MS Windows
briani 27239
Formatere HD i xp ??
Fra : Lasse

Dato : 18-11-02 16:50

Hejsa ønsker at formatere min HD (nfts) kører xp, har prøvet at boote fra xp
disk, men starter bare med at indstall xp igen.Vil derefter gerne ligge win
98 sec. edition på istedet.På forhånd tak.
--
Lasse (8900)

YOU`LL NEVER WALK ALONE

Fra : Brizz

Dato : 18-11-02 17:23

> [...]
win
> 98 sec. edition på istedet.På forhånd tak.

Dvs. du vil ikke køre XP igen?
Så smid en 98 boot disk i og start maskinen op. Så når den er færdig med at
loade skriver du jo bare format C: også derud af. også alm installation af
98 bagefter..ganske nemt

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Roland

Dato : 19-11-02 17:44

Hej!

Det kan han ikke mig bekendt ikke, når disken ligger i ntfs. Så skal han
først køre FDISK og slette alle parationer og så oprette nye i fat32, som
win98 køre med.

Roland

Fra : Brizz

Dato : 18-11-02 17:55

> Det kan han ikke mig bekendt ikke, når disken ligger i ntfs. Så skal han
> først køre FDISK og slette alle parationer og så oprette nye i fat32, som
> win98 køre med.

Havde lige overset NTFS delen...min fejl ;.)

Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lasse

Dato : 18-11-02 19:30

hej igen
har fået slette partitionen nu har jeg så prøvet at boote på win 98
startdiskette og win 98 sec.edition cdrom, det vel den ikke.Den vil godt
boote fra xp disken, fatter ingenting

--
Lasse (8900)

YOU`LL NEVER WALK ALONE

Fra : Edmund

Dato : 18-11-02 19:41

Lasse wrote:
> hej igen
> har fået slette partitionen nu har jeg så prøvet at boote på win 98
> startdiskette og win 98 sec.edition cdrom, det vel den ikke.Den vil
> godt boote fra xp disken, fatter ingenting

Har du sat bios til at boote fra A:

Hvad med den maskine du skriver til nyhedsgruppen med, kan du ikke lave
en ny startdiskette derfra

--
Mvh Edmund

Fra : Lasse

Dato : 18-11-02 20:04

> Har du sat bios til at boote fra A:

jep

> Hvad med den maskine du skriver til nyhedsgruppen med, kan du ikke lave
> en ny startdiskette derfra

Er gjort, nu booter den

Har nu kørt fdisk og oprettet ny paratition.
Så skal den formaters, døjer lidt igen forkerte parameter , nok fordi det er
på engelsk

Fra : Edmund

Dato : 18-11-02 20:36

Lasse wrote:

> [...]
>
> Har nu kørt fdisk og oprettet ny paratition.
> Så skal den formaters, døjer lidt igen forkerte parameter , nok fordi

Nu skal du jo ikke gøre som i genoprettelse konsollen
Nu skal du jo bare skrive format c:

Du har vel husket at slukke pc efter at du har oprette paratition

--
Mvh Edmund

Fra : Lasse

Dato : 18-11-02 20:50

> Nu skal du jo ikke gøre som i genoprettelse konsollen
> Nu skal du jo bare skrive format c:

nope skriver format c:, underligt den køber den anden gang ikke første??

> Du har vel husket at slukke pc efter at du har oprette paratition

jep

den formattere nu ihvertfald, så propper jeg win 98 cdrom i bagefter, er det
ikke rigtigt??

Tak for hjælpen

--
Lasse (8900)

YOU`LL NEVER WALK ALONE

Fra : Edmund

Dato : 18-11-02 21:01

Lasse wrote:

> den formattere nu ihvertfald, så propper jeg win 98 cdrom i bagefter,
> er det ikke rigtigt??

Jo, skriv install, eller boot direkte på cdén

--
Mvh Edmund

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-11-02 19:43

On Mon, 18 Nov 2002 17:54:49 +0100, "Brizz"
<bs@(fjernmig)gronaerten.dk> wrote:

>Havde lige overset NTFS delen...min fejl ;.)

Jow. Det er især surt, hvis han har et senere drev, f.eks. E, med fat
32. For så bliver det til C i DOS. Jeg har selv mistet en masse data
på at lave det nummer i ren distraktion.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lasse

Dato : 19-11-02 16:09

Tak for hjælpen alle.
--
Lasse (8900)

YOU`LL NEVER WALK ALONE

Fra : Edmund

Dato : 18-11-02 17:47

Brizz wrote:

> Dvs. du vil ikke køre XP igen?
> Så smid en 98 boot disk i og start maskinen op. Så når den er færdig
> med at loade skriver du jo bare format C: også derud af. også alm
> installation af 98 bagefter..ganske nemt

Det er kun så nemt hvis han har formateres til fat32 med XP cdén

Eller skal man bruge fdisk fra 98 boot disken og slette ikke dos
partition og så oprette dos partition, slukke pc, formatere drev

--
Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 18-11-02 19:29

Lasse Johansen kom til at sende en mail
Her er hvad jeg svarede

> Hvordan gør jeg det ??
> Er inde i genoprettelse konsollen, kan godt formattere HD men så er
> filsystemmet stadig nfts, hvordan laver jeg det om??

format c:\ fs:fat32

Prøv evt at skrive format /? for at se parameter

Det kan måske kun lade sig gøre med diske eller partitioner under 30 GB
Sådan er det inde fra XP, om det så også gælder inde fra genoprettelse
konsollen ved jeg ikke

Hvis du har en disk der er større kan du starte en XP installation, der
får
du mulighed for at slette partition.
Bagefter burde du kunne starte win98 installation, som så starter med at
formatere

hent evt en ny fra www.bootdisk.com

--
Mvh Edmund

Fra : Roland

Dato : 19-11-02 17:44

Hej!

Fra : M.N.

Dato : 18-11-02 17:09

"Lasse" <lasse@johansenFJERN.tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa ønsker at formatere min HD (nfts) kører xp, har prøvet at boote fra
xp
> disk, men starter bare med at indstall xp igen.

KLIP

Og det er også rigtigt. Du fortsætter til at du kan slette
partition/formatere.

Mogens