10 Gig Ethernet på Cat 6 kabler
Fra : Arne Keller

Dato : 18-11-02 18:40

I fredags tog IEEE endelig beslutning om at starte en ny arbejdsgruppe
som skal arbejde med 10GBASE-T.

Arbejdsgruppen har sit første møde i januar.

Det burde betyde at vi om et par år kan forvente at se 10G Ethernet på
100 meter Cat 6 kobber.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-02 20:03

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message
> [...]
>
> Arbejdsgruppen har sit første møde i januar.
>
> Det burde betyde at vi om et par år kan forvente at se 10G Ethernet på

Okay, det lyder da spændende....

Men er det må UTP, eller skal det være noget S-STP for ind/ud-stråling?

Fra : Arne Keller

Dato : 18-11-02 20:29

On Mon, 18 Nov 2002 20:03:06 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>Okay, det lyder da spændende....
>
>Men er det må UTP, eller skal det være noget S-STP for ind/ud-stråling?

Altså Bjarke hvad tror du ??

Det vil naturligvis være på både UTP og STP for standarden gør ingen
forskel på disse systemer.

Men der skal nok en del bitpilleri og design af DSP kredse til før det
fungerer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-02 20:45

> Altså Bjarke hvad tror du ??

Jamen, ved det ikke. Derfor spurtge jeg

> Det vil naturligvis være på både UTP og STP for standarden gør ingen
> forskel på disse systemer.

Ja, men det kunne da være at dem som vil udvikle en standart for 10G
ethernet på cat 6... Vil sætte krav til at kablingen fx skal være STP...

Det samme er vel gælgende, ved tv transmision på netværkskabling.. At hele
frekvensbåndet ikke kan transmiteres, uden at udstråle for meget... Så det
er nød til at være S-STP hvis det skal udbygget?

> Men der skal nok en del bitpilleri og design af DSP kredse til før det
> fungerer

Ja, hardware har vel meget at sige.....

Men mon ikke man ser at det skal være cat 7 kabling istedet senere? Det er
vel bare skuen uden ende

Fra : Arne Keller

Dato : 18-11-02 21:19

On Mon, 18 Nov 2002 20:45:27 +0100, "Bjarke Hansen"
> [...]

>Ja, men det kunne da være at dem som vil udvikle en standart for 10G
>ethernet på cat 6... Vil sætte krav til at kablingen fx skal være STP...

Det er meget usansynligt, da omkring 92% af verdensmarkedet for
kabling er UTP, hvem er interesseret i at alene udvikle til 8% af
markedet. Intet som jeg har set, ser ud til at ændre det forhold.

>Det samme er vel gælgende, ved tv transmision på netværkskabling.. At hele
>frekvensbåndet ikke kan transmiteres, uden at udstråle for meget... Så det
>er nød til at være S-STP hvis det skal udbygget?

Det har været en stor del af grunden til at Tyskland ville have Cat 7
standarden, nu viser det sig at det ikke er godt nok med 600Mhz, nu
vil man have udviddet til 1Ghz. Andre producenter kan overføre op til
550Mhz TV på UTP.
Coax er fortsat det bedste medie til TV transmission, PDS kabling er
kun interessant hvis man har behov for fleksibiliteten i dette medie
og er villig til at betale både med mindre ydelse og højere pris.

>Ja, hardware har vel meget at sige.....
>
>Men mon ikke man ser at det skal være cat 7 kabling istedet senere? Det er
>vel bare skuen uden ende

Jeg tror slet ikke på Cat 7, konnektoren som har været valgt i
standarden i et år kan stadig ikke købes, så vidt jeg ved.
Det tyder ikke på det store marked.
Derudover holder Tyskland som er det største Cat 7 marked fast i at 2
par pr konnektor er tilstrækkeligt for brugerne de næste 10 år, det
giver idag en max hastighed på 100Mbps da alle kendte teknikker på 1
Gbps og derover kræver 4 par.

Hvis Cat 6 giver mulighed for 10 Gbps bør det være tilstrækkeligt i
mindst 8-10 år endnu, hvis vi ser på hvordan LAN hastighederne har
udviklet sig indtil nu.