Leoniderne i nat
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-11-02 17:57

Hvis der kommer hul i skytæppet og månen ikke
blænder for meget, skulle vi kunne se stjerneskudssværmen
Leoniderne i øst-sydøst efter midnat.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-11-02 18:12

On Mon, 18 Nov 2002 17:56:58 +0100
"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote:

> Hvis der kommer hul i skytæppet og månen ikke
> blænder for meget, skulle vi kunne se stjerneskudssværmen
> Leoniderne i øst-sydøst efter midnat.
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt

Æv, Jeg bor i københavn der har de lovet tåge,
så hjælper det jo ikke meget at skyerne er væk.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-11-02 19:34

Poul-Erik Andreasen wrote:
> Æv, Jeg bor i københavn der har de lovet tåge,
> så hjælper det jo ikke meget at skyerne er væk.

Bare rolig, iflg. vore tv-vejr-trolde, skulle det
blive klart når Leoniderne kulminerer ved 5-tiden.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-11-02 20:23

On Mon, 18 Nov 2002 19:33:44 +0100

> Bare rolig, iflg. vore tv-vejr-trolde, skulle det
> blive klart når Leoniderne kulminerer ved 5-tiden.

Ja men jeg ved ikke om jeg kan holde mig oppe så længe,
Men jeg må da ud og se lidt på det jeg har altan mod syd
og bor på 13. sal så udsigten har jeg da.

Hvor længe kan man forvente at der er mellem stjerneskuddene
i sådan en sværm.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-11-02 20:44

Poul-Erik Andreasen skrev:

> Hvor længe kan man forvente at der er mellem stjerneskuddene
> i sådan en sværm.

<http://www.space.com/leonids/>

// Klaus

Fra : Peter Knutsen

Dato : 18-11-02 23:36

Poul-Erik Andreasen wrote:

> Hvor længe kan man forvente at der er mellem stjerneskuddene
> i sådan en sværm.

Jeg mener at have hørt sådan noget som 3 per sekund.

--
Peter Knutsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-02 05:32

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:Z%8C9.21216$HU.1405327@news010.worldonline.dk...
> Hvis der kommer hul i skytæppet og månen ikke
> blænder for meget, skulle vi kunne se stjerneskudssværmen
> Leoniderne i øst-sydøst efter midnat.

Ja, den er god nok. Jeg gik lige ud og så en 30 stykker på 10 minutter -
mange mellem Leo og Jupiter og Ursa Major. De kom fra alle retninger
og lignede små kortvarige nytårsraketter. En lod sporet stå i et halvt min.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-11-02 06:03

Martin Larsen wrote:
> [...]
> minutter - mange mellem Leo og Jupiter og Ursa Major. De kom fra alle
> retninger og lignede små kortvarige nytårsraketter. En lod sporet stå

Jeg var også ude (0450-0545).
Så ikke så mange "langbrændere", som jeg havde håbet.
Jeg synes nu ikke at de kom *fra* alle retninger, men til
gengæld kom de *ned* hele horisonten rundt.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-11-02 09:55

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Så ikke så mange "langbrændere", som jeg havde håbet.
> Jeg synes nu ikke at de kom *fra* alle retninger, men til
> gengæld kom de *ned* hele horisonten rundt.

Ja, nogen af dem var ret lysstærke med lang efterglød.

De kommer hverken fra alle retninger, eller ned hele horisonten rundt.
De kommer fra et punkt i Løven (i den "hoved") og stråler ud derfra.
Står Løven højt ser det ud som om de kommer "ned" hele vejen rundt, men
Løven stod vel omkring 35 grader over den sydlige horisont omkring kl. 5
imorges.

Peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-11-02 15:40

Peter Mogensen wrote:
> Ja, nogen af dem var ret lysstærke med lang efterglød.

> De kommer hverken fra alle retninger, eller ned hele
> horisonten rundt.
Jeg tror at vi mener det samme, men udtrykker os forskelligt.

> [...]
> Står Løven højt ser det ud som om de kommer "ned" hele vejen rundt,
> men Løven stod vel omkring 35 grader over den sydlige horisont

Her fra Skibstrup så jeg dem altså komme "ned" hele horisonten rundt.
Det vil sige at når jeg f.eks. så en småsten brænde op langt mod nord,
så "radierede" den selvfølgelig ud fra Løven, som en rigtig "Leonide"
skal, men den begyndte først at lyse langt mod nord, set fra min
synsvinkel. En betragter i sydnorge har måske set den samme
småsten brænde op på hans sydhimmel.

Jeg kunne udmærket se at de alle kom fra Løven, og jeg så dem hele
vejen rundt - også ude i vest under Månen.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Peter Mogensen

Dato : 20-11-02 10:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> småsten brænde op på hans sydhimmel.
>
> Jeg kunne udmærket se at de alle kom fra Løven, og jeg så dem hele
> vejen rundt - også ude i vest under Månen.

Jo jo... men det jeg mente var jo at på den sydlige horisont stod løven
ikke højere end at nogle af dem faktisk kom "op" fra horisonten.

Der var en der havde et godt billede her:
http://www.astro.ku.dk/~norup/images/leonid.html

Hmm... og flere af dem jeg så lavt på den vestlige horisont gik næsten
vandret.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 19-11-02 07:00

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> Hvis der kommer hul i skytæppet og månen ikke
> blænder for meget, skulle vi kunne se stjerneskudssværmen
> Leoniderne i øst-sydøst efter midnat.

Jeg har lige været ude og checke leonide-showet ud, og jeg må sige, at de
levede op til alt "hypet". Nu håber jeg bare alle mine ønsker går i
opfyldelse...

Det var superklart vejr her på Amager - dog trak der et tykt skytæppe ind
over himlen da jeg havde stået der ca. 20 minutter, så jeg var virkelig
heldig. Selvom der var en del gadelys og en fuldmåne der generede, kunne jeg
se et stjerneskud ca. hver 15. sekund.

Så vidt jeg husker var der dog en gang for ca. 5-10 år siden hvor det var en
del mere imponerende - næsten som at flyve warp-speed gennem rummet. Jeg
husker det i hvert fald som om der var en masse små stjerneskud, der kom
susende hele tiden - måske 3 i sekundet eller sådan noget. Men de var vist
også mindre end dem i dag.

/Martin