Baggrundsbillede og tekst
Fra : Tabita Enig

Dato : 18-11-02 15:51

Jeg har et billede, der forestiller et stykke skind, som jeg vil bruge til
en ramme omkring et stykke tekst. Jeg har overvejet at lægge billedet som
baggrundsbillede, men hvordan får jeg så teksten til at stå pænt i forhold
til rammen? Man kan selvfølgelig ændre lidt på diverse margener, så det
kommer til at passe, men det er jo i virkeligheden ikke særlig smart.

Hvordan gøres det smartest? Man må kunne definere billedet og teksten
relativt til hinanden??

Tabita

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-11-02 16:43

"Tabita Enig" <tabitae@stofanet.dk> writes:

Hej Tabita

> [...]
> kommer til at passe, men det er jo i virkeligheden ikke særlig smart.

> Hvordan gøres det smartest? Man må kunne definere billedet og teksten

Smartest kan jeg ikke lige svare på. Det afhænger af så meget :)

En mulighed er at dele billedet op i ni (tre x tre) mindre dele, så
teksten kun skal stå over det midterste billede. Så er der flere
forskellige måder at sætte det sammen på bagefter (tabeller, absolut
placering med CSS, etc.)

Jeg ved ikke hvad problemet med marginer er, det burde kunne virke.
Hvis man laver en <div> med skindet som baggrund, og inde i den har endnu
en div, så burde placeringen kunne klares med marginer på den inderste:

Eksempel:

padding:0px;">
Her er teksten over skindet.

En lignenede løsning placerer den indre div absolut i forhold til den
ydre:

background-image:url('skind.png');">
Her er teksten over skindet.
Det er vigtigt at den yderste div har position:relative (eller absolute
eller fixed), fordi indholdet bliver placeret i forhold til den nærmeste
omkransende box med placering forskellig fra defaulten.

Håber en af dem kan bruges
/L