Kabel lige eller x
Fra : Andre

Dato : 18-11-02 13:09

Jeg har en router med 4 porte på. Hvis jeg vil sætte en hub eller switch på
for at få flere maskiner koblet op, skal det så være en lige eller krydset
kable jeg skal bruge fra routeren til huben / switchen ??

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-02 13:16

On Mon, 18 Nov 2002 13:09:12 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk>
wrote:

> Jeg har en router med 4 porte på. Hvis jeg vil sætte en hub eller switch på
> for at få flere maskiner koblet op, skal det så være en lige eller krydset
> kable jeg skal bruge fra routeren til huben / switchen ??

Sandsynligvis er der tale om en router med indbygget hub eller
switch, og så skal det være et krydset kabel til en anden hub
eller switch.

-A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-02 15:51

"Andre" <andre21@ofir.dk> wrote in message
> Jeg har en router med 4 porte på. Hvis jeg vil sætte en hub eller switch

> for at få flere maskiner koblet op, skal det så være en lige eller krydset
> kable jeg skal bruge fra routeren til huben / switchen ??

Imellem 2 alm. porte på switchen og hubben.. Skal der bruges et krydset
kabel.

Men der er ofte en såkalt uplink port på en sådan switch eller hub.. Det er
der helt sikkert på enten switchen eller hubben.. Så skal den bare bruges et
normalt kabel, og forbinde til uplink port i den ene ende.

Fra : Andre

Dato : 18-11-02 18:47

Hvorfor skal der anvendes et krydset kabel til den anden switch ?? Jeg har
tænkt som en gal over det, man jeg ikke se det logiske i det. Den anden Hub
/ Switch må da betragtes som en Pc ??

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-11-02 20:01

> [...]
> tænkt som en gal over det, man jeg ikke se det logiske i det. Den anden

Fordi standarten, sender på ét par, og modtager på et andet... Når du så
sætter 2 porte op mod hinanden, vil de begge skyde mod hinanden. Hermed vil
det ikke virke... Et krydset kabel, bytter så om på sender og modtager... på
netkortet er det desuden byttet

Pin:

1 sender
2 sender
3 modtager
4 n/a
5 n/a
6 modtager
7 n/a
8 n/a

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-11-02 23:02

On Mon, 18 Nov 2002 18:46:56 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk>
wrote:

> Hvorfor skal der anvendes et krydset kabel til den anden switch??

Der skal generelt anvendes et krydset kabel, når man forbinder to
boxe af samme type.

> Jeg har tænkt som en gal over det, man jeg ikke se det logiske i
> det. Den anden Hub / Switch må da betragtes som en Pc ??

Nej, netop ikke.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/