.eks., da vil det virke på lignende måde som
> hvis du har Telia eller Mobilix, og disse roamer over på Sonofon - det vil
> sige hvis din telefon ikke kan finde det foretrukne net ("hjemme netværk")
> vil den søge efter det næste MULIGE net.
>
> Jan

Hej Jan,

Hmm, det lader vist til at du ikke helt ved hvad du taler om.

Jeg taler om netværksmenu'en i fx. Nokia 3310 (en del andre telefoner har
også denne mulighed), der skal aktivers med fx. logomanager.

Den liste du øjensyneligt regner med jeg kikke på (går jeg ud fra) er den
menu fremkommer, når man søger nyt net. I så fald har du ret i at det kun er
MULIGE operatører, men det er altså ikke tilfældet.

Ikke fortrukne net bliver altid lageret på SIM-kortet. Det sker helt
automatisk første gang du forsøger at koble dig på en operatør, og dette
forsøg afvises.

Dette gøres for at telefonen så undgår at belaste andre net unødigt, når
hjemmeoperatøren ikke kan "ses". Telefonen vil så i fremtiden ikke førsøge
at koble sig på disse net(hvis det altså er det samme SIM-kort, der sidder i
telefonen). Hvis hjemme operatøren kan "ses" vælges den selvfølgelig med det
samme.

At det ikke var det strengen begynde med er en anden snak...

--
Best Regards/Med venlig hilsen

John R. Jensen



jan steen sørensen (06-03-2001)
Kommentar
Fra : jan steen sørensen


Dato : 06-03-01 08:34


>Hej Jan,
>
>Hmm, det lader vist til at du ikke helt ved hvad du taler om.


Ok, jeg mener nok at jeg ved hvad jeg taler om - problemet er nok mere at
jeg glemmer at høre efter

> Jeg taler om netværksmenu'en i fx. Nokia 3310 (en del andre telefoner har
>også denne mulighed), der skal aktivers med fx. logomanager.


Har ikke leget med 3310 endnu, men jeg arbejder dagligt med 6150 med
netværksmonitor (det samme som netværksmenu?)

>Den liste du øjensyneligt regner med jeg kikke på (går jeg ud fra) er den
>menu fremkommer, når man søger nyt net. I så fald har du ret i at det kun
er
>MULIGE operatører, men det er altså ikke tilfældet.


Jeps, men hvad er så tilfældet?

>Ikke fortrukne net bliver altid lageret på SIM-kortet. Det sker helt
>automatisk første gang du forsøger at koble dig på en operatør, og dette
>forsøg afvises.


Ikke enig.! - knapt forstået.????
Ikke for at kløves i ord - men (ikke) foretrukne net og (ikke) tilgængelige
net er for mig to forskellige ting:

Foretrukne net: her kan vælges (prefærance) hvlke net du ØNSKER at roame på,
underforstået: ud af de muligeheder din operatør har aftaler med i national
og internationale roaming. Her kan du se (og editere - tilføje til listen
foretrukne net) operatør-koder over alle operatører listet (nationale og
internationale)


Tilgængelige net: dette kan ses i manuelt valg af tilgængelige net - lige
nu! - telefonen vil vise dig HVILKE net den kan modtage signal fra ( ikke
nødvendigvis det samme som HVILKE net SIM-kortet kan få adgang til samtale
på)

>Dette gøres for at telefonen så undgår at belaste andre net unødigt, når
>hjemmeoperatøren ikke kan "ses". Telefonen vil så i fremtiden ikke førsøge
>at koble sig på disse net(hvis det altså er det samme SIM-kort, der sidder
i
>telefonen). Hvis hjemme operatøren kan "ses" vælges den selvfølgelig med
det
>samme.


Det lader tværdigmod at være tilfældet på min Nokia 6150, at den forsøger at
koble sig på disse andre net. Ski.. irriterende!

Netop det at den KAN "se" andre net (også fremmede/spærrede/ikke lovlige
net: TeleDK) er ofte et problem i min 6150 med Telia abon.:
Efter at den har lavet "seemless handover" i en samtale fra Telia's net
(typisk numre mellem ca. 696-751) til Sonofon's net (typisk mellem 82-118),
vil den efterfølgende låse til TeleDK net (typisk numre mellem ca. 45-55, -
opleves som blankt display hvis monitor deaktiveret) i flere minutter.
Jeg kan tvinge den ud af tilstanden ved at aktivere: manuelt valg af
netværk, derefter virker den normalt igen - ELLER jeg kan have tålmodighed,
og telefonen vil komme tilbage til Telia (eller Sonofon) igen - kan tage
flere minutter.

I øvrigt har den gamle Motorola 920/930 det problem at de skal ind til
opdatering, såfremt de ikke kan finde de nye udenlandske operatører,
SIM-kortet kan godt finde de nye udenlandske operatører såfremt dette
flyttes over i en anden telefon ( jo, de er begge Dual-band telefoner!)
Dette tyder på at telefoner fra div. producenter "opfører" sig forskelligt.

Min Ericsson T28s har ikke nogle af ovennævnte problemer.! Hvorfor?

>At det ikke var det strengen begynde med er en anden snak...


Det kaldes vist bare at tingene udvikler sig..
(og - nej, man kan ikke prioritere operatør valg på en Nokia)

Håber stadig der er nogen der læser dette, og hvis nogen der har et forslag,
såh.....

tak for tålmodigheden og venlig hilsen
Jan

>Best Regards/Med venlig hilsen
>
>John R. Jensen
>
>



John R. Jensen (06-03-2001)
Kommentar
Fra : John R. Jensen


Dato : 06-03-01 09:25

> Jeps, men hvad er så tilfældet?

Den hedder som du også skriver Net Monitor, i N3310 er det menu 06.

På venstre side ses en liste over fortrukne net, og på højre side en liste
over ikke tillade net (ikke lovlige net).

> Ikke for at kløves i ord - men (ikke) foretrukne net og (ikke)
tilgængelige
> net er for mig to forskellige ting:

Det er det også for mig....

> Foretrukne net:

Det samme som dig.....


> Tilgængelige net:

Det er også sådan jeg opfatter det.....

> Netop det at den KAN "se" andre net (også fremmede/spærrede/ikke lovlige
> net: TeleDK) er ofte et problem i min 6150 med Telia abon.:
> Efter at den har lavet "seemless handover" i en samtale fra Telia's net
> (typisk numre mellem ca. 696-751) til Sonofon's net (typisk mellem
82-118),
> vil den efterfølgende låse til TeleDK net (typisk numre mellem ca.
45-55, -
> opleves som blankt display hvis monitor deaktiveret) i flere minutter.
> Jeg kan tvinge den ud af tilstanden ved at aktivere: manuelt valg af
> netværk, derefter virker den normalt igen - ELLER jeg kan have
tålmodighed,
> og telefonen vil komme tilbage til Telia (eller Sonofon) igen - kan tage
> flere minutter.

Det lyder sku' lidt underligt. Det har jeg ikke været ude for. I teorien
skal det virke som jeg beskrev i et tidligere indlæg.

> Min Ericsson T28s har ikke nogle af ovennævnte problemer.! Hvorfor?

Den lader til at virke rigtig....

For at vende tilbage til det det hele startede med, så NEJ, man kan ikke
lave en priv. liste på en Nokia, som man kan på fx. Ericsson eller Motorola.
Mit indlæg gik i første omgang på at en tilligere oprettet priv. liste (fra
en anden telefon) samt en ikke "lovlige" netværk kan ses i en nokia (3310).

--
Best Regards/Med venlig hilsen

John R. Jensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste