Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filter på objektiv?
Fra : Darksaint

Dato : 18-11-02 01:14

Hejsa
Er der nogen der kan give mig et hint om hvad der kunne være et godt
all round filter. Jeg vil gætte på det må være et UV filter da det vel
ikke gør meget andet end at fjerne noget sol (siger han og famler lidt
rundt i blinde)

Når jeg kigger på priser, så syntes jeg blandt andet et UV filter kan
koste alt lige fra 200 til 800 kroner. Nogle der kan sige hvad jeg
skal være opmærksom på

Min umiddelbare newbie/novice holdning er at jeg egentligt bare
vil have et filter for om ikke andet at beskytte mit objektiv mod
ridser og støv.

Men er der andet jeg kan have glæde af at vide? Et lille grundkursus
i filterkendskab til objektiver (Nej ikke til cigaretter eller kaffe)

Hilsen
og på forhånd tak

Thomas

P.s. jeg kan fortælle at jeg har et Sigma 70-300mm og et Nikkor
35-70mm objektiv

Fra : pan2

Dato : 18-11-02 06:07

"det ene filter kunne være lige så godt som det andet måske måske ikke
jeg ville ikke umildbart vælge det dyreste.
prøv også at overveje et skyligtfilter
per

http://www.kandu.dk/

Fra : Darksaint

Dato : 18-11-02 12:42

On Mon, 18 Nov 2002 05:06:34 GMT, "pan2" <pan2.news@kandu.dk> wrote:

>"det ene filter kunne være lige så godt som det andet måske måske ikke
>jeg ville ikke umildbart vælge det dyreste.
>prøv også at overveje et skyligtfilter
>per

Skylightfilter? Nu prøvede jeg blot at lave en søgning via googles
danske sider. Men jeg blev ikke lige vildt klog. Er det et filter -
hvis der er overskyet - for bedre at få lidt farver frem - eller hvad
benyttes det til?

Thomas

Fra : Pico

Dato : 18-11-02 23:05

Darksaint wrote:

> [...]
> danske sider. Men jeg blev ikke lige vildt klog. Er det et filter -
> hvis der er overskyet - for bedre at få lidt farver frem - eller hvad

Prøv at gå ind på Hamas hjemmeside. Der er også billedeksempler.

http://www.hama-danmark.dk/forside/default1st.asp

Skylight-filter 1A (LA+10)
Standardfilter til farveoptagelse. Afbalancerer farverne og lyset bedre ved udendørs
optagelser. Hindrer dis og afskærer UV-stråler indtil 365 nm. Derved bliver billederne
skarpere, og blåskær forårsaget af UV-stråling udelukkes. Farverne gengives
kontrastrigt og får en behagelig, lidt varmere karakter.

UV-filter (0-Haze)
Et uundværligt universal filter. Farveløst, afskærer UV-stråler indtil 390nm.
Den uskarphed og dis, som skyldes de usynlige ultraviolette stråler, filtreres bort.
Resultatet bliver klare, skarpe optagelser både i farve og sorthvid. UV-filtret er helt
farveneutralt. De naturlige farver påvirkes ikke.
Bemærk: UV-filtret er også effektivt til beskyttelse af objektivet. Derfor bør det altid
blive siddende på objektivet, hvorved ridser, støv og fingeraftryk på frontlinsen undgås.

Pico

Fra : Per Klembo

Dato : 19-11-02 23:46

Brug af filter vs. ikke brug af filter ???

Nogle vil sige: Hvorfor bruge mange penge på dyre objektiver der er tegner
kniv skarpt for så at sætte et billigt filter på der virkder som om der er
kommet leverpostej på linsen (sagt på den overdrevne måde)
Andre vil sige: Uden filter - ingen billeder. Med reference til det Pico
skriver fra HAMA.

Min egen holdning:
Jeg har brugt filter både skylight og UV, er gået væk fra det igen, da jeg
på en eller anden måde mener at jeg ikke vil "ødelægge" mine billeder med en
eller anden farve korrektion og at mine objektiver i forevejen er bygget
netop til at give perfekte billeder uden brug af korigerende midler (Det var
Hubbles teleskopet selvfølgelig også!)
På den anden side min 50 mm har det med at blive lidt kold i faverne
(blålig) så den får nogle gange et skylight filter -
er du forviret. Som alt anden fotoarbejde så det eneste helt rigtige svar på
dit spørgsmål.
prøv dig frem ao skab din egen stil

Håber at mit indlæg kunne bruges til noget og at du ikke er blevet skræmt af
dets længde.

Fra : Darksaint

Dato : 20-11-02 22:20

> [...]
>prøv dig frem ao skab din egen stil
>
>Håber at mit indlæg kunne bruges til noget og at du ikke er blevet skræmt af

Tak for de forskellige svar og links. Rart at man kan få lidt
forskellige holdninger - og ja du har helt ret - jeg vil prøve mig
frem og se hvad forskellen er.

Jeg tror i første omgang jeg vil købe mig et UV filter og så ellers
prøve lidt andet - når jeg har fået lidt mere erfaring med mit kamera
i øvrigt.

Et lille hurtigt spørgsmål om filtre. Når jeg ser de forskellige
filtre - så står der altid en eller anden mm angivelse.
fx. 52, 58, 77 ........ hvad henviser den mm til ??

Hilsen
Thomas

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 21-11-02 10:55

"Darksaint" <darksaintforever@hotmail.com> wrote in message
> Et lille hurtigt spørgsmål om filtre. Når jeg ser de forskellige
> filtre - så står der altid en eller anden mm angivelse.
> fx. 52, 58, 77 ........ hvad henviser den mm til ??

Hej Thomas

De henviser til diameteren på dit objektiv - læs evt. dine specifikationer
til dit objektiv - eller find dit objektiv et sted på nettet - der står som
regel angivet diameter (evt. filterdiameter). Du kan f.eks. finde en masse
spec (foruden test) på www.photodo.com.

Mvh Kim

Fra : Martin Franch

Dato : 21-11-02 11:03

> Et lille hurtigt spørgsmål om filtre. Når jeg ser de forskellige
> filtre - så står der altid en eller anden mm angivelse.
> fx. 52, 58, 77 ........ hvad henviser den mm til ??

Det er filterets diameter som tallet refererer til, og du skal selvfølgelig
købe filtre som har samme diameter som indskruningsgevindet i din optik.

Mvh Martin Franch